Oletko huomannut, että joku yrittää selvästi hyötyä sinusta ammattisi puolesta?
Mikä on ammattisi, miten joku/jotkut yrittävät hyödyttää osaamistasi (puhutaan nyt tapauksista, joissa toinen ns. hyväksikäyttää eli yrittää saada jotain osaamista ihan pilkkahintaan, ei ikinä vastavuoroisesti auta tms) ja miten suhtaudut näihin? Oletko menettänyt välisi johonkin tuttuun/ystävään asian takia? Onko joku hyvin vanha kaveri alkanut ystävystymään ammattisi vuoksi?
Harrastan ratsastusta ja tallillamme on yksi eläinlääkäri ja olen sivusta seurannut miten härskejä ihmiset kehtaavat olla.. Pyytävät jopa koiran anaalien tyhjennystä vesiboksissa, ettei tarvitsisi mennä ell. vastaanotolle. Miksi tämäkin naishenkilö toisi koiransa 40min ajomatkan päähän tallille, kun vastaanotto löytyy n. 10min päästä? Kuvitteli varmaan saavansa koiralleen toimenpiteen puoli-ilmaiseksi. Eläinlääkäri tietysti toivotti tervetulleeksi vastaanotolleen.
Kommentit (15)
Useinkin, sairaanhoitaja ole. Autan ihan mielelläni tilanteissa joissa siihen pystyn.
Ei ihan suoraan ammattiani yritetä käyttää hyväksi vaan kontaktejani eri alojen yrityksiin. Halutaan maahantuojalta lähes ilmaiseksi tavaraa, lapsen urheilujoukkueen sponsorointia, koulujen arpajaispalkintoja ruinataan, lapsen kesätyöpaikkoja, tettipaikkoja jne.
Jos vähänkin koulutus liittyy tietokoneisiin, niin kyllä näitä syöpäläisiä löytyy kaikkialta. Noh, olen alkanut ilmoittaa kylmästi kaikille tarpeeksi etäisille sukulaisille ja tutuille tuntihinnan.
Joo, olen kokki. Kuinkahan usein saan pyynnön laittaa jotain juhliin, tupareihin sun muihin tapahtumiin. Raaka-ainekustannukset maksettaisiin, muuten tekisin kokkailun "omaksi iloksi".
Juu. Se on aika hauskaa itseasiassa. Olen vtm, lukenut pääaineenani sosiologiaa. Teen järjestötyötä, ja jotkut entiset tuttavani eivät ilmeisesti erota minua sosiaalityöntekijästä (sosiologia kun mitä ilmeisemmin on vain "hienompi nimi sosiaalityölle") :D Pari kertaa on tullut joltain lapsuudenkavereilta kysymyksiä että miten saada sossusta rahaa ja voinko minä tehdä heille päätöksiä/antaa ylimääräistä/auttaa saamaan "sossuämmät" pois kimpusta.
Ihan älytöntä. :D
Eipä ammatilliselta puolelta ole juurikaan pyritty hyötymään, mutta muuten kyllä. Autan tosin mielelläni, kunhan määrät pysyvät kohtuullisina. Vanhempiani ja siskoani autan toki lähes rajattomasti, vaikka joskus ei meinaa pinna riittää.
Kyllä todellakin ja jatkuvasti joka paikassa! Nimimerkillä toinen eläinlääkäri
Liikuntaneuvoja. Jokaiselle pitäisi suunnitella henkilökohtainen saliohjelma (vaikka nyt alkuun 3-jakoinen) ilman maksua tietysti. Ja ravinto-ohjaus tietty samaan syssyyn. Mitäpä sillä väliä että suunnitteluun saattaa mennä reilustikin aikaa jos henkilöllä on rajoitteita.
Jos on ystävä, niin voin tehdä. Mutta puolitutut tai tutut ohjaan internetin pariin. Netissä on läjäpäin ilmaisia ohjelmia joilla voi aloitella.
Jos haluaa oikeasti laadukkaan henkilökohtaisen ohjelman joka ottaa huomioon kyseisen henkilön rajoitteet (esim. kipeytyvä olkapää, lannerangan lordoosi jne), niin tervetuloa meille kuntosalille, yksi tunti 60€...
Ja aina kysellään apua kipeään polveen, oireilevaan selkään. Heitän oman arvaukseni ja sanon etten ole fyssari, käänny henkilön x puoleen asiassa. Silti pitäisi tietää mikä on polvessa kun se oireilee ja tehdä ohjelma jolla sen saisi korjattua.
En enää paljasta ihmisille, että ensimmäinen ammattitutkintoni vuosien takaa on vaatturin tutkinto. Tykkään kyllä kovasti ompelemisesta ja muista käsitöistä, mutta en niin paljon, että tekisin sitä pilkkahinnalla, ilmaiseksi tai edes "kohtuullisen halvalla" tutuille ja tuntemattomille.
Matkamyyjä olen ja luulee väki että voin ilmaiseksi/alennuksella myydä, etenkin sesonkina vaikka syyslomalla
Oi kyllä!
Joka kerta kun lähdemme naisporukalla ulos/viihteelle/juhliin/tms pitäisi kaikille tehdä kampaukset ja kiharat ja nutturat jajaja... kyllästyttää, kun haluaisi vain nauttia ja tuntuu, että vapaallakin tekee töitä. Olen opetellut nyt kohteliaasti kieltäytymään.
T. Kampaaja
Olen palkanlaskija ja kyllä minulta on paljon neuvoa kyselty, ja aina olen myös auttanut.