Lihasnykinää/elohiirtä yhdessä jalassa, muilla?
Tietoa mitä voisi olla? Alkoi jouluna ja jatkuu edelleen. Kävin fyssalla, lääkärillä ja neurolla talvella. Veikkasivat että voisi littyä välilevypullistumaan joka oli 2v sitten. En tiedä. Ei kipuja, en tunne sitä päivän aikana kun olen liikkeellä mutta kun lepää, makaa, menee nukkumaan on lähes jatkuvaa vipinää, sekä ylhällä että alhaalla. Näkyy silmissäkin jos katsoo tarkkaan, kuin elohiiri. Ei koko jalassa yhtäaikaa vaan joko ylhäällä tai alhaalla. Voiat on normaalit, treenaan paljonkin. Kellään muulla vastaavaa, tietoa? Vaivaa muttei niin että tule hulluksi.
Kommentit (23)
No stressiä siinä mielessä ollut kun ollaan erottu miehen kanssa viikko sitten, asiaa olen tietty miettinyt yötä päivää vuoden verran. En usko että näin kauan voisi olla stressinperäistä, tai??
Eikö ne käskeneet syödä magnesiumia?
Vierailija kirjoitti:
Syön sitä jo. Ap
Imeytyykö se? Sitraattimuodossa imeytyy paremmin. Tai ulkoisesti hyvälaatuista.
Minulla oli joskus silmän lähellä monta viikkoa. Inhottava vaiva.
Mulla pohkeen lihasnykinät ja -krampit hellittivät, kun aloin juoda vissyä päivittäin. Siis sellaista, joka sisältää natriumia ym. Mulla nykinät pohkeessa ja silmissä aiheutti nestehukka. Alkuun join vettä, mutta siirryin vissyyn kun en jaksa litkiä vettä paria litraa joka päivä. Lisäksi vedestä ei saa tarpeellisia suoloja. Hikoan myös paljon, joten menetän niitä elimistöstä joka päivä.
Musta tuntuu, että joillakuilla noihin on vaan taipumusta. Mulla on esimerkiksi ollut 7-vuotiaasta asti todella säännöllisiä lihasnykäyksiä, ihan joka puolella kehoa. Kun tarkoituksella rentouttaa kaikki lihakset ja kuulostelee sellaiset kymmenisen sekuntia, niin jossain ihan takuulla nytkähtää. Nytkin aivan just tuntui nilkassa sellainen "pulssi". Tiedä sitten mistä johtuu.
Mulla on kanssa niitä. Ne ovat joskus tosi pelottavia, etenkin selän isoissa lihaksissa. Kahvi ja stressi pahentaa. Tulevat, menevät, vaihtavat paikkaa.
Mulla on myös kuukausia tai vuosiakin kestäviä kausia, ettei varmaan ainuttakaan lihasta ole, joka ei päivän aikana nykisi. Olen käynyt vaivasta neurologilla ekan kerran v. 1984 ja stressin syyksi hän sen pisti, samoin kuin kaikki muutkin neurologit, joille olen vaivasta valittanut. Nyt on taas nykimiskausi meneillään, mutta on ollut myös pitkiäkin aikoja, ettei elohiirtä ole ollut. Ikää mulla on 56 vuotta.
Tämä siis päivittäin joulusta asti, ei niin että tulee ja menee....tsekkaan vielä jos lisää infoa? Ap
Minulla tulee ja menee kausittain, nykinöitä on vaihtelevasti erityisesti nilkassa, polvessa ja pakarassa ja käsissä olkapäässä/olkalihaksissa. Pelottavinta tässä on se, että äitini on kuollut als-tautiin. Itse asiassa huomasin itse nykinät heti äitini kuoltua (olin silloin 32 v.), mutta olen tulkinnut että liittyvät väsymykseen ja stressiin, niitä on enemmän silloin kun on nukkunut huonosti ja stressaa jotain. Siispä olen lakannut ajattelemasta niitä - en todellakaan halua tietää jos ovat jotain muuta. Lohdutuksena se, että yleensä als:iin liiityvät nykinät (fascikulaatiot) eivät välillä lakkaa vaan ovat jatkuvia koska liittyvät lihaksen hermotuksen etenevään surkastumiseen. Netistä löytyy kyllä tietoa (englanniksi) että on olemassa myös hyvänlaatuinen (benigni) paikkaa vaihtava faskikulaatiom oireyhtymä.
Mulla on joskus ajoittain silmässä, sitten katoaa pitkiksi ajoiksi. Mulla tulee kyllä ihan selkeästi stressistä.