Koskeeko kellään muulla päivän ensiaskeleet jalkoihin?
Mulla on outo vaiva. Kun aamulla herään keho yön jäljiltä rentutuneena ja nousen sängystä, kävelemisen ensiminuutit ovat hyvin epämiellyttäviä. Suurin kipu on päkiöiden kohdalla ja joudun kenkkaamaan ja lanttaamaan tovin ennen kuin olo normalisoituu. Onko muilla tällasta? Ikää 37 vuotta vasta.
Kommentit (47)
Koskee! Olen +20v nainen, fibro "todettu".
Vierailija kirjoitti:
Plantaarifaskiitti sattuu muulloinkin kuin aamulla. Ainakin yleensä.
Sattuu kyllä. Mutta liikkeellelähtökipu on aika tunnusomaista. Siis aamuisin ja kun on vaikka istunut hetken ja lähtee kävelemään. Paikallaan ollessa ei sattunut ainakaan minulla. Ikävä kipu, kuin olisi ollut korkkareilla koko edellisen illan ja pahasti rasittunut. Sitä kun jatkuu viikkoja, niin alkaa reippaasti nyppimään. Lääkekuurista en ole minäkään kuullut.
Plantaarifaskiitti on tällä hetkellä. Ollut koko vuoden, eikä ota laantuakseen. Levon ja istumisen jälkeen pahin. Ei kilpparia. Jalkaholvilaskeutunut ainakin.
Oli raskauden jälkeen kun kilpirauhashormonit oli alakantissa ja menetin verta paljon synnytyksessä. Kummasta johtuu niin en tiedä. Ehkä raudan puutetta oli silloin. Tutkituta kilpirauhasarvot ja rauta arvot, myös ferritiini eli varastorauta.
No mää "kävelin" ennen aamulla lääkekaapille niinku ois metrinen parru poikittais persuuksissa, mutta tokeni melkein täysin kun vaihdettiin lääkettä :)
Todentu samalla hermovaurio, koska kys. Lääke ei auta kuin hermokipuun.
Lantionmurtuma, kaksi raskautta sen jälkeen ja nämä aiheutti molempiin si-niveliin nivelrikot.
Nykysin enään aamusin vähän aristaa, mutta ei sitä ees huomaa ku MÄÄ VOIN KÄVELLÄ! 😍
Mutta pointti. Mene lekurille ja vaadi tutkimuksia. Voi johtua ihan mistä vaan. Tai akupunktioon. Sekin saattaa hyvällä tuurilla auttaa.
Minäki oon vasta 25 ja syön loppuelämäni kolmiolla varustettuja kipulääkkeitä. Ei se iästä ole kiinni.
Ei ole sattunut tavalla, että kipu olisi tuskallisen viiltävää tai pistävää, mutta tunne on hyvin epämiellyttävä. Moni yllä on kuvaillut samaa: nilkat, jalkapöytä, jalkapohja ja usein koko sääri tuntuu taipumattomalta, raskaalta pökkelöltä, erityisesti jalkapohjissa ja nilkoissa tuntuu siltä kuin olisi kävellyt koko edellisen päivän piikkikorkokengillä tai vetänyt liian tiukalle solmituilla luistimilla. Hyvin, hyvin epämiellyttävä tunne, lähes kivulias. Tuntuu erityisesti herätessä, toisinaan menee tunteja jotta tunne menee ohi.
Tämä alkoi minulla jo joskus teininä. Nyt olen 28-vuotias. En ole ylipainoinen, enkä käytä korkokenkiä.
MUTTA.. olen saanut tähän jossain määrin helpotusta liikunnan kautta. Juoksuharrastuksen aloitin pari vuotta sitten, ja samalla nuo jalkatuntemukset ovat helpottaneet.Kunnon kohotessa otin mukaan kahvakuulatreenin ja käyn vielä toisinaan uimassakin. Ei ole pariin vuoteen tarvinnut kävellä aamun ekoja tunteja vaappuen kuin jokin patsas. Mikä oudointa, en saa enää mustelmia niin herkästi kuin tapasin saada. Olin lapsesta asti saanut pienemmästäkin tölväisystä ison mustelman.
Kai tämä tapauksessani oli jotain ääreisverenkierron häikkää? Liikuntahan sitä stimuloi.
Kengissä on hurjasti vaihtoehtoja ballerinojen ja korkkareiden lisäksi. Ihan perinteiset kävelykengät on hyvä valinta. Paljon liikkuvat ja juoksevat kyllä tietävät hyvän pohjallisen merkityksen.