Koskeeko kellään muulla päivän ensiaskeleet jalkoihin?
Mulla on outo vaiva. Kun aamulla herään keho yön jäljiltä rentutuneena ja nousen sängystä, kävelemisen ensiminuutit ovat hyvin epämiellyttäviä. Suurin kipu on päkiöiden kohdalla ja joudun kenkkaamaan ja lanttaamaan tovin ennen kuin olo normalisoituu. Onko muilla tällasta? Ikää 37 vuotta vasta.
Kommentit (47)
Wau, en Ole näemmä yksin. Tosi villiä laskeutua aina aamulla portaat Alas kun ei voi kävellä normaalisti. Täytyypä koettaa tuota msm jauhetta. Magnesiumia syön, reumaa ei Ole eikä voi tutkimusten mukaan tullakaan. Kuuluun siihen harvaan prosenttiryhmään jonka geenit estävät reuman.
Ap
VOi olla jalan virheasento. Jalkapöydän holvi laskee, ja se aiheuttaa painetta päkiälle - ja sitä myötä aiheuttaa kovettumia. Kovettumat jaloissa tulevat virheasennoista. Jalkaholvin muutos alkaa pikkuhiljaa vetää isoavarvata sivuun, ja aiheuttaa vaivasenluun. Vaivasenluun syntymekanismissa perimä ja tuo jalkaholvin lasku on keskeinen tekijä, ja ne voi tulla, vaikka kävelisi ikänsä matalilla ja mukavilla terveyskengillä.
Täällä vielä yksi jolla samat vaivat, sekä kilpparin vajaatoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikkaa:
Käytä rumia epämukavia korkokenkiä vuosia, kosks ovat muotiaKorkokenkiä joiden asento on todella sairaanloinen ja kuluttaa niveliä vääristä kohdin, aiheuttaa asentovirheitä, kiristää akillesjännettä, survoo varpaat lyttyyn koska liian tiukat, aiheuttaa kovettumia ym ym.
Ihmettele kun on jalkavaivoja.
Kyllä mukavan näköiset tennarit/ballerinat/mitkälie on paljon kauniimmat ja seksikkäämmät kuin hiton epäkäytännöllisen näköiset korkokengät joissa nainen klopsuttelee kuin tönkköpolvinen kameli.
Ei noita kovettumia ym todellakaan tule jos käyttää tavallisia, tarpeeksi isoja ja ohutpohjaisia kenkiä
Ballerinat on pahaksi jaloille, samoin muutkin ohutpohjaiset kengät. Ne eivät tue kunnolla ja niissä ei ole iskunvaimennusta. Minulla plantaarifaskiitti johtuu nivel- ja ihoosoriaksen aiheuttamista oireista.
Silloin, kun on kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta päällä niin joo. Jalat ovat ihan tökkelöt nilkasta varpaiden kärkiin, tuntuu että nilkka ei taivu lainkaan.
Epäilen, että minulla olisi juuri plantaarifaskiitti, joka on tullut madaltuneiden holvikaarien aiheuttaman virheasennon vuoksi.
Onko lääkärillä käynti tarpeen vai kannattaisiko minun lähteä hankkimaan tukipohjallisia jotain muuta kautta?
Etsi netistä venyttelyohjeita. Geelityynyt tai iskuavaimentavat pohjalliset auttaa. Esim Sievi myy pohjallisia.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun on kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta päällä niin joo. Jalat ovat ihan tökkelöt nilkasta varpaiden kärkiin, tuntuu että nilkka ei taivu lainkaan.
Kuinka sait selville kilpparin vajaatoiminnan?
En lukenut kuin muutaman eka viestin, mutta: googlaa reuma. Monella tuo oire siellä ensimmäisten joukossa.
Plantaarifaskiitti sattuu muulloinkin kuin aamulla. Ainakin yleensä.
Mulla on sama ongelma. Kun herään niin kahvinkeittoon täytyy kävellä suorilla jalkapohjilla, tuntuu et jalat ei taivu ollenkaan. Katoaa kyllä nopeasti.
Olen 34v ja urheilen paljon. Sairauksia ei ole.
Mullakin ollut tuo plantaarifaskiitti kahdesti. Siinä tyypillistä juuri tuo järkyttävä aamukipu, joka sitten päivän mittaan häviää. Ekalla kerralla en tajunnut mennä lääkäriin ja vaiva kesti kuukausia, ennen kuin lopulta parani itsestään. Molemmilla kerroilla kipu syntyi ilmeisesti rasituksesta: 1. olin kävellyt koko päivän kovalla asfaltilla ohutpohjaisilla kengillä (ns. kiinakengät, joita olin vuosia pitänyt ilman ongelmia, kunnes ilmeisesti kävelin vain liikaa). 2. Minulla oli kiire junaan ja juoksin koko matkan n. 3 km sandaaleilla. Minulla oli tuolloin ylipainoa n. 20 kiloa ja tärähdykset varmaan olivat liikaa jalkapohjille. Olin edelleen niin pässi, etten mennyt lääkäriin vaan kävelin huonossa asennossa kuukausia, jolloin kipu lopulta siirtyi nilkkoihin. Sitten oli jo pakko mennä lääkärille, joka pisti kortisonia ja tuskat loppuivat siihen. Mitä tästä opimme? Ap, mene lääkärille, saat paremman diagnoosin kuin täällä, ja lisäksi oikeaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sattui joskus kantapäähän aamun ensiaskeleet. Oli plantaarifaskiitti, tulehdus. Parani lääkekuurilla.
Häh, minkä lääkekuurin sait? Minulle määrättiin vain fysioterapiaa. Kesti monta kuukautta parantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikkaa:
Käytä rumia epämukavia korkokenkiä vuosia, kosks ovat muotiaKorkokenkiä joiden asento on todella sairaanloinen ja kuluttaa niveliä vääristä kohdin, aiheuttaa asentovirheitä, kiristää akillesjännettä, survoo varpaat lyttyyn koska liian tiukat, aiheuttaa kovettumia ym ym.
Ihmettele kun on jalkavaivoja.
Kyllä mukavan näköiset tennarit/ballerinat/mitkälie on paljon kauniimmat ja seksikkäämmät kuin hiton epäkäytännöllisen näköiset korkokengät joissa nainen klopsuttelee kuin tönkköpolvinen kameli.
Ei noita kovettumia ym todellakaan tule jos käyttää tavallisia, tarpeeksi isoja ja ohutpohjaisia kenkiä
Ballerinat on pahaksi jaloille, samoin muutkin ohutpohjaiset kengät. Ne eivät tue kunnolla ja niissä ei ole iskunvaimennusta. Minulla plantaarifaskiitti johtuu nivel- ja ihoosoriaksen aiheuttamista oireista.
Korkkaritko sitten tukee kunnolla ja omaa iskunvaimennusta ohutpohjaisia kenkiä enemmän :D Käytän molempia ja jalkani ovat hyvässä kunnossa. Kyllä ne ongelmat on perinnöllisiä tai sairauksia ja sitten on helppo syyttää huonoja kenkiä silloin kun ongelmia tulee.
Jos mitään ongelmia ei ole niin ei silloin kukaan tule sanomaan että olen käyttänyt 20 vuotta korkkareita päivittäin ja jalat on kunnossa mutta jos ei ole niin kohta tulee joku sanomaan "no kun ne korkkarit tuhoaa jalat".
kilpirauhasen vajaatoiminta!! Mulla oirehti noin. Käy verikokeessa!
8 millaista lihassairautta epäilevät? Minkä löydöksien takia?
Mulla myös. Mun jalkaterät haluaa "käpertyä" ja joudun ekat askelet koikkelehtiman jalkaterän ulkosyrjällä. Kipu helpottaa aika pian,muutaman askelen jälkeen voin jo astua vaikka vielä sattuukin. Tätä oli keskimmäisen imetyksen loppumisen ja kolmannen raskauden välillä. Nyt on taas tullut takaisin, uutena myös alkanut olla kämmenten luissa/nivelissä.
En käytä korkokenkiä,etenkään käsissä
Kun söin mirtatzapiinia, mulla oli jalat jäykät ja jalkateriin sattui, kun heräämisen jälkeen lähti kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
20v kirjoitti:
Mulla sattuu kans jalkoihin... Oikeestaan aamusin sattuu joka ikiseen niveleen ja hammasta purren pitää liikkua, mutta minulla onkin reuma :D
Ravinnolla voit saada reumakivut pois :)
Haista paska, ei voi :D tai onhan reumaakin nykyään niim tuhatta ja yhden laista, että varmaan sinun tietämän luuloreuman oireet saa vain ruokavaliolla pois. Loukkaa reuman kanssa kärsiviä vähätellä noin... kyllä, minä tiedän
Sattui ennen, mutta kun aloin käyttämään msm-jauhetta päivittäin, kivut loppuivat. Myös yölliset jalkasäryt jäivät pois.