Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä täytekakkupohjista ja koristelusta

04.03.2006 |

Ensin: Antakaapa ohjetta hyvään täytekakkupohjaan, olen joskus kuullut että osan vehnäjauhoista jos korvaa perunajauhoilla tulee kakusta tiiviimpi, joten olisko tälläistä ohjetta kellään?

Ja sitten tarkoitus olis tehdä 20 hengelle kakku, onko parempi tehdä kaksi pienempää vai sitten yksi isompi? Oletteko tehneet isot kakut pelillä ja koonneet sitten suorakaiteenmuotoisen kakun siitä?

Montako pellilistä pitäisi paistaa ja palaako tai tuleeko sitten helposti kuivia kun ovat ohuita levyjä??

Kostutuksesta sen verran että mistää tietää kostuttaneensa tarpeeksi ettei tule liian kuivaa tai märkää onko jollain jotain jippoa sen testaamiseen?

Koristelusta sen verran että jos haluan mansikoita päälle niin tuoreita kun ei taida tähän aikaan saada ellei sitten ulkomaalaisia jostain löydy niin miten pakastin mansikat laitetaan sitten päälle ettei tule vetisiä?

Ja entäs kerma onko hyvä sekoittaa joukkoon rahkaa että tulee jäykempää ja kestävämpää??

siinähän sitä muutama kysymys, kaikki apu on tervetullutta!!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.lintu75.vuodatus.net/

katso kategorioista täytekakut. Vastaan siellä mielelläni, jos jokin mietityttää;)

Vierailija
2/5 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tällainen ohje kakkupohjaan, ja se onnistuu aina hyvin. Ja kehujakin on kahvivierailta tullut :-)

4 munaa

2dl sokeria

1 1/2 dl vehnäjauhoja

3/4dl perunajauhoja

1 tl leivinjauhetta

Niksit kakun nousemiseen: kananmunien tulee olla huoneenlämpöisiä, ei jääkaapista. Ja munia ja sokeria tulee vatkata vaahdoksi ainakin 10 minuuttia vaikka näyttäisi valmiilta aikaisemminkin.

Vaahdon sekaan sekoittelen keskenään sekotetut jauhot pikkuhiljaa siivilän läpi, taikinaa hiljaa yhteen suuntaan sekoittaen. Hiljaa hyvä tulee! Paistetaan 175 asteessa 30-40 min. Uuniluukkua ei saa avata puoleen tuntiin.

Koristeluun käytän pelkkää kermavaahtoa. Ja sitä laitan myös kakun väliin mansikkasurvoksen kanssa.

Toivottavasti tästä sait jotain vinkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla testaamiseen mitään jippoa ole, mutta aiemmin kun kostutin lusikalla niin aina tahtoi tulla liian märkää.

Nykyään täytän ja kostutan kakun ed. iltana kakkuvuokaan niin, että vuoan alimmaista kerrosta en kostuta lainkaan, keskikerrosta vähän toiselta puolelta ja päällikerroksen molemmin puolin. Niin, ja kostutukseen käytän sumutinpulloa. Seuraavana aamuna käännän kakun ympäri tarjoilulautaselle ja jos tuntuu päältä liian kuivalta niin kostutan sitä vielä pikkasen ennen kermavaahdon lisäystä ja muuta koristelua.

tonnikeiju70:

Kostutuksesta sen verran että mistää tietää kostuttaneensa tarpeeksi ettei tule liian kuivaa tai märkää onko jollain jotain jippoa sen testaamiseen?

Vierailija
4/5 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tonnikeiju70:

Ensin: Antakaapa ohjetta hyvään täytekakkupohjaan, olen joskus kuullut että osan vehnäjauhoista jos korvaa perunajauhoilla tulee kakusta tiiviimpi, joten olisko tälläistä ohjetta kellään?

Joskus käytän perunajauhoja, mutta yleensä en, makuasia..mulla tällanen ohje jolla tein eilen pohjan:

6munaa rikotaan mukiin

sitten samanverran sokeria ja vatkataan vaahdoksi,

seuraavaksi 2rkl kylmää vettä sekaan

sitten samanverran jauhoja, joihin laitettu 1tl leivinjauhetta ja ei kun pellille ja uuniin 200 astetta noin 20 min.

Ja sitten tarkoitus olis tehdä 20 hengelle kakku, onko parempi tehdä kaksi pienempää vai sitten yksi isompi? Oletteko tehneet isot kakut pelillä ja koonneet sitten suorakaiteenmuotoisen kakun siitä?

Montako pellilistä pitäisi paistaa ja palaako tai tuleeko sitten helposti kuivia kun ovat ohuita levyjä??

6 munalla ei tule liian ohuita, mutta testasin niin 4 jää melko ohueksi...ei kuivunut kuitenkaan. tein kaksi pellillistä ja vieraita tulossa 9 aikuista ja 10 lasta ja luulisin riittävän. tein suorakaiteenmuotoisen kakun.

Mä kostutan lusikalla ja aloitan reunoista, sitten varovasti joka paikkaan nestettä. Kokeilen pintaa kädellä ja jos tuntuu, että pikkasen kostea niin hyvä. kostutan joka kerroksen, mutta vähiten alimmaista.

Koristelusta sen verran että jos haluan mansikoita päälle niin tuoreita kun ei taida tähän aikaan saada ellei sitten ulkomaalaisia jostain löydy niin miten pakastin mansikat laitetaan sitten päälle ettei tule vetisiä?

Ja entäs kerma onko hyvä sekoittaa joukkoon rahkaa että tulee jäykempää ja kestävämpää??

Marjoihin ei mulla konstia ole, mutta luulisin et sulana kannattaa laittaa.

Kermaan äitini opetti laittamaan vähän tomusokeria niin helpompi esim. pursottaa.

siinähän sitä muutama kysymys, kaikki apu on tervetullutta!!

tässä mun vinkit:)

Vierailija
5/5 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ohje on ravitsemusterapeutilta saatu gluteeniton kakkupohja. Tällä saa myös mahtavan muhkean kääretortun. Glut. jauhot voi korvata vehnäjauholla. Tämä on mahtavan viivis mutta silti kevyt! Paras kokeilemani kakkupohja ohje!

Kakkupohja:

4 munaa

2dl sokeria

2dl perunajauhoja

2tl glut. jauhoseista tai vehnäjauhoja

2tl leivinjauhetta.

Vathaa munat ja sokeri kuohkeaksi. sekoita kuivat aineet keskenään ja nostele varovaisesti munavaahdon joukkoon.

Minä käytän kostutukseen nokkamukia. Yleensä kostutan liköörivedellä tai maidolla mikä on maustettu vaniljasokerilla. Reunoille kannattaa laittaa enemmän kuin keskelle. Painele pohjaa välillä että tunnet tarviiko kostuttaa lisää. Lusikalla kostuttaminen on nokkamukia vaikeampaa. Yhdelllä tupperin nokkamukillisella saa kostutettua koko kakun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän