Montako kieltä puhut?
Kommentit (33)
Vain yhtä: rakkauden kieltä. Muut sujuvat sen verran huonosti, että en kehtaa mainita. No ehkä suomea auttavasti.
Kolmea sujuvasti, ja kahta jonkin verran (siis osaan keskustella niillä hieman, mutta en mitään kovin syvällistä).
Jos en siis laske esim. kouluruotsia mukaan, jota osaan vain autettavasti.
Suomi, englanti ja latina. Klassinen kreikka, saksa ja kiina vaiheessa. :)
Suomi, ruotsi, englanti, venäjä, jonkin verran myös saksaa ja ymmärrän jollain tavalla espanjaa.
Suomi, ranska, englanti ja espanja on äidinkieleni.
Vierailija kirjoitti:
Suomi, ruotsi ja englanti. Olen myös opiskellut saksaa ja espanjaa, mutta kauheasti en niistä muista.
Unohtui mainita, että suomi on äidinkieli, englanti sujuu erinomaisesti. Ruotsissa olen ihan basic; arkipäiväiset keskustelut & kirjoitukset onnistuu ja ymmärrän myös vähän vaikeampaakin tekstiä.
T. 1
Suomi, Saame, Ruotsi, Norja, Englanti ja Italia
Vierailija kirjoitti:
Suomi, englanti ja latina. Klassinen kreikka, saksa ja kiina vaiheessa. :)
Tosi paljon varmaan tulee keskusteltua nykymaailmassa latinaksi ja klassista kreikkaa heittäen.
Ruotsi, suomi, englanti ja venäjä.
Suomi, ruotsi ja englanti erinomaisesti, norjaa hyvin. Ranskaa ja saksaa osaan käyttää turistina ja lukea kohtuullisesti.
Äidinkieleni suomen lisäksi englantia, viroa ja ruotsia (paremmuusjärjestyksessä). Osaan kyllä muitakin kieliä, niin, että voin esim. lukea niitä, mutta en voi sanoa puhuvani niitä.
Osaan sujuvasti viittä kieltä. Nämä viisi kieltä ovat siis myös käytössä päivittäin. Lisäksi osaan vähemmän sujuvasti kahta muuta kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi, Saame, Ruotsi, Norja, Englanti ja Italia
sweden, norway, england, italy?
Suomi (äidinkieli), ruotsi ja englanti sujuvia eli työkielinä käytän ja sitten espanja ja saksa keskustelutasolla.
Suomi, ruotsi, englanti, vähän saksaa, saamen alkeet. Muutama ohjelmointikieli näiden lisäksi.
- suomi: äidinkieli
- englanti: erittäin hyvä aktiivinen ja passiivinen taito, osaksi työkieli
- ruotsi: passiivinen taito ok, luen jonkin verran ruotsiksi mutta en itse joudu tuottamaan tekstiä enkä puhetta, joten vaatii aina hieman ponnistelua
- saksa: pystyn asioimaan tarvittaessa turistina
- ranska: passiivinen taito kohtalainen, en voi juurikaan sanoa puhuvani tai kirjoittavani
- latina: puhetaidolle on harvemmin tarvetta :-)
- nykykreikka: pystyn käymään yksinkertaisia keskusteluja mutta sanoja joutuu hakemaan tai etsimään muista kielistä
- espanja: latinan ja ranskan opintojen + aikoinaan kansalaisopistossa opiskeltujen kahden lukuvuoden ansiosta pystyn usein hahmottamaan, mistä jossain uutisessa tms on kyse. En puhu enkä kirjoita.
- venäjä: aloitin alkuvuonna opiskelut netissä mutta en ole päässyt pitkälle
Aidinkieleni suomi, puhun lisaksi englantia, viroa, ruotsia, espanjaa. Olen opiskellut joskus seka venajaa etta puolaa, mutta enpa juuri enaa osaa kumpaakaan.
Suomi, ruotsi ja englanti. Olen myös opiskellut saksaa ja espanjaa, mutta kauheasti en niistä muista.