Lauantai-iltapäivän kätilöpalsta. Kysyttävää?
Kommentit (37)
Vierailija:
onko normaalia, että rv 23 vauva potkii hyvin harvoin. Liikkeet ovat tuntuneet jo rv 15 asti. Liikkeet on muutenkin tosi hentoisia.ja onko normaalia, että rv 23 on sf-mitta 26?
kiitos
Ihmeen aikaisin olet liikkeet tuntenut ja näillä viikoilla eivät kovin voimakkaita vieläkään ole.
Sf mitta-taulukkoa ei munulla tässä ole, neuvolakortin takakannesta löytyy ja voi nähdä, miten siinä asettuu.
klö
muotoilin toisen kysymykseni hieman väärin. Siis neuvolasssa sanottiin, että on huomattavan iso ja meni reilusti yläkäyrän yli. Mistä siis ovi johtua? lapsivettä ei terkan mukaan ole liikaa. mistä se sen tietää?
2
Rv kohta 35, selkää särkee, supistaa koko ajan ja liitoskipuja on melkoisesti. Hyviä vinkkejä viimeisille viikoille? Liikkumaan en oikein supistusten kanssa pääse. Ylipäätään kaikki tuntuu olevan mahdotonta näiden suppareiden vuoksi :)
Vierailija:
muotoilin toisen kysymykseni hieman väärin. Siis neuvolasssa sanottiin, että on huomattavan iso ja meni reilusti yläkäyrän yli. Mistä siis ovi johtua? lapsivettä ei terkan mukaan ole liikaa. mistä se sen tietää?
2
Lisätutkimuksia tarvittaisiin selvittämään kohdun nopea kasvu. Sokeriasiat kannattaisi selvittää ja ultralla lapsiveden määrä. Kohtua tunnestellessa tuntwee jylä, jos vettä on reilusti.Tarvitset lähetteen äitiyspoliklinikalle.
klö
Entäs kuinka yleensä, kuinka pian uudestaan raskautumista suosittelet?
Rauhoittele mua jotenkin. Olen lukenut, että III-IV:n asteen repeämät tulevat jos on tullakseen oli sitten eppari tai ei.
Vierailija:
Rv kohta 35, selkää särkee, supistaa koko ajan ja liitoskipuja on melkoisesti. Hyviä vinkkejä viimeisille viikoille? Liikkumaan en oikein supistusten kanssa pääse. Ylipäätään kaikki tuntuu olevan mahdotonta näiden suppareiden vuoksi :)
Kaikki on ns. loppuraskauden normaaleja vaivoja, joihin ei paljon hoitoja ole, aika ja synnytys vasta parantavat.
Tukiliivi tai -vyö voi hieman auttaa, lämmin suihku ja kaura- tai geelipussi. Panadoliakin voi kokeilla ja jos kotona ei pärjää, voi hakeutua hetkeksi osastolepoon.
Pitä pinna auttaa myös asiassa. Jaksamisiin klö
Vierailija:
Entäs kuinka yleensä, kuinka pian uudestaan raskautumista suosittelet?
Kun verenpainet ovat tasoittuneet ja mahdollinen valkuainen virtsasta, voi uutta raskautta alkaa suunnitella.
Nykyisin ei pienissä 2-3 lapsen perheissä ole suosituksia raskauksien välille. Omien voimiensa ja halujensa perusteella raskausasiat jäävät perheen mietittäväksi, jos synnyttäjä on terve.
klö
Vierailija:
Rauhoittele mua jotenkin. Olen lukenut, että III-IV:n asteen repeämät tulevat jos on tullakseen oli sitten eppari tai ei.
Kokenut kätilö osaa arvioida episiotomian tarpeen, mutta joskus kuitenkin on repeämiä lisäksi. Isompia tulee harvoin ja monesti silloin on syynä äidin hauras kudos tai joku imukuppisynnytys ym. Repeämän syntymistä ei äiti tunne,joten kipua se ei siinä vaiheessa tuota. Suuri osa isoistakin repeämistä paranee hyvin, joskus jää korjattavaa myöhempään vaiheeseen.
klö
kirjoittamastani kysymyksestä " 1,5 -vuotias kaatui ja löi päänsä..."
Vastasin sinne omaan avaukseesi.
klö
Vierailija:
Kohdunulkoisen hoitomuodot ovat viime vuosina muuttuneet. Tapaan heitä pikaisesti joskus päivystyksessä, mutta en tiedä jatkohoidosta paljonkaan. Olen pahoillani,etten osaa auttaa.
klö
jonkun lekurin suusta, ettei voi klitorikseen asti revetä. Miten on, kun itse olen revennyt niin tokasta. Ekasta peräreikään (kätilö voivotteli vieressä että voivoi kun repee) ja ne tikit aukes kotona kaikki... Te siellä näette kaiken, niin miten on....
t. se kohdunulkoinen....
Vierailija:
En kerro, Suomesta kyllä
klö
Vierailija:
jonkun lekurin suusta, ettei voi klitorikseen asti revetä. Miten on, kun itse olen revennyt niin tokasta. Ekasta peräreikään (kätilö voivotteli vieressä että voivoi kun repee) ja ne tikit aukes kotona kaikki... Te siellä näette kaiken, niin miten on....
t. se kohdunulkoinen....
En ole nähnyt klitorikseen asti ulottuvaa repeämää, virtsaputken suulle ja peräaukkoon kyllä.
klö
Vierailija:
En ole nähnyt klitorikseen asti ulottuvaa repeämää, virtsaputken suulle ja peräaukkoon kyllä.
klö
onko normaalia, että rv 23 vauva potkii hyvin harvoin. Liikkeet ovat tuntuneet jo rv 15 asti. Liikkeet on muutenkin tosi hentoisia.
ja onko normaalia, että rv 23 on sf-mitta 26?
kiitos