Nykysuomimusiikin sanoitukset, hyrh
Kuuntelin ennen radiota ja spotifyn top-listoja mutta nyt en enää pysty kumpaankaan.
"Aa, ai mist mä näin
Et kenel pettää sipuli ja ketä tääl on sinnikkäin"
"Sen huomaa jo kaukaa
Sä oot fresh niinku sushi
Sanon suoraan se on varmaa
Tänään rullaan sus kii"
Ei saatana.
Kommentit (57)
Petri Nygårdin Pannaan Suomi kuntoon ihan kokonaisuudessaan.
"Nussittuna nukut paremmin", onpas nokkelaa, varmaan yläkoulun puukäsitöissä kiherrellään naurusta kun on niin hauska ja rohkee biisi -.-
Vierailija kirjoitti:
On sulla muodot venuksen
Daa dirlandirlan daa
Lirdan lirdan laa
Lardan lirdan liiJoo ennenhän on lyriikat ollu ihan mahtavia ja moniulotteisia
Tämä on kreikkalainen käännöskappale! Mutta olet oikeassa, monesti varsinkin 60- ja 70-luvun käännösiskelmissä sanoitukset ovat karmeita.
Ooooooooo jessööör, alkaa polttaa...
Onhan noissa sentään vähän enemmän vaihtelua kuin eräissä iskelmissä, joissa hoetaan muutamaa sanaa koko kappaleen alusta loppuun. Esimerkkinä joku nahkarotsi, josta laulaa Virve Rosti.
älä tarjoo juomaa jos ei oo katetta
niin se vaan menee
älä kuolaa mun konttorii
mun boit ei puhu vaan tekee
mikä sul on meininki?
vedät täysii tietenkin
hakuna matata, mä nakuna makaan ja akkuja lataan mun parvekkeella
mun parvekkeella
(ooks sä alasti?)
--
vikal matkal ei oo takis taskuja
ja jos mä kaadun, kaadun täysii
ihan sama miten käy siin
vikal matkal ei oo takin taskuja
mä grindaan ja flowaan
mä flowaan ku grindaan
mä grindaan mä flowaan
mä raidaan
mä grindaan ja flowaan
itku pitkäst ilosta
tai saada ees kilosta
pitää panna jostai haluu tehä pinkkaa
ei takis taskui
mut ei kiinnosta
me rapataa kylillä
pysyks sä kyydissä
viiskymmentkaks viikkoo hyvissää
ei se oo speidii ku kuvissa
ja madafakin mallii siksii ku sylissää
hei joskus pitää yli ampuu
välil antaa, välil luopuu
ihan sama miten käy siin
mä grindaan ja flowaan
mä flowaan ku grindaan
mä grindaan mä flowaan
mä raidaan
mä grindaan ja flowaan
mä grindaan mä flowaan
ei puhuta vaan me tehää
me saadaan tää etenemää
me mennää täysillä
päädystä läpi jo
annetaa niiden vaa huudella perää
mä oon nähny näit nousui ja laskuja
ja mä rullaan kunnes mä oon vanteilla
hakuna matata, mä nakuna makaan ja akkuja lataan mun partsillaa
hei joskus pitää yli ampuu
välil antaa, välil luopuu
ihan sama miten käy siin
mä grindaan ja flowaan
mä flowaan ku grindaan
mä grindaan mä flowaan
mä raidaan
MITÄ AKTUAALISTA VITTUA?!?! (Pahoittelut pituudesta, ei vaan voinu valita huonointa pätkää)
Vierailija kirjoitti:
"Mä haluun olla vaan rotat ei pysty trollaamaan" Ilmeisesti Cheekki ei tiedä mitä trollaaminen tarkoittaa. Ja onko rotat vähän sama juttu kuin ennen muinoin Johanna Tukiaisella näädät?
Täkä täkä sitä täkä täkä tätä tavu sitä ja tavu tätä, AAArngh!
Siis voi helvetti mitä paskaa
Nuo sanoittajat ei varmaan tiedä itsekään mitä jotkut helvetin raidaamiset ja grindaamiset meinaa
Vierailija kirjoitti:
Petri Nygårdin Pannaan Suomi kuntoon ihan kokonaisuudessaan.
"Nussittuna nukut paremmin", onpas nokkelaa, varmaan yläkoulun puukäsitöissä kiherrellään naurusta kun on niin hauska ja rohkee biisi -.-
Petri on loistava sanoittaja kun analysoi
Sannin biisejä olisi kyllä helppo sanoittaa...
Eveliinan Honey: "Mä katon ku flexaat, sovit mun päälle paremmin kun mun lempipaita, annetaan vaan muiden mussuttaa, tultiinx me tänne muka niiden kaa naaa"
...olenko viettänyt liikaa aikaa internetissä vai miksi mun mielestä flexaaminen on jotain ihan muuta kuin mitä tuossa biisissä on haettu. :D
Tai no mikäs siinä jos Eveliina tykkää sellaista katsella, en tuomitse
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä paskat "artistit" raiskaavat kaunista suomenkieltä? Ennen oli sentään taitavia sanoittajia, esim. Juice. Nykymusiikki ihan täyttä paskaa. Yrjö lentää jos yrittää kuunnella. Ei mitään tunnetta, eikä kunnon melodioitakaan. Kamalaa jumputusta, jonka päälle joku nainen ähkii monotoonisesti ja toistaa samoja raiskattuja sanoja. Ihan kamalaa :(.
On Suomessa edelleen taitavia sanoittajia, mutta jostain kumman syystä kuitenkin pelkkä paska on nostettu jalustalle ja mikä vielä ihmeellisempää se myy..
Ei voi kun ihmetellä miten yksinkertaista porukkaa suurin osa kansakunnastamme on.
Mä ihmettelin myös tuota sushi-kappaletta, kun lenkillä kuuntelin NRJ:tä.
Toinen, joka aiheutti myös myötähäpeän oli tämä (Pete Parkkonen: Doupein)
Beibi sä oot doupein, sä toimit niinkun cocaine. On muutki ihan okay mut sä oot priimaa, sä vaa kuulut eri liigaan. Beibi sä oot doupein, sä toimit niinkun cocaine. On muutki ihan okay mut sä oot priimaa, sä vaa kuulut eri liigaan. Tiedän ettei tää oo oikein, viet mut sun mukana jonnekkin alemmas. Pitäs ettii joku toinen mut mä en vois välittää enää vähempää. Ja mun sydän hakkaa kovempaa sun kaa. Ja mun sydän hakkaa kovempaa sun kaa.
Niinku anteeks doupein rimmaa cocainen kanssa? Ja cocaine-sanaahan ei toki koskaan ole kukaan käyttänyt englanninkielisissä sanoituksissa, erittäin omaperäistä..NOT.
Kolmas pohjanoteeraus, Roope Salmisen Snadi:
Älä kerro mulle miks päästit liekin sammumaan Ei välii mitä sanot, joten ollaan hiljaa vaan Ja vaikka mä oon kaikesta nyt pahoillani Mä toivon vaan et sun äijällä on SNADI
Kakka on kakkaa, eikä liity nyt oikeasti ikääni (olen kohta 40), että useammassa biisissä tuolla toplistoilla sanoitukset on ihan pohjanoteerauksia. Ja esimerkiksi Cheek on Cheek ja tekee kappaleita, jotka sopii hänelle, mutta ei silti tällaisia taiteellisia kompromisseja. Tämmöiset sanoitukset saa jonkun JVG:n Häissä-kappaleen kuulostamaan ihan mielettömältä laatumusiikilta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on nykyään Juice Leskistä ja Juha Vainiota ikävä.
No ryyppäämisestähän nekin kirjoitti, tosi hienoa.
Tällanen helmi radiosta tältä aamulta, Raappana feat. Sini Yasemin:
"...lisää chilii lisää tunnetta peliin
mitä sanoisit jos tulisin kii pienimmät chilit on tulisimpii
tarjoon tiukkia mutkia niiku tuk tuk
tiputat humalia, meen blub blub
basso liikuttaa, pu-pu-pum pum, pum pum pum
voin sut kiikuttaa läpi näiden neonvalojen huipulle pilvenpiirtäjien horisontteihin silmissä, siitä nii..."
Kaikki suomimusiikin sanoituksethan ei todellakaan oo paskoja, jostain syystä vaan nää NRJ:llä ym. soitetut on lähinnä tätä kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomimusiikin sanoituksethan ei todellakaan oo paskoja, jostain syystä vaan nää NRJ:llä ym. soitetut on lähinnä tätä kuraa.
Tätä just ihmettelen, esim. ei koskaan tullut mieleenkään, että Sini Sabotage olisi ollut huono. Päin vastoin.
Nyt on menossa joku ihme notkahdus, että useamman kappaleen sanoitukset täyttä skeidaa.
t: se kohta nelikymppinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on nykyään Juice Leskistä ja Juha Vainiota ikävä.
No ryyppäämisestähän nekin kirjoitti, tosi hienoa.
Junnu Vainio kirjoitti myös monta kappaletta panemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Sannin biisejä olisi kyllä helppo sanoittaa...
Jeps. Ei tarvitse kuin vääntää kaikki verbit lyhyeen infinitiivimuotoon (esim. pelaa) ja lisätä parin eri somekanavan nimet tekstiin. Loppubiisi voikin olla urbaanisanakija.comin satunnaistoiminnolla poimittuja sanoja, maininta tietystä alkoholimerkistä ja Suosikin postipalstalle lähetettyjen angstirunojen tasoista vuodatusta paskasta parisuhteesta.
Tästä inspiroituneena lounaskahvin siivittämä tuotos:
Sä selaat mua ku AV-palstaa
Varmaan aiot mua vaan trollaa
Vaik haluun sua fiilaa
Et mulle voi rakkautta diilaa
Happy Joeta pullossa
tuut pummaa multa tupakkaa
kysyt haluunks vähän kattella
mut mua vaan janottaa
kysyt mun nimee
voitais ruveta snäppäilee
sanon et kvg
et tuu mua kahlitsee
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä paskat "artistit" raiskaavat kaunista suomenkieltä? Ennen oli sentään taitavia sanoittajia, esim. Juice. Nykymusiikki ihan täyttä paskaa. Yrjö lentää jos yrittää kuunnella. Ei mitään tunnetta, eikä kunnon melodioitakaan. Kamalaa jumputusta, jonka päälle joku nainen ähkii monotoonisesti ja toistaa samoja raiskattuja sanoja. Ihan kamalaa :(.
Juicen sanoitukset ovat nerokuudessaan loistavia, esim työelämään sopiva; jos ei taita itseään, niin taittaa peistä saa. Musta aurinko moninaisineen eri tulkintoineen on myös osoitus em. herran kielellisestä neroudesta.
Onneksi voin näin vanhana ihan rauhassa kuunnella Juicea, Junnua ja kaikkea haukuttua sikunsokin.
On sulla muodot venuksen
Daa dirlandirlan daa
Lirdan lirdan laa
Lardan lirdan lii
Joo ennenhän on lyriikat ollu ihan mahtavia ja moniulotteisia