Olen joka arkiaamu klo 6-7 salilla
sen jälkeen kotiin suihkuun ja lapset hereille. Vanhemmat lapset kouluun, nuorempi päiväkotiin ja sitten töihin. Illat menee pääsääntöisesti vanhempien lasten harrastusten parissa ja nuoremman kans touhutessa samalla kun tekee kotitöitä. Kiire on välillä hirmuinen, mutta nykysin huomaan olevani huomattavasti pirteämpi ja energisempi kuin aikana ennen säännöllistä treenaamista.
Tämän haluan sanoa vain ja ainoastaan kannustimena sinulle, joka ehkä pähkäilet että haluaisit aloittaa esim. kuntosaliharrastuksen (tai minkä vaan liikunnallisen), mutta aikaa ei ole. Tee se aikaisin aamulla kun muut vielä nukkuvat. Sen jälkeen on itsellä virtaa koko loppupäiväksi. Eikä kaduta hetkeäkään että on herännyt aikaisin!
Kommentit (23)
Toimii sellaiselle, jolla ei ole uniongelmia. Jos tiedän, että aamuaikaisella pitää lähteä salille tms, torkun koko yön, joten terveysvaikutus kääntyy negatiivisen puolelle.
treenaatko tyhjällä mahalla sit? mäki kävisin toho aikaa mut katabolia. kai tiedät mikä se on kun noin ahkera kävijä olet
Menen klo 23 nukkumaan, jää yöunet vähälle jos aamulla reenaa.
Sinulla on siis joku muu siellä kotona vahtimassa lapsiasi.
Varmaan monikaan ei voi lapsia yksin kotiin jättää. En ainakaan itse voisi hyvillä mielin jumpata kun miettisin että mitä sattuisikaan.
Omalla kohdallani minulla on kyllä mies joka olisi kotona mutta herääminen olisi niin aikaisin että edes kerkeäisin sinne salille kuudeksi ja että olisin tarpeeksi ajoissa kotona suihkussa että kerkeäisi lapsi päiväkotiin aamupalalle, itse syömään ja sitten viimeistään 8.15 töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mene aikasemmin nukkumaan. Ihme tekosyitä ketju täynnä.
Mua houkuttelee, olen vieläpä vähäuninen, joten ei tarvisi kuin kääntää rytmiä vähän. Mut miten vålipäivät? 5 peräkkäistä aamua, eikö se oo liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan monikaan ei voi lapsia yksin kotiin jättää. En ainakaan itse voisi hyvillä mielin jumpata kun miettisin että mitä sattuisikaan.
Omalla kohdallani minulla on kyllä mies joka olisi kotona mutta herääminen olisi niin aikaisin että edes kerkeäisin sinne salille kuudeksi ja että olisin tarpeeksi ajoissa kotona suihkussa että kerkeäisi lapsi päiväkotiin aamupalalle, itse syömään ja sitten viimeistään 8.15 töihin.
Ehkä neuvo ei päde kaikille. Oma tokaluokkalainen pärjäisi hyvin aamut ilman mua mutta eskarilaisena en ois jättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene aikasemmin nukkumaan. Ihme tekosyitä ketju täynnä.
Olen yksi tekosyyn esittäjistä. Tosin käyn salilla iltaisin, aamu ei vaan sovi omaan rytmiini. Joskus sopi, nyt ei.
Lapset menee nukkumaan klo 22, pakko saada joskus omaa aikaa. T. illanvirkku
Ap vastailee:
- Juon ainoastaan lasin vettä+vitamiinijuoman, muuten siis tyhjällä mahalla treeni.
- Rakastelen mieheni kanssa toisella hetkellä, en tekisi sitä muutenkaan klo 6-7 arkiaamuna, vaikka olisin kotonakin.
- Mies on kotona nukkumassa lasten kanssa sillä välin kun treenaan.
- 5 päivää peräkkäin on mulle erittäin hyvä sykli. Sitte pari päivää lepoa lihaskuntotreenistä ja taas jatkuu.
Tiedän ettei tämä toimi kaikilla, esim. aikaisin aamulla töihin menevillä, yksinhuoltajilla ym. ym.
Mutta aika moni varmasti saisi toimimaankin, jos vain halua ja motivaatiota on.
Ja ei, en tarkoita sitä että kaikkien pitäisi haluta treenata, ei toki. Usein vain kuulee syitä että kyllähän sitä treenais, mutta missä välissä?! Minä nyt kerroin vain yhden esimerkin siitä että missä välissä. -ap
Ihailtavaa, mutta itse toimisin hieman toisin. 5 salikertaa peräkkäin ei kehitä sua. Itse toimisin niin että ma-ti sali, ke lepo ja to-pe sali. Joskus aikoinaan treenasin itsekkiin liikaa ja se ei tehnyt muuta, kuin kuormittanut kroppaa ja olin jatkuvasti ylikierroksilla. Parin päivän sykleillä treenitehotkin on aivan toisenlaiset. Mikäli teet muutakin kun aerobista olisi fiksua syödä edes jotain. Jos menet polkemaan vain pyörää niin sen voi tehdä tyhjällä vatsalla, mutta muutoin tuossa touhussa ei ole mitään järkeä. Kokonaisuudessaan kuitenkin pisteet sulle! Säälittäviä tekosyitä ketju täynnä. Sulla on asenne kohdillaan! :)
Pomo tuli just ihmettelemään miksi tauko venyy. Sanoin että työ on säälittävää tekosyytä sori lähden salille tekee kyykkyjä.
Vastas näpsäkästi että tuolla on 3000 kg tavaraa purkamatta, siinä on sulle tunniks kyykkyä 😀 hauska tyyppi. Lähden siis kyykylle.
Vierailija kirjoitti:
Ap vastailee:
- Juon ainoastaan lasin vettä+vitamiinijuoman, muuten siis tyhjällä mahalla treeni.
- Rakastelen mieheni kanssa toisella hetkellä, en tekisi sitä muutenkaan klo 6-7 arkiaamuna, vaikka olisin kotonakin.
- Mies on kotona nukkumassa lasten kanssa sillä välin kun treenaan.
- 5 päivää peräkkäin on mulle erittäin hyvä sykli. Sitte pari päivää lepoa lihaskuntotreenistä ja taas jatkuu.
Tiedän ettei tämä toimi kaikilla, esim. aikaisin aamulla töihin menevillä, yksinhuoltajilla ym. ym.
Mutta aika moni varmasti saisi toimimaankin, jos vain halua ja motivaatiota on.
Ja ei, en tarkoita sitä että kaikkien pitäisi haluta treenata, ei toki. Usein vain kuulee syitä että kyllähän sitä treenais, mutta missä välissä?! Minä nyt kerroin vain yhden esimerkin siitä että missä välissä. -ap
kyllä kannattas jotai banaania jne syödä ennen.googleta katabolia
Ja mä joka aamu AV:lla, oli arki tai ei 😊.
Mä en treenaa ennen töitä, koska liikunta ei virkistä minua. Urheilun jälkeen olen ihan väsynyt ja täytyy päästä ottamaan ainakin pienet päiväunet.
Lisäksi aikaisin aamulla olen todella tapaturma-altis (vaikka olisin mennyt yhdeksältä nukkumaan, niin pää ei toimi aamulla kuudelta), joten ainakin isot painot pitäisi jättää pois. Isot painot taas ovat syy miksi käyn salilla.
Onneksi ei ole lapsia, niin voin käydä salilla silloin kun itselle sopii. Halusin vain kertoa pari syytä lisää miksi aamutreenaaminen ei sovi kaikille.
JOs on salilla klo 06 aamulla, niin oletettavasti täytyy mennä nukkumaan kohtuu varhain. Näin kahdenkeskinen aika puolison kanssa jää pakosti aika vähiin illalla. Aina ihmettelen näitä ihmisiä, jotka treenaa kukonlaulun aikaan ja väittävät, että pirteys vain kasvaa. Luulisi olevan puolisollekin tosi rasittavaa, kun toinen herää 5:30.
Mäpä olen usein myös viikonloppuaamuisin salilla klo 6!
Ja ei, en käy kyllä seitsemää kertaa viikossa salilla, enkä edes viittä kertaa. Mutta rytmitän treenejäni niin, että osa jää viikonlopulle. Se on järkevämpää niin mm. palautumisen kannalta.
Mä olen silloin töissä.