Onko naisilla jotain etuoikeuksia nyky-Suomessa?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää jaksako aina jankuttaa tuosta armeijasta. Ok, yksilötasolla voi tuntua epäreilulta että Matin pitää suorittaa asevelvollisuus, mutta Maijan ei. Valtio ei vaan toimi yksilötasolla, vaan yleisellä tasolla. Ja siltä tasolta ajateltuna on täysin oikeudenmukaista, että vain miehillä on asevelvollisuus. Ja se johtuu nimenomaan synnytyksistä ja äitiyslomista, joita yhteiskuntatasolla nyt vaan on lähes jokaisella naisella. Naisten asevelvollisuus heikentäisi naisten nykyään muutenkin huonompaa asemaa työmarkkinoilla, koska "pakollisten" (eli yhteiskuntatasolla välttämättömien) äitiyslomien vuoksi naisilla olisi keskimäärin n. kaksi kertaa enemmän työmarkkinoilta poissaoloa kuin miehillä.
Ja ratkaisu ei tähän siis ole lopettaa Suomessa lasten saantia, jotka siis ovat ihan yhtä lailla miesten lapsia kuin naistenkin.Tässä selityksessäsi olisi jotain järkeä, jos kaikissa muissakin maissa olisi vain miehiä koskeva asevelvollisuus. Vaan kun suurin osa Euroopan maista on jo siitä luopunut, ja esim. Israelissa se on ulotettu koskemaan myös naisia. Ja itse asiassa miehet voidaan minun puolestani pitää asevelvollisina, mutta työstä on maksettava kunnon palkka. Varusmiehethän tekevät käytännössä palkatonta työtä valtion eteen, ja naisetkin hyötyvät tuosta työstä.
Joo no tästä päästään kysymykseen että onko Suomessa järkevämpi pitää palkka-armeijaa vai reserviä joka koostuu siviileistä ja se on ihan eri keskustelu. Ja minun mielestäni Suomeen ei palkka-armeija sovi. Ja se että Israel pakottaa naisetkin armeijaan ei tarkoita sitä että Suomen pitäisi olla yhtä hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Älkää jaksako aina jankuttaa tuosta armeijasta. Ok, yksilötasolla voi tuntua epäreilulta että Matin pitää suorittaa asevelvollisuus, mutta Maijan ei. Valtio ei vaan toimi yksilötasolla, vaan yleisellä tasolla. Ja siltä tasolta ajateltuna on täysin oikeudenmukaista, että vain miehillä on asevelvollisuus. Ja se johtuu nimenomaan synnytyksistä ja äitiyslomista, joita yhteiskuntatasolla nyt vaan on lähes jokaisella naisella. Naisten asevelvollisuus heikentäisi naisten nykyään muutenkin huonompaa asemaa työmarkkinoilla, koska "pakollisten" (eli yhteiskuntatasolla välttämättömien) äitiyslomien vuoksi naisilla olisi keskimäärin n. kaksi kertaa enemmän työmarkkinoilta poissaoloa kuin miehillä.
Ja ratkaisu ei tähän siis ole lopettaa Suomessa lasten saantia, jotka siis ovat ihan yhtä lailla miesten lapsia kuin naistenkin.
Norjassa tuntuu tuo naisten asevelvollisuus onnistuvan, vaikka naisilla ei siellä ole erillisiä tupiaan. Saksassa on suunniteltu asevelvollisuuden palauttamista ja se tietenkin koskisi myös naisia. Israelissa naisten asevelvollisuus on ollut aina, mutta se on helpotettu malli, naisilla kesto on lyhyempi ja vapautuksen jaa jos on lapsia.
Varmaan Suomessakin naisten asevelvollisuus toteutuisi, mutta selkeästi siellä ei ole tarvetta edes koko miespuolisen ikäluokan saamiseksi riviin.
Yksikään nainen ei ole itsenäisen Suomen historiassa joutunut viranomaisten kuulusteluun siitä ettei ole suostunut lisääntymään. Ts lisääntyminen tai sen väliin jättäminen on ihan yksilön ikioma päätös eikä todellakaan voi verrata laissa määrättyyn epätasa-arvoiseen asevelvollisuuteen.
Tänään kävelimme perheen kanssa linja-autoaseman ohi, jossa varusveikot jonottivat lomakuljetuksiin. Rouva totesi naureskellen juniorille, että 10 vuoden kuluttua poikakin on jonossa. Ärähdin ykskantaan "ei muuten jonota tai jos jonottaa, on oma valintansa. En todellakaan yllytä häntä käymään inttiä!"
Vierailija kirjoitti:
Avioerotilanteissa lasten huoltajuuden saa varmaan naiset useammin,kuin miehet.(Vaikka se ei aina olekaan se järkevin vaihtoehto).
Töissä pitää nostella pitää nostella laatikoita lavoille,ja usein miehet tulevat kantamaan minulle sen painavan lavan siihen valmiiksi,vain koska olen nainen.Miehiä ei tule kukaan auttamaan.
Ehkei sinun työpaikassasi , mutta kyllä yleisesti miehet auttavat myös miehiä ja taas esim minun työpaikassani jossa ei tarvitse nostella mitään painavia naiset auttavat miehiä joissain muissa asioissa siinä missä miehetkin naisia.
Tässä selityksessäsi olisi jotain järkeä, jos kaikissa muissakin maissa olisi vain miehiä koskeva asevelvollisuus. Vaan kun suurin osa Euroopan maista on jo siitä luopunut, ja esim. Israelissa se on ulotettu koskemaan myös naisia. Ja itse asiassa miehet voidaan minun puolestani pitää asevelvollisina, mutta työstä on maksettava kunnon palkka. Varusmiehethän tekevät käytännössä palkatonta työtä valtion eteen, ja naisetkin hyötyvät tuosta työstä.