Voiko mies palkata minut?
Voiko mies palkata minut assistentikseen, jos se on hänen työnantajalleen ok? Mies ei ole yrittäjä vaan palkkatöissä, mutta yksityishenkilönä palkkaisi minut hoitamaan juoksevia asioita, paperihommia, pitämään yhteyttä asiakkaisiinsa jne, että hän voisi keskittyä varsinaiseen työhön. Olen työttömänä ja mies tekisi minulle työsopimuksen, maksaisi palkan ja hoitaisi kaiken muunkin niin kuin pitääkin. Voinko siis olla työsuhteessa perheenjäseneen?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Siis tekisit miehesi työnantajalle töitä mutta miehesi maksaisi sun palkan? Omasta nettopalkastaan, siitä sitten puolet pois ensin työnantajakustannuksina ja sä siitä vielä verot ja sotumaksut sun muut?
Yksityishenkilö ei voi palkata, mutta jos miehesi perustaa firman ja sitä kautta maksaa palkkaa, siitä vaan. Mistä siis sen firman rahat tulee?
Ei taida nyt olla ihan loppuun ajateltu...
Kyllä yksityishenkilö voi palkata, siihen ei ole mitään estettä. Mutta yksityishenkilö ei voi vähentää verotuksessa mitään työnantajakuluja, palkkoja jne., mutta firma voi. (taas poikkeuksena kotitalousvähennykseen oikeuttavat työt, mutta sihteerinä toimiminen ei ole sellainen). Todella tyhmää saada palkkaa 5000 e, mistä jää käteen nioin 3100 e ja siitä maksaa puolisolle 1000 e (verottaja vie 250 e) ja sivukuluja noin 400 e. Näin siitä 3100 nettopalkasta perheelle jääkin enää 2450 e ja ainoa saavtutettu hyöty (?) on rivi CV:ssä.
Oletteko tietoisia palkan sivukuluista? Miehellesi tuskin jäisi mitään käteen palkastaan. Jos tämä työnantaja on sitä mieltä, että apua tarvitaan, ehdita että palkkaa sut vaikka eilakaislan kautta.
Kiitos vastauksista! On tässä vielä sellainen mahdollisuus, että miehen työnantaja palkkaa minut miehen assistentiksi, jos miehen työmäärä tästä lisääntyy. Silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Ap
Ok, ap vastasit juuri samaan aikaan kuin minä, joten viestini oli vähän turha tuolta osin. Mutta tiedän tapauksen, missä hyvätuloinen mies on sopinut vaimonsa kanssa, että tämä hoitaa kotia ja mies maksaa palkan.
Yksi vaara tuosta on yleisellä tasolla. Ihmisten aletaan olettaa palkkaavan assitentteja omalla palkallaan, eli työtä tehdään enemmän tunteja yhdellä palkalla. Vaarallinen kehityssuunta.