Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini avautuu: Kaverini haluaa esittää olevansa "person of color"?

Vierailija
04.09.2016 |

Varoitin jo otsikossa olevani teini, että ei tarvitse tulla käskemään takaisin Demiin yms. sillä minun keskusteluani ei ole pakko avata.

Mutta niin, se "ongelmani" on siis se, että yksi kavereistani esittää olevansa jonkinlainen "person of color" (en tiedä suomalaista sanaa tuolle, mutta lyhennän sen nyt PoC). Tuo on jatkunut siitä asti kun tutustuimme ensimmäisen kerran. Itselläni on siis sekä mustat että aasialaiset sukujuuret (lisäksi myös venäläistä, tämäkin liittyy tähän hieman), ja sen takia varsinkin tämä ärsyttää minua paljon.

Miten tämä siis ilmenee? No siten, että hän esim. selittää omaavansa PoC-sukujuuria ihan lähisuvussa (tytöllä on tosi vaalea iho ja siniset silmät sekä ruskeat hiukset, hänen vanhempansakin ovat vaaleita ja mm. sisarus on punapää), selittää miten joutuu kokemaan rasismia koulussa tumman ihonvärin takia (hänen ihonsa ei ole tummaa nähnytkään ja toinen kaverinikin sanoi tämän tytön olevan sairaan kalpea), kertoo miten kaikki mustien stereotyypit pätevät häneen (esim. se että hän pelaa koripalloa ja tykkää kanasta...), ja että kuulemma kaikki sanovat hänelle että hän kuulostaa afroamerikkalaiselta (EI KUULOSTA). Lisäksi hän selittää olevansa kunnon ghettogirl, vaikka on kasvanut maatilalla pienessä maalaiskylässä.

Kerran kysyin häneltä, tietääkö hän yhtä kansaa (siis sitä, mistä minulla on sukua), ja hän vastasi että joo, tietää paljon asioita siitä kun hän on lukenut siitä tosi paljon. Pyysin sanomaan jonkun asian siitä, ja sekin meni ihan päin puuta.

Sitten tämä tyttö myös itse valittaa, miten valkoisissa perheissä kasvatetaan lapset täysin ilman kuria (hän on itsekin suomalaisesta perheestä), ja hän valittaa miten suomalaiset ovat tyhmiä ja ällöttäviä rumia rasisteja. Ja kuulemma hän haluaa tulevaisuudessa ehdottomasti mustan miehen, sillä hän ei kuulemma halua mitään valkoista katkarapua.

Kerran kysyin häneltä mistä maasta hänen ulkomaalaistaustansa tulee, ja hän vastasi että Venäjältä (tiesi minun valkoisen osan suvusta tulevan sieltä). Vaikka hän oli aiemmin sanonut olevansa osittain musta. Huomautin hänelle tästä, ja sitten hän vaihtoi sen maan Amerikaksi.

Venäjän lisäksi on yksi toinenkin kansallisuus, mistä hän väittää hänellä olevan sukua (ja tästäkin on siis itselläni, alkoi väittää noin vasta kun minä kerroin omasta taustastani), kuulemma niinkin lähellä kuin 1/4. Pyysin kertomaan hieman tästäkin kansallisuudesta, MUTTA HÄN EI TIENNYT YHTÄÄN MITÄÄN. Vaikka heidän kotonaan muka eletään näiden tapojen mukaan.

En tajua, miksi hän tekee näin. Minusta tuo on loukkaavaa sekä suomalaisia että meitä oikeita PoC-ihmisiä kohtaan.

Haluaisin vain tietää, mikä motiivi tällä on.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan feministiltä

Vierailija
2/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kaveeraa tuollaisen kanssa. Tietää ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on feministi, mutta en tiedä liittyykö se tähän.

Ap

Vierailija
4/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän on transrotuinen.

Vierailija
5/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän on transrotuinen.

Mielestäni transrotuisuus on pelkkää paskaa.

Ap

Vierailija
6/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on feministi, mutta en tiedä liittyykö se tähän.

Ap

Liittyy. Ei kukaan muu jauha tuollaista kuraa

Vierailija
7/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionhakuinen patologinen valehtelija.

Vierailija
8/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa ei nykySuomessa tahtoisi olla musta tai joku kvasietno kun tietää millaiset edut siitä lämähtää. Voi nillittää jokapaikassa räzismiä ja saada ilmaisia fillareita yms etuja.

Vierailija
9/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kyseessä on vain joku kova erikoisuuden kaipuu, itse teininä kuljin pelkissä mustissa ja kajaalit oli poskilla asti samasta syystä. Muutaman vuoden päästä tämä käytös varmaan nolostuttaa.

Vierailija
10/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen nuori idiootti. Häntä valitettavasti tullaan käyttämään hyväksi kovan kautta. Tuleva yksinhuoltaja mulatti lapsen kanssa.

Vierailija
11/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ajatellut hänen olevan huomionhakuinen, mutta miksi hänen pitää tehdä sitä näin loukkaavalla tavalla? Jos itse alkaisin joku päivä esittää olevani valkoinen, niin kaikki nauraisivat minulle päin naamaa.

Ap

Vierailija
12/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whigger

Vierailija
13/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kokonaan niiden äärisuvaitsevaisten narsistien vika, jotka huutavat kurkkusuorana joka paikassa rasismia. He ovat luoneet tuollaisen sairaan illuusion että on jotenkin arvokkaampaa ja ylevämpää olla tummempi.

Tasa-arvosta tuossa ei ole kysymys vaan sen irvikuvasta.

Vierailija
14/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene takasi sinne Demiin.

Vierailija
15/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei nykySuomessa tahtoisi olla musta tai joku kvasietno kun tietää millaiset edut siitä lämähtää. Voi nillittää jokapaikassa räzismiä ja saada ilmaisia fillareita yms etuja.

Ärsyttää kun hänellä ei ole oikeaa kokemusta Suomessa ulkomaalaistaustaisena olemisessa. Itse en ainakaan todellakaan saa etuja, enemmänkin päinvastoin täällä pikkukaupungissa.

Ap

Vierailija
16/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ajatellut hänen olevan huomionhakuinen, mutta miksi hänen pitää tehdä sitä näin loukkaavalla tavalla? Jos itse alkaisin joku päivä esittää olevani valkoinen, niin kaikki nauraisivat minulle päin naamaa.

Ap

Haluaa olla sinä. Ota ihailuna.

Vierailija
17/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vihervasemmistolainen äärisuvaistevainen.

Vierailija
18/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionhaku sekä tarve yrittää olla erilainen. Jokaisella teinillä on tuo vaihe, kun etsitään omaa persoonansa ja paikkaansa yhteiskunnassa. Yleensä huonomman itsetunnon omaavat sitten yrittävät olla kaikessa mahdollisimman erilaisia. Todennäköisesti kaverisi on hieman kateellinen sinulle värikkäistä sukujuuristasi (kääntäisin tuon termisi näin) ja yrittää itsekin kääntää taustansa niin, koska näkee sen jotenkin hienona ja "saavutettavana" asiana. 

Ymmärrän että se ärsyttää, mutta anna mennä toisesta sisään ja toisesta ulos. Kaverisi tekee lähinnä itsestään naurettavan jatkamalla tuota ja tajuaa sen häpeäkseen vielä joskus. Mitään oikeasti loukkaavaan en tuossa näe, vaan lähinnä keskenkasvuisen lapsen mielikuvitusleikkiä.

Ps. Nykyäänkö värikäs etninen tausta on se missä teinit keskenään ns. kisaavat? Minun aikanani silloin viisitoista vuotta sitten ne olivat merkkivaatteet kuten MicMacin farkut ja Buffalokengät :D Näin nämä muuttuu. Ehkä jopa terveempään suuntaan...

Vierailija
19/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jotkut vaan on tahdittomia ja käytöstavattomia tolleroita.

Vierailija
20/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoipas vahvasti soimaan päässä erään suomalaisen ysäriyhtyeen nimeltämainitsemattoman kappaleen kertosäe.