APUA!!! Näin ja kuulin äsken harhoja!!! Oon yksinää kotona! Ja tietääkseni ihan terve!
Istuin normaalisti olohuoneessa. Olen siis aina ollut ihan terve ja tasapainoinen ihminen. Yhtäkkiä aloin kuulla outoa rapinaa takaantani. Yhtäkkiä tuli sellainen olo niin kuin joku olisi lähellä, vaikka olin yksin asunnossa.
Sitte aloin kuulla jtn puhetta mistä en saanut sanakaan selvää ja näin, kun kalju nahkatakkinen mies käveli olohuoneen poikki reagoimatta minuun.
Huusin pelästyneenä mitä vittua!! Mutta, kun mies oli poistunut olohuoneesta eteiseen, en häntä enää nähnyt missään.
Siis mitä helvettiä??? Oonko tullu hulluksi???
Se ei näyttänyt keltään edes menneeltä läheiseltä eikä mitään traumatisoivaa ole tapahtunut. En myöskään ole stressaantunut tai nukkunut huonosti!!!
Apua!!! Mitä pitäisi tehdä?????
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Jos aloitus nyt ei ole provo, niin kyllä lääkärille kävisin kertomassa tuollaisesta.
Harhoja voi olla yllättävänkin normaalin oloisella ihmisellä. Hyvä jos tiedostaa, että kysymyksessä on harha. Sitten on sairauksia (muitakin kuin skitsofrenia), joissa voi tulla harhoja.
No en todellakaan kertoisi lääkärille, lähtisi ajokortti ja aseluvat saman tien.
Vierailija kirjoitti:
5/5 tää oli oikeasti haussu:D
5- koska takaantani.
Kirjoituksestasi päätellen et todellakaan ole terve.
Suosittelen ammattiapua ja käytösoppaiden lukemista.
Joskus, kun asuin vielä rivarissa, niin asuntooni tuli oikeasti joku känninen äijä mutiselaan jotain. Katsoin telkkaria enkä edes kuullut, että ovi kävi (ei ollut lukossa silloin, kun kello oli jotain 19). Yhtäkkiä siinä vieressä seisoi joku äijä ja mutisi jotain olematonta ja tietysti huudahdin ja pelästyin ja hän katosi aika kiireen vilkkaa ulos. Olin niin pelästynyt, etten kyennyt sillä sekunnilla katsomaan minne meni, mutta ovi jäi sepposen selälleen, niin tiesin, että ulos meni.
Väsymyksestä johtuu.Unohda asia ja rentoudu
sairastatko korkeaa verenpainetta? paineiden heittely voi aiheuttaa harhoja.
No. Skitsofreniassa ei näköharhat ole ollenkaan tyypillisiä, joskaan eivät mahdottomia olekaan. Kuuloharhat ja harhaluuloT ovat huomattavasti yleisempiä. Lisäksi kriteeristöön kuuluu toistuvat pitempikestoiser psykoosit, sekä lukuisat muut oireet. Yksittäisen kummituksen perusteella ei ole aihetta diagnoosiin.
MISKA kirjoitti:
Ihan normaalia. Itsekkin näen harhoja jokapäivä.
Minusta se on elämän rikkaus ja tuo jännitystä elämään.
Näen välillä, että olohuoneeni läpi kulkee pitkä pikajuna. Se menee vain olkkarin tavaroista ja seinistä läpi, olohuoneen poikki ja katoa.
Näen myös välillä, että eteisessäni ajaa autoja. (Pitkä eteinen)
Hyppää junan kyytiin. Mites se tarina meni? "Vanki piirsi sellinsä seinään junaradan..."
Jos olet ihan tasapainoinen niin pyytäisin aivokuvaukseen. Monilla aivokasvain/kysta aiheuttaa selkeitä harhoja, niin kuulo kuin näkö. Omakohtaistakin kokemusta löytyy. Kysy jos haluat jotain.
Stressiä. Olin pyöräilemässä ja näin junan ajavan läheltä kunnes tajusin ettei siinä ole junarataa vaan maantie...olin niihin aikoihin erittäin stressaantunut ja säikähdin itseäni.
Kävisin lääkärissä. On hyvä selvittää, oliko tuo jonkin sairauden oire. Jos mitään ei löydy, voit ajatella vaikka että sinulla oli jokin hetkellinen aivoverenkierron häiriö, otit sekuntipäikkärit tms. Panikointiin ei ole syytä, etkä varmasti saa hullun papereita tuon perusteella jos muuten olet tasapainoinen, mutta on asiaa hyvä selvittää.
Psykoosi, skitsofrenia!!!!
-psykiatri
Ehkä nukahdit huomaamattasi hetkeksi. Unet voivat olla hyvin todentuntuisia. Eräskin ystäväni kerran kertoi minulle ihan tosissaan, että yhteinen tuttavamme oli kuollut, kunnes kävi ilmi, että tuttava oli hyvinkin elossa ja ystäväni oli vain nähnyt unta sitä itse tajuamatta. En sitten tiedä kuinka normaalia on nähdä unia tajuamatta sen olevan unta, mutta tuo ystäväni on ainakin vielä ihan terveen kirjoissa, eikä muita harhoja ole ilmaantunut.
Näin minäkin kerran makuuhuoneessani naisen seisomassa kirjahyllyni edessä. Hahmolla oli hyvin oudot vaatteet, voisi ajatella, että olivat jotain raamatun ajan tyyliä. En pelästynyt tai en ehtinyt pelästyä. Hän ei kävellyt mihinkään, vaan hävisi vain tyhjään. Aikaa tästä on viitisentoista vuotta, muistan vieläkin ilmeen naisen kasvoilla. Vielä en ole skitsofreniasta diagnoosia saanut. Kerroin tästä vain kahdelle hieman avaramielisemmälle ystävälleni. Muut olisivat ilman muuta pitäneet hulluna.