Kertokaa mitä syötte 2 henkilöä 20e / viikko ruokaan
Ja en nyt kaipaa mitään mene marjaan / sieneen. Pakastin on jo täynnä kanttarelleja, mustikoita ja puolukoita. Ruuat teemme yleensä itse alusta lähtien. En ole silti päässyt koskaan halvemmalla kuin 40e/viikko.
Kommentit (49)
Silloin syödään omasta pakastimesta ja kuiva-ainekaapista sekä kasvimaalta ja kellarista löytyviä ruokia.
Rehellisesti sanoen harvoin meillä silti jää alle sataseen viikko. Eniten rahaa menee juustoon, leipiin, levitteisiin, kahviin ym "virvokkeisiin", herkkuihin.
Siis kaksi ruokailijaa ja 20euroa
Pussi kuivaherneitä alle1e
Kaali 1e
Porkkanoita 1e
Perunaa 1.5e
Jauheliha 1.8e
Vehnäjauho 1e
Kaurahiutaleet 1e
Makaroni 0.2e
Munia 1.5e
Näkkileipä 1.5e
Maito 0.8e
Nakkeja 1e
Kuivahiiva, öljy ja lihaliemikuutiot löytyykö kotoa? Jos ei löydy, niin rahaa jäi vielä reilusti yli jotta voitte täydentää kotivaraa.
Viikon menu:
Aamiaiset/välipalat/iltapalat kooten näistä:
Puuroa
Sämpylöitä
Näkkäriä
Paistettua kananmunaa leivälle
Munakas
Pääruoat:
Hernekeittoa ja pannukakku
Lihamakaronilaatikko ja porkkanaraaste
Kaalilaatikko - pakkasestahan löytyi puolukkaa kaveriksi
Nakkikeitto ja porkkanasämpylät
Tämän kirjoitti vähävarainen yksinhuoltaja jonka lapset eivät saa eineksiä
Paljon papuja (terveellinen ja maukas protskun lähde + halpa), tummaa riisiä, soijarouhe halpas, kauden kasviksia halvalla ja myös esim. 1,50 e wokkivihanneksia. Teen mysliä itse, rahkaa syödään silleen, että blenderiin 500 g sitä ja hedelmiä/marjoja.
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin vetelen ihan tavallista ruokaa. Siis aamupalaksi teetä ruisleipää ja kaurapuuroa. Päivällä jotain edullista perusruokaa ja iltapalana leipää ja teetä. Teen kaiken itse. Siis leivon myös leivät, sämpylät ja piirakat itse. En osta mitään valmista. 60-70 euroa menee kuukaudessa ruokaan.
Leipä itsessään on edullista, mutta leivänpäälliset (juustot, kinkut, kurkut, tomaatit jne. mitä nyt käyttääkään) tulee pitkän päälle aika kalliiksi, joten mielestäni eipä ei ole kovin edullinen väli- tai iltapala jatkuvasti syötynä. Myös hedelmät ja vihannekset nostaa kauppalaskua melkoisesti.
On ankaraa ajatella, että kymmenen tai kahdenkymmenen euron viikkobudjetti ruokaan on monelle pakon sanelema todellisuus. Vähävaraisena opiskelijana olen toki tottunut tarkkaan ruokabudjettiin ja ostoissa suosin kasvisruokia. Pienellä budjetilla ruokaillessa voi olla vaikea syödä tarpeeksi vitamiinipitoisesti ja monipuolisesti. Lähimmän S-marketin hintoja mukaillen laadin ehdotukseni viikon ruoiksi yhdelle:
- Aamupalaksi ja iltapalaksi halvinta maustamatonta maitorahkaa, kaurapuuroa ja viikkoa varten kaksi kiloa halvimpia hedelmiä (3x halvin 500 g rahka = 3 €, 1 pkt kaurahiutaleita = 0,65 €, tällä hetkellä esim. omenat alle euron kilo)
- Ruoaksi munakasta ja porkkanaraastetta (vapaan kanan kananmunat 10 kpl = 1,45 € + litran kevytmaito = 0,7 € + 1 ps pakastepinaattia = 0,5 € + 0,5 kg porkkanoita 0,59 €) - kaksi tai kolme annosta
- Ruoaksi linssi-kasvissosekeittoa (1 kg porkkanoita = 1,19 €, 1 pkt punaisia linssejä = 1,59 €, 0,5 kg perunoita = 0,5 € ja ruokakerma = 0,5 €) - kuusi annosta
- Ruoaksi tomaattista papu-soijarouhekastiketta ja uunijuureksia (1 pkt soijarouhetta = 3 €, 1/2 tlk kuivattuja papuja = 0,5 €, 1 pkt paseerattua tomaattia = 0,75 € ja perunoita, porkkanoita sekä punajuuria = 1-1,5 €/kg ) - kuusi annosta
Kaapin täytteenä olisi toivottavasti jauhoja ja hiivaa leipää varten sekä öljyä, mausteita ja pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paistettua perunaa munalla ja tonnikalalla yms. Nuudelit
Tonnikala on kallista, ei sitä kannata ostaa jos on köyhä.
Leipä toinen, kannattaa olla ilman. Kaurapuuro hakkaa nuudelit mennen tullen.
En ymmärrä, mistä on tullut käsitys tonnikalan halpuudesta. Pikkuinen purkki maksaa euron, eikä siitä saa millään kovin monta annosta, vaikka miten pienen määrän laittaisi vaikka kiusaukseen tai pastaan.
Köyhällä on kalanpyydyksiä eikä halveksi särkiä eikä muita "roskakaloja". Kaupasta ostaa silakkaa ja muuta sellaista, jota rikkaammat syöttävät kissalle.
Leipää leivotaan itse. Kaurapuuronjämistä tulee oikein hyviä sämpylöitä.
Leivänpäälliset ovat myös kalliita. Köyhä ei syö juustoa eikä kinkkua vaan halvinta jauhomakkaraa jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin vetelen ihan tavallista ruokaa. Siis aamupalaksi teetä ruisleipää ja kaurapuuroa. Päivällä jotain edullista perusruokaa ja iltapalana leipää ja teetä. Teen kaiken itse. Siis leivon myös leivät, sämpylät ja piirakat itse. En osta mitään valmista. 60-70 euroa menee kuukaudessa ruokaan.
En usko. Ei sillä, että edes haluaisin olla ruokavaliolla, jossa syödään aamuin-illoin leipää (ja puuroa eli pelkkiä hiilareita), mutta jotta pärjäisi noin vähällä niin pitää vähintään olla oma kellari, josta saa perunat ja muut juurekset, mahdollisesti riistaa tai sitten olette lihakarjan kasvattajia. Vegelle saati vegaanille tuo olisi mahdottomuus.
20 euroa viikossa oli ihan realistinen ruokabudjetti opiskelijalle. Koulussa on ilmainen ruoka joka päivä. Viikossa oli vain 4 päivää omissa eväissä, kun jo perjantaisin palattiin äidin patojen ääreen.
Vierailija kirjoitti:
On ankaraa ajatella, että kymmenen tai kahdenkymmenen euron viikkobudjetti ruokaan on monelle pakon sanelema todellisuus. Vähävaraisena opiskelijana olen toki tottunut tarkkaan ruokabudjettiin ja ostoissa suosin kasvisruokia. Pienellä budjetilla ruokaillessa voi olla vaikea syödä tarpeeksi vitamiinipitoisesti ja monipuolisesti. Lähimmän S-marketin hintoja mukaillen laadin ehdotukseni viikon ruoiksi yhdelle:
- Aamupalaksi ja iltapalaksi halvinta maustamatonta maitorahkaa, kaurapuuroa ja viikkoa varten kaksi kiloa halvimpia hedelmiä (3x halvin 500 g rahka = 3 €, 1 pkt kaurahiutaleita = 0,65 €, tällä hetkellä esim. omenat alle euron kilo)
- Ruoaksi munakasta ja porkkanaraastetta (vapaan kanan kananmunat 10 kpl = 1,45 € + litran kevytmaito = 0,7 € + 1 ps pakastepinaattia = 0,5 € + 0,5 kg porkkanoita 0,59 €) - kaksi tai kolme annosta
- Ruoaksi linssi-kasvissosekeittoa (1 kg porkkanoita = 1,19 €, 1 pkt punaisia linssejä = 1,59 €, 0,5 kg perunoita = 0,5 € ja ruokakerma = 0,5 €) - kuusi annosta
- Ruoaksi tomaattista papu-soijarouhekastiketta ja uunijuureksia (1 pkt soijarouhetta = 3 €, 1/2 tlk kuivattuja papuja = 0,5 €, 1 pkt paseerattua tomaattia = 0,75 € ja perunoita, porkkanoita sekä punajuuria = 1-1,5 €/kg ) - kuusi annosta
Kaapin täytteenä olisi toivottavasti jauhoja ja hiivaa leipää varten sekä öljyä, mausteita ja pähkinöitä.
Ne vapaan kanan munat eivät ole eettinen valinta. Eettinen valinta on ostaa luomu- tai free range munia eli munia, joissa ensimmäinen numero on 0 tai 1. Vapaan kanan munat ovat kakkosia ja virikehäkissä kasvatettujen eli kidutettujen kanojen munat kolmosia, niitä ei kenenkään pitäisi alentua ostamaan. Valitettavasti eettisesti kestävä valinta eli luomumunat myös maksavat melkein tuplaten kakkosluokkaan verrattuna.
Eihän tommonen 20 euroa riitä mihinkään. Kyllä ruuan pitää olla hyvää. Esim. pulled pork + kasvikset tai jotain peruna hässäkkää uuniin. Siihen sitten vielä tuoreista aineista kunnon fetasalaatti ja salaatin kastikkeet. Ruokajuomaksi viiniä. Tommonen seti on joku 50 euroo. Tolleen tulee syötyy noin pari kertaa viikkoon ja muina päivinä vähän vaatimattomammin, esim. makaroonilootaa tai muuta ihan perus huttuu. Siihen päälle vielä duunipaikkaruokailut eli joku lounasruokala, jossa safka 9 euroo laaki.
Ruokiin menee useempi satku kuukaudessa, mutta onneks on sen verran hyvä palkka että ei haittaa. Kyllä elämästä täytyy nauttia.
Kaurapuuroa aamulla ja illalla. Kilo jauhelihaa maanantaina 500 g rasioissa. Siitä voi valmistaa makaroonilaatikkoa 3 pv ja sitten jauhelihakastiketta 3pv. Tarvitaan siis joko perunoita tai spagettia. Herne-maissi-paprikapusseja voi ostaa vaikka joka päivälle; ovat halpoja. Sunnuntaille broileria ja riisiä.
Siinäpä ne ruuat oli ja meni n. 20 €. Jos tarvitsee juomia niin ne puuttuu, samoin jugurtit ja raejuustot, leivät ym. Oletan että leivot itse. Eli hiukan vaikea on 20 €:lla pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tommonen 20 euroa riitä mihinkään. Kyllä ruuan pitää olla hyvää. Esim. pulled pork + kasvikset tai jotain peruna hässäkkää uuniin. Siihen sitten vielä tuoreista aineista kunnon fetasalaatti ja salaatin kastikkeet. Ruokajuomaksi viiniä. Tommonen seti on joku 50 euroo. Tolleen tulee syötyy noin pari kertaa viikkoon ja muina päivinä vähän vaatimattomammin, esim. makaroonilootaa tai muuta ihan perus huttuu. Siihen päälle vielä duunipaikkaruokailut eli joku lounasruokala, jossa safka 9 euroo laaki.
Ruokiin menee useempi satku kuukaudessa, mutta onneks on sen verran hyvä palkka että ei haittaa. Kyllä elämästä täytyy nauttia.
Pahoittelen, ettet pystynyt käsittämään, mistä ketjussa puhuttiin.
Soijarouheesta saa maustamalla jauhelihan tai kanan makuista, sitten olen hyödyntänyt couscousia ja keittoruokia. Olen sekasyöjä ja olen huomannut että kasvisruuat tulevat reippaasti halvemmaksi ja käytän tosiaan lihankorvikkeita, tofua ja soijarouhetta yms.
Tonnikalan halpuudesta: nykyään tosiaan suhteellisen hintavaa, mutta vielä 90-luvulla purkin sai 2-3 markalla (40-50 senttiä). Tuote on kallistunut huomattavasti enemmän kuin moni muu purkkiruoka.
Tuolloin olin itse opiskelija, ja makaroni/riisi ja tonnikala oli oikeasti halpa opiskelija-ateria. Se mielikuva halpuudesta on jäänyt monelle "päälle".
Jotkut tuotteet tuntuvat suorastaan ilmaisilta, esim Lidlissä oli kilon paketti kaurahiutaleita tarjouksessa alle 30 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vapaan kanan munat eivät ole eettinen valinta. Eettinen valinta on ostaa luomu- tai free range munia eli munia, joissa ensimmäinen numero on 0 tai 1. Vapaan kanan munat ovat kakkosia ja virikehäkissä kasvatettujen eli kidutettujen kanojen munat kolmosia, niitä ei kenenkään pitäisi alentua ostamaan. Valitettavasti eettisesti kestävä valinta eli luomumunat myös maksavat melkein tuplaten kakkosluokkaan verrattuna.
Ostan talouteemme aina ainoastaan luomumunia, mutta jos yht'äkkiä pitäisi parilla kympillä saada viikoksi ruoat niin eettisyys jää kyllä toiseksi nälän kanssa kilpaillessa. Mainittakoon vielä, että useimmiten ostan ne luomumunat lähituottajalta luomupiirin kautta melko edullisesti, mutta kaikilla ei tällaista mahdollisuutta ole.
Aika samaa kuin aiemmilla vastaajilla: aamu- ja iltapaloina puuroja, maustamatonta jugurttia + marjoja, näkkäriä/hapankorppua/leipää, kauden kasviksia ja hedelmiä. Ruokana (kasvis)keittoja, kasvispaistoksia, munakasta, pastaa ym. tavallista kotiruokaa. Näihinkin ostamme kauden edullisia kasviksia. Lisäksi käytämme runsaasti mm. linssejä, papuja, soija- ja hernerouhetta. Kun kaupassa tulee vastaan tarjous- tai alelaputettua kanaa tai lihaa, sitä ostetaan pakastimeen. Juustona Lidlistä edullinen virolainen kermajuusto. Ja kun pitää ruoka-annokset kohtuullisen kokosena, pysyy hoikkana! :)