Pystyykö opiskellessa asumaan omassa kämpässä ilman että tekee töitä?
Haen amk:hon Vantaalle, Treelle ja Lahteen. Olen nyt tehnyt vuoden töitä, asun kuitenkin nyt Helsingissä ja jos opiskelupaikka aukeaa, lopetan työt koska haluan keskittyä 100% opiskeluun. Joudun kuitenkin muuttamaan omilleni, miten ihmeessä sitä voi selvitä ja maksaa vuokransa? Paljon mahtaa olla yksiöiden&kaksioiden vuokrat Vantaalla, treellä ja Lahdessa? Mihin tukiin olen oikeutettu, kannattaako ottaa opintolaina..?
Kommentit (15)
No minulla oli eräässä kaupungissa opiskelijakämppä 420 €, olin vain kesät töissä. Näin elin neljä vuotta, opintotuki meni lähes kokonaan asumiseen. Ennen opiskelua olin - kuten sinäkin ilmeisesti - ollut töissä ja asunut vanhemmillani. Jos olet ollut säästeliäs, pystyt keskittymään opintoihin 100 %. Kesällä kannattaa toki mennä töihin.
No vaihtoehtoja on yleensä kolme (jos itsellä ei ole säästöjä tai esim. osinkotuloja):
1) opinnot rahoitetaan opintotuella + lainalla
2) opinnot rahoitetaan opintotuella + työnteolla
3) opinnot rahoitetaan opintotuella + vanhemmilla
Mulla on opintotuki+ opintolaina ja sillä olen nyt hyvin elellyt. Ennen opiskeluja asuin vanhemmillani ja tein töitä, rahat kyllä meni välivuoden matkusteluihin..ihan hyvin olen silti pärjännyt.
Jos saa edullisen opiskelija-asunnon ja elää hyvin säästäväisesti ja käy kesälomat töissä, saattaa pärjätä opintotuella ilman lainaa. Muutoin toimeentuloa pitää paikata jotenkin, esim lainalla.
Asuin pari ekaa vuotta kämppiksen kanssa ja siinä säästi paljon asumiskuluissa. Sitten muutin halpaan yksiöön. Jos ei ole kranttu asumispaikan suhteen, niin kyllä voi pärjätä ilman lainaa kuten minäkin. En juo enkä polta, joten siinä tietysti säästi myös paljon ja oli varaa käydä esim. leffassa ja syömässä.
Katso vaikka etuovi.com vuokra-asuntojen hintoja eri kaupungeissa niin saat vähän käsitystä hintaluokasta. Halvastakin kämpästä voi saada ihan kodikkaan pienellä panostuksella. Opiskelija-asuntoon jonotuslistalle heti kun opiskelupaikka irtoaa.
Halpa asunto ja säästäväinen elämäntapa, voi onnistua jopa ilman lainaa. Mutta se tarkoittaa tyyliin 20 neliön puutalo- tai neukkubetoniyksiö kaukana keskustasta ja oppilaitoksista, sekä kulkua polkupyörällä.
Niin ja voin kertoa, että itse pystyin tuohon niin, että olin kesät töissä.
Månsteri on asunut opiskelun aikana aivan normaalissa vuokra-asunnossa eikä työnteolle olisi edes ollut aikaa jos töitä olisi jostain leikisti tippunut. TBH suklis/månsteri ei ole eläissään asunut kuin yhdessä vuokra-asunnossa ja se oli siisti ja tavallinen, ei mikään halpa opiskelijamurju. Vuokra oli melkein 600 €. Suklis ei edelleenkään tiedä miksi se oli niin halpa, koska asun ja asuin kaupungissa. Mutta missä kaupungissa, sitä ei tarina kerro. XD
Se oli kyllä tosiaan hämmentävän halpa yksiö. Mutta VOI. Amen.
Miten ihmeessä meinasit työllistyä valmistuessasi, jos et ole opiskeluaikana ollut töissä? Moni vastavalmistunut on ihan ihmeissään, kun työpaikka ei noin vain tipu ja edelle menee koko opiskeluajan töissä ollut, mutta "vain kolmosen arvosanoilla opiskellut" osaaja.. Jos vain töitä löytyy, niin ilman muuta opintoaikana töitä, vaikka sitten arvosanat ei niin korkeita olisikaan. Niitä arvosanoja kun ei katso kukaan.
Sinun on mahdollista saada sossulta toimeentulotukea, jos olet nostanut lainan eikä rahat siltikään riitä elämiseen. Ja tietenkin opintotuki tulee myös. Opiskelin puoli vuotta yksiössä ennen kuin muutin yhteen mieheni kanssa, ja toimeentulotuki auttoi paljon. Tämän lisäksi sossu myös kustantaa reseptilääkkeet, julkisen liikenteen ja mahdolliset ostettavat koulukirjat sinulle. Ja nämä tuet kuuluu kaikille jotka sen opintolainan on ottanut, jos ei ole töissä. Harva kavereistani oli tätä älynnyt hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä meinasit työllistyä valmistuessasi, jos et ole opiskeluaikana ollut töissä? Moni vastavalmistunut on ihan ihmeissään, kun työpaikka ei noin vain tipu ja edelle menee koko opiskeluajan töissä ollut, mutta "vain kolmosen arvosanoilla opiskellut" osaaja.. Jos vain töitä löytyy, niin ilman muuta opintoaikana töitä, vaikka sitten arvosanat ei niin korkeita olisikaan. Niitä arvosanoja kun ei katso kukaan.
Kumpi on parempi noin niinkun omasta mielestä, pitkin vuotta kaupan kassana vai huolella haettu oman alan kesätyö toimihenkilötehtävissä? Ihan yliarvostettua tuollainen pakollinen "kaupankassavaihe". Jätetään ne työt niille, jotka sitä oikeasti elääkseen tarvitsee opiskelun kylkeen. t. ei päivääkään kaupan kassana
Kyylä varmasti, jos mksat koko opintotuella vuokran. Mutta hyvin todennäköisesti jostain muualta sinun pitää sitten hankkia rahaa, jolla maksat kaikki muut menot, kuten syömisesi, asuntosi vuokran ja sähkön vain muutaman esimerkin ataakseni.
Ilman lainaa tuskin onnistuu. Yksiön vuokra on aikalailla opintotuen+asumislisän verran. Rahat ei riitä ruokaan ja muihin kuluihin. Eli ne pitäisi rahoittaa lainalla tai omilla säästöillä.
Soluasunnossa vuokra on jossain 200e tienoilla, joten ruokaan ja muihin kuluihin jää vielä toiset samanverran.
Saat yleistä asumistukea, opintotukea ja voit ottaa opintolainan. Aika moni opiskelija asuu omillaan tekemättä töitä.