Ovatko parikymppiset lapset yhtä oikeutettuja käyttämään mökkiä kuin perikunnan jäsenet, kiistaa sisarusten kanssa?
Meillä on siis viiden sisaruksen omistama kuolinpesän mökki. Muuten mökin suhteen kaikki on mennyt ihan OK, mutta nyt on kuulemani mukaan keskusteltu siitä, onko oikein, että meidän täysi-ikäiset (kolme lasta 19-24 v) lapset ovat varanneet mökkiä itselleen ja olleet siellä kavereidensa kanssa. Me emme mieheni kanssa ole erityisen kiinnostuneita menemään tuolle mökille, koska itselleni se ei ole mikään onnellisten lapsuusmuistojen kehto vaan pikemminkin päinvastoin emmekä muutenkaan ole "mökki-ihmisiä". Yhteisiin talkoisiin olemme kuitenkin mukisematta osallistuneet ja kustannuksiin osallistuttu siinä missä muutkin. Naiivisti kuvittelin, että kaikille olisi täysin ok, että meidän lapset käyttävät sitä mökkiä, kun me emme mieheni kanssa juurikaan käytä. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan olekaan.
Nuorille on korostettu, että mökillä ollaan asiallisesti ja se jätetään aina vähintään siihen kuntoon missä se olikin, mieluiten parempaan. Tämän suhteen ei ole ollut ongelmia - on kannettu uudet puut saunaan odottamaan, siivottu paikat, muistettu kaikki mikä pitää muistaa. Tietysti siellä on käytetty kohtuullisesti alkoholia ja meininki on muutenkin ehkä ollut riehakkaampaa kuin 50-vuotiaalla pariskunnalla, mutta mitään oikeaa haittaa tai häiriötä nuoret eivät ole siellä aiheuttaneet.
Mitä mieltä te olette? Tavallaan haluaisin odottaa, että nuo asiasta hermostuneet sisarukseni olisivat asiasta suoraan yhteydessä minuun enkä tekisi asialle yhtään mitään ennen sitä. Kaksi paheksunutta, yksi jonka mielipiteestä ei ole tietoa ja yksi joka on ehdottomasti puolellani ja minua tästä selkäni takana käydystä keskustelusta informoikin.
Kommentit (26)
Sisaruksiasi ärsyttää, kun mökille on tullut lisää käyttäjiä (sinähän et ole aiemmin käyttänyt sitä, nyt lapsesi ovat ottaneet käyttämättömän vuorosi jolla sisarukset ovat aiemmin mökkeilleet). Jos lapsiasi kielletään käymästä mökillä, vaadi kiertävää, hyvin jäykkää, mökkivuorojärjestelmää ja sano, että alat vuokrata omaa vuoroasi ulkopuolisille mökin kulujen kattamiseksi. :D
Perikunnan jäsenet päättää. Jos suurin osa on sitä mieltä että sinne ei mene perikunnan jäsenten lapisia keskenään, niin sitten ei mene. Yhtä hyvinhän voitte päättää että mökkiä aletaan vuokrata ihan kenelle tahansa. Eiköhän ole aika vaatia jakoa ja yheisomistuksen purkua. Toisilla ehkä nuoremmat lapset? Heidän mielensä voi muuttua kun omat lapset tulee siihen ikään että voisisvat tulla mökille ilman vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Sisaruksiasi ärsyttää, kun mökille on tullut lisää käyttäjiä (sinähän et ole aiemmin käyttänyt sitä, nyt lapsesi ovat ottaneet käyttämättömän vuorosi jolla sisarukset ovat aiemmin mökkeilleet). Jos lapsiasi kielletään käymästä mökillä, vaadi kiertävää, hyvin jäykkää, mökkivuorojärjestelmää ja sano, että alat vuokrata omaa vuoroasi ulkopuolisille mökin kulujen kattamiseksi. :D
Sama tuli mieleen. Ap:n kannattaa nyt vaatia että mökkiviikot jaetaan nyt esimerkiksi vuodeksi eteenpäin ja jokainen voi omalla vuorollaan käyttää tai antaa sen lastensa käyttöön. Siitähän tuossa varmaan on kyse että joku käyttää mökkiä muita enemmän ja hänelle ei sovi että hänen käyttömahdollisuutensa vähenee.
Minusta homma menee niin, että teidän jälkikasvunne voi köyttää mökkiä teidän vuorollanne (=1/5 käyttäajasta), mutta eivät voi vaatia omaa vuoroa (3/8käyttöajasta, puhumattakaan 4/9 ajasta)
Tee varaukset jatkossa sun nimiin = sun käyttövuoro.
Vierailija kirjoitti:
On sellainen kirjoittamaton sääntö, että jokainen saa käyttää mökkiä suunnilleen yhtä paljon. Käytännössä on ollut "alikäytössä", eli kesäaikaankin jopa viikonloppuja tyhjillään. Meidän nuoret eivät todellakaan ole rohmunneet mitään juhannuksia ja heinäkuisia viikonloppuja, vaan pikemminkin tosi kainosti tyytyneet viikonloppuihin toukokuun alussa tai elo-syyskuun vaihteessa. Mökkiä aktiivisesti käyttäviä on 2/5 ja tuo minua asiasta informoinut sisko on kanssani toinen sellainen, joka ei mökkiä käytä käytännössä lainkaan. Ja ei ole kyse siitä että muilla olisi pienempiä lapsia, olen sisaruksista toisiksi nuorin ja serkuksissa on ainoastaan yksi minun kuopustani nuorempi lapsi. Yhdellä ei ole lapsia lainkaan (toinen ärtyneistä) ja yhden ainoa lapsi asuu ulkomailla eikä ole kiinnostunut mökkeilystä lainkaan. Yhdellä lapsella itsellään niin pienet lapset, ettei tuollainen mökki ole mitenkään ihanteellinen.
Olet tiukkana heti alkuunsa.
Mun anoppi on 1/3 osuudella mukana heidän perikunnan mökissä.
Hänen uudella miehellään on merenrantahuvila ja Espanjassa lomahuvila, joten ei ole itse mökkiä käyttänyt, mitä nyt on joskus käynyt päiväseltään kahvittelemassa.
Mun mies ei ollut ennen minua halukan käymään mökillä, mun myötä huomannut, miten kivaa siellä on perheen.
Tämäkö on näitä 2/3 omistavia ottanut pattiin, kun anoppi on nyt vaatinut 1/3 kesästä osuutta itselleen, kun nämä kaksi on aiemmin pystyneet jakamaan kesän kaksin. Anoppi on toki aina mun miehen kanssa osallistuneet talkoisiin ja maksanu kuluista osuutensa.
Pitivät heinäkuun lopulla neuvottelun, miten tulisi menetellä. Anoppi oli tiukkana, ja pamautti sitten vielä yhtenä argumenttina, että kun ei ole 10 vuoteen mökkiä käyttänyt juhannuksina, niin seuraava juhannus on sitten hänen vuoronsa. :) Kukaan ei ole menossa sinne juhannuksena, mutta sai sisarukset heräämään todellisuuteen, miten vapaasti ovat siellä voineet olla.
Loppu tulema: tekivät varauslistan ja nyt sitten anoppi varaa itselleen siitä vuoronsa, jotka me käytämme.
Riippuu oikeastaan vähän siitä miten tuo nuorison mökkivaraus on hoidettu.. Jos ovat vaan ilmottaneet että varaamme mökin ko. ajaksi niin se on pikkuisen tökeröä kun eivät kuulu mökin omistajiin ja ymmärrän että siitä voi joku pahastuakin. Jos sen sijaan ovat kysyneet toisilta että onko ok että menevät mökille vanhempiensa sijaan niin luulisi että on ihan ok kaikille. Pointtina siis se että he eivät ole asemassa jossa voivat vaan varailla mökkiä oman halunsa mukaisesti ettekä te perheenä ole asemassa jossa teillä voi olla muita enemmän mökkiaikaa ilman että asioista sovitaan erikseen.
Ja sitten on sekin että oma äiti katsoo sormien läpi nuorison hölmöilyä ja häiriötä paljon enemmän kuin setä tai täti eli vaikka nuoriso on sanonut että kaikki jäljet on korjattu ja ovat olleet siivosti niin seuraavan mökille menijän tai mahdollisen mökkinaapurin mielestä tilanne onkin voinut olla hyvin erilainen. En lähtisi itse kaivelemaan asiaa, ehkä juttelisin lapsilleni että ensi kerralla hoitavat mökin varaamisen hienovaraisemmin ja varmistavat vaikka kaikilta muilta että onhan se ok että menevät sinne.
Siis kaikki voivat käyttää mökkiä. Varauksia ei tietenkään voi tehdä, ellette ole yhteisesti näin sopineet. Lisäksi jos mitään sopimusta ei ole, niin voitte mennä sinne "kuokkimaan" koska vain, kunhan viette omat ruuat mennessä. Parempi olisi toki tehdä asiat sovussa.
Sinkkumies
Ehdota mökin myyntiä. Toinen vaihtoehto on kiertävät vuorot kullekin osakkaalle ja käyttävät miten tahtovat tuon ajan mökkiä. Oman osuutensa ajasta osakas voi luovuttaa edelleen.
Selkeät pelisäännöt.
Yhteisomistukset ovat syvältä sieltä minne päivä ei paista.
Meillä on perikunnan mökin käyttö jaettu 3 vko jaksoihin ja ainoa sääntö on, että mökkiä ei saa vuokrata ulkopuolisille. Siellä saa ko. aikana olla lapset tai vanhukset, ei väliä, mutta lähtiessä on siivottava jäljet, kannettava polttopuut paikalleen (jotta seuraavalla tulijalla on heti kuivat puut käytössä) ja varmistettava, että kaikki on kunnossa. Keväällä se, joka ottaa veneen vesille, huolehtii siihen mahdollisesti tarvittavat korjaukset ja syksyllä lokakuun ensimmäisellä viikolla vene pitää nostaa talviteloille.
Jos omalle kesälomalle ei osu mökkiviikkoja, niin se on harmillista.
Riittää, kun sinä yksin haluat jakaa sen perinnön - joko sisarukset maksaa sulle sun osuuden tai koko paska menee myyntiin.
Yhteisomistusmökit pitäisi lailla kieltää. Meillä on mökki, jota ei käytä kukaan. Veli ei ole halunnut sitä kuitenkaan hävittää. Ongelma on se, että se on vuokratontilla, eikä tontin omistaja suostu enää vuokraamaan mökkiä kellekään meidän suvun ulkopuoliselle. Veljestä ei ole yksin sinne menemään, toinen veli ei ehdi ja minua ei kiinnosta. mielestäni sen saisi purkaa pois ja irtisanoa vuokrasopimuksen. On vain kuluja. Voisin käydä, jos sinne ei olisi niin hankala mennä.
Alkoholi ei oikein kuulu mökille ja vesistön rantaan,jo pienikin äänen korottaminen mitä yleensä alkoholin kanssa tapahtuu aiheuttaa uskomattoman paljon häiriötä muille mökkiläisille.
Veden äärellä kun kaikki äänet kertaantuu ja kantaa todella kauas.
Vieläkin muistan kun olin sukulaisen mökillä ja vastarannalla oli joku humalainen porukka joka mölysi koko viikonlopun.
Ne täysi-ikäiset lapset ovat perikuntaa.
Jakakaa keskenänne viikot vuodessa. Lapsenne käyttävät mökkiä sinun vuorollasi.
Kenelläkään ei pitäisi olla tämän jälkeen valittamista.
Osuus perikunnasta on irtaimistoa. Voitte myydä sen tavallisella kauppakirjalla lapsillenne. Ei kuitenkaan alle 75 % todellisesta arvosta, muuten menee lahjavero. Sen jälkeen lapsenne ovat täysivaltaisia perikunnan jäseniä ja heillä on samat oikeudet kuin muillakin.
Ei muutoinkaan kuulu oikein suomalaiseen mentaliteettiin käyttää mökillä alkoholia. Mökkihän on lähes pyhä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisomistusmökit pitäisi lailla kieltää. Meillä on mökki, jota ei käytä kukaan. Veli ei ole halunnut sitä kuitenkaan hävittää. Ongelma on se, että se on vuokratontilla, eikä tontin omistaja suostu enää vuokraamaan mökkiä kellekään meidän suvun ulkopuoliselle. Veljestä ei ole yksin sinne menemään, toinen veli ei ehdi ja minua ei kiinnosta. mielestäni sen saisi purkaa pois ja irtisanoa vuokrasopimuksen. On vain kuluja. Voisin käydä, jos sinne ei olisi niin hankala mennä.
Tontin omistajahan ei sitä päätä kenelle te sitä vuokraatte. Tontin omistajahan päättää vain vuokrasopimuksesta. Esim. vaarini teki 99 vuoden vuokrasopimuksen, joka vuosi sama summa. No jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut ostaa omaksi sekin paska.
Sinkkumies
Kyllä mun mielestä on, jos paikat on kerran pidetty kunnossa.