Ja taas lukiot naruttaa perheitä graafisilla laskimilla :D
Naurattaisi ellei kyse olisi niin vakavasta asiasta. Nimittäin funktiolaskin sopii paremmin lukioon.
Kommentit (42)
Ei kait niitä enää ostateta? Kannettava tietokonehan on kaikilla ja siellä on ilmainen ohjelma joka tekee kaiken saman kuin se graafinen laskin.
Mutta ei, pitkässä matematiikassa oikein riittää se pelkkä funktiolaskin.
Vieläkö noita joku muka ostaa/ostattaa???
Funktiolaskin hyvällä käyttöliittymällä (siis että syötteitä pääsee muokkaamaan helposti, kuten graafisissa laskimissa) riittäisi täysin hyvin lukioon. Etenkin tänä päivänä, kun myös tietokoneita voidaan käyttää apuna ja hyödyntää mm. graafisten esitysten teossa (esim. wolfram alpha). Itse en ole viimeisen viiden vuoden aikana yliopistossa teknillistä fysiikkaa opiskellessa käyttänyt ollenkaan graafisen laskimen funktiolaskimesta poikkeavia ominaisuuksia.
Olen samaa mieltä, että lukiolaisilta ei pitäisi edellyttää graafisen laskimen hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Palikkamatikkaan kyllä, mutta ei oikeaan matematiikkaan.
Oikeassa matematiikassa ei yleensä tarvita kun paperia ja kynä. Itse kävin laajan matematiikan ja selvitin tieni yliopistoon koskematta kertaakaan graafiseen laskimeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kait niitä enää ostateta? Kannettava tietokonehan on kaikilla ja siellä on ilmainen ohjelma joka tekee kaiken saman kuin se graafinen laskin.
Mutta ei, pitkässä matematiikassa oikein riittää se pelkkä funktiolaskin.
Mikä ohjelma niissä on?
Samaa tekevät ammattikorkeakoulut astetta pahemmin. Siellä yleensä opeyetaan jo esimerkiksi excelin käyttöä ei graafiselle laskimelle ei mitään hyötyä. Lisäksi opettajat huijaavat oppilaita yleensä ostamaan laskimet ja kirjat kaverien firmoilta.
Kaverien firmoilta. Aina kun tulee palstalle, oppii uutta meidän opettajien ylenpalttisesta pahuudesta.
Mikä softa on lukiolaisten tietokoneissa?
graafinen laskin on turha kuluerä lukiolaiselle. Opiskelin myös TKK:lla ja siellä piti käyttää funktiolaskimia huomattavasti lukion kursseja haastavemmissa tehtävissä. Olen myös läppäripakkoa ja muutaman vuoden välein uusittavia oppikirjoja vastaan. Tietokoneet eivät tuo merkittävää hyötyä oppimiseen, mutta ymmärrän niiden hyödyn opettajille tehtävien tarkastamisen kannalta. Oppikirjojen uusiminen tuntuu lähinnä kustantamoiden rahastukselta. Mihin vaikkapa lukiotason matematiikka on kehittynyt viimeisen 50-vuoden aikana?
Vierailija kirjoitti:
graafinen laskin on turha kuluerä lukiolaiselle. Opiskelin myös TKK:lla ja siellä piti käyttää funktiolaskimia huomattavasti lukion kursseja haastavemmissa tehtävissä. Olen myös läppäripakkoa ja muutaman vuoden välein uusittavia oppikirjoja vastaan. Tietokoneet eivät tuo merkittävää hyötyä oppimiseen, mutta ymmärrän niiden hyödyn opettajille tehtävien tarkastamisen kannalta. Oppikirjojen uusiminen tuntuu lähinnä kustantamoiden rahastukselta. Mihin vaikkapa lukiotason matematiikka on kehittynyt viimeisen 50-vuoden aikana?
Ai että mihin luliotason matematiikka on kehittynyt 50 vuodessa? No sehän on taantunut.
Vierailija kirjoitti:
Mihin vaikkapa lukiotason matematiikka on kehittynyt viimeisen 50-vuoden aikana?
Niin surullista kuin se onkin, niin nitä on ollut pakko helpottaa vuosi vuodelta. 80-luvun lyhyen matikan yo-tehtävät vastaa tämän päivän pitkän matikan yo-tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla kun mentiin ensimmäisiin matematiikan laskuharjoituksiin ja vetäistiin laskimet esiin niin opettaja sanoi että niitä ei tarvita tällä laitoksella mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla kun mentiin ensimmäisiin matematiikan laskuharjoituksiin ja vetäistiin laskimet esiin niin opettaja sanoi että niitä ei tarvita tällä laitoksella mihinkään.
Missä yliopistossa tehtiin niin?
Symbolinen laskin, joka ratkaisee yhtälöt välivaiheineen on tietysti se kaikkein kattavin vaihtoehto, mutta oman kokemukseni mukaan se ei ole tarpeen lukiossa. Funktiolaskin riittää ihan mainiosti, siitä saa logaritmin ja murtopotenssit.
En halunnut kallista laskinta ostaa kirjoituksia varten, ja aivan hyvin meni, L tuli ilmankin. Ei siinä YO-kokeessa ole niin vaikeita yhtälöitä etteikö niitä saisi ilman laskinta ratkaistua, eikä integraaleja, derivaattoja yms.
Vierailija kirjoitti:
Haha, et oo tosissasi. Minä olen yliopistotutkinnon suorittanut soveltava matemaatikko, enkä KOSKAAN yliopistoaikana käyttänyt/tarvinnut graafista laskinta. Eipä sellaista kyllä olisi tenteissä saanut käyttääkään.
Funktiolaskimella pärjäsin myös lukion ja suoritin pitkän matematiikan kurssit keskiarvolla 10.
Eli samaa mieltä aloittajan kanssa, kyllä vanhempia kusetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä yliopistossa tehtiin niin?
Eikös tuo ole ihan yleinen käytäntö matematiikan yliopisto-opinnoissa. Opinnot koostuvat todistamisesta, ja matematiikka on enimmäkseen symbolista siinä vaiheessa. Jos taas lasketaan numeerisesti niin sitä varten on tietokoneet.
Vierailija kirjoitti:
Symbolinen laskin, joka ratkaisee yhtälöt välivaiheineen on tietysti se kaikkein kattavin vaihtoehto, mutta oman kokemukseni mukaan se ei ole tarpeen lukiossa. Funktiolaskin riittää ihan mainiosti, siitä saa logaritmin ja murtopotenssit.
En halunnut kallista laskinta ostaa kirjoituksia varten, ja aivan hyvin meni, L tuli ilmankin. Ei siinä YO-kokeessa ole niin vaikeita yhtälöitä etteikö niitä saisi ilman laskinta ratkaistua, eikä integraaleja, derivaattoja yms.
Siinä on enemmän se että nykyisen yo-tutkintolautakunnan kokeissa l edellyttää melkein virheetöntä suoritusta.
Näinhän se on. Me opettajat vietämme valtaosan työajastamme miettien, miten voisimme naruttaa vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, et oo tosissasi. Minä olen yliopistotutkinnon suorittanut soveltava matemaatikko, enkä KOSKAAN yliopistoaikana käyttänyt/tarvinnut graafista laskinta. Eipä sellaista kyllä olisi tenteissä saanut käyttääkään.
Funktiolaskimella pärjäsin myös lukion ja suoritin pitkän matematiikan kurssit keskiarvolla 10.
Eli samaa mieltä aloittajan kanssa, kyllä vanhempia kusetetaan.
Vihdoinkin asiaa. Taitaa ap itsekin opiskella matematiikkaa ja aikoo vieläpä erikoistua nimenomaam sovellettuun.
Mutta kerros... mitä ohjelmia käytät tai käytit yliopistolla?