Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ihmiset eivät osaa maustaa ruokia?

03.09.2016 |

Miehen äiti on tämmöinen. Ruoka on monesti täysin mautonta ei suolaa yms

Eikö ne maista mitään vai mikä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei yleisesti ottaen mausta ruokaa suolalla, niin silloin se maistuu hyvältä ilman suolaa. Mutta jos on tottunut lisäämään suolaa, niin suolaton ruoka ei maistu millekkään.

Itselläni on taas näinpäin etten suolaa lisää oikeastaan mihinkään, niin äitini ruoat ovat aina melko suolaisia. Lapsuudessa en sitä huomannut tietenkään.

Makuasioita.

2/34 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasioita myös joo, mutta monesti on kyse siitäkin, ettei vain osata eikä ehkä uskalleta edes kokeilla. Vrt. niihin, jotka eivät kertakaikkiaan osaa koota ikean kalusteita yksinkertaisista ja yksityiskohtaisista ohjeista huolimatta. Tai niihin, jotka ei vaan kerta kaikkiaan osaa yhdistää huonekaluja, verhoja, mattoa ja seinien väriä toimivaksi kokonaisuudeksi, kun värisilmä ja se tietty visuaalisuus vain puuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/34 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoo että ruoka ei maistu miltään ilman mausteita niin silloin on makuaistissa jotain vikaa. Ei ole ollut malttia opetella tuntemaan jonkun raaka-aineen omaa makua.

Suolan määrä on tottumiskysymys.

Vierailija
4/34 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt monesti, koska äitini ei vaan osaa.. Tai sitten tupakka ja alkoholi on turruttanut makuaistin. Tai sitten propaganda. Aikansa vanhemmat suolasivat ja rasvasit ruokiaan, jo säilytyksen vuoksi.

Se homma "kiellettiin" ja suolaa ja rasvaa piti ruuassa vähentää. Kuoleman pelossa lopettivat sitten niiden käytön kokonaan?

Suola kuuluu ruokaan, ihminen tarvitsee suolaa. Maltti on siinäkin valttia.

5/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

LuigiVinetto kirjoitti:

Jos sanoo että ruoka ei maistu miltään ilman mausteita niin silloin on makuaistissa jotain vikaa. Ei ole ollut malttia opetella tuntemaan jonkun raaka-aineen omaa makua.

Suolan määrä on tottumiskysymys.

Suolaa ei ole pakko laittaa, mutta nyt edes jotain pippuria. Ei suolankäyttö tarkoita, että sitä pitää sinne kaataa. Sitäpaitsi ihminen tarvii vähän suolaa.

6/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurismies kirjoitti:

Jos ei yleisesti ottaen mausta ruokaa suolalla, niin silloin se maistuu hyvältä ilman suolaa. Mutta jos on tottunut lisäämään suolaa, niin suolaton ruoka ei maistu millekkään.

Itselläni on taas näinpäin etten suolaa lisää oikeastaan mihinkään, niin äitini ruoat ovat aina melko suolaisia. Lapsuudessa en sitä huomannut tietenkään.

Makuasioita.

Litatko kuitenkin muita mausteita. Itse laitan usein muita mausteita mutten suolaa. Kanakastike ilman mitään hmm

Vierailija
7/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saamme aivan liikaa suolaa. On todella typerä väite, että tarvitsisimme lisää, sillä saamme sitä ylitse kaikkien saanti suosituksien.

Itse olen suolan ystävä, mutten nyt sentään terveystuotteena mainosta. Eihän sen lisääminen edes ole mitään maustamista. Suolaa on käytetty säilöntään ja kasvinosia maustamiseen. Vaatii paljon enemmän taitoa saada ruuasta maut esiin ilman suolaa kuin sen kanssa. Olen aina hyvin vaikuttunut siitä, mihin intialainen keittiö taipuu, kun ruoanlaitto alkaa juuri mausteiden valinnasta eikä raaka-aineista. Maku ja siihen panostaminen aloitetaan siis ennen mitään muuta. Siinä meille opettelmista.

Vierailija
8/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolan tarkoitus ei ola saada ruoka maistumaan suolaiselta, vaan tuoda esiin muut maut. Siksi suola on tärkeä mauste. Ja suoloja on monenlaisia, kaikki vähän eri makuisia. 

En osaa vastata ap:n kysymykseen. Vaihtoehtoja on paljon: ei ole kiinnostunut ruuanlaitosta, ei maistele ruokaa kokatessaan, joku fysiologinen ongelma (80% makuaistista on hajusaistia), kotoa opittu asia ... 

Mausteiden kirjo on valtavan laaja ja hauskaa opeteltavaa. Kannattaa muistaa, että juurekset myös maustavat ruokaa, esim. ns. pyhä kolminaisuus: varsiselleri, sipuli ja porkkana, josta monet klassikkoreseptit lähtevät liikkeelle. Sitruuna ja appelsiini ovat nekin mausteita, varsinkin niiden kuori. Sitten on ruokia, joihin riittää suola ja mustapippuri. Pitää luottaa suuhunsa: jos ruoka on hyvää, se on hyvää. 

Vierailija
9/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai käyttävät vain suolaa. On paljon hyviä mausteita. En tarkoita sitä että pitää olla kymmentä eri sorttia.

Vierailija
10/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumus- ja makuasioita. Meilläkin syötiin ennen melko suolaisia ruokia, mutta kun vauva alkoi syömään samaa ruokaa kuin me, vähensin suolan käyttöä reilusti ja samalla tiellä ollaan vaikka "vauva" on jo iso. Miehen vanhemmilla kun käymme syömässä niin ruoat maistuu huomattavan suolaisilta (vaikkakin hyviltä) ja mieheni sisko silti lisää omalle lautaselleen vielä suolaa.

Osa ei myöskään tykkää mausteisesta ruoasta ja mausteiden käyttämättömyys ei suinkaan johdu siitä ettei osaisi vaan ettei tahdo. Ja kyllä meillä syödään ihan "mautonta" makaroonilaatikkoa ja siskonmakkarakeittoa kuin mausteista currya ja chili con carneakin. Ja maistuvat aivan yhtä hyviltä!

Vierailija
11/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mussukka_ kirjoitti:

Olen miettinyt monesti, koska äitini ei vaan osaa.. Tai sitten tupakka ja alkoholi on turruttanut makuaistin. Tai sitten propaganda. Aikansa vanhemmat suolasivat ja rasvasit ruokiaan, jo säilytyksen vuoksi.

Se homma "kiellettiin" ja suolaa ja rasvaa piti ruuassa vähentää. Kuoleman pelossa lopettivat sitten niiden käytön kokonaan?

Höpö höpö. Suolaa ihmneen saa ruoka-aineista jo riittävästi, ei sitä tarvi lisätä ruokaan.

Itse käytän aika vähän suolaa ja minulla onkin vähän ongelma se että ravintolaruuat on aina tönkkösuolattu pilalle. Ateria menee pilale kun se  pitää suolasuuden vuoksi syödä puoliväkisin. Ja jos menet sanomaan että oli liian suolaista niin kokki vetää heti herneen nenään ja seuraavaan annokseen ei laita mitään mausteita.

Mausteita kyllä syön. Suolahan ei ole mauste vaan säilöntäaine. Pidän tulisesta ruuasta.

Vierailija
12/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mussukka_ kirjoitti:

Höpö höpö. Suolaa ihmneen saa ruoka-aineista jo riittävästi, ei sitä tarvi lisätä ruokaan.

Itse käytän aika vähän suolaa ja minulla onkin vähän ongelma se että ravintolaruuat on aina tönkkösuolattu pilalle. Ateria menee pilale kun se  pitää suolasuuden vuoksi syödä puoliväkisin. Ja jos menet sanomaan että oli liian suolaista niin kokki vetää heti herneen nenään ja seuraavaan annokseen ei laita mitään mausteita.

Mausteita kyllä syön. Suolahan ei ole mauste vaan säilöntäaine. Pidän tulisesta ruuasta.

Suola ei todellakaan ole mauste, mutta suola tuo esiin ruoka-aineiden ja muiden mausteiden maun, joten sitä kyllä hieman tarvitaan saadakseen maukasta ruokaa.

Vierailija
13/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa juuri selitellään, että kun omaan suuhunsa ei saa luottaa, ja oma suu on vanhoillinen, joka maistaa väärin, ja on ehdottoman pakko mennä intiaan ja alkaa mättämään mausteita ruokaansa.

Maustaminen on mielipide, ja jotkut ei suvaitse toisen mielipidettä,vaan tyrkyttävät omaansa parempana. Varsinkin jotkut märkäkorvat, jotka käy ensimmäisen kerran ulkomailla niin alkavat vaahdota maustamisesta ja sen ehdottomuudesta lainkaan tajuamatta että jotkut on ollet maustamisen äärellä jo silloin, kun vielä itse ovat leikkineet kusilätäkössä. "Maustaminen " on hurahtamista ja on niitäkin jotka ymmärtää tämän ja ovat jo alkaneet vähentää mausteita. Otetaan esim. kasvikset. Kasviksia halutaan maustaa lujasti koska ei pidetä kasvisten mausta. Elikkä on ihan turha puhua että mausteilla korostetaan raaka-aineen omaa makua.

Ajatellaan ruuan raaka-aineita. Ne on pitkässä juoksussa valikoituneet jatkoon maun perusteella. Tuhansien vuosien aikana on valittu jatkoon parhaalta maistunut raka-aine. Nyt sitten joku esittää että on tehty vääriä valintoja ja on saatu mauttomia tuotteita aikaan ja pitää mättää mausteita oikein kunnolla että ymmärtäisi asiat paremmin. Mitä kompetenssia on puhua maustamisesta jos omaa mieliruokaa on pizza, ja jota syötäisiin joka päivä jos vaan olisi mahdollista , ja vieläpä niin että reunat roskikseen. Kysyn vaan.

Vierailija
14/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kuullosta, et ap:kaan olisi vihkiytynyt maustamisen saloihin. Suola! Pippuri! Entäs ihanat yrtit? Niillä saa ihanaa makua ruokiin ja vaikka toki ripaus suolaakin tarvitaan, niin sen määrän voi jättää minimiin.

Vierailija
15/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on kyse myös erityistaidosta. Joku on hyvä leipomaan, toinen maustamaan ruokaa, joku virkkaamaan, joku piirtämään, joku laulamaan... Minä väännän 80% meidän perheen ruuista ja todellakin olen yrittänyt opetella maustamaan ruuan hyvin, mutta onnistun siinä vain keskinkertaisesti. Mun mies "vaan heittelee jotain" ja saa ruuasta aina tosi hyvää.

Vierailija
16/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon varmaan just sellanen tylsä maustaja monen mielestä. Kanassa ja jauhelihassa käytän kyllä useampia mausteita, mut esim naudan paisti tai pihvit, niihin laitan vaan mustapippuria ja suolaa. Keitettyjä tai höyrytettyjä kasviksia en mausta ollenkaan ja uunijuureksiinkin käytän vaan yrttimaustetta. Makuasioita..

Vierailija
17/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomi on periferiassa ja ruokakulttuuria ei ole, mausteet viety aina muualle. Miettikää nyt vaikka suomen laitosruokaa, tuhanteen litraan laitetaan yksi maustepippuri.

Vierailija
18/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on mausteallergikko ja sen vuoksi meillä ei käytetty mitään muita mausteita kuin suolaa ja kanelia. Nyt aikuisena sitä on joutunut itse opetella maustamaan, mutta taidan silti käyttää niitä muiden makuun liian vähän. 

Vierailija
19/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa juuri selitellään, että kun omaan suuhunsa ei saa luottaa, ja oma suu on vanhoillinen, joka maistaa väärin, ja on ehdottoman pakko mennä intiaan ja alkaa mättämään mausteita ruokaansa.

Maustaminen on mielipide, ja jotkut ei suvaitse toisen mielipidettä,vaan tyrkyttävät omaansa parempana. Varsinkin jotkut märkäkorvat, jotka käy ensimmäisen kerran ulkomailla niin alkavat vaahdota maustamisesta ja sen ehdottomuudesta lainkaan tajuamatta että jotkut on ollet maustamisen äärellä jo silloin, kun vielä itse ovat leikkineet kusilätäkössä. "Maustaminen " on hurahtamista ja on niitäkin jotka ymmärtää tämän ja ovat jo alkaneet vähentää mausteita. Otetaan esim. kasvikset. Kasviksia halutaan maustaa lujasti koska ei pidetä kasvisten mausta. Elikkä on ihan turha puhua että mausteilla korostetaan raaka-aineen omaa makua.

Ajatellaan ruuan raaka-aineita. Ne on pitkässä juoksussa valikoituneet jatkoon maun perusteella. Tuhansien vuosien aikana on valittu jatkoon parhaalta maistunut raka-aine. Nyt sitten joku esittää että on tehty vääriä valintoja ja on saatu mauttomia tuotteita aikaan ja pitää mättää mausteita oikein kunnolla että ymmärtäisi asiat paremmin. Mitä kompetenssia on puhua maustamisesta jos omaa mieliruokaa on pizza, ja jota syötäisiin joka päivä jos vaan olisi mahdollista , ja vieläpä niin että reunat roskikseen. Kysyn vaan.

Suomessa ei mikään ole valikoitunut jatkoon maun perusteella vaan ihan, että jotain syömäkelpoista löytyy tästä karusta maasta. Sen takia kaikki, mitä syömme, ei välttämättä ole paljaaltaan ihan parhaimmillaan. En ainakaan itse erityisemmin nauti nauriista ja lantusta ilman mitään lisämakua. Retiisi on jo ok.

Ei esim. intialainen keittiö ole sitä, että mahdollisimman paljon ja tulisia makuja haetaan vaan ruokakulttuuri on hyvin erilainen eri alueiden kesken. Mausteita ei sitä paitsi mätetä vaan ruoanlaitto aloitetaan laittamalla mausteet pannussa öljyyn ennen ruoka-aineita. Nyt et taida tietää, mistä puhut. Ikä ei ole mikään kompetenssi sille, että osaa laittaa yleisesti hyvänmakuisena pidettyä ruokaa. Ammattikeittiöihin on kokeille makutestit, jotta voidaan olla varmoja siitä, ettei kokilla ole omanlainen käsitys siitä, mikä maistuu hyvälle.

Makuasiat on toki makuasioita, mutta on myös olemassa yleinen konsensus siitä, että jotkut asiat maistuvat pahalta ja jotkut hyvältä. Jos itse ei ole samaa mieltä yleisen mielipiteen kanssa, niin aika harvoin se oma makuaisti vain on niin kehittynyt.

Vierailija
20/34 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustaminen on tosiaan taitolaji, jossa voi halutessaan haastaa itseään ruuanlaittajana. Vaikkei itse pitäisi kuin tietyntyylisestä, voi aina ottaa muutkin ruokailijat huomioon. Esim. Minä ja mieheni pidämme tulisesta ruuasta ja tehdessäni meille kahdelle ruokaa kokeilen aika rohkeasti erilaisia mausteyhdistelmiä (jo ihan vaihtelun vuoksikin; olisi tylsää syödä samanmakuista ruokaa joka päivä), mutta jos on tulossa vieraita ja tiedän, että joku ei pidä tulisesta tai mausteisesta ruuasta niin maustan hyvin hienovaraisesti ja ihmiset saavat sitten omiin annoksiinsa lisätä tai ottaa vaikka tulista kastiketta tai majoneesia kaveriksi. Isälleni mikään suolan määrä ei koskaan ole riittävä, joten hänelle ruokaa laittaessani maustan oman makuni mukaan (liikaa tulisuutta toki vältellen) ja tarjoilen hänelle ruuan suolapurkin kanssa, mistä sitten lisää, mitä lisää. :D

Itselleni maistuu monipuolisesti erilaiset ruuat, ruoka-aineiden omat maut, joskus rasvainen ja suolainen, joskus makeantulinen, joskus popsin raa'an habaneron naamaani, jne. Elämä on helpompaa, kun on opetellut pitämään monipuolisesti erilaisista ruuista, ei tarvitse itkeä sen perään, miksei joku laita juuri minun makuni mukaista ruokaa ravintolassa tai kylään mennessä. Olen vain iloinen, ettei tarvitse mussuttaa samanmakuista pöperöä päivästä toiseen.

Itse ruokaa laittaessani käytän ruuan makua piristämään vaihtelevia määriä mm. sitruunapippuria, mustapippuria, cayernpippuria, paprikamaustetta, persiljaa, chiliä, auringonkukkaöljyä ja välillä ihan suolaa (yleensä merisuolaa, joskus kristallisuolaa) ja voita tai margariinia. Eikä pidä unohtaa smetanaa ja juustoa. Vähän riippuen ruuan ainesosista. Ja esim. chilikastiketta, joskus loraus hot wings -kastiketta antaa hauskan lisämaun ruokaan. :D

Yksi, mitä suomalaiset eivät tunnu juuri hoksaavan, on salaattien maustaminen. Esim. työmaa- ja kouluruokalassa ja jopa ravintolassa pitäisi tyytyä pelkkiin freeseihin vihanneksiin ja kaveriksi korkeintaan salaattikastiketta. Itse opin paljon reissanneelta saksalaisexältäni, että salaatista saa oikein maistuvan, kun sinne vetää mukaan omaan makuunsa sopivan maustekoktailin. Olen tässä vuosien varrella kehitellyt muutaman itselleni mieleisen bravuurin - kevyempään salaattiini tulee sitruunapippuria, ripaus suolaa, persiljaa tms. yrttejä, sekä auringonkukkaöljyä (e-vitamiinipitoisempaa ja myös ainakin minusta paremman makuista kuin oliiviöljy, makuasia toki) ja tulisempaan sitten reippaalla kädellä chiliä, cayernpippuria, mustapippuria, suolaa ja auringonkukkaöljyä. Myös reippaalla kädellä suolattu smetana salaatin kansaa on jotain ihan mahtavaa, suosittelen kokeilemaan!

Nuorempana olin tosiaan sellainen "ruuassa pitää maistua sen oma maku" -maustevihaaja, mutta makutottumukset ovat onneksi iän myötä monipuolistuneet. En myöskään ollut kauhean kiinnostunut ruuanlaitosta, mutta siitä innostuneet miehet (exä ja nykyinen), sekä koirille kokkailu, saivat minut kiinnostumaan ruuanlaitosta ja olen löytänyt oikeasti mielenkiintoisia puolia tästä ennen pakollisen puuduttavalta kotityöltä tuntuneesta hommasta. Suosittelen avartamaan omaa mieltä ja kokeilemaan erilaisia ruuan maustamistapoja! :)