Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin suoraan lukiosta yliopistoon. Opinnot alkoivat juuri.

Vierailija
03.09.2016 |

Moni kaveri luki paljon mutta ei päässyt. Minä luin pääsykokeisiin käytännössä yhden viikon ja pääsin ykköshakuuni. Pakko sanoa, että tällä kokemuksella pidän paljon opiskelleita rannalle jääneitä, anteeksi vain, liian tyhminä yliopistoon.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kaveri luki paljon mutta ei päässyt. Minä luin pääsykokeisiin käytännössä yhden viikon ja pääsin ykköshakuuni. Pakko sanoa, että tällä kokemuksella pidän paljon opiskelleita rannalle jääneitä, anteeksi vain, liian tyhminä yliopistoon.

Mä pääsin aikanaan vasta tokalla yrittämällä, valmennuskurssin jälkeen. Nyt olen väitellyt alaltani ja post-doc tutkijana yliopistossa. Olen saanut tähän mennessä hyvin apurahoja, nyt on oma projekti. Olen myös julkaissut paljon ja hyvissä lehdissä. Mutta älykkyys on toki monimutkainen käsite. Ja opiskelualojakin on eritasoisia.

Vierailija
22/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulemma yleistä, että lukiossa helpolla päässeille yliopisto on vaikeampi kuin niille keskinkertaisille, jotka ovat tottuneet lukemaan. Yliopistossa kun ei enää luetakaan sivuja 1-85, vaan muutama kirja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pääsin kymmenen vuotta sitten suoraan lukiosta yliopistoon Helsinkiin alalle, jolle pääsi sisään 15 % hakijoista. Valmistunut en ole vieläkään, eli ei kannata vielä nuolaista, ap.

Vierailija
24/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistutkimus ei taida kuitenkaan olla ammatti, vai?

ei ole edelleenkään tällaista ainetta. on Sukupuolen tutkimus.

ja ei ole kulttuurintutkimukseen helppo päästä sisään. paljon hakijoita. esim. Itä-Suomen yliopistossa sukupuolen tutkimus on kulttuurintutkimuksen koulutusohjelman alla.

luonnontieetelliseen on ap mennyt. pääsykoe ollut laskutehtäviä. aspergerit pääsee helposti sisään

Vierailija
25/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan et ole kauppiksessa, oikiksessa etkä lääkiksessä. Turha sanoa mitään kun ei alaasi voi verrata esim. noiden kolmen kovan pääsykokeisiin millään tavalla.

Vierailija
26/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kyllä vähän siitä, mihin on pyrkinyt. Esim. teknilliseen yliopistoon pääsee paljon helpommin kuin vaikka lääkikseen tai oikikseen.

Hieman oiottu nyt kyllä. Teknilliseen yliopistoon menevät on valikoituneet jo aikaisemmissa vaiheissa ainevalinnoillaan - pitkä matikka, fysiikka, kemia, kun taas oikikseen pyrkivissä on ihan kaikenlaista sukankuluttajaa.

Vierailija
27/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä suoraan lukiosta menneitä. Kuka ottaa tosissaan jonkun piirun verran yli parikymppisen "asiantuntijan"? Pari välivuotta työelämässä tuo uskottavuutta, vähintäänkin iän ja henkisen kypsymisen muodossa.

Miten sen ottaa. Minulle ihminen, joka tarvitsee elämässään välivuosia pärjätäkseen, ei ole mikään menestyjän perikuva. Jos saisin valita lääkärini, en todellakaan valitsisi sellaista, jonka on pitänyt "kypsyä" vuosikaudet ennen kuin on päässyt edes oppilaitokseen sisälle.

Vierailija
28/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelupaikkoja on suhteellisesti myös pienempi määrä kuin niitä jotka hakevat opiskelemaan. Älykkyys ja viisaus eivät aina kulje käsi kädessä, mistä ap on elävä esimerkki.

Vierailija
29/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon. Menestyminen pääsykokeissa ei tarkoita sitä että menestyt opinnoissa.

Riippuu tosiaankin alasta miten helposti mennään sisään.

On aloja joissa yo-tulosten perusteella pääsee suoraan ilman pääsykokeita. Tällaisesta voi olla ylpeä.

Vierailija
30/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka Ap ei ole yhdyssanoja oppinut, kun on niin hyvä omaksumaan tietoa?

Vierailija
31/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka Ap ei ole yhdyssanoja oppinut, kun on niin hyvä omaksumaan tietoa?

Sisään pääsy eikä sisäänpääsy? Sisään pääsy mielessä pääseminen sisään. Tätäkö tarkoitit? Sitä paitsi teen toki huolimattomuusvirheitä. Aika paljonkin. Sehän onkin ihan eri asia kuin tieto, sen omaksuminen ja soveltaminen. Eikö niin?

Vierailija
32/32 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin myös suoraan lukiosta yliopistoon lukemalla pääsykoekirjat tasan kerran, joista viimeisimmän viimeisimpiä sivuja junamatkalla kokeeseen. Hakijoita oli ja on edelleen kyseiseen paikkaan runsaasti.

Ihan tavisopiskelija olin yliopistossa. Valmistuin viidessä vuodessa ja päädyin tavoittelemaani ammattiin.

En tiedä oliko kyse tuurista vai mistä, mutta näin vaan pääsi käymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme