Ratkaisu Helsingin työttömille?
Joskus viikko sitten täällä kirjoitteli Helsinkiläinen keski-ikäinen mies joka suunnitteli myyvänsä asuntonsa ja muuttavansa maalle mökkinsä lähelle. Myymällä asunnon Helsingistä hän oli laskenut että jäisi vielä parisataaatuhatta väliä.
Aloin katselemaan etuovesta asuntoja kotiseudultani ja huomasin että itsellänikin jäisi rahaa tuolla järjestelyllä 140-150000. Kun ikää tulee mittariin 50 ensi kuussa niin tuskimpa enää töihin pääsen. Mietin vain kuinka kauan noilla rahoilla pärjää kun työttömien tukia leikataan jatkuvasti.
Ideana tuo ei kuitenkaan mielestäni ole hullumpi jos on jo ikää ja omistusasunto. Lisäksi moni voisi muuttaa takaisin kotiseudelleen jos on muualta lähtöisin.
Mielipiteitä tai neuvoja?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupungissa on kaikki ystävät, sosiaalinen elämä ja perhe, miksi pitäisi mennä kyhjöttämään jonnekin yksin, jossa ei tunne ketään ja tutustuminenkin on hankalaa, sillä jos ei töitä kaupungissa ei taatusti missään haja-asutusalueellakaan.
Aivan, jos. Ei kaikilla ikänsä Helsingissä asuneilla ole ystäviä eikä perhettä. Enkä usko, että moni tuollaisesta maalle muuttamisesta haaveileva edes miettii enää mitään työntekoa. Sinne mennään elämään halvemmalla. Itse olen harkinnut asiaa jo nuoresta aikuisesta asti.
Ei kai tässä olekaan ollut tarkoituksena työntää kaikkia ikääntyneitä työttömiä maalle. Jos kuitenkin on oikeasti viimeinen viikko elettevä nälässä odottaessa peruspäivärahaa niin kyllä minäkin harkitsisin omistusasunnon myymistä ja muuttamista johonkin pienempään kaupunkiin.
Katselin asuntoja hintojen perusteella netistä. Paljon parjausta saaneesta Forssasta saa kerrostaloasuntoja alkaen 35000 euroa. Paikka on reilun tunnin päässä Helsingistä. Siinä monella työttömällä elämänlaatu paranisi kummasti kun tilillä olisikin yhtäkkiä150-250 tuhatta euroa.
Halpoja asuntoja löysin mm Lahdesta, Imatralta ja Kaskisista joissa itselläni on sukullaisia. Eli ympäri Suomea voisi asua varmasti halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tässä olekaan ollut tarkoituksena työntää kaikkia ikääntyneitä työttömiä maalle. Jos kuitenkin on oikeasti viimeinen viikko elettevä nälässä odottaessa peruspäivärahaa niin kyllä minäkin harkitsisin omistusasunnon myymistä ja muuttamista johonkin pienempään kaupunkiin.
Katselin asuntoja hintojen perusteella netistä. Paljon parjausta saaneesta Forssasta saa kerrostaloasuntoja alkaen 35000 euroa. Paikka on reilun tunnin päässä Helsingistä. Siinä monella työttömällä elämänlaatu paranisi kummasti kun tilillä olisikin yhtäkkiä150-250 tuhatta euroa.
Halpoja asuntoja löysin mm Lahdesta, Imatralta ja Kaskisista joissa itselläni on sukullaisia. Eli ympäri Suomea voisi asua varmasti halvalla.
Joo. Kaskinen. Vähän sellainen aavekaupunki. Sopii testata vaikka lauantai iltapäivää. Ei ristinsielua missään. :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kaskinen. Vähän sellainen aavekaupunki. Sopii testata vaikka lauantai iltapäivää. Ei ristinsielua missään. :-D
Kuullostaa ihanalta. Eikös Kaskinen ole ihan rannikolla?
Olen työtön. Syntynyt ja asunut aina Helsingissä. Koko suku asunu täällä 1800-luvun lopusta niin isän kuin äidinkin puolelta. Täällä on koko elämänhistoriani, koko elämäni, kaikki kouluni käyny täällä ja tehny täällä 15 vuotta töitä. Nyt olen työtön. Omistuskämppä kyllä löytyy (ei velkaa). Mutta lapset juuri aloittaneet koulun. En ikinä voisi muuttaa täältä, synnyinseudultani pois jonnekkin, jonne mulla ei ole mitään siteitä, ei yhtäkään tuttavaa, ei työpaikkoja, ei mitään. Lasten elämä harrastuksineen ja kavereineen on jo rakentunut vahvasti tänne. Sitä paitsi, onhan pk-seudulla paras työtarjonta ja harrastusmahdollisuudet. Paras paikka ainaki mulle. Muuten ihan jees idea, mutta ei sovi kaikille.