Tässä luen talousarviota tippa silmässä.
Enpä olisi sitä päivää uskonut näkeväni että valtion budjettiesitys saa itkun partaalle. Vihainen hallituksen toimista olen ollut jo aiemmin, mutta nyt alkaa hiipiä sieluun epäilys että herrat ovat kertakaikkisen kylmiä, jopa pahoja. Tuota epäoikeudenmukaisuuden määrää ei voi enää "talouskasvulla" selittää, eikä kasvava tulokuilu myöskään kuulu kyseisen perustelun piiriin. Siitähän on sen sijaan annettu jo huutia mm. OECD:n taholta, joka on arvioinut että liian isoksi käyneiden tuloerojen vuoksi Suomen kasvusta on pikemminkin jäänyt osa saamatta. Jopa ilman veroparatiiseja.
Millainen päättäjä keventää perintö -ja lahjaveroja kaikilta muilta, paitsi siitä pienimmästä luokasta? Millainen mies päättää veronkevennyksestä hyvätuloisille eläkeläisille samalla kun kaikkein pienimmistä eläkkeistä leikataan? Millainen ihminen maksattaa eliitin uudet autot kaikkien autoilijoiden veronkorotuksilla? Ei oikein pelkkä venevero riitä tässä tasoittamaan. Kähmintä on niin räikeää, ettei oikein jaksa enää edes suuttua, ei ihmetellä, muuta kuin surra vain niiden köyhien, sairaiden ja hiljaisten puolesta joille on niin ystävällisesti osoitettu, mikä heidän arvonsa tässä yhteiskunnassa on.
Kuulema saan pienituloisena palkansaajana ostovoimaani n. 10 euron parannuksen ostovoimaani näillä päätöksillä. Olisin mieluummin antanut sen tuplasti jos sillä Suomeen palaisi edes jonkinlainen solidaarisuus heikoimpia kohtaan.
Kommentit (47)
sepBo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero pitäisi poistaa kokonaan Ruotsin mallin mukaan.
Ja muutenkin pidätte itse itsestänne huolta -minä en sitä aio maksaa.
Oikeaan suuntaan on Suomessa menty viimeiset 20 vuotta mutta liian hitaasti edelleen. Onneksi ammattiliittojen valta on murentunut menneestä ja nykyisin rikastuminen on mahdollista ja jopa toivottavaa. Eikä menestystä enää häpeillä kuten ankean yhtenäiskulttuurin aikaan.
Jos haluaa ostaa Ferrarin niin siitä vaan -valtio saa ainakin verotuloja.Toivon sinulle vaikkapa kovaa ja yllättävää sairautta, kasvat sinäkin vähän tajuamaan mistä menestys on kiinni. Pidän nytkin itsestäni huolta, samoin kuin lapsistani, mutten ole niin urpo että luulisin ettei hyvällä onnella ole ollut elämääni mitään merkitystä. Oletko käynyt yksityiskoulun ja käyttänyt vain yksityistä sairaanhoitoa? Mikä oleellisempaa, oletko valinnut vanhempasi?
Kuule, olen maannut sairaalassa letkuissa katsoen kuolemaa silmästä silmään. Vaikken nyt tajuakaan mitä ihmettä se tähän liittyy.
Seison silti sanojeni takana. Olen kurkkuani myöten täynnä tasapäistämistä ja korkeita veroja.
Korkeat verot tulevat siitä, että Suomessa on Euroopan alhaisimmat pääomatuloverot. Mikäli Suomessa olisi Euroopan keskimääräisellä tasolla oleva pääomatulovero, niin täällä pitäisi periä enemmän 5,5 miljardia euroa/ vuosi pääomatuloja. Tästä kirjoitti Tilastokeskuksen yliaktuaari Olli Savela blogissaan.
Loput kansasta laitetaan maksamaan näiden muutamien tuhansien suuria pääomatuloja saavien puolesta kovat tuloverot ja korkeat alvit. Kaikki on suoraan pois ihmisten ostovoimasta ja paremmista palveluista. Hallitus ja aiemmatkin, ovat siis todellisuudessa pienen eliitin asialla tässäkin asiassa muun kansanosan kustannuksella.
https://vastavalkea.fi/2015/06/03/varallisuus-on-suomessa-verottajan-er…
http://tietotrenditblogi.stat.fi/paaomaverojen-osuus-on-suomessa-eu-kes…
Ei taas tätä sontaa. Pahoittelen suorapuheisuuttani, mutta miksi kerta toisensa jälkeen te idiootit aina vedätte tämän Savelan omiin laskelmiin perustuvan "totuuden" esiin? Miksi mikään muu taho ei ole päätynyt samaan johtopäätökseen. Miksi empiirinen kokemus ja puhtaat prosentit puhuvat aivan toista? Suosittelisin miettimään etenkin tuota empiirista näyttöä asiassa; tätä "euroopan alhaisinta pääomatuloveroa", kun tuntuu lähtevän pakoon pääomaa suomesta enenevässä määrin ja karttavan ulkomaiset tahot kuin syöpää.
Googlettakaa Esko Aho ja Työreformi. Tämä on saman tyypin aikaansaannos ja vielä pahempaa on luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on menossa maksukyvyttömäksi etkä sinä enkä minä voi tehdä asialle mitään.
Siksi sinun on pyrittävä saavuttamaan asema jossa et ole yhteiskunnan tukiaisista riippuvainen. Jos ja kun ne loppuvat niin se ei vaikuta elämääsi millään tavalla.
Älä nyt naurata. Suomella on vähemmän velkaa kuin useimmilla muilla mailla ja lisäksi meillä on enemmän saatavia kuin velkaa.
Ja plussana: Suomesta on viimeisten vuosien aikana valunut veroparatiiseihin miljardeja euroja. Joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on menossa maksukyvyttömäksi etkä sinä enkä minä voi tehdä asialle mitään.
Siksi sinun on pyrittävä saavuttamaan asema jossa et ole yhteiskunnan tukiaisista riippuvainen. Jos ja kun ne loppuvat niin se ei vaikuta elämääsi millään tavalla.Älä nyt naurata. Suomella on vähemmän velkaa kuin useimmilla muilla mailla ja lisäksi meillä on enemmän saatavia kuin velkaa.
Ja plussana: Suomesta on viimeisten vuosien aikana valunut veroparatiiseihin miljardeja euroja. Joka vuosi.
Porukka edelleen uskoo, että jossain "veroparatiisissa" on odottamassa miljardiluokan saatavat. Etenkin vasemmistoliiton äänestäjät puhuvat usein "tuhansien miljardien" (SIC) suomalaisista veroparatiisirahoista. Mitenkäs ne paljon puhutut Panaman rahat suomalaisesta näkökulmasta näin esimerkiksi? Oliko siellä jopa yhden taulun ostamiseen riittäväksi verotettavaa rahaa. Varmaan ne tuhannet miljardit (SIC) ovat siellä naapurimaan paratiisissa odottamassa.
kiitosnauruista kirjoitti:
Etenkin vasemmistoliiton äänestäjät puhuvat usein "tuhansien miljardien" (SIC) suomalaisista veroparatiisirahoista.
Puhuvatko? Vai puhutko lähinnä itse olkinukkia kyhäillessäsi?
sepBo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero pitäisi poistaa kokonaan Ruotsin mallin mukaan.
Ja muutenkin pidätte itse itsestänne huolta -minä en sitä aio maksaa.
Oikeaan suuntaan on Suomessa menty viimeiset 20 vuotta mutta liian hitaasti edelleen. Onneksi ammattiliittojen valta on murentunut menneestä ja nykyisin rikastuminen on mahdollista ja jopa toivottavaa. Eikä menestystä enää häpeillä kuten ankean yhtenäiskulttuurin aikaan.
Jos haluaa ostaa Ferrarin niin siitä vaan -valtio saa ainakin verotuloja.Toivon sinulle vaikkapa kovaa ja yllättävää sairautta, kasvat sinäkin vähän tajuamaan mistä menestys on kiinni. Pidän nytkin itsestäni huolta, samoin kuin lapsistani, mutten ole niin urpo että luulisin ettei hyvällä onnella ole ollut elämääni mitään merkitystä. Oletko käynyt yksityiskoulun ja käyttänyt vain yksityistä sairaanhoitoa? Mikä oleellisempaa, oletko valinnut vanhempasi?
Kuule, olen maannut sairaalassa letkuissa katsoen kuolemaa silmästä silmään. Vaikken nyt tajuakaan mitä ihmettä se tähän liittyy.
Seison silti sanojeni takana. Olen kurkkuani myöten täynnä tasapäistämistä ja korkeita veroja.
Korkeat verot tulevat siitä, että Suomessa on Euroopan alhaisimmat pääomatuloverot. Mikäli Suomessa olisi Euroopan keskimääräisellä tasolla oleva pääomatulovero, niin täällä pitäisi periä enemmän 5,5 miljardia euroa/ vuosi pääomatuloja. Tästä kirjoitti Tilastokeskuksen yliaktuaari Olli Savela blogissaan.
Loput kansasta laitetaan maksamaan näiden muutamien tuhansien suuria pääomatuloja saavien puolesta kovat tuloverot ja korkeat alvit. Kaikki on suoraan pois ihmisten ostovoimasta ja paremmista palveluista. Hallitus ja aiemmatkin, ovat siis todellisuudessa pienen eliitin asialla tässäkin asiassa muun kansanosan kustannuksella.
https://vastavalkea.fi/2015/06/03/varallisuus-on-suomessa-verottajan-er…
http://tietotrenditblogi.stat.fi/paaomaverojen-osuus-on-suomessa-eu-kes…
Jos yhtään osaat lukea, niin nuo Savelan esittämät luvut ovat suhteellisia verokertymiä eivätkä veroasteita. Tarkoittaa sitä, että jos Suomessa pääomatuottojen suhteellinen verokertymä on 14% niin kaikista kerätyistä veroeuroista 14% on kerätty sieltä pääomatuotoista.
Veroaste puolestaan tarkoittaa kuinka suuri osuus niistä tuloista verotetaan pois. Suomessa pääomatuloveroprosentti on nykyään 34%, eli verottaja vie yli kolmanneksen pääomatuloista. Se on keskimääräistä tasoa ellei peräti korkeahko.
Keskimääräisellä veroasteella kerätty huomattavasti keskimääräistä pienempi verokertymä tarkoittaa sitä, että Suomalaisilla yrityksillä menee huonommin kuin muiden maiden yrityksillä. Siksi se verokertymä on pieni. Silloin pitäisi kohentaa yritysten toimintaympäristöä jotta ne voisivat taas tuottaa voittoa ja tarjota työpaikkoja ja palveluita Suomalaisille.
Voi sen tietenkin niinkin sanoa, että henkilö ja kulutusverojen suhteellinen osuus verokertymästä tippuu kunhan yritykset tuottavat voittoja.
Tukien loppuminen vaikuttaa kaikkiin Suomessa toimiviin.
Sinunkin työsi tulee joku tekemään halvemmalla kilpailukykyisesti.