Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä luen talousarviota tippa silmässä.

Vierailija
02.09.2016 |

Enpä olisi sitä päivää uskonut näkeväni että valtion budjettiesitys saa itkun partaalle. Vihainen hallituksen toimista olen ollut jo aiemmin, mutta nyt alkaa hiipiä sieluun epäilys että herrat ovat kertakaikkisen kylmiä, jopa pahoja. Tuota epäoikeudenmukaisuuden määrää ei voi enää "talouskasvulla" selittää, eikä kasvava tulokuilu myöskään kuulu kyseisen perustelun piiriin. Siitähän on sen sijaan annettu jo huutia mm. OECD:n taholta, joka on arvioinut että liian isoksi käyneiden tuloerojen vuoksi Suomen kasvusta on pikemminkin jäänyt osa saamatta. Jopa ilman veroparatiiseja.

Millainen päättäjä keventää perintö -ja lahjaveroja kaikilta muilta, paitsi siitä pienimmästä luokasta? Millainen mies päättää veronkevennyksestä hyvätuloisille eläkeläisille samalla kun kaikkein pienimmistä eläkkeistä leikataan? Millainen ihminen maksattaa eliitin uudet autot kaikkien autoilijoiden veronkorotuksilla? Ei oikein pelkkä venevero riitä tässä tasoittamaan. Kähmintä on niin räikeää, ettei oikein jaksa enää edes suuttua, ei ihmetellä, muuta kuin surra vain niiden köyhien, sairaiden ja hiljaisten puolesta joille on niin ystävällisesti osoitettu, mikä heidän arvonsa tässä yhteiskunnassa on.

Kuulema saan pienituloisena palkansaajana ostovoimaani n. 10 euron parannuksen ostovoimaani näillä päätöksillä. Olisin mieluummin antanut sen tuplasti jos sillä Suomeen palaisi edes jonkinlainen solidaarisuus heikoimpia kohtaan.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien pitäisi ottaa pyssyt ja mailat käteen ja alkaa lahtaamaan itsekkäitä kapitalisteja. Se loisi uusia työpaikkoja.

Vierailija
22/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero pitäisi poistaa kokonaan Ruotsin mallin mukaan.

Ja muutenkin pidätte itse itsestänne huolta -minä en sitä aio maksaa.

Oikeaan suuntaan on Suomessa menty viimeiset 20 vuotta mutta liian hitaasti edelleen. Onneksi ammattiliittojen valta on murentunut menneestä ja nykyisin rikastuminen on mahdollista ja jopa toivottavaa. Eikä menestystä enää häpeillä kuten ankean yhtenäiskulttuurin aikaan.

Jos haluaa ostaa Ferrarin niin siitä vaan -valtio saa ainakin verotuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien pitäisi ottaa pyssyt ja mailat käteen ja alkaa lahtaamaan itsekkäitä kapitalisteja. Se loisi uusia työpaikkoja.

Totta! Kyllä investoinnit maahan kasvaisivat kutan vaikkapa Syyriassa ja Irakissa on käynyt.

Vierailija
24/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin itkettää, kun on varmaan kymmenes vuosi kun syödään enemmän kuin tienataan. Irvokkaalta tuntuu nyt Kataisen vastuun kantamisen hokeminen. Kaikki poliitikot ovat vastuuttomia populisteja, jotka eivät uskalla tehdä tarvittavan tiukkoja päätöksiä. Ei ole kymmenen vuoden elvytys ja tukien jakaminen tuonut kuin suuret velat ja lisää ulkomailta jakamaan köyhtyvän Suomen varoja.

Vierailija
25/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko huolissanne! Minä perustan yrityksen ja kohta vientituloja tulee sisään ovista ja ikkunoista.

Vierailija
26/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeaan suuntaan on Suomessa menty viimeiset 20 vuotta mutta liian hitaasti edelleen. Onneksi ammattiliittojen valta on murentunut menneestä ja nykyisin rikastuminen on mahdollista ja jopa toivottavaa. Eikä menestystä enää häpeillä kuten ankean yhtenäiskulttuurin aikaan.

Toivon sinulle vaikkapa kovaa ja yllättävää sairautta, kasvat sinäkin vähän tajuamaan mistä menestys on kiinni. Pidän nytkin itsestäni huolta, samoin kuin lapsistani, mutten ole niin urpo että luulisin ettei hyvällä onnella ole ollut elämääni mitään merkitystä. Oletko käynyt yksityiskoulun ja käyttänyt vain yksityistä sairaanhoitoa? Mikä oleellisempaa, oletko valinnut vanhempasi?

Vierailija
27/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon sinulle vaikkapa kovaa ja yllättävää sairautta, kasvat sinäkin vähän tajuamaan mistä menestys on kiinni. Pidän nytkin itsestäni huolta, samoin kuin lapsistani, mutten ole niin urpo että luulisin ettei hyvällä onnella ole ollut elämääni mitään merkitystä. Oletko käynyt yksityiskoulun ja käyttänyt vain yksityistä sairaanhoitoa? Mikä oleellisempaa, oletko valinnut vanhempasi?

Kuule, olen maannut sairaalassa letkuissa katsoen kuolemaa silmästä silmään. Vaikken nyt tajuakaan mitä ihmettä se tähän liittyy.

Seison silti sanojeni takana. Olen kurkkuani myöten täynnä tasapäistämistä ja korkeita veroja.

Vierailija
28/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, olen maannut sairaalassa letkuissa katsoen kuolemaa silmästä silmään. Vaikken nyt tajuakaan mitä ihmettä se tähän liittyy.

Seison silti sanojeni takana. Olen kurkkuani myöten täynnä tasapäistämistä ja korkeita veroja.

Se liittyisi, jos olisit pari-kolmikymppinen ja työkykysi tuossa tilanteessa mennyt. Ymmärrän ettet pidä veroista, mutta kuulehan. Miten pitäisi elää esim. tuttavani, joka on vammautunut kohdussa äitinsä päihteidenkäytön vuoksi? Kuka hänet elättäisi? Jo kuollut äiti, edelleen päihteissä sekoileva isä, vai köyhät eläkeläiset isovanhemmat? Vai mennäänkö ihan vapaaehtoisperiaatteella, jos jotakuta sattuisi miellyttämään? Voin kaikella ystävällisyydellä sanoa että söpöydessä hän jäisi kyllä kissanpentujen ja suurisilmäisten vauvojen jalkoihin. Nyt sitten hänenkin eläkkeestään leikataan. Millaiset mahdollisuudet hänellä noin realistisesti ottaen olisi kehitysvammaisena parantaa omilla toimillaan elämäänsä? Kuntouttavaa työtä hän jo tekee, mutta tarvitsee siihenkin ohjausta. Jos sinä et maksa (vaikka olisi ilmeisesti kenties varaa) niin kuka sen tekee? Minä maksan mielelläni jotakin, mutta on lie selvää että pieni apu yhdelle ihmiselle ei vielä kata koko yhteiskunnan autettavia.

Vierailija
29/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se liittyisi, jos olisit pari-kolmikymppinen ja työkykysi tuossa tilanteessa mennyt. Ymmärrän ettet pidä veroista, mutta kuulehan. Miten pitäisi elää esim. tuttavani, joka on vammautunut kohdussa äitinsä päihteidenkäytön vuoksi? Kuka hänet elättäisi? Jo kuollut äiti, edelleen päihteissä sekoileva isä, vai köyhät eläkeläiset isovanhemmat? Vai mennäänkö ihan vapaaehtoisperiaatteella, jos jotakuta sattuisi miellyttämään? Voin kaikella ystävällisyydellä sanoa että söpöydessä hän jäisi kyllä kissanpentujen ja suurisilmäisten vauvojen jalkoihin. Nyt sitten hänenkin eläkkeestään leikataan. Millaiset mahdollisuudet hänellä noin realistisesti ottaen olisi kehitysvammaisena parantaa omilla toimillaan elämäänsä? Kuntouttavaa työtä hän jo tekee, mutta tarvitsee siihenkin ohjausta. Jos sinä et maksa (vaikka olisi ilmeisesti kenties varaa) niin kuka sen tekee? Minä maksan mielelläni jotakin, mutta on lie selvää että pieni apu yhdelle ihmiselle ei vielä kata koko yhteiskunnan autettavia.

En tiedä, eikä minua rehellisesti sanottuna kiinnosta.

Sosiaalinen omatunto on jotain josta luen lehdestä.

Vierailija
30/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syyttävät valtiota siitä kun tili on tyhjä:D Hei haloo, herätkääpä nyt. Jokaisen velvollisuus on kustantaa oma elämä siitä huolimatta mitä valtio tekee. Ei se ole valtion ongelma. tai suomen ongelma on se, että se on kustantanut ihmisten elämsien velkarahalla jo vuosia ja on nyt konkurssikypsä. Kuinka tyhmästi voi asiat hoitaa. Ei tämän tyhmemmin. Suomeen on syntynyt kansakunta joka syyttää valtiota siitä että tili on nollilla. Voi helkkari. Mitään nousukautta ei ole  näkyvissä.

Vierailija
31/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset syyttävät valtiota siitä kun tili on tyhjä:D Hei haloo, herätkääpä nyt. Jokaisen velvollisuus on kustantaa oma elämä siitä huolimatta mitä valtio tekee. Ei se ole valtion ongelma. tai suomen ongelma on se, että se on kustantanut ihmisten elämsien velkarahalla jo vuosia ja on nyt konkurssikypsä. Kuinka tyhmästi voi asiat hoitaa. Ei tämän tyhmemmin. Suomeen on syntynyt kansakunta joka syyttää valtiota siitä että tili on nollilla. Voi helkkari. Mitään nousukautta ei ole  näkyvissä.

valtiota ei syytetä siitä että tili on nollilla, vaan siitä että velan huomin heikennetään kaikkein huonoimmin voivien asemaa samalla kun valtion kassasta otetaan rahaa parhaiten voivien kirstuihin. Siihen nousukauteen nähden suosittelen perehtymään mm. tuohon OECDn kommenttiin tuloeroista Suomessa. Suosittelen miettimään tarkkaan, oliko niillä veroparatiisimiljoonilla vaikutusta velkaantumiseemme vai ei. Kaikki tilastot osoittavat että viimeisen vuosikymmenen aikana pääoman tuotto suhteessa palkkoihin on revennyt, samalla omaisuus periytyy yhä enemmän suhteessa ansaitsemiseen. Fakta on se, että omalla työllä on yhä vaikeampi saada sinne tilille jotain.

Vierailija
32/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, eikä minua rehellisesti sanottuna kiinnosta.

Sosiaalinen omatunto on jotain josta luen lehdestä.

Noh, teit asiasta helppoa, olet syy miksi verot on keksitty, ja kyllähän ne sentään ärsyttää sua kuten sanoitkin. Tiedäthän muuten miksi kutsutaan täysin empatiakyvytöntä ihmistä?

Vierailija
33/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä kanssasi.

Mutta huomautan varovasti, että säästöjä toki tulee huimasti enemmän leikkaamalla massoilta.

Kyse on ARVOvalinnoista. Miksi samaan aikaan parannetaan sellaisten ryhmien asemaa, jotka eivät tarvitse positiivista diskriminaatiota tai minkäänlaista suosintaa?

Vierailija
34/47 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista mutta totta että monet ihmiset pystyvät kaikesta tästä huolimatta elämään normaalia elämää Suomessa valtion tekemistä talousmuutoksista välittämättä. Voisko johtua siitä että ovat omavaraisia. Ei ole otettu tuloihin nähden liikaa velkaa ja eletään sillä mitä on. Siihen on kaikilla mahdollisuus ja se on tosi. Se on tosi niin kauan kunnes  yksilö päättää elää leveämmin kuin on rahkeet ja se tarkoittaa esimerkiksi asuntolainan ottamista tai opiskelua yhteiskunnan tuilla. Omalle lompakolle liian kallista vuokraluukkua.

35/47 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheellä menee ihan hyvin, kun miehen työnäkymät ovat tällä hetkellä hyvät vielä moneksi vuodeksi ja meillä ei ole velkaa. 5-henkinen perheemme asuu ahtaasti ja halvasti. Itse saan kotihoidontukea. En luota, että löytäisin töitä, joten isompaan asuntoon muuttaminen ei tule kysymykseenkään ennenkuin mulla on työsoppari kädessä. Asumistukea saataisiin sinne isompaan kämppään, mutta en luota siihen tukeen enää, sitä kuitenkin leikattaisiin rajusti ja sitten olisi vähemmän rahaa elämiseen. Joten oman perheen kohdalla en ole huolissani taloustilanteesta. Ja aina on mahdollisuus muuttaa ulkomaille. Mutta aika hurjalta menolta tää näyttää.

Vierailija
36/47 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeat verot tulevat siitä, että Suomessa on Euroopan alhaisimmat pääomatuloverot. Mikäli Suomessa olisi Euroopan keskimääräisellä tasolla oleva pääomatulovero, niin täällä pitäisi periä enemmän 5,5 miljardia euroa/ vuosi pääomatuloja. Tästä kirjoitti Tilastokeskuksen yliaktuaari Olli Savela blogissaan.

Loput kansasta laitetaan maksamaan näiden muutamien tuhansien suuria pääomatuloja saavien puolesta kovat tuloverot ja korkeat alvit. Kaikki on suoraan pois ihmisten ostovoimasta ja paremmista palveluista. Hallitus ja aiemmatkin, ovat siis todellisuudessa pienen eliitin asialla tässäkin asiassa muun kansanosan kustannuksella.

https://vastavalkea.fi/2015/06/03/varallisuus-on-suomessa-verottajan-er…

http://tietotrenditblogi.stat.fi/paaomaverojen-osuus-on-suomessa-eu-kes…

Vierailija
37/47 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tehdään taaskin aivan omaa marginaalista politiikkaa, muualla Euroopassa elvytetään valtion rahoilla tällä hetkellä, Suomessa eletään suu säkkiä myöden ja pihistellään. Suomea johdetaan ku jotain huonoa yritystä. Eipä mikään ylläri, että Suomi tässäkin asiassa on aivan pihalla.

http://www.talouselama.fi/uutiset/euroopassa-talouspolitiikka-on-kaanty…

Vierailija
38/47 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tähän nyt sanoisi...  Huomasitko ollenkaan, että hallitus teki juuri tässä budjettiriihessä päätöksen siirtää opiskelijat asumistuen piiriin? Sinäkin siis nimenomaan jatkossa SAAT sitä asumistukea, jonka puutteesta valitat.

Opintotukea tosiaan leikataan hieman, mutta samalla nostettavissa oleva lainasumma nousee. Käteen saatavissa oleva rahasumma  (tuki + laina + asumistuki)  itse asiassa nousee nykyisestä. Mikäli rahat eivät tästä huolimatta edelleenkään riitä, suosittelen työskentelyä loma-aikoina ja miksei koulun ohellakin, jos se on opintojen ohessa mahdollista. En itse tunne yhtäkään opiskelijaa, joka näin ei olisi tehnyt. Ei se ole tarkoituskaan, että opiskelija elelee pelkillä tuilla koko opiskeluajan.

Vierailija
39/47 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole mitään oikeistolaista. Kaikki puolueet ovat enemmän tai vähemmän vasemmistolaisia. Ilmeisesti kommunismi on ainoa riittävän vasemmistolainen suurenkansanosan makuun. Vapaat markkinataloudet menevät kaikessa heittämällä ohi kun Suomessa viilataan verotuksen parissa. Vanhat dinosaurukset änkyröivät työmarkkinajärjestöissä ja koko systeemi on kriisissä.

Uskon että seuraavat kymmenen vuotta tarjoavat kylmää kyytiä laiskamadoille.

Vierailija
40/47 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on menossa maksukyvyttömäksi etkä sinä enkä minä voi tehdä asialle mitään.

Siksi sinun on pyrittävä saavuttamaan asema jossa et ole yhteiskunnan tukiaisista riippuvainen. Jos ja kun ne loppuvat niin se ei vaikuta elämääsi millään tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi