Naiset on ikäviä työtovereita
Mä olen törmännyt tähän liian monta kertaa työelämässä, mutta on vain karu fakta.
Naiset ei vain osaa työskennellä sujuvasti yhteen hiileen. Työelämässä se on hirveää kilpailua ja keskustelu kuulostaa kotkotukselta. Keski-ikäiset naiset on kateellisia nuorille naisille ja nuoret naiset taas käyttää keskenään kyynärpää taktiikkaa.
Sitten naiset omii itselleen kaikki työt, delegointi ei onnistu. Vaikeaa!
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori nainen työelämässä. Ainoa kollega, joka on minua kohdellut ikävällä tavalla, on - - keski-ikäinen nainen. Kommentoidaan välillä ylimielisesti, passiivis-aggressiivisesti tai sarkastisesti, ei mielellään tervehditä eikä huomioida, yhteistyö ei suju kun tarvittuja pieniäkään asioita ei millään voi edistää. Ilmapiiri on pielessä, mutta toiminta ei ylitä varsinaisen epäasiallisen käytöksen rajaa.
Kyseessä on omalla alallaan fiksu ihminen, jolta olisin ollut valmis ja halukas oppimaan paljon ollessani vasta oman urani alussa.
Ristiriitatilanteissa katson mieluummin peiliin ja arvioin, onko vika itsessäni. En keksinyt, mitä olisin voinut tehdä toisin ilman, että olisin kokonaan lakannut tekemästä työtäni.
Myöhemmin selvisi, että en ole ainoa saman kokenut ja kyseessä todella on sukupuolikysymys: tämä naishenkilö tekee mieluummin töitä miesten kanssa. Tämän jälkeen en tosin ole ottanut toiminnasta niin itseeni, koska tiedän, ettei se kohdistu minuun henkilönä, vaan on hänen omaa heikkouttaan.
Pääosin olen tavannut työpaikallani upeita tai vähintään mukiinmeneviä ihmisiä, miehiä ja naisia. Mutta en millään ymmärrä naisten vihaa toisia naisia kohtaan.
Hienoa, sul on kerrottavana kokemus yhdestä naisesta joka ei tule toimeen sinun kanssasi ja...yleistät sen sitten viimeisessä lauseessasi koskemaan kaikkia naisia. Kyllä ei voi kuin hattua nostaa sille miten potkit nilkoille niin itseäsi kuin muitakin naisia.
Toimin esimiestehtävissä yrityksessä, jossa on melko tasaisesti sekä miehiä että naisia. Tulen kyllä molempien sukupuolten kanssa toimeen, mutta kieltämättä naisten kanssa toimiminen vaatii enemmän erilaista säätämistä yms. Siinä kun miehet voi laittaa työskentelemään yhdessä kenen tahansa kanssa, niin naisten kanssa täytyy olla tietoinen mitä erilaisimmista keskinäisistä jännitteistä yms. Olen nainen, 42-v.
Olen insinööri ja mulla oli joskus ruusunpunaiset lasit siitä miehen ihanuudesta. Kyllä ne on karisseet aikaa sitten. Nyt olen sellaisissa töissä, että 90 % yhteistyökumppaneista on miehiä. Firmassa on vain miehiä ja minä, mutta pieni firma. Tänään viimeksi se nähtiin. Meillä kävi kaksi miestä palaverissa, lisäksi oli miespuolinen pomo. Itse tein omia töitäni, mutta koska meillä ei ole erillistä neukkaria ja on avokonttori kuulin kaiken. Liskäsi se homma, mistä oli puhe, tulee vaikuttamaan myös omiin töihini, joten mun oli hyväkiun kuunnella. Siinä äijät puhuivat sulassa sovussa. Sitten pomolla ja yhdellä oli vielä eri projektista juttua ja se kolmas lähti. Kun oli oven saanut kiinni, se toinen yhteistyökumppani oli sitä mieltä, että lähtenyt tyyppi on hankala. Kun tää toinenkin oli lähtenyt, pomo haukkui senkin. Tämä ei ole mikään yksittäistapaus, vaan tätä tapahtuu jatkuvasti. Pomo, joka on siis mies, tekee töitä usemman eri konsultin kanssa. Hän on haukkunut nämä konsultit kaikki tosi hyväksi toisilleen. Samoin kun näitä yhteistyökumppaneita, jotka on miehiä, käy meillä, kyllä heillä aina joku arvosteltava löytyy. Nää ukot käyttää niin paljon aikaa toistensa haukkumiseen, että se aika on jo työnteosta pois. Itse en osallistu ja uskallan tästä anonyymina keskustelussa kirjoittaa, kellekään en ole ääneen sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä sanon että naiset työkavereina ovat olleet ihan ok. Ainoa huono puoli ollut että hyvännäköiset yksilöt tahtovat viedä huomiokyvyn väärään kohteeseen.
Tätä juuri tarkoitan. Naisten toiminta muuttuu, kun on mies mukana. Miehellä kokemuspinta on siis erilainen. Keskinäistä mitä lie kilpaa tms. ei ole.
Minäkin voin todeta naisena, että miehet työtovereina ovat olleet ok.
Mielestäni paras työympäristö on sellainen missä on miehiä sekä naisia, silloin ilmapiiri tasaantuu.
Harmi, että olet työskennellyt vain tuollaisissa firmoissa.
Jakavatko (lähimmät) työkaverit käsityksesi?
Niin ja vielä täytyy sekin todeta, että naiset jotka eivät tule toimeen muiden naisten kanssa toimeen ovat aika hankalia. Kun tulee työpaikalle, missä on vain yksi nainen ennestään, tai palaveriin, missä joku on tottunut olemaan ainoa nainen, niin saa todella vihamielistä kohtelua osakseen. Vaikka olen mielestäni ystävällinen kaikille, iästä ja sukupuolesta tai asemasta riippumatta. "Muut naiset on hankalia" -tyypit ovat tosiasiassa itse hankalia muille naisille. Sellaisten naisten, jotka eivät tätä sen kummemmin ajattele, kanssa on paljon helpompi olla. Se naispuolinen insinööri viestistä 24.
Vierailija kirjoitti:
Olen insinööri ja mulla oli joskus ruusunpunaiset lasit siitä miehen ihanuudesta. Kyllä ne on karisseet aikaa sitten. Nyt olen sellaisissa töissä, että 90 % yhteistyökumppaneista on miehiä. Firmassa on vain miehiä ja minä, mutta pieni firma. Tänään viimeksi se nähtiin. Meillä kävi kaksi miestä palaverissa, lisäksi oli miespuolinen pomo. Itse tein omia töitäni, mutta koska meillä ei ole erillistä neukkaria ja on avokonttori kuulin kaiken. Liskäsi se homma, mistä oli puhe, tulee vaikuttamaan myös omiin töihini, joten mun oli hyväkiun kuunnella. Siinä äijät puhuivat sulassa sovussa. Sitten pomolla ja yhdellä oli vielä eri projektista juttua ja se kolmas lähti. Kun oli oven saanut kiinni, se toinen yhteistyökumppani oli sitä mieltä, että lähtenyt tyyppi on hankala. Kun tää toinenkin oli lähtenyt, pomo haukkui senkin. Tämä ei ole mikään yksittäistapaus, vaan tätä tapahtuu jatkuvasti. Pomo, joka on siis mies, tekee töitä usemman eri konsultin kanssa. Hän on haukkunut nämä konsultit kaikki tosi hyväksi toisilleen. Samoin kun näitä yhteistyökumppaneita, jotka on miehiä, käy meillä, kyllä heillä aina joku arvosteltava löytyy. Nää ukot käyttää niin paljon aikaa toistensa haukkumiseen, että se aika on jo työnteosta pois. Itse en osallistu ja uskallan tästä anonyymina keskustelussa kirjoittaa, kellekään en ole ääneen sanonut.
Heh, mahtavaa kuulla, että miehilläkin on noin :D Joskus olen ollut havaisevinani samaa.
Tasainen sukupuolijakauma on paras ;)
T.ap
Ei savua ilman tulta
http://anna.fi/liikunta-ja-terveys/kotilaakari/ihannemina/tyopaikalla-kytee-kateus
http://www.martat.fi/marttailu/marttailunurkka/naisena-olemiseen-neuvoja/
http://yle.fi/uutiset/pitka_ja_kaunis_nainen_ansaitsee_enemman/6387111
http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/miksi-nainen-on-naiselle-susi-naiset-vastaavat/3306778
Ilmiö on valitettavasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että olet työskennellyt vain tuollaisissa firmoissa.
Jakavatko (lähimmät) työkaverit käsityksesi?
Työskentelen isossa pörssiyhtiössä. Ja kyllä, täällä minunkaltaiset naiset, kouluttautuneet, kunnianhimoiset, mutta kiltit jakavat saman näkemyksen.
Ja on minulle myös muutama mieskollega ja naiskollega tullut ihmettelemään muutamien naisten käytöstä. Siis minua kohtaan.
Kiusaamista se ei ole. Vaan yhteistyökyvyttömyyttä.
Ja siis musta se kotkotusmainen ääni on rasittavaa. Ei vaan jaksa sitä.
Olen huomannut samaa kuin mitä tuo insinöörinainen kirjoitteli. Olen miesvaltaisella alalla töissä ja se itsensä korostaminen ja muista p**kan jauhaminen tuntuu olevan sääntö, ihan kuten naisillakin. En tiedä mistä nämä käsitykset ovat peräisin, että miehet olisivat jotenkin mukavampia työkavereita kuin naiset. Voisiko sitten johtua ihan vain siitä, että näin on vain iätkaiket miesten paremmuutta korostettu ja naisia holhoavasti alistettu. Ja surkeinta kyllä on, että naiset tätä samaa toitottaa, jotta omatkin lapset siihen sitten aikanaan kasvaisivat.
Miehenä naisvaltaisella alalla hetken työskelleenä voin vain sanoa, että naisvaltaiselle alalle en ihan heti lähde uudestaan.
Yhteistyökyky? Mitä se on?
Selkäänpuukottelua aina tilanteen salliessa?kyllä
Jatkuva juoruilu? Kyllä
Kyttääminen? Jatkuvaa
Kaikkein pahin asia oli kyllä näiden naisten muodostamat "hierarkia"/"klikit".
Toi tyyppi on ihan p*stä ja sen kanssa en tee sitä tätä tai tota koska syy x (syötä alakoulusta tuttuja juttuja tähän)
Ja näiden klikkien välinen jatkuva piikittely ja yhteistyötä vaativissa tehtävissä oli myös jatkuvaa sabotaasin tynkää ilmoilla.
Onneksi kyseessä oli työ, jossa itsenäisellä työskentelyllä oli pääpaino.
Muuten tuolla olisi tullut, jopa miehenä hulluksi. Vaikka minua kohdeltiinkin täysin eri tavalla, kuin nuo naiset kohteli toisiaan.
Mikä on myös naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä naisvaltaisella alalla hetken työskelleenä voin vain sanoa, että naisvaltaiselle alalle en ihan heti lähde uudestaan.
Jatkuva juoruilu? KylläKyttääminen? Jatkuvaa
Toi tyyppi on ihan p*stä ja sen kanssa en tee sitä tätä tai tota koska syy x (syötä alakoulusta tuttuja juttuja tähän)
Ja näiden klikkien välinen jatkuva piikittely ja yhteistyötä vaativissa tehtävissä oli myös jatkuvaa sabotaasin tynkää ilmoilla.Onneksi kyseessä oli työ, jossa itsenäisellä työskentelyllä oli pääpaino.
Muuten tuolla olisi tullut, jopa miehenä hulluksi. Vaikka minua kohdeltiinkin täysin eri tavalla, kuin nuo naiset kohteli toisiaan.
Mikä on myös naurettavaa.
Kaikkea tätä tapahtuu miesvaltaisella insinöörialalla myös. Minusta tuntuu, että miehet pitävät toisten arvostelua keskusteluna ja kritiikkinä, eli samat asiat nähdään miehen sanomana ihan eri valossa kuin naisten sanomana. Itse ainakin olen välillä ihan väsynyt siihen, että esimieheni haukkuu kaikki, joiden kanssa töitä tekee - ehkä noin paria kaveriaan lukuunottamatta.
Sinä joka sanot, että tasainen jakauma paras. Kyllä, sekä se on paras, jos on eri ikäisiä ihmisiä. Olin kerran nuorimmasta päästä, missä miehiä nyt oli hiukan enemmän kuin naisia, mutta kuitenkin useampi nainen. Silloin olin 24, kun sinne menin. Siellä oli kaikenikäisiä, nuorista eläkeikäisiin. Sekä koulutustasoltaan asentajista päälliköihin. Ihan paras työpaikka. T. se insinööriainen.
Vierailija kirjoitti:
Toimin esimiestehtävissä yrityksessä, jossa on melko tasaisesti sekä miehiä että naisia. Tulen kyllä molempien sukupuolten kanssa toimeen, mutta kieltämättä naisten kanssa toimiminen vaatii enemmän erilaista säätämistä yms. Siinä kun miehet voi laittaa työskentelemään yhdessä kenen tahansa kanssa, niin naisten kanssa täytyy olla tietoinen mitä erilaisimmista keskinäisistä jännitteistä yms. Olen nainen, 42-v.
Sinä olet ihminen joka pystyy myöntämään asian olemassaolon, hyvä.
Se on juuri noin.
T.ap
Mulla aika samanlaisia kokemuksia kuin ap:lla. Naiset on hemmetin kateellista sakkia. Mulle on oltu katkeria siitä, että mulla on parempi koulutus kuin muilla samaa työtä tekevillä. Myös se näyttää hiertävän, että oon nuori, nätti ja isorintainen, ja miehet katselee enemmän mun perään - vaikka en sitä toivoisi. Meno on joskus kuin yläasteella...
Miehissäkin on juoruämmiä ja sitten on ämmien ämmiä, samaa paskasakkia kaikki.
Puhuvat työkavereista paskaa pönkittääkseen omaa asemaansa.
Uskomatonta, että ihan aikuiset ihmiset harrastaa tuollaista toimintaa, ovat jotenkin kai "vähän" yksinkertaista, eli täysin debiiliä sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva juoruilu? KylläKyttääminen? Jatkuvaa
Ja näiden klikkien välinen jatkuva piikittely ja yhteistyötä vaativissa tehtävissä oli myös jatkuvaa sabotaasin tynkää ilmoilla.Onneksi kyseessä oli työ, jossa itsenäisellä työskentelyllä oli pääpaino.
Mikä on myös naurettavaa.Kaikkea tätä tapahtuu miesvaltaisella insinöörialalla myös. Minusta tuntuu, että miehet pitävät toisten arvostelua keskusteluna ja kritiikkinä, eli samat asiat nähdään miehen sanomana ihan eri valossa kuin naisten sanomana. Itse ainakin olen välillä ihan väsynyt siihen, että esimieheni haukkuu kaikki, joiden kanssa töitä tekee - ehkä noin paria kaveriaan lukuunottamatta.
Sinä joka sanot, että tasainen jakauma paras. Kyllä, sekä se on paras, jos on eri ikäisiä ihmisiä. Olin kerran nuorimmasta päästä, missä miehiä nyt oli hiukan enemmän kuin naisia, mutta kuitenkin useampi nainen. Silloin olin 24, kun sinne menin. Siellä oli kaikenikäisiä, nuorista eläkeikäisiin. Sekä koulutustasoltaan asentajista päälliköihin. Ihan paras työpaikka. T. se insinööriainen.
Tarkoitin tasainen sukupuolijakauma - ikään katsomatta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori nainen työelämässä. Ainoa kollega, joka on minua kohdellut ikävällä tavalla, on - - keski-ikäinen nainen. Kommentoidaan välillä ylimielisesti, passiivis-aggressiivisesti tai sarkastisesti, ei mielellään tervehditä eikä huomioida, yhteistyö ei suju kun tarvittuja pieniäkään asioita ei millään voi edistää. Ilmapiiri on pielessä, mutta toiminta ei ylitä varsinaisen epäasiallisen käytöksen rajaa.
Kyseessä on omalla alallaan fiksu ihminen, jolta olisin ollut valmis ja halukas oppimaan paljon ollessani vasta oman urani alussa.
Ristiriitatilanteissa katson mieluummin peiliin ja arvioin, onko vika itsessäni. En keksinyt, mitä olisin voinut tehdä toisin ilman, että olisin kokonaan lakannut tekemästä työtäni.
Myöhemmin selvisi, että en ole ainoa saman kokenut ja kyseessä todella on sukupuolikysymys: tämä naishenkilö tekee mieluummin töitä miesten kanssa. Tämän jälkeen en tosin ole ottanut toiminnasta niin itseeni, koska tiedän, ettei se kohdistu minuun henkilönä, vaan on hänen omaa heikkouttaan.
Pääosin olen tavannut työpaikallani upeita tai vähintään mukiinmeneviä ihmisiä, miehiä ja naisia. Mutta en millään ymmärrä naisten vihaa toisia naisia kohtaan.
Hienoa, sul on kerrottavana kokemus yhdestä naisesta joka ei tule toimeen sinun kanssasi ja...yleistät sen sitten viimeisessä lauseessasi koskemaan kaikkia naisia. Kyllä ei voi kuin hattua nostaa sille miten potkit nilkoille niin itseäsi kuin muitakin naisia.
En tarkoittanut tätä, enkä mielestäni sanonutkaan niin. En missään vaiheessa vihjannut, että kaikki tai edes useimmat naiset ovat tällaisia - tuossahan toin esiin, että pääosin ihmiset yleensä ovat hyviä tyyppejä, miehet ja naiset, tätä yhtä työkavereitaan heidän sukupuolen mukaan kohtelevaa lukuun ottamatta. Sen sijaan tarkoitin kommentillani, että todettavasti on todella olemassa sellaisiakin ihmisiä, tässä tapauksessa naisia, jotka eivät pidä oman sukupuolensa edustajista nimenomaan sen sukupuolen vuoksi.
Vähintään typerryttävä kokemus.
Pahimpia on ne 30-45-vuotiast aikuispissikset, jotka on entisiä koulukiusaajia. Hirveetä klikkiytymistä, kantelemista, kyttäämistä, kadehtimista, juoruilua ja selkäänpuukotusta. Myös tarve leikkiä pomoa, vaikka ei sellainen olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ainoa mulkku joukossa on se nainen, joka väittää, ettei toisten naisten kanssa voi työskennellä. Olen nainen, ja meillä on töissä kivaa ja työnjako sujuu sekä naisten että miesten kesken.
Tää on niin totta! Itsekin ollut monissa hyvissä naisvaltaisissa työporukoissa ja useiden kivojen naiskollegoiden kanssa. Yleensä juuri ne vastarannankiiskit ovat niitä yksilöitä, jotka oikein tahallaan eriytyvät muusta porukasta. Yleensä näitä henkilöitä on vain 1 tai 2, jotka sitä draamaa aiheuttavat työpaikalla. Ja nämä tyypit ovat usein joko sellaisia "rekkamuijia", "one of the boys", joiden mielestä nainen on susi toiselle. Tai sitten ne ovat niitä prinsessoja, jotka kerjäävät vain miespuolisten kollegoiden huomiota ja sitä kautta yrittävät lytätä muut naiset.
No eivät ole, vaan parhaita! Olen juuri virkavapaalla, ja kaipaan ihanasta työyhteisöstäni juuri niitä naisia, jotka ovat huumorintajuisia, empaattisia, rentoja, ystävällisiä... En niinkään miehiä, jotka ovat periaatteessa ihan ok, mutta monilla on niin kova tarve olla se 'hauska tyyppi' ettei osaa antaa aina tilaa toisille.