Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yliopisto todella sen arvoista?

Vierailija
02.09.2016 |

Ilmapiiri, älyllinen keskustelu, sivistys, bileet, elinikäiset ystävät?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani yliopisto ei ehkä ollut kaiken sen vaivan ja ajan arvoista, valmistuin kuitenkin vuosi sitten maisteriksi... Oman alan hommia en ole vielä löytynyt, eli työttömänä olen.

Opiskelijabileissä en käynyt ollenkaan opiskeluaikanani, koska en ole viinaan menevä ja sehän siellä on lähestulkoon edellytyksenä.

Parasta antia on saada olla kaltaistensa seurassa ja voida tuntea ylemmyyttä siitä, että on yliopiston käynyt. Myös älyllinen ja henkinen kehittyminen sekä oman elämänsä hallinta parantuvat yliopistossa, sillä olet itse oikeasti vastuussa ihan kaikesta opiskeluun liittyvästä.

Tuskien taival se monelle on ja useat jättävät kesken, mutta mikäli sen läpi jaksaa taistella, niin kyllä merkittäviä elämäntaitoja sekä -katsomusta siellä oppii.

Vierailija
42/44 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko yliopiston "kännäyselämä" jotenkin erilaista kuin amkeissa yms? :o 

Täysin erilaista. Valmistuin ammattikorkeasta keväällä ja nyt yliopistossa. Ei voi edes verrata keskenään.

Kerro vaan lisää! ap

Noh, osaan kertoa vain nyt ensimmäisten viikkojen perusteella. AMK:ssa alun tutustuminen muihin tapahtui yhden tutustumisleikin avulla. Yliopistossa on nyt ollut 2 viikon ajan lähes päivittäin (arkena ja vklp) järjestettyä päivä- ja iltaohjelmaa. Tarkoituksena pelkästään tutustua muihin opiskelijoihin ja yliopiston perinteisiin mitä mielenkiintoisimmilla tavoilla. On ollut bileitä, etkoja, jatkoja, urheilutapahtumaa yms. muita tapahtumia (joilla sponsorit). Tänäänkin olisi perinteiset ainejärjestön kemut, joihin en sääli kyllä pääse. Niiden jälkeen jatkot yökerhossa. Tässä kuussa tiedossa ainakin sitsejä, kastajaiset, urheilutapahtumia yms. vaikka mitä, siis en edes muista. AMK:ssa opiskelijabileet tarkoittivat yökerhossa tapahtuvaa juomista noin 2 kertaa kuussa.

Yliopistossa on ylipäätänsä perehdytetty opiskelijat todella hyvin opiskeluun ja uuteen kaupunkiin. Esim. terveydenhuolto, kaupunginjohtaja, kelan työntekijät ja atk-puolen ihmiset ovat käyneet esittäytymässä ja kertoneet kuinka toimia. AMK:ssa ei auttanut kuin oppia kantapään kautta.

Oho, onpa se muuttunut ajoista jolloin itse opiskelin (valmistuin 2000). Silloin ei todellakaan ollut tuollaista koulumaisuutta ja perehdyttämistä, vaan ideaan kuului että yliopistossa opiskelevien pitää itse osata selvittää hommia ilman että paimennetaan kuin lapsia. Itseäni olisi varmaan ärsyttänytkin tuomoinen paapominen. Noista juhlista en tiedä kun en välittänyt koskaan moisiin osallisstua, epäsosiaalinen introvertti kun olen.

Vaikutatpa mukavalta..Tiedoksi, nuo eivät ole pakollisia vaan yleensä ainejärjestöjen järkkäämiä juttuja. Ainejärjestöt tai killat ovat tärkeä osa yliopistokulttuuria.Niissä opitaan järjestö- ja kokoustoimintaa ja  johtamista sekä verkostoidutaan.  Kannattaa ehdottomasti lähteä niihin mukaan :) Minä sain aikoinaan ensimmäisen oman alan työpaikan kun tuttu killastamme suositteli minua haastateltavaksi

No, mä opiskelin tietojenkäsittelytiedettä, eikä koodariksi tullakseen kauheasti tarvitse oppia järjestö- ja kokoustoimintaa tai verkostoitua. Taivaan kiitos ei ;)  Olin sitä paitsi opiskelut aloittaessani noin 10 vuotta keskiverto-aloittajaa vanhempi, ei siksikään kiinnostanut oikein nuorten sosiaaliset leikit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei enää. Sinne päätyy liian paljon wannabe -ainesta tänä päivänä. Ilmapiiri lähentelee sairaalaa työyhteisönä: nokkimisjärjestys, selkäänpuukotukset, kiusaaminen, taivaspaikkojen jakaminen jne. Lisäksi voi olla vaikeaa keskustella, jos vain yksi näkemys on sallittu.

Kun vain yksi näkemys on sallittua. Olen valtsikaan harkinnut hakevani mutta ahdistaa jos/kun siellä on opiskelutovereina vaan zuvakkeja niin en voi ystävystyä sellaisten kanssa.

Ei kannata hakea. Pysy vain poissa. t. valtsikalainen

Et sinä sitä päätä. Taidat olla yksi niistä zuvakeista itse. Muuten, te yliopistolaiset olette noloja lapsellisia retardeja kun sotkette miesten vessan seinät kaikilla naurettavilla teksteillä ja liimailette tarroja ja muutenkin sotkette. Meidän amkin vessa taas on huippusiisti. Kyllä yliopistolta kd ja ps-nuoriakin löytyy.

Tämä kommentti vastaa täydellisesti mielikuvaani amk:sta. Toivottavasti et ole ainakaan sairaanhoitajaopiskelija.

T. Erään retardin sisko

En todellakaan, vaan tradenomiopiskelija.

Vierailija
44/44 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei enää. Sinne päätyy liian paljon wannabe -ainesta tänä päivänä. Ilmapiiri lähentelee sairaalaa työyhteisönä: nokkimisjärjestys, selkäänpuukotukset, kiusaaminen, taivaspaikkojen jakaminen jne. Lisäksi voi olla vaikeaa keskustella, jos vain yksi näkemys on sallittu.

Kun vain yksi näkemys on sallittua. Olen valtsikaan harkinnut hakevani mutta ahdistaa jos/kun siellä on opiskelutovereina vaan zuvakkeja niin en voi ystävystyä sellaisten kanssa.

Ei kannata hakea. Pysy vain poissa. t. valtsikalainen

Et sinä sitä päätä. Taidat olla yksi niistä zuvakeista itse. Muuten, te yliopistolaiset olette noloja lapsellisia retardeja kun sotkette miesten vessan seinät kaikilla naurettavilla teksteillä ja liimailette tarroja ja muutenkin sotkette. Meidän amkin vessa taas on huippusiisti. Kyllä yliopistolta kd ja ps-nuoriakin löytyy.

Harkitsit hakemista. Suosittelin, että pysyt poissa. Pysy vain siellä AMK:n vessassa ölisemässä.

Pysy sinä vain siellä yliopistolla heittelemässä kananmunia vierailevien puhujien niskaan ym kypsää ja aikuismaista. Onneksi yliopistoilta leikataan! Valtiotiede ei ole yhtä kuin kulttuurimarxismi ja pääsykoekirjakin oli jonkun David Heldin kommarituubaa.