500 päivää lusineen akateemisen työttömän tarina
Tässä vähän arkielämän realismia kaikille TE-toimiston tyypeille, jotka mahdollisesti käyttävät kahvituntinsa av:lla surffailuun.
Olen akateeminen työtön, humanistiselta alalta ja kuluttanut täydet 500 päivää ansiosidonnaista työttömyyskorvausta ilman, että työvoimatoimistosta on ollut mitään apua työnhaussa. Ilmoittautuessani työttömäksi työnhakijaksi aloituspuhelussa virkailija totesi, että työllistymiseni tulee todennäköisesti tapahtumaan ihan oman aktiivisuuteni ja kontaktien kautta. Hän vielä varmisti, että osaa käyttää nettiä ja hakea vapaan olevia työpaikkoja TE-keskuksen sivuilta. Kahden vuoden aikana minulle osoitettiin yksi työpaikka, jonka pätevyysvaatimuksia en täyttänyt, enkä näin ollen päässyt edes haastatteluun.
Seuraava yhteydenotto sovittiin 6 kk:n päähän. Tämä sovittu päivä tuli ja meni, eikä mitään kuulunut. Henkilösivuilleni vain ilmeistyi uusi yhteydenottopäivämäärä puolen vuoden päähän. Yritin itse ottaa yhteyttä TE-toimistoon kysyäkseni omaehtoisesta opiskelusta, mutta puhelinpalveluun ei päässyt edes jonottamaan. Laitoin yhteydenottopyynnön netissä, johon reagoitiin muutaman viikon kuluttua. Vastaus kysymykseeni oli, että tietyissä tapauksissa voi opiskella työttömyyskorvauksella, mutta kaikki päätökset tehdään vasta sitten, kun työtön on opiskelun aloittanut ja tehnyt siitä ilmoituksen heille. Eli haista p*aska ja ota riski pudota tyhjän päälle.
Onneksi löysin itse taustalleni sopivan koulutuksen ihan TE-keskuksen sivuilta ja pääsin 10 kuukaudeksi opiskelemaan mielekästä alaa työttömyyskorvauksella. Sain lisätutkinnon, jolla pätevöidyin hakemaan julkisia virkoja. Yhtään työtarjousta ei tullut edes koulutuksen jälkeen, vaikka paikkoja oli auki useita asuinpaikkakunnallani. Hain yhtä paikkaa, joka oli selvästi työhistoriani kannalta sellainen, johon olisin pätevä. Tätä paikkaa ei työvoimatoimisto ollut edes luokitellut niin, että se näkyisi minulle sopivina työpaikkoina nettipalvelussa. Ja kuinka ollakaan, pääsin haastatteluun, sain paikan ja aloitan täyspäiväisen työn ensi kuussa.
Eli työkkärillä oli kaikki tieto työhistoriastani ja halustani täydennyskouluttautua. Heillä oli myös minulle sopiva koulutus tarjolla, samoin minulle sopivia avoimia työpaikkoja rekisterissään. Silti ainoa yhteys TE-toimiston suunnalta minulle oli aivan väärän alan työpaikkatarjous. Mitä ihmettä?!
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin palvelut sopii paremmin ammattikoulutaustaisille. Siellä selkeä koulutus-työ-kytkentä. Ja työ toteuttavaa jossa oma-aloitteisuuden tarve on tärkeää mutta rajoittuu siihen tekemiseen, vähemmän abstraktia suunnittelua. SEn sijaan akateemisen koulutuksen, osaamisen ja sopivan työpaikan kytkemisessä ei joku työkkäin suunnittelumantsalainen tai AMKin koulutuksen saanut voi olla se asiantuntija, kyllä akateemiselta ihmiseltä vaaditaan itse aktiivisuutta ja näkemystä mihin omat tiedot taidot ja persoona sopisi. Ei akateemisia yleensä työkkärin kautta työllistetä vaikka paikat näkyisikin mollissa, turha työkkäriä syyttää jos itse ei ole aktiivinen. Ja kun noihin akateemisiin töihin tarvitaan oma-aloitteisuutta hyvin laajasti ei tuollainen passiivinen odottamisstrategia taida olla kovinkaan kannattava?
Tämä on kyllä tiedossa. Itseäni kiinnostaa lähinnä että mihin helvettiin tarvitsen työkkäriä sähläämään siihen väliin? Onko aivan pakko? Ja ei, ei ole kyse siitä että en sitten tarvitse varmaan työmarkkinatukeakaan. Sitä tarvitsen, en ylimääräistä sähläämistä työkkärin kanssa.
Mulla suunnilleen sama. Olen "vain" amk, mutta helposti työllistyvä TE:n listoilla. Muutaman kuukauden kuluttua 500 päivää täynnä. Olen saanut yhden työtarjouksen vuosi sitten. Se oli tarjolla sellaiselle, joka oli palkkatukikelpoinen. Minä en ollut. Jouduin puhelimessa lukemaan tämän TE-tädille. Hän vastasi, että selvittää asian ja soittaa uudestaan. No, hän soitti. Totesi, että tosiaan ilmoituksessa lukee, että pitää olla palkkatukikelpoinen. Älä.
Toisen tarjouksen sain kesällä. Toimistotyö, jossa olisi pitänyt osata käyttää ohjelmia, joista en tiedä mitään.
Onneksi minut suunnilleen tultiin hakemaan kotoa työhön, joka vastaa koulutusta ja osaamista. Paikka on ns. piilotyöpaikka, joka tuli mulle, koska on sopiva koulutus ja kokemus.
Kyllä se työkkäri on jonkinlainen kontrollikeino.
Toisaalta maailma on muuttunut ja työttömyys kasvanut, eikä järjestelmä ole pysynyt mielekkäästi mukana.
Mielestäni kannattaa ajatella sitä vain virastona, joka vahvistaa työttömyyden ja ilmoittaa siitä tukien maksajalle.
Työnhaku on ihan itse hoidettava. Toivottavasti kukaan ei jää odottamaan työtarjouksia.
Tuo kuulostaa niin tutulta. Olen kahteen otteeseen ollut työttömänä ja kummallakaan kerralla ei tullut työnhakuosoituksia niihin paikkoihin, jotka olivat te-toimiston sivuilla haussa ja joihin olisin ollut koulutukseni ja työkokemukseni puolesta täysin pätevä (ilmoituksissa oli käytetty täsmälleen samoja nimikkeitä kuin mitä olin omiin tietoihinikin kirjannut, joten mitään päättelytaitoja ei edes vaadittu, tietysti hain paikkoja sitten ihan oma-aloitteisesti). Sen sijaan minulle lähetettiin yksi työnhakuosoitus viransijaisuuteen, joka oli ehkä jollain tavalla omaa alaani sivuavalla alalla, mutta johon selvästi vaadittiin tutkinto, jota minulla ei ollut (luki ihan ilmoituksessa). Otin kuitenkin työnantajaan yhteyttä, koska oli pakko ja sitten molemminpuolisesti pahoitellen ihmeteltiin, että mitä ihmettä on liikkunut virkailijan päässä. Olen myös kerran hakenut yhteen työvoimakoulutuksen, joka olisi ollut täydellisesti minulle sopiva, mutta siitäkään ei tullut mitään tietoa, satuin vaan itse huomaamaan koulutuksen te-toimiston sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen saa kaikkein huonoiten varmaan tukea TE-toimistoilta.
Jokainen työnhakija luokitellaan jollekin kolmesta linjasta: Ykköslinjalaiset ovat niitä, joilla oletetaan olevan hyvät työnhakutaidot ja mahdollisuus työllistyä itsenäisesti. Kakkoslinjalle menevät enemmän tukea tarvitsevat. Kolmas linja on TYP eli työvoiman palvelukeskus, jonka asiakkailla on pitkittynyttä työttömyyttä, syrjäytymistä, mt- ja päihdeongelmia jne.
Heips, täällä akateeminen työtön TYPAn asiakas. Ei ole muita ongelmia kuin se että ei ole töitä.
Sisuuntukaa nyt pikkusen hyvät ihmiset. Pieni kansalaistottelemattomuus työnhaussa on ihan ok. Jos johonkin paikkaan vaaditaan jotain erityisten ohjelmien käyttöä niin katsokaa vaikka youtubesta ohjevideoita miten niitä käytetää. Loppujenlopuksi ovat ihan maalaisjärjellä käytettäviä ohjelmia suurin osa. Sitten voitte laittaa hakemukseen, että osaatte käyttää kyseistä ohjelmaa kohtuullisesti. Ohjelmien käytöt täytyy kuitenkin opetella aikaajoin uudestaan päivitysten ym. takia, joten ihan sama oletteko jonkun ohjelman käytössä huippuammattilaisia. Sitten kun pääsette työpaikkaan niin opettelette käyttämään ohjelmaa, jos ei onnistu niin pahinta mitä voi käydä on että joudutte työttömäksi työkokemusta rikkaampana.
Mikä on se apu, mitä kaipaat? :-)
Jos tarvitset apua työnhakuun tai et tiedä, missä oman alasi työpaikkoja voisi olla tai mitä tarkoittavat piilotyöpaikat jne, niin kannattaa hakeutua työnhakuvalmennukseen. Sellaista apua, että TE-toimisto hankkisi työpaikan, ei ole olemassa. Se voi lähettää omasta tietokannastaan paikkoja, joita pääsee muutenkin lukemaan mol.fi -sivustolla, mutta ei se ala ottaa yhteyttä työnantajiin tai muihin työpaikkasivustoihin.
Olen yllättynyt siitä, että tämä tulee monelle yllätyksenä.