luokanopettajia tai matematiikan aineenopeja täällä?
Alkaa palaa käpy lapsen matematiikan tehtävissä. Olen itse ammatiltani matemaatikko, ja joka prkleen kerta, kun tarkistan lapsen läksyjä, on siellä sanalliseen tehtäväänkin vain vastaus. Se on useimmiten oikein, mutta onko poika vaan hemmetin laiska (tai huono matematiikassa?), vai eikö ala-asteelta lähtien opeteta, että tehtävässä pitää näkyä KAIKKI laskut. En tajua, millä tuo poika sai kaseja-kymppejä ala-asteella. Minusta kun pelkästä vastauksesta pitäisi antaa ihan puhtaat nolla pistettä, vaikka olisi oikein. Se ei kerro yhtään mitään. Nyt poika kasilla ja sama meno tosiaan näyttää jatkuvan. Tiedän, ettei opettaja tarkasta läksyjä, ei siinä mitään, mutta jos lapset oppisivat, että kokeessa on turha yrittää saada pisteitä ilman laskuja, ehkä niitä tulisi harjoiteltua kotiläksyissäkin. Turhauttaa! Varmaan kyse nyt perinteisestä "suutarin lapsella ei ole kenkiä"- syndroomasta, mutta en saa taottua pojan päähän tätä asiaa, ja en tosiaan edes tiedä, mikä opettajien linja nykyään. Sen tiedän, että matematiikkaa ei suomessa valiettavasti opeteta vielä edes lukiossa, mutta olisi kiva, että annettaisiin edes joku pohja jo alakoulusta lähtien :(
Kommentit (13)
Joo, mäkin oon vaan äiti, mutta kyllä meillä kaikki laskun vaiheet pitää olla näkyvissä sekä läksyissä että kokeessa, on ollut kaikilla kolmella lapsella, meilläkin esikoinen nyt 8lla. Ja määreet myös, miinuspiste pamahtaa heti kun joku "kg " puuttuu jostain kohtaa laskutoimitusta tai vastauksesta. Meillä se on jopa niin tarkkaa, että jos tehtävä on: "Mikko osti 3 kappaletta 4 euron kirjoja, kuinka paljon ostokset maksoivat?" Ja lapsi kirjaa tehtävän 4ex3, se on väärin ja siitä ei tule pisteitä. Open selitys tähän oli, että "mutta, kun mallivastaus oli näin".
ihmettelen samaa kuin ap. Olen kotona yrittänyt toitottaa että vaiheet pitää merkitä ja mitä sanoo 4-luokkalaiseni: ope on sanonut, että kirjaa ei saa sutata. Siis???? Kun totta, siinä ei ole kunnolla tilaa eli laskuviivoja, niin olen sanonut että marginaaliin voi laskea tai vihkoon tai ruutupaperille, mutta ope ei kuulemma katsele sellaisia, vain vastaus riittää.
Opetan yläasteella mm. matikkaa. Annan läksyjä. Tarkastan, onko ne tehty ja merkkaan muistiin, koska kotitehtävien tekeminenkin vaikuttaa arvosanaan. Kokeissa pitää tehtävissä olla muutakin kuin pelkkä vastaus paitsi, jos tehtävässä erikseen kysytään vain vastausta.
Kannattaisiko ottaa asia puheeksi pojan opettajan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Joo, mäkin oon vaan äiti, mutta kyllä meillä kaikki laskun vaiheet pitää olla näkyvissä sekä läksyissä että kokeessa, on ollut kaikilla kolmella lapsella, meilläkin esikoinen nyt 8lla. Ja määreet myös, miinuspiste pamahtaa heti kun joku "kg " puuttuu jostain kohtaa laskutoimitusta tai vastauksesta. Meillä se on jopa niin tarkkaa, että jos tehtävä on: "Mikko osti 3 kappaletta 4 euron kirjoja, kuinka paljon ostokset maksoivat?" Ja lapsi kirjaa tehtävän 4ex3, se on väärin ja siitä ei tule pisteitä. Open selitys tähän oli, että "mutta, kun mallivastaus oli näin".
No onpa teidänkin ope typerä! Mallivastaus on vain malli, mutta kyllä minusta tuo lasku menisi ihan oikein 3 (kertaa) 4€=12€. Siitä täydet pisteet. En tosiaan ole opelinjaa käynyt, vaan ihan soveltava matemaatikko olen, mutta ehkä siksi en olekaan sitten noin nipo. Se kuitenkin matemaatikon aivoihin sattuu, kun on pelkkä vastaus. Yhtä hyvin voisi väittää maan olevan litteä, kun ei kerran mitään perusteluja ole. GRRRR!!
Vierailija kirjoitti:
Opetan yläasteella mm. matikkaa. Annan läksyjä. Tarkastan, onko ne tehty ja merkkaan muistiin, koska kotitehtävien tekeminenkin vaikuttaa arvosanaan. Kokeissa pitää tehtävissä olla muutakin kuin pelkkä vastaus paitsi, jos tehtävässä erikseen kysytään vain vastausta.
Kannattaisiko ottaa asia puheeksi pojan opettajan kanssa?
Olisiko sinusta kohtuutonta pyytää, että vilkaisisi aina läksyt pojan vihosta, että siellä on muutakin kuin se vastaus? Jos se open "pelko" saisi tekemään tehtävät huolella?
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen samaa kuin ap. Olen kotona yrittänyt toitottaa että vaiheet pitää merkitä ja mitä sanoo 4-luokkalaiseni: ope on sanonut, että kirjaa ei saa sutata. Siis???? Kun totta, siinä ei ole kunnolla tilaa eli laskuviivoja, niin olen sanonut että marginaaliin voi laskea tai vihkoon tai ruutupaperille, mutta ope ei kuulemma katsele sellaisia, vain vastaus riittää.
Really?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa teidänkin ope typerä! Mallivastaus on vain malli, mutta kyllä minusta tuo lasku menisi ihan oikein 3 (kertaa) 4€=12€. Siitä täydet pisteet. En tosiaan ole opelinjaa käynyt, vaan ihan soveltava matemaatikko olen, mutta ehkä siksi en olekaan sitten noin nipo. Se kuitenkin matemaatikon aivoihin sattuu, kun on pelkkä vastaus. Yhtä hyvin voisi väittää maan olevan litteä, kun ei kerran mitään perusteluja ole. GRRRR!!
No lapsen isä, matemaatikko hänkin, piti opelle pienen luennon aiheeseen liittyen:) Oman lapsen kannalta se nyt oli se ja sama, arvosana muuttui 10- -> 10. Enemmän harmittaa niiden huonommin ehkä matikkaa osaavien lasten kohdalla, jotka luulivat tuon osanneensa (ja siis oikeasti osasivatkin) ja silti tuli miinuspisteitä. Ala-asteen opet eivät ole aineenopettajia, meilläkin oikeasti kielten ja musan opettaja opettaa myös matikan ja jälki on sitten tällaista:(
Miksi se pidetään suurena salaisuutena, että miten nämä laskut lasketaan? Tai oikeastaan se, että miksi ne lasketaan sillä tavalla?
Kertolaskujen opetus on ala-asteella suorastaan virheellistä siinä vaiheessa, kun opetetaan kertojaa ja kerrottavaa. Kertolaskun yleismaailmalliset säännöt eivät silloin päde, vaan kertolaskun vastauslasku on oltava oikeassa järjestyksessä, muuten vähenee pisteet.
Tämä opetetaan opettajainkoulutuksessa ja sitä pitää kuulemma noudattaa.
Ymmärrän kyllä, että kertoja ja kerrottava on opetettava, mutta koevastauksessa pisteitä ei saisi vähentää väärästä järjestyksestä.
No yks ja hailee enää, asia on opetettu kotona oikein.
Lastenlapset ovat ovat useana päivänä viikossa luonani "iltapäiväkerhossa" ja seuraan heidän tehtäviensä tekemistä. Ehdottomasti välivaiheet on oltava näkyvissä ja samoin myös yksiköt. On todella suuri hyöty myöhemmin, jos tehtävät on alusta asti pitänyt tehdä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kertolaskujen opetus on ala-asteella suorastaan virheellistä siinä vaiheessa, kun opetetaan kertojaa ja kerrottavaa. Kertolaskun yleismaailmalliset säännöt eivät silloin päde, vaan kertolaskun vastauslasku on oltava oikeassa järjestyksessä, muuten vähenee pisteet.
Ymmärrän kyllä, että kertoja ja kerrottava on opetettava, mutta koevastauksessa pisteitä ei saisi vähentää väärästä järjestyksestä.No yks ja hailee enää, asia on opetettu kotona oikein.
Ihan älytöntä, että okl:ssa opetetaan noin. Reaalilukujen kertolasku on kommutatiivinen, ja se jos joku on oikeaa matematiikkaa. On siis aivan yhdentekevää, missä järjestyksessä luvut sinne latoo. Todella tyhmää, että lasta, joka osaa oikeasti asiat rankaistaan syyttä. Tuntuu siis tyhmältä, että opetetaan jotain noin räikeästi matematiikan perussääntöjen vastaista! -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että kertoja ja kerrottava on opetettava, mutta koevastauksessa pisteitä ei saisi vähentää väärästä järjestyksestä.No yks ja hailee enää, asia on opetettu kotona oikein.
Ihan älytöntä, että okl:ssa opetetaan noin. Reaalilukujen kertolasku on kommutatiivinen, ja se jos joku on oikeaa matematiikkaa. On siis aivan yhdentekevää, missä järjestyksessä luvut sinne latoo. Todella tyhmää, että lasta, joka osaa oikeasti asiat rankaistaan syyttä. Tuntuu siis tyhmältä, että opetetaan jotain noin räikeästi matematiikan perussääntöjen vastaista! -ap
Kävin tästä väittelyn okl:ssä matematiikan lehtorin kanssa. Kyseinen opettaja oli väitellyt matematiikasta ja sanoi, että alussa hänkin nauroi tuota juttua, mutta sittemmin on hoksannut, miksi se pitää juuri vaatia yhdellä tavalla alakoulussa. En oikein saanut perusteista kiinni, kun ajatus hajosi siinä ja en kehdannut kysyä uudelleen. Uskon kuitenkin, että hänellä oli pointtinsa, fiksu mies. Ehdotti itse, että tunnilla opettaja näyttää esimerkit aina tietyllä tavalla ja vaatii tekemään tuntitehtävät niin. Kokeessa kuitenkaan ei ota virhettä, jos livahtaa "väärinpäin".
En ole kumpikaan, joita haet aloituksellasi, mutta meidän lapselta on kyllä vaadittu ala-asteella kaikki laskut vastauksen lisäksi.