luokanopettajia tai matematiikan aineenopeja täällä?
Alkaa palaa käpy lapsen matematiikan tehtävissä. Olen itse ammatiltani matemaatikko, ja joka prkleen kerta, kun tarkistan lapsen läksyjä, on siellä sanalliseen tehtäväänkin vain vastaus. Se on useimmiten oikein, mutta onko poika vaan hemmetin laiska (tai huono matematiikassa?), vai eikö ala-asteelta lähtien opeteta, että tehtävässä pitää näkyä KAIKKI laskut. En tajua, millä tuo poika sai kaseja-kymppejä ala-asteella. Minusta kun pelkästä vastauksesta pitäisi antaa ihan puhtaat nolla pistettä, vaikka olisi oikein. Se ei kerro yhtään mitään. Nyt poika kasilla ja sama meno tosiaan näyttää jatkuvan. Tiedän, ettei opettaja tarkasta läksyjä, ei siinä mitään, mutta jos lapset oppisivat, että kokeessa on turha yrittää saada pisteitä ilman laskuja, ehkä niitä tulisi harjoiteltua kotiläksyissäkin. Turhauttaa! Varmaan kyse nyt perinteisestä "suutarin lapsella ei ole kenkiä"- syndroomasta, mutta en saa taottua pojan päähän tätä asiaa, ja en tosiaan edes tiedä, mikä opettajien linja nykyään. Sen tiedän, että matematiikkaa ei suomessa valiettavasti opeteta vielä edes lukiossa, mutta olisi kiva, että annettaisiin edes joku pohja jo alakoulusta lähtien :(
Kommentit (13)
Joo, mäkin oon vaan äiti, mutta kyllä meillä kaikki laskun vaiheet pitää olla näkyvissä sekä läksyissä että kokeessa, on ollut kaikilla kolmella lapsella, meilläkin esikoinen nyt 8lla. Ja määreet myös, miinuspiste pamahtaa heti kun joku "kg " puuttuu jostain kohtaa laskutoimitusta tai vastauksesta. Meillä se on jopa niin tarkkaa, että jos tehtävä on: "Mikko osti 3 kappaletta 4 euron kirjoja, kuinka paljon ostokset maksoivat?" Ja lapsi kirjaa tehtävän 4ex3, se on väärin ja siitä ei tule pisteitä. Open selitys tähän oli, että "mutta, kun mallivastaus oli näin".