Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä manipulointia vai olenko hullu?

Vierailija
01.09.2016 |

Olen se sama tyyppi joka kirjoitti siihen toiseen manipuloinnista keskustelevaan ketjuun... Haluaisin vielä laajempaa mielipidettä asiaan. Kyseessä on siskoni. Tällaisia käytösmalleja hänellä on ollut koko ikänsä (nyt melkein 40-vuotias):

- Ei koskaan myönnä tehneensä väärin eikä pyydä anteeksi
- Puhuu jatkuvasti pahaa äidistämme ja keksii hänestä aivan kauheita valeita ("äiti veti kännit ja oksensi mieheni päälle" tai "jouduin taas maksamaan äidin ostokset"). Olen äitini kanssa hyvin läheinen ja tiedän että nämä jutut ovat täyttä sontaa.
- On ylpeä siitä ettei nosta mitään tukia, mutta jäätyään kiinni asumistuen nostamisesta sanoi että sitä ei lasketa. Väittää että sukulaisilta lainatut rahat ovat hänen omia säästöjään.
- Jäädessään kiinni valehtelusta hyökkää heti tyyliin "Mutta sinä teit niin ja niin 10 vuotta sitten!"
- Valehtelee ja liioittelee sekä vääristelee asioita jatkuvasti. Esimerkki: isämme joutui sairaalaan rintakivun vuoksi, mutta mitään ei sillä kertaa löytynyt. Sisko tekstasi mulle kun kysyin lisätietoja: "Sydän petti..."
- Tietää että äitimme, nyt leski, ei usein soittele meistä kummallekaan (asutaan ulkomailla) koska se on kallista, mutta aina väittää äidin soittelevan hänelle (ei minulle) joka viikko. Totuus on se että he sähköpostittelevat pari kertaa kuussa.
- Vastustettuani häntä hän käänsi koko perheen minua vastaan ja onnistui siinä kolmesti peräkkäin. Onnistuisi luultavasti edelleen ja on jo saanut veljeni sekä veljen vaimon puolelleen.
- On "maaginen" persoona; saa ihmiset luottamaan häneen ja ihailemaan häntä, saa ihmisille itselleen hyvän olon. Tätä jatkuu niin kauan kuin he ovat valmiita purematta nielemään kaiken sen valehtelun ja teeskentelyn. Riitautuessaan jonkun kanssa aloittaa rajun mustamaalaamiskampanjan tai käskee miehensä karjumaan henkilön ovelle; mies meni kerran karjumaan 8kk raskaana olevalle naiselle joka sittemmin muutti pois koska ei enää kestänyt siskoani.
- Tietää miten "käyttäydytään oikein" ja huomauttelee muille heidän käytöksestään. Tämän takia en mieheni kanssa halua enää vierailla hänen luonaan koska aina jompikumpi meistä tekee jotain väärin.
- Väittää rakastavansa minua mutta samalla yrittää pahaa puhumalla vieroittaa minut muusta perheestä jotta luottaisin vain häneen (?)
- Toistaa mitä sanon ja nyökyttelee hyväksyvästi; välillä taas tuijottaa syvälle silmiini eikä usko mitä sanon jos hänellä on asioista "oikea käsitys."
- Haluaa olla tulevalle lapselleni ihana läheinen täti, mutta pelkään jo nyt että hän tulee tuhoamaan lapseni itsetunnon samalla tavalla kuin tuhosi omani: saamalla ensin luottamaan ja sitten systemaattisesti repimällä psyyken hajalle.
- Muuttelee tarinoitaan eikä näe ristiriitaisuuksissa mitään outoa. Kääntää asian kuuntelijan syyksi jos hänelle sanoo asiasta.
- Käytännön esimerkki oudosta käytöksestä: kutsuu kylään alkoholiin taipuvaisen ihmisen, täyttää hänen lasiaan jatkuvasti ja jälkeenpäin syyttää häntä liiallisesta humaltumisesta.
- Viimeksi kun suutuin hänelle valehtelusta ja rahan kuppaamisesta sukulaisiltamme, hän ensin hyökkäsi ja jälkeenpäin alkoi huolestuneen oloisena puhua, että taidan olla masentunut kun sillä tavalla hyökkäsin hänen kimppuunsa
...
Pyydän anteeksi hirveän pitkää viestiä! Mutta jos jaksoit lukea: onko siskoni manipuloiva henkilö vai olenko itse? Olenko kenties vainoharhainen vai onko hänen käytöksensä epänormaalia? Kiitos vastauksestasi!
-Epätoivoinen pikkusisko

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli yksi kuvaukseesi sopiva tuttavuus. Laitoin välit poikki, kun valehtelu vain paheni ja paheni. Tämän jälkeen kuulin, että oli levitellyt minusta ja perheestäni "kaveruuden" aikana valheita jos jonkinlaisia. Kuulin myös jälkeenpäin, että kyseisen ihmisen vinkeet olivat monelle paikkakunnallamme tuttuja. Oli myös sotkenut välinsä naapureihinsa samalla käytöksellä. Edelleen näen häntä välillä täällä paikkakunnalla ja joskus mietin miten hänen miehensä ja lapsensa plus muu suku sekä työkaverit jaksaa häntä. Lapset eniten säälittää ja mietin millaisia heistä tuolla mallilla kasvaa. Vaikea valinta sinulla ap. Kuluttavaa varmasti yrittää olla väleissä ja kurjaa olisi olla ilman sukuakaan. Harmi, etteivät muut näe hänen käytöksensä läpi.

Vierailija
22/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi on Luonnehäiriöinen/ narsisti, taitava manipuloija ja patologinen valehtelija. Ja kyllä sinä olet hullu ja vainoharhainen koska olet elämäsi elänyt siskosi pyörityksessä ja siinä ei selviä kukaan täysipäisenä.

Googlaa aiheesta narsisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa miettiä noin monimutkaista asiaa, mutta mitäs jos oikeasti vaan ottaisit etäisyyttä kyseiseen siskoon?  Elä omaa elämääsi ja anna hänen riehua ihan keskenään. Onko sinulle muka oikeasti väliä sillä, mitä joku hankala henkilö sanoo tai tekee? Kunhan ei tule sinun kotiisi.

Tiedätkö miten paljon haluaisin katkaista välit! Mutta jos sen teen niin menetän muun perheeni. Ja äidillemme on hirmu tärkeää että pysymme väleissä; mutta olen äidille sanonut sen verran että haluan pitää välit etäisempinä. Jos katkaisen välit, jää pian syntyvä lapseni lähes kokonaan ilman äidinpuoleisia sukulaisia. Siskoni ei antaisi muun perheen tavata minua, kuten ei antanut silloinkaan kun meiltä viimeksi meni välit. Tai no, vanhempani saivat tavata minua 3 tunnin ajan neljän päivän aikana ja itkiessäni asiasta sain kuulla olevani vainoharhainen.

Miten kummassa siskosi muka määräilee vanhempiasi? Ryntää heittämään sinut pihalle, jos menet vierailemaan vanhemmillesi? Ja vielä tietää aina, koska menet? Tarvitsetko oikeasti tuollaista sukua? Mene nyt juttelemaan isällesi ja äidillesi, että meinaat katkaista välit siskoon ja haluaisit toki pitää muuhun sukuun yhteyttä, mutta oma hyvinvointi on tärkeintä. Tehkööt he itse omat ratkaisunsa.

Äh, olisi pitänyt selittää paremmin. Minä ja siskoni asutaan molemmat ulkomailla mutta samassa kaupungissa ja vanhempamme olivat käymässä täällä neljän päivän ajan. Kun pyysin heitä viettämään enemmän aikaa kanssani, sain selitykseksi että "kun siskollasi on ne lapset". En siis silloin olut siskoni kanssa väleissä joten emme voineet kaikki tavata hänen luonaan kuten yleensä. Vanhempani tulivat luokseni päivälliselle ja kolmen tunnin päästä sisko soitti että lapset kaipaavat, tulkaas takaisin. Ja ne meni. Isäni ja siskoni olivat todella läheisiä ja mitä heistä jompikumpi päätti, muu perhe totteli. Isä kuoli viime vuonna. Ap

Vierailija
24/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskosi on Luonnehäiriöinen/ narsisti, taitava manipuloija ja patologinen valehtelija. Ja kyllä sinä olet hullu ja vainoharhainen koska olet elämäsi elänyt siskosi pyörityksessä ja siinä ei selviä kukaan täysipäisenä.

Hänellä ei ole narsistille tyypillisiä suuruusharhoja ja hän on kaikkien mielestä hyvä äiti ja mukava tyyppi. Siksi epäilen puolet ajasta itseni olevan hullu kun tunnun olevan lähes ainut joka näkee sen hyvän ihmisen maskin taakse. Tämä on niin pirun kuluttavaa. Ap

Vierailija
25/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä ei ole narsistille tyypillisiä suuruusharhoja ja hän on kaikkien mielestä hyvä äiti ja mukava tyyppi. Siksi epäilen puolet ajasta itseni olevan hullu kun tunnun olevan lähes ainut joka näkee sen hyvän ihmisen maskin taakse. Tämä on niin pirun kuluttavaa. Ap

Yksi huomio: Narsistisesti persoonallisuushäiriöisissä aisissa on vähemmän noita "minun rahat/ura/maine/nerous" -tyyppejä ja enemmän sellaisia "kulissit kuntoon" -tyyppejä. Ks. naisnarsistin kuvaus vaikka "Naimisissa narsistin kanssa". -15

Vierailija
26/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi huomio: Narsistisesti persoonallisuushäiriöisissä aisissa on vähemmän noita "minun rahat/ura/maine/nerous" -tyyppejä ja enemmän sellaisia "kulissit kuntoon" -tyyppejä. Ks. naisnarsistin kuvaus vaikka "Naimisissa narsistin kanssa". -15

Aa, tämä kyllä selittäisi ainakin osan siskoni käytöksestä! Esimerkkinä: olemme molemmat pienituloisia, mutta hän ns. esittää hyvätuloista; lainailee rahaa jotta pääsee ulkomaanlomille, väittää kirkkain silmin tekokultakoruja aidoiksi, kieltää nostavansa mitään tukia, mutta laskut jäävät maksamatta ja siksi heillä pelätään ovikelloa kuin ruttoa. He ovat jo olleet oikeudessa maksamattomien laskujen takia, mutta silti rahaa riittää runsaaseen alkoholinkäyttöön ja miehen pilvenpolttoon. En ymmärrä miksi hänen täytyy teeskennellä juuri minulle ettei ongelmia ole ja rahaa riittää, kun itsekin olen köyhä! Onko tämä tyypillistä naisnarsisteille? Ap

Vierailija
27/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistilta kuulostaa.

Kyllä. Diagnoosin voi tietenkin tehdä vain ammattilainen mutta tekstin perusteella kyseessä on oppikirjanarsisti.

Vierailija
28/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistilta kuulostaa.

Kyllä. Diagnoosin voi tietenkin tehdä vain ammattilainen mutta tekstin perusteella kyseessä on oppikirjanarsisti.

Mietin vaan että miksi. Siskoni mielestä minua hemmoteltiin lapsena ja häntä kohdeltiin huonosti. Hän tuntuu syyttävän minua siitä. Kuitenkaan veljeni ja toinen siskoni eivät ole maininneet mistään erityiskohtelusta. Olen pesueen nuorin. Omat muistoni lapsuudesta ovat hämäriä enkä oikein usko siihen että siskoni oli mulle varaäiti äitimme sairastuttua synnytyksen jälkeiseen masennukseen, kun äidin mukaan masennusta ei ollut. Hän oli tosin ollut masentunut veljeni syntymän jälkeen ja odottaessaan siskoani, mutta kuulemma ei minun kohdallani. Siskoni myös väitti kerran että olin vahinkolapsi, vaikka vanhempani aina sanoivat että olin lapsista ainut jonka alkuunsaantia piti erikseen yrittää, ja siksi meillä on jonkin verran ikäeroa. Ap

Vierailija
29/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ymmärrät englantia hyvin, niin kannattaa katsoa Youtubesta narcissism aiheisia videoita, siellä on tooodella paljon hyödyllistä materiaalia miten narsistien kanssa kannattaa menetellä. Narsismiin kuuluu 9 piirrettä, harvalla narsistilla on täydet 9/9. Lisäksi narsismia on kahta muotoa: overt ja covert. Covert on vaarallisin muoto, "piilotettu narsismi", jolloin ihminen mm. kohtelee joitain ihmisiä hyvin, ja toisia polkee. Saattaa antaa jopa ujon tai introvertin mielikuvan itsestään. Tutustu aiheeseen niin alat ymmärtää, että sinä et ole se hullu. Monia narsistien uhreja on hajonnut henkisesti täysin, koska jotkut narsistit toimivat niin sadistisen manipulatiivisella tavalla.

Vierailija
30/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun äidiltä 😞

Kannattaa pitää etäisyyttä mahdollisimman paljon.

Vierailija
31/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se sama tyyppi joka kirjoitti siihen toiseen manipuloinnista keskustelevaan ketjuun... Haluaisin vielä laajempaa mielipidettä asiaan. Kyseessä on siskoni. Tällaisia käytösmalleja hänellä on ollut koko ikänsä (nyt melkein 40-vuotias):

- Puhuu jatkuvasti pahaa äidistämme ja keksii hänestä aivan kauheita valeita ("äiti veti kännit ja oksensi mieheni päälle" tai "jouduin taas maksamaan äidin ostokset"). Olen äitini kanssa hyvin läheinen ja tiedän että nämä jutut ovat täyttä sontaa.

- On ylpeä siitä ettei nosta mitään tukia, mutta jäätyään kiinni asumistuen nostamisesta sanoi että sitä ei lasketa. Väittää että sukulaisilta lainatut rahat ovat hänen omia säästöjään.

- Jäädessään kiinni valehtelusta hyökkää heti tyyliin "Mutta sinä teit niin ja niin 10 vuotta sitten!"

- Valehtelee ja liioittelee sekä vääristelee asioita jatkuvasti. Esimerkki: isämme joutui sairaalaan rintakivun vuoksi, mutta mitään ei sillä kertaa löytynyt. Sisko tekstasi mulle kun kysyin lisätietoja: "Sydän petti..."

- Tietää että äitimme, nyt leski, ei usein soittele meistä kummallekaan (asutaan ulkomailla) koska se on kallista, mutta aina väittää äidin soittelevan hänelle (ei minulle) joka viikko. Totuus on se että he sähköpostittelevat pari kertaa kuussa.

- Vastustettuani häntä hän käänsi koko perheen minua vastaan ja onnistui siinä kolmesti peräkkäin. Onnistuisi luultavasti edelleen ja on jo saanut veljeni sekä veljen vaimon puolelleen.

- On "maaginen" persoona; saa ihmiset luottamaan häneen ja ihailemaan häntä, saa ihmisille itselleen hyvän olon. Tätä jatkuu niin kauan kuin he ovat valmiita purematta nielemään kaiken sen valehtelun ja teeskentelyn. Riitautuessaan jonkun kanssa aloittaa rajun mustamaalaamiskampanjan tai käskee miehensä karjumaan henkilön ovelle; mies meni kerran karjumaan 8kk raskaana olevalle naiselle joka sittemmin muutti pois koska ei enää kestänyt siskoani.

- Tietää miten "käyttäydytään oikein" ja huomauttelee muille heidän käytöksestään. Tämän takia en mieheni kanssa halua enää vierailla hänen luonaan koska aina jompikumpi meistä tekee jotain väärin.

- Väittää rakastavansa minua mutta samalla yrittää pahaa puhumalla vieroittaa minut muusta perheestä jotta luottaisin vain häneen (?)

- Toistaa mitä sanon ja nyökyttelee hyväksyvästi; välillä taas tuijottaa syvälle silmiini eikä usko mitä sanon jos hänellä on asioista "oikea käsitys."

- Haluaa olla tulevalle lapselleni ihana läheinen täti, mutta pelkään jo nyt että hän tulee tuhoamaan lapseni itsetunnon samalla tavalla kuin tuhosi omani: saamalla ensin luottamaan ja sitten systemaattisesti repimällä psyyken hajalle.

- Muuttelee tarinoitaan eikä näe ristiriitaisuuksissa mitään outoa. Kääntää asian kuuntelijan syyksi jos hänelle sanoo asiasta.

- Käytännön esimerkki oudosta käytöksestä: kutsuu kylään alkoholiin taipuvaisen ihmisen, täyttää hänen lasiaan jatkuvasti ja jälkeenpäin syyttää häntä liiallisesta humaltumisesta.

- Viimeksi kun suutuin hänelle valehtelusta ja rahan kuppaamisesta sukulaisiltamme, hän ensin hyökkäsi ja jälkeenpäin alkoi huolestuneen oloisena puhua, että taidan olla masentunut kun sillä tavalla hyökkäsin hänen kimppuunsa

...

Pyydän anteeksi hirveän pitkää viestiä! Mutta jos jaksoit lukea: onko siskoni manipuloiva henkilö vai olenko itse? Olenko kenties vainoharhainen vai onko hänen käytöksensä epänormaalia? Kiitos vastauksestasi!

-Epätoivoinen pikkusisko

Hei pikkusisko,

MInä pyydän sinua suojelemaan lastasi  isosiskoltasi, joka on selkeästi lähipiirinsä ihmisten mielenterveydelle vaarallinen. Siskollasi  on persoonallisuushäiriöisen piirteitä todella vahvasti  ja itsesikin takia toivon että pidät  kaiken  yhteydenpidon häneen minimissään tästä lähtien. Jos mahdollista, älä tapaa häntä enää ikinä.

Sinulla on lupa lopettaa kaikki yhteydenpito ihmiseen, joka tuottaa sinulle huonoa oloa, sukulainen tai ei.

*halit*

Yksi isosisko

Vierailija
32/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ymmärrät englantia hyvin, niin kannattaa katsoa Youtubesta narcissism aiheisia videoita, siellä on tooodella paljon hyödyllistä materiaalia miten narsistien kanssa kannattaa menetellä. Narsismiin kuuluu 9 piirrettä, harvalla narsistilla on täydet 9/9. Lisäksi narsismia on kahta muotoa: overt ja covert. Covert on vaarallisin muoto, "piilotettu narsismi", jolloin ihminen mm. kohtelee joitain ihmisiä hyvin, ja toisia polkee. Saattaa antaa jopa ujon tai introvertin mielikuvan itsestään. Tutustu aiheeseen niin alat ymmärtää, että sinä et ole se hullu. Monia narsistien uhreja on hajonnut henkisesti täysin, koska jotkut narsistit toimivat niin sadistisen manipulatiivisella tavalla.

Kiitos! Englanti sujuu kun olen jo kymmenettä vuotta englanninkielisessä maassa :) Olen lukenut monia artikkeleita hakusanoilla "manipulative people" ja narsismi mainitaan näissä teksteissä usein. En vaan voi olla varma, koska olen yksi niitä harvoja jotka ovat oikeasti kärsineet hänen käytöksestään. Tiedän myös etten itsekään ole ollut aina niin mukava ihminen, mutta joitakin vuosia sitten sain tuhottua vanhat huonot käyttäytymismallini syvän masennuksen avulla ja mm. lopetin kaikenlaisen valehtelun ja liioittelun, ja jatkuvasti tarkkailen sanomisiani etten vahingossakaan alistaisi / manipuloisi ketään. Eli jossain määrin olin kai samanlainen kuin siskoni, mutta olen yrittänyt parantaa itseäni tarkoituksella ja määrätietoisesti. Hän ei edelleenkään näe toimissaan yhtään mitään vikaa. Ap

Vierailija
33/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

-Epätoivoinen pikkusisko

Hei pikkusisko,

MInä pyydän sinua suojelemaan lastasi  isosiskoltasi, joka on selkeästi lähipiirinsä ihmisten mielenterveydelle vaarallinen. Siskollasi  on persoonallisuushäiriöisen piirteitä todella vahvasti  ja itsesikin takia toivon että pidät  kaiken  yhteydenpidon häneen minimissään tästä lähtien. Jos mahdollista, älä tapaa häntä enää ikinä.

Sinulla on lupa lopettaa kaikki yhteydenpito ihmiseen, joka tuottaa sinulle huonoa oloa, sukulainen tai ei.

*halit*

Yksi isosisko

Olet ihana tyyppi!! Mutta kertoisitko noin isosiskon näkökulmasta: näyttävätkö nuoremmat sisarukset aina vähän vastuuttomilta tai "herkästi särkyviltä"? Onko isosiskoilla aina suojeluvaisto päällä? Ap

Vierailija
34/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän väliin sanottakoon, että pelkään nyt hänen löytävän tämän keskustelun ja tuhoavan minut lopullisesti vaikka tietääkseni hän ei käy tällä palstalla... Siitä syntyisi aivan helvetillinen meteli jos näin kävisi.

Ap

Vierailija
35/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän