Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä manipulointia vai olenko hullu?

Vierailija
01.09.2016 |

Olen se sama tyyppi joka kirjoitti siihen toiseen manipuloinnista keskustelevaan ketjuun... Haluaisin vielä laajempaa mielipidettä asiaan. Kyseessä on siskoni. Tällaisia käytösmalleja hänellä on ollut koko ikänsä (nyt melkein 40-vuotias):

- Ei koskaan myönnä tehneensä väärin eikä pyydä anteeksi
- Puhuu jatkuvasti pahaa äidistämme ja keksii hänestä aivan kauheita valeita ("äiti veti kännit ja oksensi mieheni päälle" tai "jouduin taas maksamaan äidin ostokset"). Olen äitini kanssa hyvin läheinen ja tiedän että nämä jutut ovat täyttä sontaa.
- On ylpeä siitä ettei nosta mitään tukia, mutta jäätyään kiinni asumistuen nostamisesta sanoi että sitä ei lasketa. Väittää että sukulaisilta lainatut rahat ovat hänen omia säästöjään.
- Jäädessään kiinni valehtelusta hyökkää heti tyyliin "Mutta sinä teit niin ja niin 10 vuotta sitten!"
- Valehtelee ja liioittelee sekä vääristelee asioita jatkuvasti. Esimerkki: isämme joutui sairaalaan rintakivun vuoksi, mutta mitään ei sillä kertaa löytynyt. Sisko tekstasi mulle kun kysyin lisätietoja: "Sydän petti..."
- Tietää että äitimme, nyt leski, ei usein soittele meistä kummallekaan (asutaan ulkomailla) koska se on kallista, mutta aina väittää äidin soittelevan hänelle (ei minulle) joka viikko. Totuus on se että he sähköpostittelevat pari kertaa kuussa.
- Vastustettuani häntä hän käänsi koko perheen minua vastaan ja onnistui siinä kolmesti peräkkäin. Onnistuisi luultavasti edelleen ja on jo saanut veljeni sekä veljen vaimon puolelleen.
- On "maaginen" persoona; saa ihmiset luottamaan häneen ja ihailemaan häntä, saa ihmisille itselleen hyvän olon. Tätä jatkuu niin kauan kuin he ovat valmiita purematta nielemään kaiken sen valehtelun ja teeskentelyn. Riitautuessaan jonkun kanssa aloittaa rajun mustamaalaamiskampanjan tai käskee miehensä karjumaan henkilön ovelle; mies meni kerran karjumaan 8kk raskaana olevalle naiselle joka sittemmin muutti pois koska ei enää kestänyt siskoani.
- Tietää miten "käyttäydytään oikein" ja huomauttelee muille heidän käytöksestään. Tämän takia en mieheni kanssa halua enää vierailla hänen luonaan koska aina jompikumpi meistä tekee jotain väärin.
- Väittää rakastavansa minua mutta samalla yrittää pahaa puhumalla vieroittaa minut muusta perheestä jotta luottaisin vain häneen (?)
- Toistaa mitä sanon ja nyökyttelee hyväksyvästi; välillä taas tuijottaa syvälle silmiini eikä usko mitä sanon jos hänellä on asioista "oikea käsitys."
- Haluaa olla tulevalle lapselleni ihana läheinen täti, mutta pelkään jo nyt että hän tulee tuhoamaan lapseni itsetunnon samalla tavalla kuin tuhosi omani: saamalla ensin luottamaan ja sitten systemaattisesti repimällä psyyken hajalle.
- Muuttelee tarinoitaan eikä näe ristiriitaisuuksissa mitään outoa. Kääntää asian kuuntelijan syyksi jos hänelle sanoo asiasta.
- Käytännön esimerkki oudosta käytöksestä: kutsuu kylään alkoholiin taipuvaisen ihmisen, täyttää hänen lasiaan jatkuvasti ja jälkeenpäin syyttää häntä liiallisesta humaltumisesta.
- Viimeksi kun suutuin hänelle valehtelusta ja rahan kuppaamisesta sukulaisiltamme, hän ensin hyökkäsi ja jälkeenpäin alkoi huolestuneen oloisena puhua, että taidan olla masentunut kun sillä tavalla hyökkäsin hänen kimppuunsa
...
Pyydän anteeksi hirveän pitkää viestiä! Mutta jos jaksoit lukea: onko siskoni manipuloiva henkilö vai olenko itse? Olenko kenties vainoharhainen vai onko hänen käytöksensä epänormaalia? Kiitos vastauksestasi!
-Epätoivoinen pikkusisko

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa miettiä noin monimutkaista asiaa, mutta mitäs jos oikeasti vaan ottaisit etäisyyttä kyseiseen siskoon?  Elä omaa elämääsi ja anna hänen riehua ihan keskenään. Onko sinulle muka oikeasti väliä sillä, mitä joku hankala henkilö sanoo tai tekee? Kunhan ei tule sinun kotiisi.

Vierailija
2/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sairaan oloinen paskiainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, vaikea sanoa kun en tunne tilannetta sen tarkemmin ja kuulen vain sinun puolesi asiasta, mutta samaa minäkin mietin kuin ensimmäinen vastaaja: riippumatta siitä onko siskosi manipuloiva tai oletko sinä vainoharhainen, suhteenne ei selvästikään ole hyvässä jamassa, enkä ymmärrä, miksi teidän pitäisi pyrkiä olemaan läheisimmät siskokset ikinä. Ei välejä tarvitse tietenkään kokonaan katkaista, mutta ota etäisyyttä.

Vierailija
4/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistilta kuulostaa.

Vierailija
5/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa miettiä noin monimutkaista asiaa, mutta mitäs jos oikeasti vaan ottaisit etäisyyttä kyseiseen siskoon?  Elä omaa elämääsi ja anna hänen riehua ihan keskenään. Onko sinulle muka oikeasti väliä sillä, mitä joku hankala henkilö sanoo tai tekee? Kunhan ei tule sinun kotiisi.

Tiedätkö miten paljon haluaisin katkaista välit! Mutta jos sen teen niin menetän muun perheeni. Ja äidillemme on hirmu tärkeää että pysymme väleissä; mutta olen äidille sanonut sen verran että haluan pitää välit etäisempinä. Jos katkaisen välit, jää pian syntyvä lapseni lähes kokonaan ilman äidinpuoleisia sukulaisia. Siskoni ei antaisi muun perheen tavata minua, kuten ei antanut silloinkaan kun meiltä viimeksi meni välit. Tai no, vanhempani saivat tavata minua 3 tunnin ajan neljän päivän aikana ja itkiessäni asiasta sain kuulla olevani vainoharhainen.

Vierailija
6/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, vaikea sanoa kun en tunne tilannetta sen tarkemmin ja kuulen vain sinun puolesi asiasta, mutta samaa minäkin mietin kuin ensimmäinen vastaaja: riippumatta siitä onko siskosi manipuloiva tai oletko sinä vainoharhainen, suhteenne ei selvästikään ole hyvässä jamassa, enkä ymmärrä, miksi teidän pitäisi pyrkiä olemaan läheisimmät siskokset ikinä. Ei välejä tarvitse tietenkään kokonaan katkaista, mutta ota etäisyyttä.

Jep, olen ottanutkin hiukan etäisyyttä. Pelottaa vaan tuo lapseni syntyminen koska jos en anna siskoni olla hänelle läheinen täti, saan muiden vihat niskoilleni. Olen jo mieheni kanssa päättänyt että lapsi ei jää siskoni luo ilman valvontaa, koska vaikka hän ei koittaisikaan mitään psykologisia temppuja, en luota hänen mieheensä koska hän on lähes jatkuvasti kännissä ja pöllyssä.

Vierailija
7/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistilta kuulostaa.

Voiko olla narsku kun kuitenkin on hyvin suosittu ja pysynyt saman miehen kanssa jo 16 vuotta (tosin pettänyt häntä)?

Vierailija
8/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen kaveri oli tommonen narsisti

Jättää tulipaloja taakseen,parisuhteissa,työpaikoilla ja suvussaan.Hämmentää ihmisten välejä kuiskimalla toisen kertomia juttuja lisämausteilla :) Sen eksät kaikki psykoja vaikka ovat ok miehiä.Itse karannut ryyppyreissuille,toisten mukaan tai löytänyt rikkaamman.Syöpä ollut muka monesti jos on vaikka abortti tehty :D

Vierailija
9/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea aloitusta, mutta luultavasti olet hullu.

Vierailija
10/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi on täysi narsisti joka näköjään on saanut koko suvun...myös sinut tanssimaan pillinsä mukaan. Aika säälittävää ettei edes äitisi tai veljesi  pysty vastustamaan hullua siskoasi vaan antaa tuollaisen luonnehäiriöisen pompottaa HUH!

Todellakin pidät siskon mahdollisimman kaukana lapsestasi. Mielummin lapsi ilman äidin puoleista sukua kuin täti joka tekee lapsesta yhtä onnettoman tossukan kuin sinä, veljesi ja äitisi.

Vierailija
11/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö miten paljon haluaisin katkaista välit! Mutta jos sen teen niin menetän muun perheeni. Ja äidillemme on hirmu tärkeää että pysymme väleissä; mutta olen äidille sanonut sen verran että haluan pitää välit etäisempinä. Jos katkaisen välit, jää pian syntyvä lapseni lähes kokonaan ilman äidinpuoleisia sukulaisia. Siskoni ei antaisi muun perheen tavata minua, kuten ei antanut silloinkaan kun meiltä viimeksi meni välit. Tai no, vanhempani saivat tavata minua 3 tunnin ajan neljän päivän aikana ja itkiessäni asiasta sain kuulla olevani vainoharhainen.

Mitä vittua? Älä jaksa.

Vierailija
12/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottatoinenpuoli kirjoitti:

Mun entinen kaveri oli tommonen narsisti

Jättää tulipaloja taakseen,parisuhteissa,työpaikoilla ja suvussaan.Hämmentää ihmisten välejä kuiskimalla toisen kertomia juttuja lisämausteilla :) Sen eksät kaikki psykoja vaikka ovat ok miehiä.Itse karannut ryyppyreissuille,toisten mukaan tai löytänyt rikkaamman.Syöpä ollut muka monesti jos on vaikka abortti tehty :D

Eikä!! Siskollani on myös ollut "epäilys syövästä jonka takia kohtu täytyy poistaa" -> kyseessä oli harmiton munasarjakysta. Myös hänen esikoisensa on aina välillä vahinkolapsi, välillä taas saanut alkunsa hedelmöittymishoidoilla, ja välillä ainut kaksonen jonka sisar kuoli aikaisessa vaiheessa. Ap

Vierailija
13/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vittua? Älä jaksa.

Tämä on totta. En valehtele. Ap

Vierailija
14/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskosi on täysi narsisti joka näköjään on saanut koko suvun...myös sinut tanssimaan pillinsä mukaan. Aika säälittävää ettei edes äitisi tai veljesi  pysty vastustamaan hullua siskoasi vaan antaa tuollaisen luonnehäiriöisen pompottaa HUH!

Todellakin pidät siskon mahdollisimman kaukana lapsestasi. Mielummin lapsi ilman äidin puoleista sukua kuin täti joka tekee lapsesta yhtä onnettoman tossukan kuin sinä, veljesi ja äitisi.

Kiitos suorasukaisesta vastauksesta :D Vaikka oikeassahan sinä olet. Me ollaan tossukoita koko sakki. Ehkä siskollani on valtaa sen takia, että hän hyvin harvoin on avoimen aggressiivinen vaan käyttäytyy vastuullisen, muista huolehtivan aikuisen tavoin ja heiluttaa lapsikorttia aina tarvittaessa. Minua on helppo pitää hulluna koska olen tunteiltani kiihkeämpi. Ap

Vierailija
15/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, millaista tuollaisten juttujen kuuleminen on. Siinä toinen vääntää ihan yksinkertaisetkin faktat aina sen mukaan, miten se sopii tarinaan. Samastakin asiasta tule yhä uusia versioita riippuen siitä, mikä tarkoitusperä kulloinkin on menossa, ihan jopa sellaisista yksityiskohdista, joista ei kertakaikkiaan voi olla useampaa versiota. Siis, joo, et kuvittele, vaan se on oikeasti tuollaista. Voi olla jokin B-tyypin persoonallisuushäiriö, kun on noin laaja-alaista, siis niitä "dramaattisia".

Vierailija
16/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta normaalilta. Käy juttelemassa ammatti-ihmiselle. Sinullakin on varmaankin kummallinen rooli omassa perheessäsi ja vaikeuksia ymmärtää mikä on oikein ja mikä väärin. Tämä siis ihan siksi että olet kasvanut samassa ympäristössä siskoni kanssa ja altistunut lapsena kaikelle sille mille siskosikin. Ammatti-ihmisen kanssa voisit ymmärtää tilanteen paremmin ja keksiä keinot toimia. Tsemppiä hurjasti! Suojele lastasi.

Vierailija
17/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti?

Vierailija
18/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta normaalilta. Käy juttelemassa ammatti-ihmiselle. Sinullakin on varmaankin kummallinen rooli omassa perheessäsi ja vaikeuksia ymmärtää mikä on oikein ja mikä väärin. Tämä siis ihan siksi että olet kasvanut samassa ympäristössä siskoni kanssa ja altistunut lapsena kaikelle sille mille siskosikin. Ammatti-ihmisen kanssa voisit ymmärtää tilanteen paremmin ja keksiä keinot toimia. Tsemppiä hurjasti! Suojele lastasi.

Kiitos! Olenkin ajatellut terapiaa tai jotain keskusteluapua. Mietin näitä asioita jatkuvasti ja haluaisin olla vapaa ahdistuksesta.

Kiitos teille kaikille jotka uskotte minua! Ette arvaa mikä helpotus se on.

Ap

Vierailija
19/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette molemmat hulluja.

Vierailija
20/35 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kummassa siskosi muka määräilee vanhempiasi? Ryntää heittämään sinut pihalle, jos menet vierailemaan vanhemmillesi? Ja vielä tietää aina, koska menet? Tarvitsetko oikeasti tuollaista sukua? Mene nyt juttelemaan isällesi ja äidillesi, että meinaat katkaista välit siskoon ja haluaisit toki pitää muuhun sukuun yhteyttä, mutta oma hyvinvointi on tärkeintä. Tehkööt he itse omat ratkaisunsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme