Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan alkanut vegeksi lihaan kyllästymisen vuoksi?

Vierailija
01.09.2016 |

Oon ollut vannoutunut lihansyöjä koko ikäni, mutta oon yhtäkkiä täysin kyllästynyt kaikkiin liharuokiin. Riistaruoat voisivat vielä mennä, mutta niihin ei ole varaa (eikä lähipiiristä löydy metästäviä tuttuja...). Jopa hyvin paistetut, laadukkaat naudan pihvit ovat alkaneet tulla korvista ulos.

Olen ottanut töissä lounasruokalassa usein kasvisvaihtoehdon ja huomannut, että kasvisruoassa on paljon enemmän vaihtelun sijaa. Tai ehkä musta vaan tuntuu siltä. Ajattelin, että voisin alkaa tehdä kasvisruokaa kotonakin muutamana iltana viikossa.

Onko kellään palstalaisella kokemusta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Kyllästytti ainainen jauheliha, joten jätin lihan kokonaan pois. Tietty tähän vaikutti muutkin asiat, kuten se että olen ennenkin ollut kasvissyöjä ja etten pidä eläimiin kohdistuvasta kohtelusta lihateollisuudessa. Kun ei tee mieli syödä lihaa, on sen pois jättäminen helppoa. Nyt on alkanut maitotuotteet maistumaan jotenkin tunkkaiselta, joten jätin nekin pois. Juustoa vielä syön, koska ei ole varaa ostaa vegaanisia juustoja.. Mutta käytän soijamaitoa, kauramaitoa kahviin ja kaurakermaa ruokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan. Oikeastaan en ikinä ole oppiut oitämään lihasta yhtään, pyörittelin sitä väkisin suussani 12-vuotiaaksi asti ja aloin sitten vegeksi, kun äiti antoi periksi. Olen nyt 46v.

Mies on saman ikäinen ja hänellä on vähentynyt lihansyönti vuosi vuodelta. Häntä voisi jo kuvata "lihaan kyllästyneeksi", valitsee yhä useammin kotonakin minun kasviruokani.

Vierailija
4/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihan noin, että olisin kyllästynyt, mutta kylläkin tuosta, että kasvisruoissa on enemmän vaihtelua. Lähdin pari vuotta sitten mukaan vegaanihaasteeseen ihan vain huvin vuoksi, jota ennen kokeilemani pavut olivat jotain tölkkipapuja, mistään oluthiivahiutaleista ollut ikinä kuullutkaan ja kasvistenkin käyttö rajoittunut niihin tuttuihin. Päätin kuitenkin lähteä haasteeseen avoimin mielin ja tehdä uutiskirjeiden mukaiset ruoat (saat joka päivälle omat reseptit + kauppalistat niihin, tai ainakin silloin). Oli todella kiehtovaa tutustua niin moniin uusiin ruokiin, jo kasviksista alkaen, puhumattakaan mikä maustemaailma minulle aukeni! En toki tarkoita, että kaikki olisivat yhtä rajoittuneita kuin minä olin ollut, mutta kyllä sitä jonkunlainen kynnys on ostella ventovieraita aineksia ja lähteä niistä kehittelemään reseptejä, mutta nyt oli vähän "pakko", ja se oli oikein miellyttävä seikkailu. Tavallaan aivan uusi ruoanlaiton maailma aukeni, tämän lisäksi oikein mukavat keskustelut Vegaanihaasteen Fb-ryhmässä, jossa oli paljon muita yhtä uunoja uusien ruokien suhteen, siellä sai kysyä ihan mitä tahansa mielessä oli, eikä paljoa ehtinyt edes kysyä, kun joku muu oli jo miettinyt ihan samaa...

No, vegaaniksi ei ollut tarkoitus alkaa, mutta kun kuukausi oli ohi, huomasin niin paljon positiviisia muutoksia aina fyysisistä seikoista lähtien muihinkin elämänalueisiin (jaksaminen, pirteys, hoikistuminen, uusi into ruoanlaittoon, herkulliset mutta silti kevyet ruoat, joiden jälkeen ei minkäänlaista ähkyn tunnetta, kieltämättä tietynlainen mielen keveys eettisemmistä valinnoista yms.), että sen jälkeen en sekaruokavalioon palannut.

Että siltä osin on tuttua. Vegaanihan voi olla eri syistä, joku haluaa keventää ympäristön taakkaa, joku kokee ettei eläintuotteet sovi keholle, jollekin eläinten olot ovat tärkein syy ja joku vaan yksinkertaisesti nauttii niin paljon kasvisruoasta. Mikään ei ole sen väärempi syy, ja jo liharuoan vähentäminen ja sen korvaaminen niillä herkullisilla kasvisruoilla on hyvä suunta, joten miksi ei, kun kerran sinäkin olet todennut kasvisruoan ylivoimaisuuden. =)

Vierailija
5/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko vegellä vegaania? Tuo on suuri muutos. Mitä jos ihan normaalisti alat vaan tekeen vaihtelevampia ruokia. Ei sitä lihaa ole joka päivä pakko syödä. Vaikka 2 kertaa viikossa liharuokaa ja muina päivinä muuta.

Vierailija
6/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vegellä tarkoitetaan kasvissyöjää,(myös sellaisia, jotka käyttävät jossain määrin maitotuotteita, kuten juustoa). Vegaanius on tosiaan ihan eri asia.

3

Vierailija
7/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan vegellä kasvissyöjää yleensä, oli mukana maitotuotteita/munia/hunajaa tai ei. Vegaaniushan on muutakin kuin vain ruokavalio, ja tässä aloituksessa asia kiinnostaa nimenomaan vain ruoan kannalta, ei eettisten valintojen tai vaikkapa nahkatuotteiden osalta... AP

P.S. Toki eettinen kuluttaminen kiinnostaa myös mutta en halua väittelyä aiheesta.

Vierailija
8/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaan kyllästymisen vuoksi ei kukaan, mutta monet siksi että on alkanut viiraamaan päässä.

Vierailija
9/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan, syön lihaa ehkä max kerran vuodessa, jos tulee joku tilaisuus missä sitä tarjotaan eikä ole muuta vaihtoehtoa. En ole asian suhteen mitenkään ehdoton, mutta en yksinkertaisesti pidä lihan mausta, vaan jopa vieroksun sitä niin, että vapaaehtoisesti en sitä syö. Juon myös kasvimaitoa koska vähemmän kaloreita kun normimaidossa, ja normimaidosta saan vatsaoireita.

Vierailija
10/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkusuikaleet, kebabit, pallerot, kanapalat, salamit, jauhelihasoosit, makkarat ja sen semmoiset lihavalmisteet jätän mieluiten väliin. Valitettavasti teolliset lihankorvikkeet ovat muuttamassa kasvisruokaa samanlaiseksi.

Vierailija
11/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkkusuikaleet, kebabit, pallerot, kanapalat, salamit, jauhelihasoosit, makkarat ja sen semmoiset lihavalmisteet jätän mieluiten väliin. Valitettavasti teolliset lihankorvikkeet ovat muuttamassa kasvisruokaa samanlaiseksi.

Korjaus, ei ole muuttamassa mitään, vain tarjonta lisääntyy. Sinähän voit edelleen valita kuinka puhdasta kasvisruokaa haluat.

Vierailija
12/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ainoastaan siksi, että voisin kokea moraalista ylemmyydentunnetta sekä tiettyä yhteiskuntastatuksen nostoa.

Vierailija
13/13 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jonkin aikaa kasvissyöjä kyllästyttyäni liharuokiin. Koska taustalla ei ollut mikään ideologia, ei ollut mulle mikään ongelma muuttaa ruokavaliota takaisinpäinkään. Nykyään syön huomattavasti monipuolisemmin kuin ennen kasvisruokavaihetta ja osaan käyttää runsaasti erilaisia kasviksia ruuanlaitossa. Liharuokiinkin löytää vaihtelua kun etsii uusia reseptejä. Mutta en mä nykyäänkään joka päivä lihaa syö.

Vaihteluna voin suositella intialaisia kasvisruokia. Niissä on makua, väriä ja vaihtelevia rakenteita. Kannattaa katsoa onko paikkakunnallasi kasvisruokakurssia inspiraatioksi, voi auttaa estämään muutamia ruokakatastrofeja. Mutta toisaalta, täys katastrofi tuo ainakin muitakin tunteita kuin apatiaa ruokaa kohtaan.

Naudanlihapihvit eivät missään elämänvaiheessa ole olleet merkittävä osa mun ruokavaliota. Ne tulee ostettua vain harvoin ravintolassa, kun on varma että kyseessä on hyvälaatuinen tuote(ja yleensä lisäksi työnantajan maksamina). Eniten kaipasin kasvissyöjänä haudutettuja pataruokia.