Hirviöhoitajan käsitys vanhuksen syöttämisestä
Hirviöhoitaja tarttuu päästä kiinni ja nokkamukista juottaa velliä niin ettei toispuoleisesti halvaantunut vanhus pysty nielemään ja velliä valuu suupielistä rinnuksille. Hirviöhoitaja aiheuttaa keuhkokuumeen. Siinä vaiheessa kun minä tuon näin teki mieli vetäistä turpaan.
Kommentit (13)
Nokkamuki on just pahin mahdollinen sille jolla on nielemisvaikeuksia. Eikä velli ole paras mahdollinen ruoka myöskään. Mieluummin puuroa lusikalla.
T: hoitaja, ei hirviö-
Monella vanhuksella soseruoka valuu osaksi suupielestä pois, halvaantumisen johdosta. Silloin pitäisi olla aikaa syöttää hitaasti ja rauhallisesti. Valitettavasti monessa paikassa ei ole aikaa henkilöstön liian vähäisen määrän vuoksi. Esim. itse olin opiskeluaikanani vanhuspaikassa harjoittelussa ja sain huonot arvostelut, koska olin liian hidas.Syötin vanhuksia liian hitaasti sekä kulutin liikaa aikaa esim. aamutoimissa.
Olen lähäriopiskelijana hoitanut vanhuksia ja avustanut heitä myös syömisessä. Jopa nielemisvaikeuksista kärsivä vanhus, joka ei enää hahmota syömistä ja pitää suutaan tiukasti kiinni, syö kun hänelle antaa aikaa ja on itse kärsivällinen. Syöttäminenkin on yhteispeliä. Mutta vakkarit mulkoilevat, koska heillä on työtahti toinen ja vastuu kaikkien osaston vanhusten syömisestä. Se ei tee, heistä huonoja hoitajia, mutta pakon edessä työ on tehtävä ripeästi.
Tätä asiaa ei taas ole mietitty loppun asti siellä päässä, joka on tehnyt hoitajamitoitukset. Kun kaikki vedetään niin tiukoille kuin mahdollista, vanhustenkin pitää syödä kuin robotit nopeaan tahtiin. Säästetään säästetään ja säästetään. Ei voida palkata tarpeeksi väkeä ja hoitajien rahoista ollaan nyt viemässä se 500-800 euroa vuodessa. Näin lämmöllä meitä muistavat miesvaltaiset kesk. kok ja ps.-puolueet.
Olet itsekin syyllinen jos et puutu epäasialliseen kohteluun.
Välillä on pakko tukea päätä, joka roikkuu rintaa vasten, nokkamukista on paljon helpompi juottaa sängyssä olevaa kuin mukista ja lasista. Velli ja kiisseli on paljon helpompaa nieltävää kuin maito ja mehu, samalla saa enemmän nestettä kuin puurosta.
Velli voi valua suun pielestä koska "leuka vuotaa". Toki se voi vuotaa liikojakin pois, nielemisvaikeudet ovat vaikeita, kuivuminen, aliravitsemus, keuhkokuume, eikä tarvitse olla edes hirviöhoitaja.
No se riippuu ihan sen hoitajan asenteesta, kehonkielestä jne. että oliko hän tuossa tilanteessa miten toiminut ; oikein vai väärin. Itse en väkisin yhtäkään vanhusta syötä. Jos ei avaa suutaan niin en ala väkisin sinne mitään laittamaan. Tätä ei kaikki hyväksy.
Niin miettikääpä omalta kohdaltanne. Jos elämä ei ole järin sisällökästä, voi syöminen olla yksi päivän kohokohta. Ruokailu on muutakin kuin ravinnon "sisään kaatamista". Tavallinen ihminen syö ateriaa noin 20-30minuuttia, pitäen välillä taukoja, ehkäpä vaihtaa pari sanaa muiden ruokailijoiden kanssa. Ruokailurauha on luksusta, jota ei suoda näille kaikista huonoimmassa kunnossa oleville vanhuksille, jotka terveydellisistä syistä ovat erittäin puolustuskyvyttömiä ja muiden armoilla.
Olenpa nähnyt sitäkin, että jos ruoka ei mene "kaatamalla" sisään, vanhus saa olla ilman. "Ei sillä ole nälkä". "Se" on yleinen viittaussana hoitopaikoissa asukkaista, kun tarkoitetaan hoidettavaa.
Olisi loistavaa, kun eläisimme ihanneyhteiskunnassa, jossa olisi varaa/ halua palkata niin paljon henkilökuntaa vanhustenhoitoon, että jokaiselle vanhukselle olisi aikaa, eikä tarvitsisi hosua kiireellä. Olisi aikaa syöttää rauhassa, olisi aikaa istua ja jutella, ulkoilla yms. Hoitajia on paljon työttöminä, (Itsekin olen), koska määrärahat eivät riitä palkkaukseen. Yhteiskunta on mätä, kun vanhuksia ei arvosteta, vaan kohdellaan jätteinä.
Vierailija kirjoitti:
Hirviöhoitaja tarttuu päästä kiinni ja nokkamukista juottaa velliä niin ettei toispuoleisesti halvaantunut vanhus pysty nielemään ja velliä valuu suupielistä rinnuksille. Hirviöhoitaja aiheuttaa keuhkokuumeen. Siinä vaiheessa kun minä tuon näin teki mieli vetäistä turpaan.
Ja turpaan vetoko on sinun ratkaisusi? Kerron sinulle nyt faktan. Mikään väkivalta, henkinen tai fyysinen, ei edistä asiaasi yhtään. Haetko huomiota, kostoa vai mitä saat tuolla aloituksellasi? Tuskin parempaa hoitoa kenellekään.
Inhimillinen kohtelu. Hirviöhoitajasta aisti hänen välinpitämättömyyden. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja turpaan vetoko on sinun ratkaisusi? Kerron sinulle nyt faktan. Mikään väkivalta, henkinen tai fyysinen, ei edistä asiaasi yhtään. Haetko huomiota, kostoa vai mitä saat tuolla aloituksellasi? Tuskin parempaa hoitoa kenellekään.
Ensimmäinen joka asiaan kiinnitti huomiota. Odotin paljon aikaisemmin. ap
No puutuitko? Oletko hänen työkaveri vai vanhuksen omainen?