Ahmimishäiriöisen päivän ruoat (tähän mennessä)
Totuus tiskiin.
Aamukahdeksasta lähtee .. kahvia 3 kupillista, kaksi karjalanpiirakkaa juustolla, banaani.
Lounaaksi makaronilaatikkoa, salaattia.
Kahvia, 2 voileipää runsailla täytteillä (nyt jo töistä kotona). Silliä teki mieli, sitä muutamia siivuja. Kourallinen karkkia. Kinkkusiivuja suoraan paketista. Juustosiivuja, useita kymmeniä. Riisipuuroa kanelilla ja sokerilla iso lautasellinen. Taas vähän silliä päälle ruisleivän kanssa. Karkkia napsin vähän väliä, kuka niitäkin taas ostanut :/
Päivälliseksi kinkkukiusausta. Ensin salaatin ja kasvisten kanssa sievä puoli lautasellista. Sitten kun on kaikki syöneet, otan lisää kukkuralautasellisen ja syön seisaaltaan keittiön nurkassa. Vielä vähän ajan päästä kauhalla suoraan suuhun kylmää kiusausta.
Sitten tekee mieli kahvia. Kahvin kanssa vähän karkkia, leipää Oivariinilla. Ja silliä, miten sitä tekeekin mieli koko ajan!
Kinkkusiivuja otan välillä suoraan paketista. Syön puolikkaan tomaatin.
Ja vielä on iltaa aikaa ...
Mun elämä.
Maanantaina lääkäriin. Kuulemma lääkitystä tähän on? Olisko jollai kokemuksia!!??
Kommentit (29)
Kenelläkään kokemuksia lääkityksestä?
Minuakin kiinnostaisi.
9 vuotta ahmimishäiriötä takana.
Heräsin jo ennen kuutta odottamaan että kaupat aukeaa. Aamun syöpöttelyt:
- sipsejä 1/2 pussia
- puoli litraa jäätelöä
- kolme pihviä
- iso kanasalaatti
- suklaalevy
- 2 kismettiä
- vähän karkkia
- 2 patonkia voilla ja juustolla
- makkara ja lihapiirakka
- jugurttia
Iltapäivän syöpöttelyt:
- loput sipsit
- jäätelöstä loput
- 5 jäätelötuuttia
- suklaalla päällystettyjä dominoita puolet paketista
- valkosuklaalevy
- karkkia
- 4 leipää voilla ja juustolla
- 3 makkaraa 2 lihapiirakkaa
- 3/4 minivesimelonista
- pari persikkaa sokeriliemessä
- omena
- jugurttia
Pohjaton maha kenties.
Vierailija kirjoitti:
Läskit taas selittelee kilojansa
Miten niin selittelee? Selityksen makua on siinä, kun väittää lihovansa, vaikkei mitään syö. Nämä kirjoittajat taasen ovat suorastaan inhottavan rehellisiä syömisistään (rupes oksettaan, kun luin listat).
Oon joskus saanut pilvessä mässyjä ja meinannut huolestua kun tuntuu että hullantuu ruokaan. Sillon menee helposti annos perusruokaa, pari hedelmää, pieni suklaalevy ja karkkia tai jogurttia.. mutta ei oo näköjään aihetta huolestua.
Huh, mulla on ollut myös lyhyitä ahmimiskausia mutta en ole joutunut elämään kroonisen häiriön kanssa. Kuulostaa hyvin tuskalliselta. On olemassa ruokahalua hillitseviä ja riippuvuutta vähentäviä lääkkeitä, ja kun tuohan on syömishäiriö, niin pitäisi siihen saada apua esim. terapian muodossakin :/
Kolmosen syömiset tuntuvat ihan epärealistisilta. Vaikea uskoa todeksi. Toisaalta, jos on kovin venynyt mahalaukku niin miksipä ei mahtuisi. Mutta eikö tuohon mene aivan kamalasti aikaa? Ehditkö tekemään mitään muuta? En v*ttuile, uteliaisuudesta kysyn. Lääkityksen lisäksi kannattaisi varmaan harkita terapiaa.
Aika tutulta kuulostaa, mutta en ole uskaltanut hakea apua :/
Mulla vähän tasaantunut iän myötä ja elämän asetuttua, mutta pienissäkin kriiseissä lähtee käsistä.
Makeutusaineet voi muuten pahentaa ahmimista, ite oon yrittänyt niistäkin rimpuilla eroon.
Tsemppiä kohtalotovereille! Tätä tautia ei moni tunne eikä myönnä, kun ei ole tarpeeksi mediaseksikäs.
Vierailija kirjoitti:
9 vuotta ahmimishäiriötä takana.
Heräsin jo ennen kuutta odottamaan että kaupat aukeaa. Aamun syöpöttelyt:
- sipsejä 1/2 pussia
- puoli litraa jäätelöä
- kolme pihviä
- iso kanasalaatti
- suklaalevy
- 2 kismettiä
- vähän karkkia
- 2 patonkia voilla ja juustolla
- makkara ja lihapiirakka
- jugurttiaIltapäivän syöpöttelyt:
- loput sipsit
- jäätelöstä loput
- 5 jäätelötuuttia
- suklaalla päällystettyjä dominoita puolet paketista
- valkosuklaalevy
- karkkia
- 4 leipää voilla ja juustolla
- 3 makkaraa 2 lihapiirakkaa
- 3/4 minivesimelonista
- pari persikkaa sokeriliemessä
- omena
- jugurttiaPohjaton maha kenties.
Ahmitko päivittäin?
Mulle tullut nyt lähes päivittäiseksi ja eroaa aikaisemmasta juuri siten, että suunnittelen ahmimista etukäteen. Että mitä ostan ja mista kaupoista. Lihonut olen niin että painan nyt 105kg ja olen 168cm pitkä. Henkeä ahistaa ja muutenkin alamaissa, siltikään en osaa lopettaa .. Koko ajan mietin mitö söisin ja että lopetan tän sitten kun nyt tän yhden kerran vaan ahmin. Vuosikausia ollut jo kierteessä :(
Mulla ahmimishäiriö ollut kaksikymmentä vuotta.
Tänään syönyt:
aamulla kolme juustovoileipää
omena
lounas ns. normaali lounas; töissä kasvispihvi, salaattia ja 1 peruna ja leipäsiivu voilla
kotiin tultuani (kaupan kautta) suklaalevy, neljä riisipiirakkaa.
Ja tämä oli lähes hyvä päivä. Joskus menee sipsipussi, kymmenen leipäpalaa, pakastepizza...
Mulla täytetty croissantti (mozzarellaa, tomaattia, salaattia, sipulia) ja iso jäälatte, salaattibaarista salaatti (salaattia, kurkkua, sipulia, savulohta), 150g sipsejä, 100g suklaata ja puoli pussia amerikan pastilleja, puoli pakettia riisikakkuja, kaksi tölkkiä light-limua, pari suklaapäällysteistä dominokeksiä.. Vielä olisi kaapissa normaalia ruokaa, leipäaineet ja tietysti sipsien ja karkkien jämät, mutta enpä tiedä... Syyllisyys on melkein yhtä kova kuin mielitekokin.
Voiko oikeasti joku syödä noin paljon? Toivottavasti saatte apua. Mahalaukun täytyy olla todella venyttynyt.
Taisin ihan turhaan olla huolestunut omasta lomasyömisestä. Olen syönyt aamulla kaksi leipää ja jukurtin, päivällä gainomaxin ja puolikkaan munkin, (tämän jälkeen 1,5h mäkijuoksua) päivälliseksi kolme perunaa ja lohta, siivu rieskaa ja jälkkäriksi n.10 irtokarkkia. Ja oon ihan ähkyssä.
Minä siis oksennan syömäni ruuan pois. Oksensin tänään kahdesti. Ollessani ylipainoinen söin/ahmin paljon vähemmän enkä myöskään oksentanut. Nyt 162/55. Ahmin lähes poikkeuksetta päivittäin. Olen saanut apua syömishäiriööni terapian ja lääkkeiden muodossa. Tällä hetkellä en syö lääkkeitä ja uuden terapian alkuun lähes kuukausi. Viimeisimmästä osastojaksosta suljetulla pari kuukautta.
- 9 vuotta ahmimishäiriötä
Mulla annos kaurapuuroa, desi rahkaa puolikas banaani ja teelusikallinen maapähkinävoita, kaksi kuppia kahvia. 1 pala ruisleipää ja kaksi palaa vaaleaa leipää, puolikas banaani. Kuusi kappaletta kovakuorista tacoa täytettynä salaatilla, meksikonpadalla ja juustoraasteella, avokado ja tomaatti. Nektariini ja Arlan proteiinirahka. Suklaata 50 grammaa. Aika tavallinen päivä :(
Mäki niin muistan kun muu perhe oli syönyt ja poistunut omiin puuhiin, mä jäin yksin keittiöön ja vedin loppuja ruokia suoraan kattilasta tai paistinpannulta. Sit ku ne loppu, siirryin leipään. Yks kokonainen leipäpaketti meni siihen jälkiruoaksi. Siinä sitte koko ilta menikin hirveässä krapulassa.
Mutta hei tosta on mahdollista päästä eroon, koska mäkin siinä olen onnistunut!
Halusin vaan tulla sanomaan, etta ala luovu toivosta parempaan. Toita se varmasti vaatii, koska kuten joku jo totesikin, kuvailemanne jutut ovat syomishairioisen kayttaytymista... Ja siihen on olemassa terapiahoitoja ja laakitysta myos. Laakityksen pitaisi menna kasikadessa terapian kanssa (siis niin, etta ei vain lykata pilleria kouraan ja laheteta takaisin kotiin). Joskus taytyy harkita leikkausta, koska syominen ei vaan lopu ja elimisto ei tuota signaalia siita, etta olet jo taynna... (paitsi etta useinhan tuohon ahmintaan liittyy myos se, etta vaikka ei olisi nalka, sita ruokaa silti tulee vedettya).
Tyoni puolesta olen tavannut ihmisia, jotka ovat syomishairioista toipuneet. Tie voi olla pitka ja kivinen, mutta muutos on mahdollista!
Jos todella haluat tehda asialle jotain tai vaikka vain harkitsisit sita, varaa huomisesta vaikka 15 minuuttia netin tai paikallisten palveluiden katselemiseen ja seuraavana paivana taas otat pienen askeleen tavoitettasi kohti. Syomishairipalvelut ovat aika vahissa, mutta joskus jo pelkka ongelman tiedostaminen ja asiasta lukeminen asiallisilla sivuilla (esim. Syomishairioliitto, Beat jne.) voi olla hyva aloitus!
Mahtaisiko tuohon auttaa, jos suunnittelee annokset valmiiksi edellisenä päivänä, ja tekee niin reilut annokset (sisältäen esim paljon salaattia tai muuta 'kevyttä täyttävää') usein, ettei tee mieli muuta syödäkään?