Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seksuaalinen ja sukupuolellinen avoimuus kasvatuksessa

Minna82
31.08.2016 |

Meillä on tulossa perheenlisäystä neljässä kuukaudessa. Tämä on ensimmäinen lapsi minkä saamme miehen kanssa ja molemmat olemme onnellisia siitä. Olen lukenut kaikenlaisia kasvatusoppaita ja hirveä vauvakuume menossa tällä hetkellä, mutta nyt on tullut tällainen huolenaihe, että kun kuitenkin eletään nykyajassa ja seksuaalisuus ja sukupuoliroolit tulisi jokaisen itselleen valita, en halua sulkea lapseltani kaikkia vaihtoehtoja vaan haluan että hän elää vapaan ja onnellisen elämän.

Osaako täällä kukaan antaa mitään vinkkejä, miten voin suojella lastani perinteiseltä sukupuoliroolikasvatukselta ja opastaa häntä, että heteroseksuaalisuus ei ole ainoa tie? Kysyn näin, koska tuntuu että kaikki media ja lastenkasvatukseen liittyvät kanavat noudattavat samaa perinteistä kasvatusmenetelmää, joka ei ota enää huomioon nykyajan yksilöllisyyttä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat että heteroseksuaalisuus ei ole ainoa tie? Ei seksuaalinen suuntautuminen ole asia joka itse valitaan vaan asia, joka on syntymästä lähtien. Anna lapsen olla sellainen kuin on, sama koskee sukupuolirooleja. Jos poika on perinteisen maskuliininen, on se ok. Jos ei ole, on se myös ok, sama koskee tyttölasta.

Vierailija
2/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat että heteroseksuaalisuus ei ole ainoa tie? Ei seksuaalinen suuntautuminen ole asia joka itse valitaan vaan asia, joka on syntymästä lähtien. Anna lapsen olla sellainen kuin on, sama koskee sukupuolirooleja. Jos poika on perinteisen maskuliininen, on se ok. Jos ei ole, on se myös ok, sama koskee tyttölasta.

Siis minun täytyy antaa lapselle sellainen kuva kasvatuksen aikana, että saa olla oma itsensä. Kasvatusohjelmat ovat hyvin heteropainotteisia. Minun täytyy kertoa, että on olemassa muitakin vaihtoehtoja ilman että saan kritisointia lähipiirissäni siitä, että puhun lapselleni "asiattomuuksia" .

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tsiisus sentään, mitä tuohon nyt sanoisi...varmaankin , että ihan kaikesta saa ns ongelman aikaiseksi jos vain haluaa.

Lapsi syntyy ja hänellä on tietyt ominaisuudet ja piirteet jo olemassa, aivan kuten vaikkapa seksuaalinen suuntautuneisuus. Sitä ei voi kasvatuksella "määrätä", mutta valitettavasti sen voi kasvatuksella yrittää tukahduttaa ja "oikaista" kuten uskossaan fanaattiset tuppaavat sanomaan kun yrittävät sillä tavoin lapsen henkistä pahoinpitelyä oikeuttaa/puolustaa.

Ei lasta tarvitse eikä pidä mitenkään tietoisesti tuuppia mihinkään suuntaan, ei heteromaiseen eikä mihinkään muuhun suuntaan. Hänen annetaan olla kuten hän on ja kotona oleva ilmapiiri antaa hälle osansa. Jos esim seksuaalisista vähemmistöistä puhutaan ns neutraaliin ja luontevaan sävyyn eikä tuomita niin siinä se lapsi samalla omaksuu ja oppii kys ajatusmallia. Mutta ei sillekään ole mitään "tarvetta" että tuputetaan "muita kuin heteromaisia polkuja", aika älytön ajatus sekin. Jos kys asia tulee vahvemmin ajankohtaiseksi lapsen kasvaessa ja näyttäessä siltä, että hän olisikin muuta kuin hetero niin fine, sitten asiaa käydään silloin läpi, luontevana osana elämää, ei sen kummempaa.

T. Äiti 40v, lapset 13v ja 15v.

Vierailija
4/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tsiisus sentään, mitä tuohon nyt sanoisi...varmaankin , että ihan kaikesta saa ns ongelman aikaiseksi jos vain haluaa.

Lapsi syntyy ja hänellä on tietyt ominaisuudet ja piirteet jo olemassa, aivan kuten vaikkapa seksuaalinen suuntautuneisuus. Sitä ei voi kasvatuksella "määrätä", mutta valitettavasti sen voi kasvatuksella yrittää tukahduttaa ja "oikaista" kuten uskossaan fanaattiset tuppaavat sanomaan kun yrittävät sillä tavoin lapsen henkistä pahoinpitelyä oikeuttaa/puolustaa.

Ei lasta tarvitse eikä pidä mitenkään tietoisesti tuuppia mihinkään suuntaan, ei heteromaiseen eikä mihinkään muuhun suuntaan. Hänen annetaan olla kuten hän on ja kotona oleva ilmapiiri antaa hälle osansa. Jos esim seksuaalisista vähemmistöistä puhutaan ns neutraaliin ja luontevaan sävyyn eikä tuomita niin siinä se lapsi samalla omaksuu ja oppii kys ajatusmallia. Mutta ei sillekään ole mitään "tarvetta" että tuputetaan "muita kuin heteromaisia polkuja", aika älytön ajatus sekin. Jos kys asia tulee vahvemmin ajankohtaiseksi lapsen kasvaessa ja näyttäessä siltä, että hän olisikin muuta kuin hetero niin fine, sitten asiaa käydään silloin läpi, luontevana osana elämää, ei sen kummempaa.

En minä lastani halua tuuppia mihinkään suuntaan, mutta haluan kertoa hänelle vaihtoehdoista. Hänen täytyy tietää, että homoseksuaalisuus on hyvä asia, eikä häpeä. Minä olen täysin ok myös jos lapseni on hetero, mutta homo saa myös olla tai vaikka transseksuaali. Suvaitsevaisessa nykyaikaisessa yhteiskunnassa lapset tulee kasvattaa oikealla tavalla.

-Ap

Vierailija
5/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aina sanoa lapselle, että välität hänestä oli hänen seksuaalinen suuntautuminen mikä hyvänsä.

Jos lapsi sattuu olemaan poika ja hänestä kasvaa hetero, niin yhteen kasvatusasiaan kannattaa tehdä poikkeus koskien sukupuolirooleja: opeta hänet hurmaamaan ja iskemään naisia. Teet suuren palveluksen hänelle, eikä tasa-arvoisen kasvatuksen saaneena poikasi hämmästele sitä, miksi naiset eivät tunnu olevan kiinnostuneita hänestä.

Vierailija
6/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minna82 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä lastani halua tuuppia mihinkään suuntaan, mutta haluan kertoa hänelle vaihtoehdoista. Hänen täytyy tietää, että homoseksuaalisuus on hyvä asia, eikä häpeä. Minä olen täysin ok myös jos lapseni on hetero, mutta homo saa myös olla tai vaikka transseksuaali. Suvaitsevaisessa nykyaikaisessa yhteiskunnassa lapset tulee kasvattaa oikealla tavalla.

-Ap

Oikea tapa on juuri tuo mitä tuossa lainauksessa sanottiin.

Vierailija
7/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oppii homostelemaan ihan itsekseen jos annat aikaa.

Vierailija
8/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kertonut lapsilleni pienestä pitäen, että joissakin perheissä voi olla kaksi isää tai kaksi äitiä, ja tällöin joku muu aikuinen on auttanut vauvansiementen kanssa, ja se on ollut mielestäni leikki-ikäisille ihan riittävä määrä informaatiota.

Jos "oikealla tavalla kasvattaminen" on sulla kovin lähellä sydäntä, niin varmaan tuttavapiiristänne löytyy esimerkkiperhe, jonka luona voitte kyläillä. Tai sitten ystävysty sellaisen perheen kanssa.

Vierailija
9/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei lasta niin täydy kasvattaa avoimuuteen!heteroseksuaalisuus on normaalia eikä ketään tarvitse kannustaa homoiluun tai lesboiluun.jos kaikki menee hyvin niin lapsesta tulee hetero ja sitä sinäkin oikeasti tahdot.

Vierailija
10/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että jos jätän kertomatta lapselleni vaihtoehdoista ja siitä että ne ovat ok niin lapselle syntyy homofobia. Sitten ei kehtaa myöntää olevansa homoseksuaali ja piileskelee "kaapissa" koko loppuikänsä. Haluan lapseni olevan onnellinen. Liikaa saa lukea kaapissa piileskelevistä homoista tänä päivänä, minä en halua lapselleni samanlaista kohtaloa. Toivottavasti ymmärrätte!

-Ap

Vierailija
11/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit aina sanoa lapselle, että välität hänestä oli hänen seksuaalinen suuntautuminen mikä hyvänsä.

Jos lapsi sattuu olemaan poika ja hänestä kasvaa hetero, niin yhteen kasvatusasiaan kannattaa tehdä poikkeus koskien sukupuolirooleja: opeta hänet hurmaamaan ja iskemään naisia. Teet suuren palveluksen hänelle, eikä tasa-arvoisen kasvatuksen saaneena poikasi hämmästele sitä, miksi naiset eivät tunnu olevan kiinnostuneita hänestä.

Jos naisten iskemisen taito on jotenkin teoreettisesti opetettavissa, niin miksi kaikki yksinäiset miehet eivät opeta sitä itselleen?

Ja jos se pitää jotenkin kädestä pitäen opettaa... No hyh.

Vierailija
12/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ei lasta niin täydy kasvattaa avoimuuteen!heteroseksuaalisuus on normaalia eikä ketään tarvitse kannustaa homoiluun tai lesboiluun.jos kaikki menee hyvin niin lapsesta tulee hetero ja sitä sinäkin oikeasti tahdot.

Haluan onnellisen lapsen. Siinä kaikki. Homofobia ei ole onnellisuutta.

Terv. ap

Vierailija
13/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naisten iskemisen taito on jotenkin teoreettisesti opetettavissa, niin miksi kaikki yksinäiset miehet eivät opeta sitä itselleen?

Lisäksi hirveän vaikeaa heteronaisena opettaa kenellekään naisen iskemistä. Täytynee etsiä poikalapselle lesbokummi, tämä voi sitten opettaa sekä suvaitsevaisuus- että iskuasiat.

Vierailija
14/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ap vaikka tavaamalla tuo tekstini niin ehkä ymmärrätkin sen sisällön. Silloin huomaat, että tuo vastineesi minulle oli osin minun tekstini toistoa ja siten täysin turhaa.

-3-

Vierailija
15/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, käytkö sinä ns ihan täysillä? et ole ainakaan penaalin terävin kynä.

Vierailija
16/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi hirveän vaikeaa heteronaisena opettaa kenellekään naisen iskemistä. Täytynee etsiä poikalapselle lesbokummi, tämä voi sitten opettaa sekä suvaitsevaisuus- että iskuasiat.

Ilmaisin tuon ehkä väärin. Tarkoitin, että mitä aikaisemmin poika tajuaa mikä on pelin henki, sitä vähemmän hänen tarvitsee miettiä että miksi naiset eivät tule häntä hakemaan. Jos hän kerran tasa-arvoisen kasvatuksen saa.

Iskutaidot sinänsä on kyllä opeteltavissa :)

Vierailija
17/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue ap vaikka tavaamalla tuo tekstini niin ehkä ymmärrätkin sen sisällön. Silloin huomaat, että tuo vastineesi minulle oli osin minun tekstini toistoa ja siten täysin turhaa.

-3-

Mistä minä voin oikein tietää, että kodin ilmapiiri on suvaitsevainen lapsen homoutta kohtaan? Hänen vanhempansa ovat kuitenkin heteroita. Minun mielestä samalla kun lapselle opettaa että mies ja nainen rakastaa toisiaan niin joillakin ihmisillä se menee niin että mies ja mies rakastaa toisiaan tai nainen ja nainen rakastaa toisiaan. Eihän siinä mitään sen kummempaa ole? Rakkautta sekin. Minun mielestä sen kuuluu kuulua kasvatukseen että käydään näitä vaihtoehtoja läpi. Sitten ei vanhemmalla iällä tarvitse lähteä miettimään kuinka hyväksyttävää homous on kun se on lapsuudesta asti käyty läpi hyväksyttävänä vaihtoehtona. Ja jos sitä ei olla kotona otettu ennen esille, mahdollisuus on, että lapsen homous jää täysin salaisuudeksi eikä hän uskalla puhua siitä ollenkaan. Tätä minä pelkään.

Ap

Vierailija
18/18 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin olen puhunut lapselle (nyt 7v,), että jotkut pojat tykkää pojista ja jotkut tytöt tytöistä. Olen esim.sanonut, että Antti Tuisku seurustelee miehen kanssa ja Sanni naisen. Poikani ei tunnu pitävän tätä mitenkään ihmeellisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän