Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako kunnalliselta hammasimplantin?

Vierailija
31.08.2016 |

Tietääkö kukaan? Pitäisi saada poskihammas. Luin, että ei ole hyvä olla suussa puuttuvia hampaita, leukaluu haurastuu.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi synnynäisesti puuttuvaa rautahammasta, toinen maitohammas poistettu noin 10v sitten kun halkesi ja nyt implantoinnin yhteydessä poistettiin toinen, jossa ei käytännössä ollut juurta jäljellä enää lainkaan. Ja sain hammaslääkäriltäni lähetteen keskussairaalaan, eli tämä implantointi tehdään julkisella puolella. Käsittääkseni käytännöt vaihtelevat sairaanhoitopiireittäin. Kun 10v sitten kysyin julkisen hoidon mahdollisuudesta, sain ehdottoman EIn, olisi pitänyt olla kolmen pysyvän hampaan synnynäinen puutos.

Vierailija
82/93 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. T:hammaslääkäri

Kerrotko mikä noissa implanteissa maksaa? Mikä on se materiaali mikä on niin kallista?

Työkö ei sun mielestä maksa? Eikä ammattitaito? Järki käteen hei.

Verrattuna mihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako ? :D Meinaatko ihan niin kuin ilmatteeksi ? No ei kuule saa :D

Joo ihan kuule ilmatteeks meinasin ja miksi ei? Eikö niitä veroja makseta sen takia, että saadaan sitten valtiolta takasin palveluksia? Paljo ne kierteet voi maksaa sinne ikeneen ja se implantin materiaalit? 100e, 200e, 300e? Sen verran voin maksaa.

Ne leinee massatuotantoa, että olisko 10, 20 tai 30 euroa?

Vierailija
84/93 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hlll kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa puuttuu kolmanneksi taain alhaalta. Kyllä siihen tottuu. Eihän hampaiden hoitokaan ole kunnallisella ilmaista. Juurihoitokin lähemmäs 200e useamman käynnin takia. Miksi implantti sitten olisi

Kyse ei ole tottumisesta kyse on, etten halua haurastuttaa leukaluuta ja käynnistää suussa tuhon ketjureaktiota. Voin minä maksaa siitä implantista, mutta en minä siitä useita tonneja maksa sen takia, että hinnassa on ilmaa ahnaan palkan takia. Tähänse terveydenhuolto ja lääketiede on tullut, puhdasta bisnestä.

Mistä helvatista olet kuullut että leukaluu haurastuisi yhden hampaan puuttumisen takia? 😣EI haurastu. Jos sinulla on muut hampaat jäljellä niin kyllä se leukaluu on ihan yhtä vahva. Sanotaan että 10hammasta ylhäällä ja 10 alhaalla on riittävä edellytys leukojen kunnossa pysymiselle ja ruuan pureskeluun. mahtaa olla psyykkisesti kovempi kolaus että jouduttu mätä hammas poistamaan. Tiedoksesi, että hampaitakin voi harjata väärin vaikka tekisi sen 2krt päivässä. Eli riittävän puhdasta ei välttämättä tule siinäkään ajassa jos tekniikka on vain sinnepäin.

ja implantti vaatii viitseliäisyyttä juuri säännöllisessä suuhygienian toteuttamisessa: ei se siellä pysy jos sen kiinnitysympäristö, ien on jatkuvasti tulehtunut puutteellisen puhdistuksen myötä.

Ulkomaalaisilta hampaiden terveyteen liittyviltä sivuilta olen lukenut. Tottakai se vaikuttaa psyykkisesti, kun suu tuntuu ihan erillaiselta. Harjaan kaksi kertaa päivässä noin 5min hampaita ja sitten lopuksi aina kielen. En syö koskaan karkkia vain hedelmiä. Juon vain vettä ja kahvia. Ruokavalioni on terveellinen. Paljon se implantti maksaa kunnallisella noin? Virossa implanttien hinnat on 300-400€ eli siinä on materiaali kustannukset sekä työn hintakin eli Suomessa on sitten aika paljon hinnassa ilmaa jos useamman tonnin saa maksaa implantista. Kyllä minä ymmärrän, että mikään tässä maailmassa ei ole ilmaista, mutta ahneudella pitää myös olla joku raja.

pari vinkkiä: hampaita voi harjata liikaa ja liian kovaa. 4 minuuttia pehmeällä sähköhammasharjalla 2 kertaa päivässä on riittävästi. Onhan sinulla sähköhammasharja? Tämän lisäksi hammastahnassa on oltava fluoria, ei mitään yrttejä ainoastaan. Joskus tarvitaan imeskeltäviä fluoritabletteja vahvistamaan hampaita. Harjaus ei vielä riitä, vaan hammasvälit tulee puhdistaa tikuilla / langalla, erityisesti jos ne ovat tiukat. Lihansyönnin tai vaikka porkkanan jyrsimisen jälkeen hampaiden väleissä on jumissa isoja liha/porkkanaklimppejä. Jos niitä ei lankaa pois, ne alkavat mädäntyä suussa ja bakteerit yms rellestävät siellä ahtaassa välissä.

ÄLÄ KOSKAAN HARJAA HAMPAITA HEDELMÄN SYÖMISEN JÄLKEEN tai muun happaman ruuan / juoman. On parasta pestä hampaat ensin ja syödä sitten. Jos syöt hedelmän, ota pari palaa juustoa päälle, se katkaisee happo-ongelman.

Hedelmät ovat täynnä hedelmäsokeria.

Älä syö liian usein. Joillain auttaa hampaiden kuntoon syömiskertojen vähentäminen sen fitness-tyylin "6 kertaa päivässä" sijaan esim. 2-3 ellei jopa 1 kertaan päivässä.

Googleta myös oil pulling, joka on ikivanha metodi.

Valvokaan lastenne hampaidenhoitoa ja erityisesti hammaslääkärin antaman hoidon tarvetta.

Itse olen nyt lähes kuusikymppinen mummo, mutta lapsena eräs hammaslääkäri painoi voimalla sen piikkinsä hampaan uraan ja totesi paikkauksen tarvetta 7 hampaassa. Neljä näistä hampaista oli vielä puhkeamassa eli siis ikenestä ylös tulevia viisaudenhampaita edeltäviä poskihampaita. Tuo oli aikakautta, jolloin hammas porattiin ontoksi ja hampaaseen pistettiin amalgaamipaikka. Minut kasvatettiin tottelemaan aikuisia, mutta kuitenkin väitin hammaslääkärille ettei noissa hampaissa voi olla reikiä, mutta hammaslääkäri väitti näkevänsä paremmin kuin minä tunnen kipua. Minulla on aina ollut alhainen kipukynnys hampaissa ja nyt lähes viisikymmentä vuotta vanhampana tiedän, että nämä 7 paikattua hammasta oli aikoinaan ehjiä. Harmittaa kovasti, koska terveet hampaani tuhottiin ja hampaiden tarpeeton paikkaus on aiheuttanut minulle vuosikymmeniksi tarpeetonta kipua ja hoitotarvetta.

Osakseni sain tuon hoidon, koska olin normaalipainon ylärajoilla ja hammaslääkäri päätti, että syön paljon karkkia ja juon sokerisia juomia. Lapsena katsoin lähinnä kun muut lapset söivät karkkia, joten aikuisena söin senkin edestä karkkia, mutta edelleen kärsin vain näistä tarpeettomasti paikatuista hampaista. Jos aikoinaan hampaiden reikiintyminen olisi ollut tuota luokkaa, että esiin puhkeavat hampaat olisi jo tuossa vaiheessa pitänyt kaivertaa ontoiksi ja paikata, niin minulla ei nykyään olisi lainkaan omia hampaita. Huolehtikaan myös siitä, että lapsellenne ei kerry ylipainoa.

Vierailija
85/93 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt ap jo se vaahtoaminen haurastuvasta leukaluusta! Ei haurastu eikä mene muutenkaan kieroksi, vaikka puuttuisi parikin hammasta. Ongelma on korkeintaan kosmeettinen, jos näkyy puhuessa tai nauraessa, puuttuvaan hampaaseen tottuu pian.

Ja vastaus kysymykseen: kunnalliselta EI SAA implanttihoitoa, ei maksusta eikä ilmaiseksi. 

Laatu ja työ maksaa. Ei ihmisen leukaluuhun mitä tahansa voida upottaa ja implanttien tarkoitus on kestää loppuelämä. Mene Viroon hakemaan puuttuva leego, tulee vähintään puolet halvemmaksi kuin Suomen hinnat. 

Tämä on muuten jännä juttu.

Miten Virossa saa laatua ja työtä edulliseen hintaan mutta Suomessa ei? Jotkut vielä ylpeilevät tällä, vaikka tilanne kertoo ainoastaan vaan Suomen alennustilasta... eihän se mistään hyvästä merkki ole että hoitoa saadakseen pitää lähteö hakemaan sitä naapurimaista.

Vierailija
86/93 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et etuile jonoissa niin ei ole vaarallista vaikka leukaluu haurastuukin.

Vierailija
87/93 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, mutta tarjoavat mielummin siltaa. Hinnat on samoissa suunnilleen kuin yksityisellä. Implantin laittaminen ei aina edes onnistu, tai voi joutua ottamaan luusiirrettä asiakkaalta. Itse sain sen kummemmin pyytämättä, kun oli hammas poistettu kohdasta jossa sen puuttuminen pahensi leukanivelen ongelmaa ja hankaloitti syömistä. Arviohinta oli n. 900 euroa enemmän kuin toteutunut hinta.

Vierailija
88/93 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hammaslääkärit eivät systemaattisesti kerro hampaanpoiston vaikutuksista leukaluuhun ja kasvojen luustoon ja sitä kautta ulkonäköön?

Sehän saisi ihmiset enemmän jopa panostamaan hammashoitoon ja maksamaankin siitä enemmän.

Myöskään ei kerrota mitä tekee kasvojen luuston kehitykselle suun auki pitäminen kasvun vaiheessa, eli jos on vaikka allergian vuoksi jatkuvasti nenä tukossa. Vain pieni osa hammaslääkäreistä opastaa tähän. Osa katsoo kuin hullua jos asiakas ottaa tämän itse puheeksi.

Myöskin viisaudenhampaita poistellaan välillä turhaan, vaikka monelle ihmiselle ne mahtuvat kasvamaan ihan normaalisti hammasrivistöön eivätkä ole rikki.

T. Hammashoitaja

Vierailija
89/93 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää antako turhaa poistaa hampaitanne. Julkinen hammaslääkäri tarjoaa usein liian heppoisin perustein poistoa....

Vierailija
90/93 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Suomessa oikea hinta implantille sivukuluineen.Mitä kaikkea tehdään lisukkeineen tarvikkeineen.?Kertoisivat edes oikean hinnan.Vasta laskusta näkee todellisuuden.Ehkä jotkin hoitajat saattavat kertoa ennen työn aloitusta.Viisinumeroinen summa mennyt eipä paljoa naurata.

Vierailija
91/93 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olisi kustannustehokkainta asentaa implantti? Helsingin kaupongin tk ei asenna implanttia. Sillan sain poskihampaisiin toiselle puolelle, mutta toiselle puolelle pitäisi asentaa implantti. Silta maksoi yhteensä 1040 euroa Hgin tk:ssa ja oli hyvää työtä.

Vierailija
92/93 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö Suupolilla Turussa implantteja? Miten hinta? Onko yhtään halvempi kuin yksityisellä? 🦷🦷 Hoitovirheen takia poistettu 3 hammasta ja purenta romahtanut.

Vierailija
93/93 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehdä enää Suupolilla. Aikoinani pääsin kandien harjoituskappaleeksi ja hoito oli erinomaista. Yhteensä maksoi n 1500E, samaan hintaan saa implantin nykyään yksityiseltäkin