Saako kunnalliselta hammasimplantin?
Tietääkö kukaan? Pitäisi saada poskihammas. Luin, että ei ole hyvä olla suussa puuttuvia hampaita, leukaluu haurastuu.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ei ole rahaa itsellä implanttiin? Olen itsekin päälle parikymppinen. On vähän vaikea syödä, kun puuttuu alhaalta poskihammas, ei ole synnynnäinen vika kuitenkaan vaan paikattu hammas poistettiin eilen, koska aiheutti tulehduksen.
Hammas poistettiin eilen ja vaikea syödä?! Eipä ihme, eihän se ole lainkaan parantunut vielä! Itseltä poistettiin kolme vierekkäistä hammasta ja kipu oli vaikein n. 4-5 pv kuluttua poistosta ja sanoisin, että kunnolla parantunut n. puolentoista viikon kuluttua, sitä ennen söin päivittäin kipulääkettä - oli särkyä, poskessa oli lievää turvotusta. Ja kävin tuona aikana hammaslääkärilläkin ja mitään poikkeavaa ei löytynyt, ts. tulehdusta, märkimistä. Osin kipua varmaan aiheutti mm. hampaiden kuoppiin mennyt ruoka.
Ei mulla ole yhtään kipua, mutta on vaikea syödä kun puuttuu yksi iso poskihammas, ei ole samat tehot suussa kuin ennen, olo on suussa rampa. Haluan jauhaa ruokaa kunnolla suussa.
Tietääkö kukaan kuituimplanteista? Ovat kuulemma huomattavasti edullisempia kuin tavalliset. Kauanko sellainen implantti ksetää, ja paljonko laitto maksaa? Itse olen kuusikymppinen, ja tarvitsen omia hampaita vielä about 10 - 15 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, koska en ole koskaan kuullut että kukaan saisi implanttia kunnalta. Ne, joilta puuttuu synnynnäisesti useita hampaita per leuka, saattavat saada yliopistosairaalassa halvemmalla implantteja kuin yksityisellä. Mutta silloinkaan ne eivät ole ilmaisia. En usko että sulla on mitään mahdollisuutta saada kunnalliselta implanttia. T. "Alkuperäinen" hammaslääkäri
Mihin hintaan minulla on mahdollisuus saada implantti kunnalliselta noin?
En usko, että ne ottavat sua julkisella edes implanttipotilaaksi kun ei ole synnynnäinen puutos. Hinnasta en osaa sanoa muuta kuin että materiaalimaksujen lisäksi työ maksaa myös julkisella, ei ne kirurgit siellä suupoliklinikalla ilmaiseksi niitä implantteja laita. Villi veikkaus on kumminkin että hinta on kolminumeroinen. Jos haluat mahdollisimman halvan hampaan, mene Viroon. Siihen kyllä liittyy joitain riskejä, mutta koita etsiä joku luotettavan oloinen klinikka. T. Hammaslääkäri
Joo kolminumeroinen luku kuulostaa ihan hyvältä ja kohtuulliselta. En minä silti ymmärrä miksi näitä implantteja ei voi tehdä nätisti yleisellä puolella vaikka niistä sitten joutuisi vähän maksamaankin.
Se on varmaan resurssikysymys. Kunnallinen puoli on aika kriisissä tällä hetkellä, perushoidonkin järjestäminen kaikille halukkaille on ollut jo pitkään vaikeaa. Lama vaikuttaa toki tähänkin. Ihmisillä ei ole välttämättä varaa yksityiseen hoitoon. T. Hammaslääkäri
Turun kunnallisella sain lähetteen erikoishammaslääkärille. Hammasimplantti +kruunu 1300€
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan kuituimplanteista? Ovat kuulemma huomattavasti edullisempia kuin tavalliset. Kauanko sellainen implantti ksetää, ja paljonko laitto maksaa? Itse olen kuusikymppinen, ja tarvitsen omia hampaita vielä about 10 - 15 vuotta
Tarkoitatko Kuitusiltaa?
Implantit saat kyllä maksaa ihan itse, Suomessa ollaan muutenkin valovuosia jäljessä Ruotsista, jossa korvataan kuluista 3000-15000 kr (n. 300-1500 €) 50%, yli 15000 kr kuluista korvaus on 85%, joten siellä myös pienempituloisilla on varaa implantteihin, Suomessahan Kela ei normaalioloissa korvaa implantteja lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Implantit saat kyllä maksaa ihan itse, Suomessa ollaan muutenkin valovuosia jäljessä Ruotsista, jossa korvataan kuluista 3000-15000 kr (n. 300-1500 €) 50%, yli 15000 kr kuluista korvaus on 85%, joten siellä myös pienempituloisilla on varaa implantteihin, Suomessahan Kela ei normaalioloissa korvaa implantteja lainkaan.
Suomessa ollaan myös valovuosien päässä omahoidossa. Olemme yksi Euroopan laiskimmista kansoista hampaiden harjauksessa.(tämä siis tilastotieto)
Virossa implantti maksaa 880e plus tarkastus ym kulut , maksoi yli tonnin ja matkat päälle ,
ei niiden hintamainos pitänyt kutiaan
Tuskin saa ja miksi edes pitäisi, sillä suurimmalla osalla puuttuu joku hammas suusta, ainakin jos yli 40-50v, kun ennen kynnys poistaa hampaita oli alhainen esim. 70-luvulla ja sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän muutakaan proteettista hoitoa korvata! Miksi sitten implantteja, puhumattakaan ilmaisista!
Kyllä julkisen terveydenhuollon kautta saa tekonivelenkin, elinsiirtoja, mahalaukun ohitusleikkauksia ja muita hoitoja lihavuuden aiheuttamiin ongelmiin. Kaikenlaisia hoitoja itseaiheutetuille ongelmille. Hampaat voivat mennä poistokuntoon hyvästä hoidosta huolimatta, läskiä ei kerry syömättä liikaa.
Kysy myös PuolastaTai Unkarista hintoja.Samat tuotteet käytössä.Kannattaa vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ei ole rahaa itsellä implanttiin? Olen itsekin päälle parikymppinen. On vähän vaikea syödä, kun puuttuu alhaalta poskihammas, ei ole synnynnäinen vika kuitenkaan vaan paikattu hammas poistettiin eilen, koska aiheutti tulehduksen.
Hammas poistettiin eilen ja vaikea syödä?! Eipä ihme, eihän se ole lainkaan parantunut vielä! Itseltä poistettiin kolme vierekkäistä hammasta ja kipu oli vaikein n. 4-5 pv kuluttua poistosta ja sanoisin, että kunnolla parantunut n. puolentoista viikon kuluttua, sitä ennen söin päivittäin kipulääkettä - oli särkyä, poskessa oli lievää turvotusta. Ja kävin tuona aikana hammaslääkärilläkin ja mitään poikkeavaa ei löytynyt, ts. tulehdusta, märkimistä. Osin kipua varmaan aiheutti mm. hampaiden kuoppiin mennyt ruoka.
Ei mulla ole yhtään kipua, mutta on vaikea syödä kun puuttuu yksi iso poskihammas, ei ole samat tehot suussa kuin ennen, olo on suussa rampa. Haluan jauhaa ruokaa kunnolla suussa.
Poskihammas ei ole, luuloista huolimatta, se oleellisin, sanoo mun logiikka; se on niin syrjässä. Jos välistä on hammas pois, niin se tulisi duunata jotenkin. Lisäksi, jos iso kosmeettinen haitta, sekin tulisi duunata jotenkin, jonka sanoo järki.
jane bond kirjoitti:
Virossa implantti maksaa 880e plus tarkastus ym kulut , maksoi yli tonnin ja matkat päälle ,
Siihen tulee vielä kruunu. Kokonaisuudessaan, ei vältämättä ole paljon edullisempi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, koska en ole koskaan kuullut että kukaan saisi implanttia kunnalta. Ne, joilta puuttuu synnynnäisesti useita hampaita per leuka, saattavat saada yliopistosairaalassa halvemmalla implantteja kuin yksityisellä. Mutta silloinkaan ne eivät ole ilmaisia. En usko että sulla on mitään mahdollisuutta saada kunnalliselta implanttia. T. "Alkuperäinen" hammaslääkäri
Pari oppilasta oli; hammaslääkäri ja hoitaja; tietty paikkaus, joka meni puudutuksen logiikan ja paikan pysyvyyden suhteen pieleen. En menisi toista kertaa, ja multa ei ajanvarauksessa edes kysytty nuorempana, haluanko sinne vai en, vaan mulle vain pistettiin aika harjoitusvälineeksi, mun tietämättä. Kannattaa sen sijaan käydä julkisella; tulee pidemmän päälle itsellensä paremmaksi. Mulla oli helpompi juttu, ja ehkä siksi pistivät sinne. Mutta ne pitäisi osata tehdä oikein, ennen kuin otetaan vapaaehtoisia potilaita.
jane bond kirjoitti:
Matkat ei välttämättä maksa mitään, jos tuot kaupasta ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kerrotko implantin materiaalista mistä se hinta koostuu?
Implantin hinta koostuu pääosin ammattitaidosta.
Muistan erään julkisuudessa olleen tapauksen, jossa implantin ottaja sai loppuelämän kiusaksi hermosäryn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hlll kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa puuttuu kolmanneksi taain alhaalta. Kyllä siihen tottuu. Eihän hampaiden hoitokaan ole kunnallisella ilmaista. Juurihoitokin lähemmäs 200e useamman käynnin takia. Miksi implantti sitten olisi
Kyse ei ole tottumisesta kyse on, etten halua haurastuttaa leukaluuta ja käynnistää suussa tuhon ketjureaktiota. Voin minä maksaa siitä implantista, mutta en minä siitä useita tonneja maksa sen takia, että hinnassa on ilmaa ahnaan palkan takia. Tähänse terveydenhuolto ja lääketiede on tullut, puhdasta bisnestä.
Mistä helvatista olet kuullut että leukaluu haurastuisi yhden hampaan puuttumisen takia? 😣EI haurastu. Jos sinulla on muut hampaat jäljellä niin kyllä se leukaluu on ihan yhtä vahva. Sanotaan että 10hammasta ylhäällä ja 10 alhaalla on riittävä edellytys leukojen kunnossa pysymiselle ja ruuan pureskeluun. mahtaa olla psyykkisesti kovempi kolaus että jouduttu mätä hammas poistamaan. Tiedoksesi, että hampaitakin voi harjata väärin vaikka tekisi sen 2krt päivässä. Eli riittävän puhdasta ei välttämättä tule siinäkään ajassa jos tekniikka on vain sinnepäin.
ja implantti vaatii viitseliäisyyttä juuri säännöllisessä suuhygienian toteuttamisessa: ei se siellä pysy jos sen kiinnitysympäristö, ien on jatkuvasti tulehtunut puutteellisen puhdistuksen myötä.Ulkomaalaisilta hampaiden terveyteen liittyviltä sivuilta olen lukenut. Tottakai se vaikuttaa psyykkisesti, kun suu tuntuu ihan erillaiselta. Harjaan kaksi kertaa päivässä noin 5min hampaita ja sitten lopuksi aina kielen. En syö koskaan karkkia vain hedelmiä. Juon vain vettä ja kahvia. Ruokavalioni on terveellinen. Paljon se implantti maksaa kunnallisella noin? Virossa implanttien hinnat on 300-400€ eli siinä on materiaali kustannukset sekä työn hintakin eli Suomessa on sitten aika paljon hinnassa ilmaa jos useamman tonnin saa maksaa implantista. Kyllä minä ymmärrän, että mikään tässä maailmassa ei ole ilmaista, mutta ahneudella pitää myös olla joku raja.
pari vinkkiä: hampaita voi harjata liikaa ja liian kovaa. 4 minuuttia pehmeällä sähköhammasharjalla 2 kertaa päivässä on riittävästi. Onhan sinulla sähköhammasharja? Tämän lisäksi hammastahnassa on oltava fluoria, ei mitään yrttejä ainoastaan. Joskus tarvitaan imeskeltäviä fluoritabletteja vahvistamaan hampaita. Harjaus ei vielä riitä, vaan hammasvälit tulee puhdistaa tikuilla / langalla, erityisesti jos ne ovat tiukat. Lihansyönnin tai vaikka porkkanan jyrsimisen jälkeen hampaiden väleissä on jumissa isoja liha/porkkanaklimppejä. Jos niitä ei lankaa pois, ne alkavat mädäntyä suussa ja bakteerit yms rellestävät siellä ahtaassa välissä.
ÄLÄ KOSKAAN HARJAA HAMPAITA HEDELMÄN SYÖMISEN JÄLKEEN tai muun happaman ruuan / juoman. On parasta pestä hampaat ensin ja syödä sitten. Jos syöt hedelmän, ota pari palaa juustoa päälle, se katkaisee happo-ongelman.
Hedelmät ovat täynnä hedelmäsokeria.
Älä syö liian usein. Joillain auttaa hampaiden kuntoon syömiskertojen vähentäminen sen fitness-tyylin "6 kertaa päivässä" sijaan esim. 2-3 ellei jopa 1 kertaan päivässä.
Googleta myös oil pulling, joka on ikivanha metodi.
Hampaat tulee harjata aterioiden jälkeen pehmeällä harjalla ennen hapohyökkäystä, ja sokeria ei saa olla juomassa (keinotekoista nähtävästi saa) eikä kahvia maidossa (sokeri), paitsi ateria jälkeen (kahvi muuna aikana tyhjään vatsaan on vähemmän suositeltavaa, mutta kun sitä lipittää hiljalleen, niin hyvin menee).
Hampaita ei tule pestä ennen syöntiä, paitsi ammulla (bakteereille ei ravintoa). Sitrushedelmien jälkeen siis pestään myös, johon on kaksi tapaa: ennen huuhtelua, jotta kahvitahrat lähtee, tai jälkeen huuhtelun, jos ei ole kahvitahroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. T:hammaslääkäri
Kerrotko mikä noissa implanteissa maksaa? Mikä on se materiaali mikä on niin kallista?
Työkö ei sun mielestä maksa? Eikä ammattitaito? Järki käteen hei.
Sun työnantaja on valtio, sun palkanmaksaja on veronmaksajat, huomaatko tämän ketjureaktion? Järki käteen hei, sun ammatti on auttaa ihmisiä ei vuolla rahaa heidän selkänahasta. Sun pitäs olla pankissa töissä.
Ai jos on kunnallisella töissä, niin pitäisi tehdä kaikille ilmaiseksi töitä? Näen sanoja peräkkäin, mutta en ymmärrä tuota logiikkaa. Teetkö sinä ilmaiseksi töitä?
Teen.
Vierailija kirjoitti:
Kysy myös PuolastaTai Unkarista hintoja.Samat tuotteet käytössä.Kannattaa vertailla.
Miksi nostit lähes kuusi vuotta vanhan ketjun? Onko sinulla jokin hammasimplanttiobsessio?
Tiedätkö onnistuuko tämä Etelä-Karjalan alueella?