Saako kunnalliselta hammasimplantin?
Tietääkö kukaan? Pitäisi saada poskihammas. Luin, että ei ole hyvä olla suussa puuttuvia hampaita, leukaluu haurastuu.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. T:hammaslääkäri
Kerrotko mikä noissa implanteissa maksaa? Mikä on se materiaali mikä on niin kallista?
Työkö ei sun mielestä maksa? Eikä ammattitaito? Järki käteen hei.
Sun työnantaja on valtio, sun palkanmaksaja on veronmaksajat, huomaatko tämän ketjureaktion? Järki käteen hei, sun ammatti on auttaa ihmisiä ei vuolla rahaa heidän selkänahasta. Sun pitäs olla pankissa töissä.
Mulle hml sanoi, ettei vikat poskihampaar ole tarpeellisia kuten muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mikä noissa implanteissa maksaa? Mikä on se materiaali mikä on niin kallista?
Sun työnantaja on valtio, sun palkanmaksaja on veronmaksajat, huomaatko tämän ketjureaktion? Järki käteen hei, sun ammatti on auttaa ihmisiä ei vuolla rahaa heidän selkänahasta. Sun pitäs olla pankissa töissä.
Mene pesemään hampaasi niin ei tarvitse vinkua implantteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene pesemään hampaasi niin ei tarvitse vinkua implantteja.
Tais vihlasta totuus puoskaria sydämmestä? Pesen hampaani 2 kertaa päivässä. Kerro mulle paljo ne materiaalit maksaa ja paljo sun hinta on, paljon sinä maksat?
Vierailija kirjoitti:
Mulle hml sanoi, ettei vikat poskihampaar ole tarpeellisia kuten muut.
Tämä ei ole takimmainen poskihammas sen takia suu tuntuukin todella oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Haloo tulkaa nyt kertomaan saako implantin ja miten kunnalliselta? Ei tässä voi elää normaalisti, kun suu tuntuu niin erillaiselta.
Haloo, johan sulle on kerrottu. Tietyissä tapauksissa, esim synnynnäisissä vioissa saat, mutta jos olet itse pilannut sen (reikä, joka on paikattu ja tulehdus tullut) niin ei saa. Miksi pitäisikään saada? Ei kunnallisella tehdä kuin paikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jos on kunnallisella töissä, niin pitäisi tehdä kaikille ilmaiseksi töitä? Näen sanoja peräkkäin, mutta en ymmärrä tuota logiikkaa. Teetkö sinä ilmaiseksi töitä?
Multa puuttuu kolmanneksi taain alhaalta. Kyllä siihen tottuu. Eihän hampaiden hoitokaan ole kunnallisella ilmaista. Juurihoitokin lähemmäs 200e useamman käynnin takia. Miksi implantti sitten olisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo tulkaa nyt kertomaan saako implantin ja miten kunnalliselta? Ei tässä voi elää normaalisti, kun suu tuntuu niin erillaiselta.
Haloo, johan sulle on kerrottu. Tietyissä tapauksissa, esim synnynnäisissä vioissa saat, mutta jos olet itse pilannut sen (reikä, joka on paikattu ja tulehdus tullut) niin ei saa. Miksi pitäisikään saada? Ei kunnallisella tehdä kuin paikkauksia.
Sano mulle miksi ei pitäisi saada? Suun terveys on todella tärkeää koko kehon kannalta, ei ole hyvä, että puuttuu hampaita leukaluun kannalta. Mä en ymmärrä mikä siinä kunnallisen kustantamassa implantissa on niin omituista, ihan ku se olis teidän lompakosta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jos on kunnallisella töissä, niin pitäisi tehdä kaikille ilmaiseksi töitä? Näen sanoja peräkkäin, mutta en ymmärrä tuota logiikkaa. Teetkö sinä ilmaiseksi töitä?
Kun sinä et tee ilmaiseksi töitä sulle maksetaan koko ajan palkkaa eli ala laittamaan niitä implantteja vaan suuhun niin ihmiset voi elää normaalia elämää, ei se implantti ole sun lompakosta.
Vierailija kirjoitti:
Multa puuttuu kolmanneksi taain alhaalta. Kyllä siihen tottuu. Eihän hampaiden hoitokaan ole kunnallisella ilmaista. Juurihoitokin lähemmäs 200e useamman käynnin takia. Miksi implantti sitten olisi
Kyse ei ole tottumisesta kyse on, etten halua haurastuttaa leukaluuta ja käynnistää suussa tuhon ketjureaktiota. Voin minä maksaa siitä implantista, mutta en minä siitä useita tonneja maksa sen takia, että hinnassa on ilmaa ahnaan palkan takia. Tähänse terveydenhuolto ja lääketiede on tullut, puhdasta bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano mulle miksi ei pitäisi saada? Suun terveys on todella tärkeää koko kehon kannalta, ei ole hyvä, että puuttuu hampaita leukaluun kannalta. Mä en ymmärrä mikä siinä kunnallisen kustantamassa implantissa on niin omituista, ihan ku se olis teidän lompakosta pois.
Puuttuva hammas ja madaltuva leukaluu ei uhkaa sinun kehosi terveyttä millään tavalla.
Oletko sattunut koskaan kuulemaan hammaslääkärijonoista? Mistäköhän meinasit repiä resurssit myös implanttihoitoihin, kun kuitenkin aikuisväestöstä ainakin puolelta puuttuu pysyviä hampaita?
Paljon se implantti maksaa sitten kunnallisella ja älkää vaan sanoko, että pitää vielä jonotella jos maksaa.
Tulevaisuudessa, kun on mahdollista pitää ihmisiä hengissä sisäelin implanteilla niin ei niihinkään ole varaa kuin varakkailla ja rikkailla, köyhät ja ''heikko aines'' jätetään kuolemaan rahan takia, sillä välin lääkärit ja kirurgit vetävät sisäfileetä norsunluutorneissaan miero hymy huulilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole tottumisesta kyse on, etten halua haurastuttaa leukaluuta ja käynnistää suussa tuhon ketjureaktiota. Voin minä maksaa siitä implantista, mutta en minä siitä useita tonneja maksa sen takia, että hinnassa on ilmaa ahnaan palkan takia. Tähänse terveydenhuolto ja lääketiede on tullut, puhdasta bisnestä.
Mistä helvatista olet kuullut että leukaluu haurastuisi yhden hampaan puuttumisen takia? 😣EI haurastu. Jos sinulla on muut hampaat jäljellä niin kyllä se leukaluu on ihan yhtä vahva. Sanotaan että 10hammasta ylhäällä ja 10 alhaalla on riittävä edellytys leukojen kunnossa pysymiselle ja ruuan pureskeluun. mahtaa olla psyykkisesti kovempi kolaus että jouduttu mätä hammas poistamaan. Tiedoksesi, että hampaitakin voi harjata väärin vaikka tekisi sen 2krt päivässä. Eli riittävän puhdasta ei välttämättä tule siinäkään ajassa jos tekniikka on vain sinnepäin.
ja implantti vaatii viitseliäisyyttä juuri säännöllisessä suuhygienian toteuttamisessa: ei se siellä pysy jos sen kiinnitysympäristö, ien on jatkuvasti tulehtunut puutteellisen puhdistuksen myötä.
hlll kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä helvatista olet kuullut että leukaluu haurastuisi yhden hampaan puuttumisen takia? 😣EI haurastu. Jos sinulla on muut hampaat jäljellä niin kyllä se leukaluu on ihan yhtä vahva. Sanotaan että 10hammasta ylhäällä ja 10 alhaalla on riittävä edellytys leukojen kunnossa pysymiselle ja ruuan pureskeluun. mahtaa olla psyykkisesti kovempi kolaus että jouduttu mätä hammas poistamaan. Tiedoksesi, että hampaitakin voi harjata väärin vaikka tekisi sen 2krt päivässä. Eli riittävän puhdasta ei välttämättä tule siinäkään ajassa jos tekniikka on vain sinnepäin.
ja implantti vaatii viitseliäisyyttä juuri säännöllisessä suuhygienian toteuttamisessa: ei se siellä pysy jos sen kiinnitysympäristö, ien on jatkuvasti tulehtunut puutteellisen puhdistuksen myötä.
Ulkomaalaisilta hampaiden terveyteen liittyviltä sivuilta olen lukenut. Tottakai se vaikuttaa psyykkisesti, kun suu tuntuu ihan erillaiselta. Harjaan kaksi kertaa päivässä noin 5min hampaita ja sitten lopuksi aina kielen. En syö koskaan karkkia vain hedelmiä. Juon vain vettä ja kahvia. Ruokavalioni on terveellinen. Paljon se implantti maksaa kunnallisella noin? Virossa implanttien hinnat on 300-400€ eli siinä on materiaali kustannukset sekä työn hintakin eli Suomessa on sitten aika paljon hinnassa ilmaa jos useamman tonnin saa maksaa implantista. Kyllä minä ymmärrän, että mikään tässä maailmassa ei ole ilmaista, mutta ahneudella pitää myös olla joku raja.
Yläleuasta poistettiin juurihoidettu poskihammas 2010. Vuonna 2012 menin laitattaa implanttia, mut oli menny liian kauan aikas. Poskiontelo oli laskeutunut. Vaihtoehtona vain silta. Hinta oli 2800 euroa. Saman olisi implantti maksanut. No sitten huomattiin, että vieressä oleva hammas pitää juurihoitaa. Koko paketin hinnaksi tuli 3800. Huh huijaa. Tuli siinä yhdelle puuttuvalle hampaalle hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei saa, siis normitilanteessa. Kannattaa mennä Viroon, jos itse maksaa.
Ei todellakaan kannata, sillä työn jälki ja materiaalit voivat olla mitä sattuu. Suomessakin on valittava paikka tarkkaan, koska implantteja tekevät myös perus hammaslääkärit, joilla ei ole rittävää osaamista (mm. ilman leikkaussaliolosuhteita ja 3D-kuvausta, vailla riittävää tietoa impanttien optimaalisista asennussuunnista). Itse menisin ainoastaan suukirurgille. Vuosittaiset kontrollit ovat myös tärkeitä.
nimim. epäonnistuneista operaatioista johtuvien implanttien poistoissa avustanut suuhygienisti
Äitini sai, hintaa tuli n.1500e? Kaikkineen , siihen sisältyi monta käyntiä ja olikohan 3 hammasta :)
Miten implanttihoito tehdään?
Ensin tehdään suun kliininen ja röntgenologinen tutkimus ja siihen pohjautuva hoidon suunnittelu.
Mahdollisten luusiirteiden asettamisen jälkeen titaaniruuvit eli fikstuurat kiinnitetään leukaluuhun leikkauksessa.
Yhtä hammasta varten tarvitaan yksi titaaniruuvi ja useampaa hammasta varten 2–4. Täysin hampaattomaan leukaan laitetaan tavallisesti 5–6 ruuvia. Toimenpide kestää noin 0,5–2 tuntia, ja se tehdään yleensä paikallispuudutuksessa.
Jotta ruuvit saavat rauhassa kiinnittyä leukaluuhun, irtoproteesin käyttäjän on varauduttava olemaan ilman proteesia 1–2 viikkoa. Jos omia hampaita on jäljellä, tämän ajan voi käyttää tilapäistä hammassiltaa tai irtoproteesia. Paranemisvaihe kestää tavallisesti 2–6 kuukautta.
Usein ruuvissa on valmiina limakalvon läpi tuleva paranemisjatke. Jos jatketta ei ole laitettu, tarvitaan vielä noin 2 viikkoa ennen proteettisen hoidon aloitusta pieni leikkaus. Siinä ikenen alle jätetyn implantin ylin osa paljastetaan ja implanttiin asetetaan limakalvon läpäisevä paranemisjatke.
Paranemisvaiheen jälkeen aloitetaan kruunun, hammassillan tai irrotettavan proteesin valmistus ottamalla tarvittavat jäljennökset. Proteesin valmistus vaatii yleensä muutaman hoitokäynnin.
Uusia implanttihampaita pitää hoitaa yhtä huolella kuin omia hampaita ja ne on tutkitutettava säännöllisesti hammaslääkärillä.