Uusi tuttavuus on liian innokas .............
Tapasin yliopistolla miehen, joka on juuri muuttanut tänne opintojen vuoksi. Hän pyysi minua auttamaan mm. kursseille ilmoittautumisessa ja kyseli muutenkin kaikesta mahdollisesta (opintoihin) liittyvästä. Myöhemmin viikolla törmäsimme uudelleen ja mies pyysi numeroani, koska hän ei tunne täältä ketään. No, ei se mitään, olen itsekin ollut samassa tilanteessa, joten annoin numeroni.
Ja se oli VIRHE. Mies pommittaa viesteillä JATKUVASTI. Laittaa monta viestiä päivässä, kyselee olenko yliopistolla, voinko nähdä viikonloppuna, mitä teen, mitä kuuluu... Jätin vastaamatta eilisiin viesteihin (tiedän, tökeröä, mutta en vain jaksanut jauhaa liibalaabaa ja olin jo kirjoittanut olevani kiireinen) ja silti laittoi viestiä tänä aamuna ja kyseli kuulumisia ja sitä olenko tulossa yliopistolle.
MÄ EN JAKSA. Tiedän millaista on olla uusi ja ilman tuttavia, mutta mulla on itsellä kiire gradun ja töiden kanssa (tämän olen sanonut hänelle about joka toisessa viestissä). Silti tämä asia EI MENE PERILLE ja viestejä satelee. Satunnaiset viestit ymmärrän ja sen että pyytää kahville/lounasseuraksi, mutta jatkuva viestittely... menee jo liiallisuuksiin.
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Jättäisittekö vain kylmästi vastaamatta/vastaisitte vain osaan ja odottaisitte että tilanne laantuu? En oikein tiedä miten sanoa yhtään suoremmin etten ehdi jatkuvasti olla viestittelemässä... Koska olen jo sanonut että mulla on kiire. Lupauduin hänen kanssa kahville ensi viikolla ja toivon että puhelinterrori pysyy aisoissa siihen asti...
Kommentit (8)
En ole tästä ihmisestä kiinnostunut mitenkään muuten kuin tuttavuutena, olen naimisissa. En nähnyt numeron antamisessa mitään ihmeellistä, itsekin olen ollut yksinäinen uudessa kaupungissa ja yliopistossa ja vaihdoin opintojen alussa numeroita vähän kaikkien kanssa, sekä miesten että naisten.
Mua on vähän alkanut "pelottaa" että mies luulee jotain enemmän kuin kaveruutta, mutta en kyllä käsitä mistä sellaisen ajatuksen olisi saanut. Ja samalla hävettää että miksi automaattisesti mies olisi jonkin muunkin kuin ystävyyden perässä.
Tuo 2 viesti oli ap:lta. Aina unohdan sen listätä.
Hei.
Ihmisten välinen viestintä on usein aika hankalaa. Jos kerrot tuttavallesi, että sulla on kiire ja gradu painaa päälle ja toivot sen ilmaisevan, ettei sinulla ole aikaa tavata, hän voi ajatella mielessään vaikka että tuohan tarvitsee nyt taukoja ja piristystä, minäpä pyydän kahville tai leffaan - viestin lähettäjä ja vastaanottaja tulkitsevat samoja sanoja aivan eri tavalla, ilman että kumpikaan on varsinaisesti väärässä.
Usein auttaa olla mahdollisimman konkreettinen. Esim sanat 'nyt on aika kiirettä' ovat suht abstrakteja eivätkä sisällä vielä selkeää toivetta toista osapuolta kohtaan. Sen sijaan jotain tämän tapaista voisit ehkä sommitella suuhusi sopivaksi: (vain esimerkki) "Halusit nähdä huomenna kahvilla. Kiitos ajatuksestasi. Aion kuitenkin nyt seuraavat 4 viikkoa keskittyä pelkästään gradun tekemiseen enkä ikävä kyllä nyt aio sopia tapaamisia minnekään. Toivotan sinulle hyvää syksyä, toivottavasti tutustut ihmisiin, joiden kanssa voit viettää aikaa." Tässä olet selkeästi ilmoittanut omat rajasi mutta myös kunnioittanut häntä ja toivonut hänelle hyvää. Mielestäni tässä on vaikea enää ajatella, että sama ihminen kysyisi taas huomenna ja ylihuomenna jne.
Laajemminkin voit tietenkin miettiä, onko ei:n sanominen ja rajojen asettaminen ihmissuhteissa sinulle haasteellista. Hyvin monelle on. Etenkin tehdä se kohteliaasti ja loukkaamatta, sitä et selvästikään tahdo. Tämäkin on taito, jota voi harjoitella.
Mit'ä tuumaat tästä?
Sun pitää tuoda sille ilmi että oot naimisissa, ei kuitenkaan mitenkään töksäyttämällä. Vaikka seuraavassa viestissä laitat että on tosi kiire kun teet gradua ja mies on kipeenä niin pitää auttaa (tai jotain muuta miehestä, jos et valehdella halua). Sen jälkeen katsot, jatkuuko jatkuva viestittely.
Tietääkö tuo mies, että olet naimisissa?
Hyviä kommentteja kiitos.
Tosiaan, naimisissaolo ei ole tullut puheeksi (toki sormukset ovat minulla sormessa), emme ole puhuneet aiheesta, jossa se olisi tullut esiin (olemme siis puhuneet vain opinnoista), enkä ole sitä halunnut töksäyttää. Mutta tosiaan, täytyy jotenkin luonnollisesti lisätä mies seuraavaan viestiin/keskusteluun. Hyvä esimerkkilause 5 viestillä. :)
Kirkkis osui kyllä asian ytimeen. :) Liian kiltti olen ollut aina ja vastaukseni pitäisi olla napakampia, sellaisia jotka eivät jätä tulkinnanvaraa. Kiitos.
Toimisin kuten sinä jos olen kiinnostunut joko ystävyydestään tai enemmän. Paitsi jos ei ole yhtään mielenkiintoinen mies. Silloin sanoisin ihan suoraan, että hei, tämä ei toimi. Älä ota yhteyttä. En jaksa. Enkä olisi tällaiselle antanut numeroani in the first place.