Onko pakko aina olla yötä???
Isovanhempana ihmettelen lasten tapaa ängetä vanhempiensa luo oman lapsikatraansa kanssa mahdollisimman usein yökylään eli täysihoitoon. Mitäpä sanoisitte, jos mummit ja ukit olisivat aina tulossa joka lomalla ja useana viikonloppuna itseään passuuttamaan (ei siis lapsenlapsia hoitamaan)? Kyllä isovanhemmat ehtisivät nähdä lapsenlapsiaan ihan riittävästi päivävierailuillakin (minun mielestäni) ja paljon mukavampi maku jäisi vierailusta, kun ei tarvitsisi odottaa, milloin kaaoksesta pääsee eikä siivota niin paljoa. Yövierailustahan kertyy aina lisävaivaa. Ja miksi nuoret perheet eivät voi luoda ihan omia jouluperinteitään omassa kodissaan, vaan joka vuosi vaelletaan vuorotellen milloin kenenkin isovanhemman luona. Eronneitten vanhemmista kertyykin iso rinki vaellettavaksi, ja lapsetkin luulevat, että kotona ei voi joulua viettää. Eikä mitään muutakaan lomaa. Ei taida olla ihan tyhjästä temmattu sanonta, että parhaat jouluvalot ovat auton takavalot. Toisinkin voisi varmaan olla, jos vierailut olisivat lyhyempiä.
Kommentit (12)
Miksi en menisi, kun pyydetään? Siivoan, teen ruokaa ja hoidan pihaa siellä.
Jos et itse saa suuta auki ja sanottua, millainen vierailu sinulle sopii, en todella tiedä miten voisin auttaa.
Mikä siinä on, että aikuiset ihmiset eivät osaa puhua tunteistaan ja tarpeistaan OMIEN lapsiensa kanssa?
"On tosi kiva kun tulitte käymään, voitaisiinko kuitenkin sopia, että seuraavalla kerralla tulette vaan päiväksi, tai että me tullaan vaihteen vuoksi teille käymään?"
"Ajateltiin isäsi kanssa viettää tämä joulu kahdestaan."
Harjoittele vaikka peilin edessä. Kyllä se siitä.
Pappa ei tule meille vaikka on pyydetty kylään. Matkaa sinne on 700km, joten päiväreissuja ei tehdä. Mielelläni yöpyisin vaikka hotellissa, mutta aina on kaikilla muilla jotain selityksiä miksei käy... huvittavimpana se että "kallistahan se on", ihan kyllä itse maksaisin omista rahoista.
Ostin sitten kesämökin lähettyviltä, niin pääsee eroon niistä saatanan yöpymisistä toisten nurkissa.
Siis kuinka KUKAAN nyt tulisi teille yökylään jos olet sanonut että ei käy/sovi. Vai etkö osaa puhua?
Sinä itse päätät, kuka kotonasi yöpyy ja kuinka pitkään.
Jos olet sanonut niille aikuisille lapsillesi että ette halua tai jaksa yövierailuja niin tunkevatko väkisin kylään ja sanovat että haista mamma vittu?
Olisi varmaan pitänyt kasvattaa ne lapsoset niin että heille voi aikuisena puhua suoraan kaikista asioista ilman jumalatonta riitaa ja riitelyä.
Ja jos se aikuinen lapsi joskus suuttuu niin ei se ole vaarallista. Se on vain elämää.
En osaa oikein kommentoida kun meillä käytännöt on ihan erilaiset. Yökyläily ei ole kenellekään mitään täysihoitoa vaan vieraat tuovat ruokaa, siivoilevat ja kokkaavat. Meill tiedän isovanhempien ihan vilpittömästi tykkäävän siitä, että lapset ja lapsenlapset tulee viettämään esim. joulua yhdessä.
Ei olla oltu miehen vanhemmilla koskaan yökylässä (omani kuolleet). Mutta jotkut muut sukulaiset soittelevat ja pyytävät tulemaan ja osoittavat kyllä, että tykkäävät vierailuistamme. Ihmiset on erilaisia. Joillekin oma rauha on tärkeä, jotkut saavat iloa siitä, että on paljon ihmisiä ympärillä. Kannattaa sanoa ihan reilusti. Selän takana puhuminen ei auta asiaan.
No, sitä niittää mitä on kylvänyt. Olet ilmeisesti passannut lapsiasi täysihoidossa heidän asuessaan luonasi, niin miten he nyt muuta olisivatkaan oppineet.
Minäkin olen tuon kannalla, että asiasta selviää puhumalla. Samalla olen kiitollinen lämpimistä ja läheisistä suhteista omien vanhempieni kanssa. Kyläillään puolin jos toisin viikkokin putkeen (minulla ei ole lapsia) ja mökillä vietetään aikaa yhdessä. Joulut vietän vanhempieni luona ja pois eivät päästäisi millään. Ihmisiä tosiaan on erilaisia ja yksi tapa ei ole toista huonompi. 😊
Minä en vie isovanhemmille perhettäni yökylään täyshoitoon, mutta he tulevat kyllä mielellään meille.