Onko LVI-asentaja sama asia kuin putkimies?
Mielestäni sama asia, työkaverini väittää että niissä on eroa muttei osaa sanoa mitä. Että kertokaa joku miten on?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama tyhjä päitä molemmat jokainen tee se itsemies pystyy samaan
Pystyy varmaan, mutta jos olet vesitornin päässä niin et saa tehdä itse.
Ei se tyhjäpää putkarikaan saa runkolinja liitosta tehdä:D
Vesilaitokset sankarit sen tulee kytkemään.
Et näin.Kyllähän omaan taloon saa tehdä ihan mitä vaan, putkityöt saa tehdä jopa ihan laillisesti mutta sähkötyöt täytyy tehdä sitten "laittomasti". Ei niistäkään kukaan tiedä kuka ne on oikeasti tehnyt etenkään vanhassa talossa joten siitä vaan tekemään jos osaa ja siltä tuntuu.
Mitä et ymmärtänyt runkolinja liitosta ei voi tehdä itse, vaikka osaan kyllä senkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näin.Kyllähän omaan taloon saa tehdä ihan mitä vaan, putkityöt saa tehdä jopa ihan laillisesti mutta sähkötyöt täytyy tehdä sitten "laittomasti". Ei niistäkään kukaan tiedä kuka ne on oikeasti tehnyt etenkään vanhassa talossa joten siitä vaan tekemään jos osaa ja siltä tuntuu.
Mutta vakuutus ei korvaa, jos joku liitos vuotaakin ja tulee vesivahinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vakuutus ei korvaa, jos joku liitos vuotaakin ja tulee vesivahinko.
No kyllä kuule korvaa toihan on vaan urpaani legenda
Vierailija kirjoitti:
Putkimiehellä yleensä tarkoitetaan putkiston (vesi) kanssa työskentelevää ihmistä. LVI-asentaja voi asennella muutakin, esim. kylmälaitteita.
LVI-asentaja ei voi asennella kylmälaitteita mikäli ei ole suorittanut kylmäalan tutkintoa. Kylmäalan työt ovat luvanvaraisia, putki- ja ilmatyöt eivät ole. LVI-asentaja ja putkimies ovat käytännössä sama asia, putkimies ei vaan välttämättä hallitse niin hyvin ilmavaihtotyöt. LVI= Lämpö, vesi, ilma ja monesti putkimies on pelkkä LV-asentaja.
Pitkiasentaja voi asentaa myös kylmälaitteita, pitää olla molemmilla kylmäluvat ennenkö voi asentaa kylmälaitteita.
Se on täysin sama asia. 30 vuotta takana lvi-asentajan eli putkimiehen kanssa. Käyvät lvi-asentajan koulutuksen, ei putkimies-koulutusta.
Totta, että toiset eivät hallitse ilmastointipuolta, mutta siitä huolimatta kyseessä tismalleen sama ammatti.
Olen ihmetellyt että eikö putkimiehillä tosiaan ole mitään konstia kiinnittää löysänä kalkattavaa vesiputkea, vaan todetaan vain että asialle ei voi mitään. Vaikuttaa aika kädettömältä porukalta.
Vierailija kirjoitti:
Putkimiehellä yleensä tarkoitetaan putkiston (vesi) kanssa työskentelevää ihmistä. LVI-asentaja voi asennella muutakin, esim. kylmälaitteita.
LVI=lämpö,vesi,ilmastointi
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt että eikö putkimiehillä tosiaan ole mitään konstia kiinnittää löysänä kalkattavaa vesiputkea, vaan todetaan vain että asialle ei voi mitään. Vaikuttaa aika kädettömältä porukalta.
Kyllä ne saa kiinnitettyä ja parempi on kiinnittääkin, ettei tule vesivahinkoa. Ensihätään kannattaa säätää vedenpaine matalammalle. Kts...vedenpaineen säädin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne saa kiinnitettyä ja parempi on kiinnittääkin, ettei tule vesivahinkoa. Ensihätään kannattaa säätää vedenpaine matalammalle. Kts...vedenpaineen säädin.
Lisäys... Jos rakenteissa noi putket, voi se vähän haastavaa olla niitä kiristää avaamatta rakenteita. Joten... no can do, jos joku ei avaa niitä rakenteita.
Tein kyllä myös säkövedot mitkä tarkastettiin, et semmoinen tyhjäpää:D