Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tasavertainen oikeus varhaiskasvatukseen, no ei ole!

Vierailija
30.08.2016 |

Olemme hankalassa tilanteessa lähes eskari-ikäisen ja vauvan kanssa. Kunnassamme päätettiin että oikeutta subjektiiviseen päivähoitoon ei rajoiteta, koska kaikilla lapsilla pitää olla tasavertainen oikeus päivähoitoon.

Ok, kiva juttu. Kunnassa on ihan järkyttävän suuri %-osuus lapsia kokopäivähoidossa vaikka toinen vanhemmista on kotona. Kyllä, syitä on moninaisia. Tapa, jolla tätä on yritetty kitkeä on poistaa kuntalisä niiltä jotka pitävät hoitopaikkaa. Hyvä juttu, että jollain rangaistaan. Mutta nyt ei ole enää tasavertaista oikeutta. Ei meillä ole varaa pitää lasta hoidossa, menettäen kuntalisää ja maksaen hoitomaksuja. Näistä tulee yli 400e/kk vaikka olisi vain aamupäivisin.

Nyt joudumme viemään lapsen kerhoon 45min bussimatkan päähän että näkee yhden ikäisensä lapsen arkisin. Puistoissa, avoimilla päiväkodeilla jne on vain pieniä taaperoita, joskus ei niitäkään. Missäs muut? No päiväkodissa, koska muilla näyttää olevan tähän varaan.

Oma lähes 6v lapsi jaa vuoden ennen esikoulua ilman ikäistään seuraa. Aika surkeeta. Toki on illat, mutta ne päivät on aika pitkiä meille kaikille. Ja kerhomatkat rasittavia.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis menetät kuntalisän siitä isommasta, kun hän menee päiväkotiin ja joudut maksamaan päivähoitomaksun, mistä syystä tulisi 400 euron menetys? Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi maksaa sinulle siitä, että lapsesi on päivähoidossa, tätä en tajua.

Vierailija
2/9 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari ei ole päivähoitoa ja sitäpaitsi pakollinen. Se ei vie kuntalisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis menetät kuntalisän siitä isommasta, kun hän menee päiväkotiin ja joudut maksamaan päivähoitomaksun, mistä syystä tulisi 400 euron menetys? Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi maksaa sinulle siitä, että lapsesi on päivähoidossa, tätä en tajua.

Kuntalisän nuoremmasta. Ei minusta tarvitsisikaan olla oikeutta päivähoitoon. Nyt se on, ja kaikki ne sitä käyttää joilla rahaa (lähialueilla kaikki). Tämä jättää yhden yksittäisen 5-6v lapsen täysin vaille ikäistään seuraa. Kritisoin oikeutta pitää lapsia 40h viikossa hoidossa, mutta myös sitä että lapset eriarvoistetaan siihen oikeuteen vanhempien tulotason perusteella.

Vierailija
4/9 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskari ei ole päivähoitoa ja sitäpaitsi pakollinen. Se ei vie kuntalisää.

Meillä on alkuvuodesta syntynyt lapsi, esikoulu alkaa vuoden päästä. Tämän vuoden hän on käytännössä vailla sosiaalisia kontakteja koska niitä ei lähialueiltakaan ole läytynyt. Kerhoissa on pikkuväkeä 2-4v koska ihmisillä on pienet ikäerot lapsilla.

Vierailija
5/9 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan antaa lapsellesi varhaiskasvatusta ihan itse. Miksi yhteiskunnan pitäisi se tehdä?

Vierailija
6/9 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntalisän nuoremmasta. Ei minusta tarvitsisikaan olla oikeutta päivähoitoon. Nyt se on, ja kaikki ne sitä käyttää joilla rahaa (lähialueilla kaikki). Tämä jättää yhden yksittäisen 5-6v lapsen täysin vaille ikäistään seuraa. Kritisoin oikeutta pitää lapsia 40h viikossa hoidossa, mutta myös sitä että lapset eriarvoistetaan siihen oikeuteen vanhempien tulotason perusteella.

Pienituloisena maksat pienen hoitomaksun. Ja todennäköisesti saat turhan suuren kuntalisän (ne pitäisi muutenkin poistaa).

En ole ikinä osannut ajatella tavallasi, että menetän joka kuukausi 800 e, kun en saa asumistukea.

Vierailija
7/9 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan antaa lapsellesi varhaiskasvatusta ihan itse. Miksi yhteiskunnan pitäisi se tehdä?

Voinhan minä. Ikätovereiksi en muutu. Ongelma on se, että meillä ei ole varaa pkhoitoon jossa kaikki ikätoverit ovat (5-6 vuotiaat). Ongelma ei ole mielestäni olemassa nuoremmilla, joille kerhoista löytyy seuraa. Ap

Vierailija
8/9 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei oikeasti olisi varaa, olisi se päivähoito teille ilmaista, lukuunottamatta sitä kuntalisän menetystä. Olen (nykyisin) kahden lapsen yksinhuoltaja. Teen vuorotyötä, joten lapset saa olla hoidossa vain sillon kun itselläni on töitä. Töitä todella epäsäännöllisesti, eli välillä lapset on hoidossa 60 tuntia viikossa, välillä taas monta viikkoa kokonaan ilman päivähoitoa. Tulot niin pienet, että hoito on ilmainen. Olen todella kiitollinen ilmaisesta hoidosta, vaikka tasapuolista se ei kaikkien mittareiden mukaan olekkaan. Sillä jos ei minulla töitä aina ole, eivät lapsenikaan saa mennä hoitoon edes sitä 20 tuntia viikossa, koska on vuorohoito. Vein lapseni ensimmäisen kerran päiväkotiin nuorimman ollessa yli 3,5 vuotias, vaikka tosiaan ilmaiseksi olisivat saanut siellä olla. Mielummin järjestin hoidon töitteni ajaksi muuten niin kauan kuin se oli mahdollista. Enkä todellakaan olisi edes harkinnut vieväni lapsia kunnalliseen hoitoon sillon kun en töitä tehnyt. Miksi niitä lapsia tehdään, jos ei niiden kanssa haluta itse olla? Tai niitä itse hoitaa niin paljon kun se on mahdollista? Ei kenelläkään muulla ole velvollisuutta hoitaa lapsia, kuin niiden lasten vanhemmilla. Täällä ollaan aika hiton etuoikeutettuja, että lastenhoito on järjestetty niinkuin on...

Vierailija
9/9 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päiväkoti on lähellä niin kysy saisitteko mennä sinne leikkimään. Ainakin meidän päiväkodin pihaan on naapuruston lapset (vanhempineet, vanhempien valvonnassa) tervetulleita, sillon kun päiväkodin laspetkin ulkoilee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi