Joka kasvattaa lapsena kiltiksi, tekee hänelle karhunpalveluksen
Kiltit lapset voi tuntua aikuisista söpöiltä, mutta aikuisena he harvoin pärjää elämässä. Ihmisen pitää oppia pitämään puoliaan, ilmaisemaan rohkeasti oma mielipiteensä ja osata olla välittämättä muiden mielipiteistä. Kiltiksi kasvatetuista tulee koulukiusattuja, työympäristössään väheksyttyjä tai hyväksikäytettyjä jne. On aivan sairasta että lapsia kasvatetaan kilteiksi. Pitäisi voida tehdä lasu jos joku kasvattaa lastaan kiltiksi, koska se on lapselle haitaksi.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Minä kasvatin lapseni muistuttamalla, että jos teet väärin, älä jää kiinni. Vain tyhmä saa rangaistuksen.
Ulospäin nämä ovat kilttejä, kohteliaita jne. ja todellisuudessa koska tahansa valmiita viemään toisen rakkaimmat tavarat, jos siitä on heille hyötyä.
Hyvä meininki, vaikka ehkä hivenen wt.
Aamen aloittajalle! Terveisin, Kiltiksi ja pienemmälle periksi antamaan kasvatettu
Samaan aikaan voi olla kiltti ja osata pitää puoliaan ja ilmaista mielipiteensä. Mulla on yksi tosi kiltti ja viisas kollega, joka ei tosiaankaan ole mikään kynnysmatto. Hän on avulias ja ystävällinen mutta osaa myös sanoa ei. Minusta avainsana on hyvä itsetunto, joka kiltilläkin ihmisellä voi aivan hyvin olla. On tärkeää kasvattaa lapsi niin, että hän arvostaa itseään ja muita, ja ymmärtää, ettei kaikkia ajatuksiaan ole syytä ilmaista, jos ne ainoastaan loukkaavat muita. Sitä paitsi miksi pitäisi kasvatuksessa ottaa lähtökohdaksi se, että joitakin ihmisiä tullaan kiusaamaan tai väheksymään? Miksi ihmisen pitäisi olla tietynlainen, jotta ei tulisi kiusatuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kasvatin lapseni muistuttamalla, että jos teet väärin, älä jää kiinni. Vain tyhmä saa rangaistuksen.
Ulospäin nämä ovat kilttejä, kohteliaita jne. ja todellisuudessa koska tahansa valmiita viemään toisen rakkaimmat tavarat, jos siitä on heille hyötyä.
Hankala sanoa, me vanhemmat olemme akateemisia ja lapsistakin jo kaksi vanhinta on yliopistossa, joten ihan peruswt-meninikä tämä ei taida olla. Lapset eivät koskaan koulussa jääneet kiinni pahanteosta ja mitä teineinä tekivätkään, niin siitä ei heitä kiinni saatu ja rangaistu.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan voi olla kiltti ja osata pitää puoliaan ja ilmaista mielipiteensä. Mulla on yksi tosi kiltti ja viisas kollega, joka ei tosiaankaan ole mikään kynnysmatto. Hän on avulias ja ystävällinen mutta osaa myös sanoa ei. Minusta avainsana on hyvä itsetunto, joka kiltilläkin ihmisellä voi aivan hyvin olla. On tärkeää kasvattaa lapsi niin, että hän arvostaa itseään ja muita, ja ymmärtää, ettei kaikkia ajatuksiaan ole syytä ilmaista, jos ne ainoastaan loukkaavat muita. Sitä paitsi miksi pitäisi kasvatuksessa ottaa lähtökohdaksi se, että joitakin ihmisiä tullaan kiusaamaan tai väheksymään? Miksi ihmisen pitäisi olla tietynlainen, jotta ei tulisi kiusatuksi?
En käyttäisi tuolloin sanaa kiltti. Voi olla reilu ja ystävällinen ja samalla itsevarma. Kiltteys on minusta tottelevaisuutta ja sellaista itsensä vähättelyä.
Heikkoja ja epävarmoja kiusataan. Miksi pitäisi kannustaa ketään olemaan heikko ja epävarma?
En itse saa kiksejä muille pahanteosta mutta ärähdän myöskin helposti jos muut kohtelevat paskasti, olen muuten suht babyface ja on aina hupaisaa nähdä vittuilijoiden ilmeet kun vittuilen takaisin, en nimittäin näytä siltä että laittaisin kampoihin. Kerran huusin yhdelle pissikselle joka lähti juoksemaan pakoon. Ei voi mitään sille että näyttää naapurintytöltä ja kaupungin kovikset luulevat että voi kohdella miten huvittaa ja alkavat sitten itkeä kun yhyy se oli ilkeä kun huusi minulle.
Enpä usko, että minua on tarkoituksella kasvatettu kiltiksi. Oliphan vain kotiolosuhteet niin rajähdysalttiit, että oli parasta olla ilmaisematta tarpeitaan tai mielipiteitään. Aikuisiän ongelmat ovat juuri niitä mitä ap kuvasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala sanoa, me vanhemmat olemme akateemisia ja lapsistakin jo kaksi vanhinta on yliopistossa, joten ihan peruswt-meninikä tämä ei taida olla. Lapset eivät koskaan koulussa jääneet kiinni pahanteosta ja mitä teineinä tekivätkään, niin siitä ei heitä kiinni saatu ja rangaistu.
Akateemisuus ei tee immuuniksi roskasakkiudelle. Perheesi on todiste siitä.
Itse olen juuri tollainen lassukka. Vanhemmat kasvattanut siihen, että pitää totella. Nyt vanhempana sitten voivottelevat kuinka olen liian kiltti. Eivät opettaneet pitämään puolia. Sisareni joka on toista sukupuolta on opetettu pitämään puolensa. On samaan aikaan kiltti, mutta opetettu pitämään omat oikeudensa. Itseä harmittaa kun ei ole minua noin kasvatettu. Itsekkin olen töissä nimenomaan se, joka tekee melkein kaikki mitä pyydetään. Toki raja minullakin löytyy, mutta silti pitäisi opettaa lapset puolustamaan omaa oikeuttaan ja olemaan samaan aikaan kohtalaisen kiltti.
Mulla särähtää aina korvaan jos joku puhuu aikuisesta kilttinä. Lapset on kilttejä. Aikuinen voi olla reilu, hyvä tyyppi, ystävällinen jne. mutta jos on kiltti niin silloin on usein just sellainen joka ei osaa pitää puoliaan, tottelee muita ja yrittää miellyttää vaikka itse kärsisi.
Vierailija kirjoitti:
Liian kiltiksi ei kannata kasvattaa, muttei missään tapauksessa myöskään ilkeäksi. Yllä malliesimerkki viimeksi mainitusta kasvatustyylistä, jolla saa aikaan ihan yhtä lailla rumaa jälkeä.
Eräs muistaakseni ruotsalainen kirjailija on kirjoittanut kirjan: Ole kiltti itsellesi. On eri asia olla kiltti ja nöyristelevä, joka antaa muiden käyttää ylenmäärin hyväksi. Viisaampaa on olla kohtalias, mutta tarvittaessa valmis puolustamaan omia rajojaan ja hyviä arvojaan. Nämä arvot luodaan kotona.
Tuttavani on kohtelias, auttavainen, jakaa iloa ympäristöönsä, mutta tarvittaessa jos joku on esim. tahditon hänelle tai hänen tuttavilleen syyttä suotta, hän on jämäkästi valmis puolustamaan. Tekee senkin ilman huutoa.
http://m.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/kiltit-tytot-paasevat-taiva…
Kiltit tytöt pääsevät taivaaseen, tuhmat tytöt minne vain.
Se että on kiltti ei tarkoita että olisi selkärangaton kynnysmatto. Minusta kiltteys on muiden huomioimista, mutta tottakai silläkin on rajansa (esim. oma jaksaminen, epäreilut hyväksikäyttäjät jne).
T. Kiltti jonka yli ei kävellä ja pitää muidenkin puolia
Mä en ole varmaankaan paras asiantuntija kun oma lapsi ei ole vielä edes syntynyt, mutta mun mielestä on ihan jees olla kiltti kunhan ITSETUNTO on kohdillaan ja tarvittaessa uskaltaa sanoa EI. M28 ja latino