Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen päivähoito, vanhemman työttömyys ja te toimiston kanta

Vierailija
30.08.2016 |

Olisi mukava tietää asiasta oikeasti tietäviltä lapsen päivähoidosta ja te toimiston suhtautumisesta asiaan. Ensisijaisesti haluaisin faktatietoa niiltä, joilla on lapsia itsellään ja ovat te toimiston kanssa asioineet.Eli asun Helsingissä, yksi lapsi. Olen ollut työttömänä nyt viime keväästä asti. Haen töitä koko ajan, mutta ongelmana on työpaikkojen vähyys. Ei siis ole työpaikkoja, mitä voisin hakea, ja niitä joihin olen hakenut, en ole päässyt edes haastatteluun. En edes kaupan kassalle... osapäivätyökin riittäisi jos osuisi niin ettei tarvitse laittaa päiväkotiin lasta, kun miehellä nettotulot n. 2200 e kk ja vuokra vain 900 ekk.Haen uudelleen opiskelemaan nyt sykyn yhteishaussa, keväällä en päässyt.

Haluan hoitaa lapsen kotona niin kauan, kun en ole töissä. Näin siis koen tekeväni edes jotain hyödyllistä, en "makaa perse homeessa kotona" kuten täällä kauniisti ilmaistaan... Vien lasta päivittäin kerhoihin jne ja käy 2 x vko kaupungin kerhossa 2,5 tuntia aamupäivisin.Mielestäni toimin oikein, kun en vie päivähoitopaikkaa sitä tarvitsevalta (opiskelevan tai työssäkäyvän vanhemman lapselta).

Nyt kuitenkin te- toimiston virkailija vihjaisi, että lapsella täytyisi olla pk paikka valmiina jos työllistyn. Siis mitä?En tajua, miten tämä voisi olla mahdollista, ei mikään pk ota lasta listoilleen "varmuuden vuoksi". Kysyin asiaa päivähoidon ohjaajalta, ja hän selkeästi kertoi, että hoitopaikkaa haetaan kun on tiedossa työpaikka tai koulutuspaikka. Ei ole mitään väliaikaishoitopaikkoja lapsiparkki tyyliin. Hoitoon ei ole varaa eikä halua laittaa jos ei ole töitä, maksaa meille 270 ekk ja itse saan peruspäivärahaa 640 e kk, ei muita tukia. Kaupungin täytyy se järjestää 2 vkon kuluessa jos saan töitä joten olen työmarkkinoiden käytettävissä ja HAEN töitä.

Nyt, jos tulee "aktivointitoimenpiteitä" eli joudun kurssille tms, mihin laitan silloin lapsen? Viikon kurssille osallistumisen ajaksi en saa pk paikkaa, enkä tiedä, ottaisiko mikään pk vastaan lasta joka ei ole koskaan ollut kodin ulkopuolella hoidossa yhtäkkiä. Veisi yhden hoitajan resurssit täysin, ja miten sitten paikkajako menisi, siis kun hoidontarve olisi vain tilapäinen? Ei kai missään ole lapsiparkkityylisesti tilaa "silloin tällöin en tiedä koska" tyyppiselle hoidolle? Täytyyyhän lasten lukumäärä tietää etukäteen jo ihan työvuorollisistakin syistä.
*jatkuu*

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*jatkuu*

Samaa mietin, jos tulee tämä 5 pvä 3 kk aikana tehtävä työ- suunnitelma voimaan, tai muuten peruspäiväraha laskee. Mitä ihmettä, miten päivähoito järjestettäisiin? Ei ole varaa palkata hoitajaa kotiin. Meidän tapauksessamme joutuisin siis oikeasti maksamaan siitä, että voisin mennä ilmaiseksi, ilman tuloja, töihin. Tuo jos mikä on orjatyötä ja lisää kustannuksia kaupungille. Pahimmassa tapauksessa veisin lapsen hoitoonn ja itse menisin ilmaiseksi naapuripk töihin, ja joutuisin maksamaan siitä että olisin siellä ilmaiseksi työssä kun muut saisivat palkkaa joilla maksavat sen lapsensa hoidon naapuripäiväkodissa.Mielestäni teen nyt jotain hyödyllistä kun hoidan lasta, teen kotitöitä ja ruokaa kotona, muuten lapseni päivähoito maksaisi yli 1000 e kaupungille (+ me maksaisimme sen 270 e kk joka olisi pois muusta kulutuksesta).

Mikähän olisi päättäjien kanta asiaan, kun välillä suu vaahdossa arvostellaan työttömiä jotka vievät lapsen hoitoon ja välillä sitten vaaditaan viemään hoitoon vaikka olisi työtön. Eli mikä on oikea toimintapa? Tuntuu että kun on työtön, aina tekee väärin joidenkin mielestä. Onko se yleistä sitten että työttömien lapsen ovat hoidossa? En tiedä, kun en tunne muita työttömiä. En edes viitsi ottaa kantaa siihen mikä olisi paras lapsen kannalta joka on kohta 3,5 vuotias, muissa maissa alkaa esikoulu jo 3 vuotiaana, ja se on ilmainen. Meillä ei tuota 270 euroa ole ylimääräisenä, jonka lapsen päivähoito meidän tuloillamme maksaisi jos ole työtön, ja kuten sanoin, en edes halua viedä, jotta teen edes jotain hyödyllistä.

Vierailija
2/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä ole ketään työttömiä vanhempia? Taitaa tosin olla lasten lounasaika....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni olivat osa-aikahoidossa kaiken aikaa, kun täyttivät 3 vuotta. Kun pääsin töihin, oli helpompi vaihtaa osa-aikapaikka saman päiväkodin kokoaikapaikaksi kuin saada kokonaan uusi paikka.

Huomataan se, että lasta päivähoitoon vaativa työkkäritäti tai - setä ei ole päättäjä! Ei hän ole edes virkamies vaan ihan tavallinen talliainen, joka haluaa ehkä korostaa omaa valtaansa ja jotain tehdäkseen esittää laittomia vaatimuksia.

Vierailija
4/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne, mutta toisin päin. Eli olen töissä itse ja mies on työtön.

Luojan kiitos, satuin olemaan kesälomalla, kun mies laitettiin työkkärin kurssille. Työkkärissä perusteltiin kurssia sillä, että on vaarassa syrjäytyä ja päivärytmin löytymistä.

Mikäpä siinä, mies pyörittää kolmilapsista perhettä, kaksi koululaista ja yksi 2v. Kyllä siinä syrjäytyminen ja päivärytmin katoaminen on riskinä, aivan kuten kaikilla kotiäideilläkin!

Meillä on päivähoitohaku lähipäiväkotiin voimassa, siirretään aloituspäivää sitten jos työtä ei löydy.

Isoin ongelma on tosiaan nuo palkattomat työt ja kurssit, koska mun tuloilla päivähoitomaksu on täysi ja tokaluokkalainen tarvitsisi iltapäivähoitoa, kun on loppuvuodesta syntynyt vähän honkkeli poika. Eli n. 400e/kk kuluja koituu meidän perheelle, kun työtön laitetaan löytämään päivärytmiä ja ehkäistään syrjäytymistä...

Vierailija
5/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän on pakko tuossa tilanteessa sitten erota niin että haen minulle ja lapselle oman asunnon. Kysyin Helsingin päivähoidon ohjaajalta ja hän sanoi ettei mikään pk ota lasta joka ei ole ikinä ollut kodin ulkopuolella hoidossa ilman tottumisjaksoa tms hoitoon. Yhtäkkiäkö veisin 10 tunniksi (joka menee matkoineen varmaan) lapsen hoitoon? Ei onnistu. Ja mitä jos sairastuisi tms? Miehellä sellainen työ jossa joutuu matkustelemaan toiselle mantereellkin välillä, ei ole ketään hoitoapua. Osapäivähoitokin maksaa 170 e kk, ei ole varaa!

Tuntuu että vanne kiristyy kurkun ympärille. Ei tässä olisi hätää jos ei olisi lasta, mutta kun täytyy huolehtia että lapsi saa ruokaa ja katon pään päälle. Ja hirveää sanoa, mutta en olisi työtön ilman lasta, raskaus- ja vauva- aika aiheutti erinäisiä terveysongelmia joiden vuoksi halusin hoitaa lapsen kotona. Olen tätä ennne tehnyt töitä aina, alkaen lehdenjaosta ja mansikanpoiminnasta siivoamiseen ja puhelinmyyntiin, hotelli- ja toimistosiivoukseen, myynti- ja taloushallintoon, lastenkodin ohjaajaan. Töitä ei saa kun koulutus puuttuu.

Vierailija
6/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hieman eri tilanne, mutta työttömänä minäkin ja pieni lapsi on. Erona se, että olen yh ja asumme Vantaalla. Täällä on päivähoitoa rajattu ja aluellamme puolipäivähoitoa järjestetään päiväkodissa, jossa muutoin on vain eskari. En halunnut lasta sinne, koska täysipäiväisen hoidontarpeen ilmaantuessa hän joutuisi yhtäkkiä vaihtamaan päiväkotia.

Jos tätä päivähoidon rajausta ei olisi tehty, niin olisin säilyttänyt päivähoitopaikan. Olisin voinut tehdä keikkatyötä silloin tällöin. Mutta en vaan jaksa sitä kaikkea byrokratiaa.

Olen myös hakenut kouluun enkä päässyt. Se on kuitenkin päätavoite. Minulla ei ole paniikkia päästä töihin koska aika stressaavaa se oli yksin pienen lapsen kanssa. Nyt haen lapselle hoitopaikkaa tammikuusta alkaen. Jos en pääse kouluun, niin sitten on hankalaa. Juuri noita pilipalikursseja pelkään.

Vierailija
7/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä miten toisaalta edes opiskelen,kun joudumme silti miehen tulojen takia maksamaan yuon 270 ekk. Jos olisin yh, päivähoito olisi ilmaista ja olisi helpompi ottaa vastaan sijaisuuksia jne kun ei tarvitsisi maksaa hoidosta. Samoin opiskellessa, nyt en voi edes harkita aloja joissa vaaditaan päivittäistä läsnäoloa. En tajua miten tuo päivähoito voi meidäntuloilla olla niin kallista,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän