Miten lentokentällä vauvan kanssa?
Rattaathan joutuu antamaan jo sinne tiskille, joten miten passintarkastuksen jälkeen?
Ajattelimme ottaa rintarepun, mutta onko tarpeellinen? Vauva on vasta 3 kk, joten istumaan ei voi vielä niihin kärryihin laittaa. Onko siellä yhtään vauvakaukaloisia kärryjä (en ole koskaan nähnyt).
Mutta antakaa vinkkejä...rintareppu, kantoliina jne.
Lisäksi takaisinpäin tullessa emme saa koneessa sitä vauvan seinäkoppaa. Olisiko kantoliina silloin paras, jotta vauva saisi nukuttua vai onko ihan syli kuitenkin paras. Kantoliina ei vielä meille ole niin tuttu (äidille eikä lapselle), että esim. imetys hankalaa jne.
Kommentit (15)
Ollaan aikoinaan matkusteltu paljon esikoisen vauva-aikana ja meilla oli aina oma auton turvakaukalo mukana lentomatkoilla. Oli minusta kateva lentokentilla ja myos automatkoilla maaranpaassa. Yleensa myos koneesta loytyi vapaa paikka, jonka viereen saatoimme vauvan kaukalon kanssa istua.
Matkarattaat saa muuten useimmiten ottaa siihen koneen ovelle saakka, josta vievat sitten ruumaan. Tosin joskus saat ne takaisin vasta sitten hihnalta-joskus taas tuovat heti kun poistut koneesta. Sitakin voit kysya etukateen.
Nytkin paaatin,etta kaukalo otetaan koneeseen. Finnairilta tiedusteltuani, kuulin,ettei ko. koneessa edes mitaan vauvansankya ole. Matkarattaat (peg peregot)pakataan heti matkalaukkujen kanssa ruumaan. Otan niihin pehmean kantokassin.Uskon,etta vauvan on ihan mukava niissa matkarattaissakin olla -olemme menossa suht lampimaan kohteesen.
Rintarepun otamme myos varmuuden vuoksi mukaan, en tieda tuleeko tarvetta. Luulen,etta parjataan nain. Onneksi mieskin on nyt mukana. Esikoisen kanssa lensin yleensa yksin Suomeen-asuttiin silloin ulkomailla.
Mukavaa matkaa teille
Mutta kun on lomalento, niin on varmaan ihan piukkaan myyty istumapaikat ja turvakaukalolle voisi olla vaikea löytää sijoituspaikkaa koneessa. Lisäksi matkustamme bussilla ja auton vuokraamisesta emme ole mitään päättäneet vielä. Turvakaukalo siten olisi aika turha mukanakin.
Ehkä me nyt sitten otamme sen rintarepun ja mies saa sitä kantaa :o) Minulla alkaa jo selkä sen kanssa kipeytymään ja tosiaan kantoliina on hankalampi (ei niin kauniskaan), kun en ole sitä vielä paljon tottunut käyttämään. Ja tietysti rattaat...
Heips!
Autokaukaloa ei kannata ottaa mukaan varsinkaan lomamatkalle jossa koneet ovat yleensä niin täynnä ettei kaukaloa saa sijoitettua penkille. Jos koneessa ei tilaa niin kaukalo lähetetään ruumaan koska käsimatkatavaroillekkin yleensä vähän tilaa. Voit tietenkin soittaa ja kysellä miten täynä kone on pari päivää ennen reissuanne.
Suosittelen kantoliinaa taikka muuta vastaavaa, muistaakseni kentällä ei ole niin sanottua vauvaratasta vaan vanhemille lapsille tarkoitettuja istuma kärryjä.
Pieni vinkki: kandee ottaa koneeseen paritkin vaihtovaatteet, jos sottua tulee niin ainakin vaavalle on vaihtikset mukana. Itselleni kävi kerran esikoisen kanssa niin että kakat niskaan asti ja sit olinkin liemessä kun unohdin pakata koneeseen mukaan vaihtikset! :) Onneksi oli peitto mukana niin käärin pojan siihen ja eikun koneesta ulos! :)
Vaaveleilla on ahtaat korvakäytävät joten lasku yleensä ' kivulias' , joten imettäminen taikka tuttia olisi silloin hyvä antaa.
Tsemppiä reissuun ja nauttikaa siitä.
Terkuin Kitty ja pikku neiti 3kk
Meillakin edessa lomalento ja on totta,etta silloin kone taydempi. Mutta silloin kaukalon voi laittaa ylos sailoon tai lentoemot ottavat talteen. Meillakin bussimatka sitten edessa ja siella varmaan kaukalollekin " istumapaikka" . Meilla se ongelma,ettei vauva oikein nuku sylissa.
Varmaan kylla silla rintarepullakin parjaatte.
Tuosta imettämisestä laskun tai nousun aikana. Minulle tuli stuertti sanomaan kun olin ennen koneen nousua imettämässä vauvaani että nousun aikana pitää sitten olla molempien kasvot menosuuntaan eli ei siis voisi silloin imettää. En sitten tiedä onko laskun aikana sama asia. Tutti oli sitten vauvan suussa.
lomalennoilla koneet on helposti niin täynnä ettei sinne mahdu kaukalon kanssa.
En muuten tiedä miten lentoemot suhtautuvat omiin kaukaloihin, mun käsittääkseni muksut pitää olla vanhemman turvavyöhön kiinnitettävässä turvavyössä aina " kun merkkivalo palaa" , eli vähintään nousussa ja laskussa. Lentoemäntien ja stuerttien tapa suhtautua vauvamatkustajiin vaihtelee tosi paljon, ite olen saanut sekä hyvää että huonoa kohtelua.
Ja niistä vaihtovaatteista: meidän poika on paitsi superpulauttaja, myös satunnaiskakkaaja. Lanzarotelta tultaessa poika päästi viikon ajan panttaamansa kakat, ja sitä tavaraa oli niskasta varpaisiin asti! Oli hieman hankalaa vaihtaa poika kuiviin lentokoneen ahtaassa vessassa, kun oltais tarvittu suurin piirtein painepesuria ja koneen vessan vesihanoja piti painaa kaksin käsin että sai tulemaan sopivan lämpöistä vettä.
Siitäkin selvittiin. Mulla on aina mukana kahdet vaihtovaatteet pojalle ja puhdas paita itelle. Molemmat ollaan kovia sotkemaan :)
Hauskaa matkaa! Kyllä kaikki järjestyy, vaikka vähän hiki tulisikin välillä.
Ei yleensä onnistu, koneet ovat niin täysiä ja lomalentokonetyypit niin ahtaita etteivät kaukalo mahdu edes hattuhyllylle. Lentoemolle jos annatte kaukalon se menee ruumaan.
Lapsi istuu sylissä omassa vyössä joka tulee kiinni aikuisen vyöhön. Ja jos ' turvavyön merkkivalo' palaa on myös sylilapset laitettava kiinni vyöhön. Kyse on turvallisuudesta. Paljon olen nähnyt närkästyneitä vanhempia koneessa kun heitä on pyydetty laittamaan myös lapsi vyöhön...ihmettelen kovasti!
Lapset saavat toki liikkua koneessa, mutta hyvä on vanhemman muistaa että tilat ovat ahtaat, ihmisiä paljon ja kaikenlaista rautatanko ja muuta nippeliä siellä sun täällä mihin saattaa pikkuiset satuttaa itsensä. Ja niin...henkilökunnan työaluehan on se käytävä.
Itse suunnittelemme myös kesäkuuksi lomareissua ja yritän itsekin pitää nämä asiat mielessä.
Hauskoja matkoja ken niille lähtevät!
ja mulle on sanottu, että saan pitää (kokoontaitettavat) matkarattaat mukanani portille saakka. Ja saan ne sitten Budapestissä taas käyttööni transit-ajaksi. Tuo helpottaa todella meidän lentokentällä oloa, sillä matkustan 0- ja 2-vuotiaiden lasten kanssa yksinäni.
ä aikoja mahdollisesti viereisellä tyhjällä penkillä (jos koneessa tyhjiä paikkoja, en tiedä onko). Mä olen joskus imettänyt nousuissa ja laskuissa, mutta ajoitus tuohon touhuun on hieman hankalaa, kun koneet usein odottelee jonkin aikaa ennen kiitorataa. Lisäksi meidän vajaa 7-kuinen vauveli varmasti huomaa ympärillä tapahtuvan vauhdin kiihtymisen ja tuskin imee silloin vaan ihmettelee...
Vauvojen kanssa on kyllä oikein helppo matkustaa, esikoisen kanssa matkustin paljonkin. Kun esikoinen oli viisikuinen matkustimme jenkkeihin, ja toiseen suuntaan emme saaneet sitä koppaa seinään. Vauva oli jalkojeni päällä suurimman osan matkasta (siis reisin päällä kun istuin), ja nukkui siinä makoisasti ja leikki. Hyvin meni:-) Toiseen suuntaan nukkui kantokopassa kun oli yölento yli Atlantin.
...lentänyt olen nyt kohta 8-kuisen pojan kanssa kolme kertaa edestakaisin; kaksi kertaa Suomessa ja kerran Englantiin. Rintareppu on ollut oiva apu, vaikka senkin kanssa on välillä vähän sähläämistä - erityisesti, jos matkustaa yksin, eikä välillä voi antaa vauvaa toiselle syliin. No, kyllä kai lentoemoiltakin ym. voi pyytää apua. En tiedä, jaksaisinko kyllä enää nykyään 9.5-kiloista poikaa siinä repussa kantaa... Hki-Vantaan lainattavat rattaat on vielä tämänkin ikäiselle mielestäni aika kökköjä, koska vaikuttaa, että jos on liikkuvainen/kiemurtelevainen vauva, niin pääsee vähintään rötköttämään niissä miten sattuu tai jopa niistä tipahtamaan. Eli ovat kai isommille lapsille.
Niin, mutta piti kirjoittamani siitä, että Heathrow' lla taas olisi saanut omat matkarattaat portille asti. Eli käytännöt vaihtelee. Ehkä Hki-Vantaallakin " säälitään" esim. yksin kahden pienen lapsen kanssa matkustavaa ja annetaan ottaa rattaat mukaan portille. Voikohan asian tarkistaa etukäteen? Tai sit se riippuu jopa virkailijasta, joka sattuu olemaan vuorossa?
Heips, me lennetään Malevilla kans Budapestiin huhtikuussa ja jatketaan siitä sitten Ateenaan mukana lapset 3,5 vuotta ja vauva silloin noin 8 kuukautta.
Oli kiva kuulla, että rattaat saisi portille asti ja sitten vielä Budapestissa saisi uudelleen käyttöön. Täytyykö tästä sopia jo etukäteen, milloin? Meillä on Budapestissa koneenvaihtoaikaa vajaat kolme tuntia ja rattaita silloin tarvittaisiin. Mielelläni kuulisin sinun kokemuksesta Malevilla ja Budan kentältä sitten. Juuri oli tarkoitus avata keskustelu tästä ratas-asiasta, mutta täällähän oli hyvä keskustelu jo käynnissä.
Kantoliinan meinasin minäkin ottaa mukaan. Vauva saa olla sylissä ja tuttia tai tissiä meinasin nousun ja laskun ajaksi tarjota.
mukavaa matkaa kaikille lasten kanssa reissuun lähtijöille!
T.Gerbera
Toisella kerralla vielä tarkistin, että onhan asia varmasti näin kun hän ekalla kerralla kirjoitti, eli että saan viedä rattaat portille saakka Helsingissä ja saan ne sitten Budapestissä käyttööni. Taidanpa varuiksi printata tuon meilin, jotta voin näyttää sitä lentokentällä. Olen meinaan totaalisessa pulassa siellä Budapestissä kahden lapsen kanssa, joiden nukkuma-aikakin tulee ennen toisen koneen lähtemistä, jos en rattaita transit-ajaksi saa.
Mun mies lensi reilu viikko sitten Budapestin kautta Malevilla, ja oli tsekannut meille jo esim. lasten leikkipaikan valmiiksi sieltä kentältä:-)
Meillä oli 4kk vauvan kanssa viikonloppureissulla mukana vain rintareppu. Lentokentillä (molempiin suuntiin lennon vaihto) vauva oli sylissä ja rintareppu kulki mukana repussa, josta se saatiin heti käyttöön perille päästessä. Mutta meitä oli 2 aikuista ja 1 vauva...joten pystyi välillä vaihtamaan vauvaa sylistä toiseen.
Meillä oli 4kk vauvan kanssa viikonloppureissulla mukana vain rintareppu. Lentokentillä (molempiin suuntiin lennon vaihto) vauva oli sylissä ja rintareppu kulki mukana repussa, josta se saatiin heti käyttöön perille päästessä. Mutta meitä oli 2 aikuista ja 1 vauva...joten pystyi välillä vaihtamaan vauvaa sylistä toiseen.
olen lentänyt nyt 4-kuisen poikani kanssa jo 3 kertaa (isovanhemmat asuvat kaukana), ja musta kantoliina tai rintareppu on kentällä kätevä. Saa kädet vapaaksi.
koneessa poika on nukkunut sylissä. kotimaan lennot menee jees, m utta yli 5 tunnin lomalento oli itelle ahdasta. uolkomaan lennoilla kannattaa ottaa mukaan Finnairilta saatava muovipussi, vaunut on siihen kätevä pakata takasintullessa.
etenkin laskussa kannattaa joko imettää tai antaa tuttia. vauva muistaa nieleskellä.
helsingin kentällä on koti- ja ulkomaan terminaalien välissää isompi lastennurkkaus, jossa mm. matkasänky, mikro, hoitopöytä, leikkipaikka, videot ym. muuten invavessoissa varsin hyvät hoitopöydät.