Mikähän sairaus tämä VOISI olla?
Olen 25v nainen. Perusterve, en käytä mitään lääkkeitä enkä päihteitä enkä ole myöskään kokeillut.
Toukokuussa huomasin käsien alkaneen vapista. Ensin pidin sitä lähinnä huvittavana mutta nyt vapinaa on ollut päivittäin siitä lähtien. Kädet vapisevat levossa ja liikkeessä. Öisin saatan herätä vapinaan ja joskus tuntuu kuin koko sänky heiluisi. Vapina tuntuisi tulevan jostain kropan sisältä vaikka oikeasti kädet eivät heiluisi.
Pahimmillaan vapina on kaikenlaisen fyysisen aktiviteetin jälkeen kuten lenkin tai pyykkien laiton ja pyöräilyn. Silloin vapinaa on myös jaloissa ja se on erittäin huomattavaa tutinaa, ja menee ohi useiden tuntien kuluessa.
Muuna vaivana on ollut lihasnykäyksiä jaloissa ja käsissä(sormet), yleensä levossa iltaisin sängyllä maaten tai sohvalla/tuolilla/saunassa istuen kun raajat on rentoina. Olen tähän koittanut magnesiumia kuukauden ajan mutta apua ei ole ollut.
Muita vaivoja ei ole. Ruoka maistuu ja syön monipuolisesti 4-5ateriaa päivässä, liikuntaa harrastan minkä opiskeluilta jaksan, noin 2kertaa viikossa käyn jumpassa tai uimassa ja pyörällä liikun hyötyliikunnan merkeissä. Stressiäkään ei ole ollut tai mitään masennuksia. Kahvinjuonnin lopetin 2kk sitten täysin kun läheiset ehdottivat että vapina johtuisi kahvista. Join ennen 1-2kuppia kahvia päivässä. Tärinään se ei ole vaikuttanut.
Kävin vastikään terveyskeskuksessa. Lääkäri teki muutaman perustestin jossa ojentelin käsiä ja jalkoja ja testasi puristusvoimaa ja sen sellaista. Voimat oli hyvät mutta hänkin huomasi niin käsissä kuin jaloissa tärinän selvästi. Itse en ollut ennen sitä huomannut jalkojenikin tutisevan levossa niin näkyvästi. Sanoi että oirekuvani on erikoinen ja vielä ikänikin vuoksi. Sanoi että melko varmasti sulkisi pois essentiaalisen vapinan ja sanoi ettei tämä Parkinsoniakaan varmasti ole eikä kilpirauhasesta koska kilpirauhasarvot oli ihanteelliset. Otetaan vielä perus verikokeita (perusverenkuva, kalium, kalsium, maksa-arvot, natrium, b12-vitamiini) ja sitten ehkä neurologille aika. Mainitsi että on lähinnä muutamia lihas- tai aineenvaihduntasairauksia joista voisi olla kyse mutta sanoi ettei halua alkaa nimeämään mitään mutta ei ole syytä huoleen että mitään kuolemanvakavaa tämä ei varmasti ole eikä tarvitse alkaa pelkäämään pyörätuoliin joutumista. Jäi kuitenkim mietityttämää että mitähän ne sairaudet on joita hän päässään mietti? Ms-tautiako? Viittaavatko nuo verikokeet johonkin suuntaan? Ahdistaa kyllä.
Suvussani ei ole mitään lihassairauksia ole eikä mitään vapinaoireistoakaan edes vanhoilla sukulaisillani.
Mitähän sellaisia sairauksia voi olla johon voi kuulua kuvatunlaista vapinaa ja voisi ilmaantua nuorelle naiselle jos essentiaalinen vapina otetaan pois? Lääkäri oli kuulemma varma ettei se sovi kuvaan ja kovasti painotti että on lihastauteja joihin sopisi kuvaan.. mitähän mahtavat olla?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Käy neurologilla.
Heti kun saan lähetteen. Ensin katsotaan verikokeet.
On olemassa geenivirhe, joka voi aikaansaada sen, että Parkinsonin tauti alkaa alle 5-kymppisellä. Onko suvussasi MS-tautia?
Suvussa ei tarvitse olla ms-tautia sellaisen saadakseen. Sain ms-diagnoosin kymmenen vuotta sitten 32-vuotiaana. Diagnoosi varmistui selkäydinnäytteellä ja magneettikuvauksella. Ensioireena kaksoiskuvat (näköhermon tulehdus).
Vapina liittyy ms-taudin oireisiin, mutta ei välttämättä ole sitä! Tämä on vain yksi vaihtoehto.
Jos se syömäsi magnesium oli oksidia, niin heitä roskiin (koska älyttömän surkea imeytyvyys) ja hae sitraattia/malaattia tai vastaavaa.
Jos et syö D-vitamiinia tai kalaa viikoittain, niin saattaisi ikävimmillään olla MS-tautia.
Parkinson voi puhjeta nuorena, vaikka usein vasta keski-iän jälkeen.
Dystonia on pultsareiden ja cp-vammaisten ongelmaa. Essentiaalista vapinaa ei ole. MS tai ALS olisi kaukaa haettu syy, mikäli muuten vitaalit ok.
Dystoniaa minäkin veikkaisin. Höpöjuttuja pultsareitten ja cp-vammaisten sairautena.
Vierailija kirjoitti:
Dystonia on pultsareiden ja cp-vammaisten ongelmaa. Essentiaalista vapinaa ei ole. MS tai ALS olisi kaukaa haettu syy, mikäli muuten vitaalit ok.
Ja milläköhän keinoilla MS tai ALS vaikuttaisi vitaaleihin? Eli vitaalit ok ei sulje niiden mahdollisuutta pois ollenkaan. Olet tainnut lukea jostain kivan sanan jota yritit käyttää...
Vierailija kirjoitti:
On olemassa geenivirhe, joka voi aikaansaada sen, että Parkinsonin tauti alkaa alle 5-kymppisellä. Onko suvussasi MS-tautia?
Suvussani ei ole MS-tautia eikä mitään muitakaan sairauksia verenpainetautia lukuunottamatta jota on isäni vanhemmilla. Yllättävän terve on sukuni omasts mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Jos se syömäsi magnesium oli oksidia, niin heitä roskiin (koska älyttömän surkea imeytyvyys) ja hae sitraattia/malaattia tai vastaavaa.
Jos et syö D-vitamiinia tai kalaa viikoittain, niin saattaisi ikävimmillään olla MS-tautia.
Pitää tuo magnesium tarkistaa. Kalaa kyllä syön vähintään kerran viikkoon. Tykkään etenkin lohesta kamalasti. Mutta eiköhän MS-tauti voi tulla kalansyönnistä huolimatta...
Minulla on ollut samanlaista ihan pikku kakarasta, sain diagnoosiksi essentiellin tremorin, nyt viime vuosina alkanut paikat vispaamaan erityisesti liikunnan jälkeen, punttia kun vähän nostelee niin ei meinaa vesilasi enää pysyä kädessä sen jälkeen. Kävin neurologillakin joissain testeissä mutten muista missä kun siitä on jo vuosia aikaa...
Tuttavan MS alkoi juuri noin. Ensin kädet ja sitten jalat tärisivät. Tämä lisääntyi hiljalleen ehkä reilun puoli vuotta.
Sitten yhtenä yönä halvaantui.
Meni jonkin aikaa ja sitten varmistui diagnoosi. Tämä tapahtui melkein 30 vuotta sitten, luulen että nykyään selviää nopeammin onko vai eikö ole MS.
Tuttava sairastuessaan vähän yli 20 v. Elää edelleen, kunto vaihtelee melko rajusti. Näkökyky ailahtelee eniten.
Hysteria kannattaa noteerata, jos on ylirasittunut tai muuta
Vierailija kirjoitti:
En ole ennen dystoniasta kuullut mutta googlasin ja luin parista lähteestä enkä mieltänyt että siittä olisi kyse. Sain käsityksen että dystoniassa tämä tärinä/nykivä liike ilmenee tietyssä ruumiinosassa/paikassa yleensä tietyn toiminnan aikana..
Toki on varmaa, oli vapinani syy mikä tahansa, että jos kyse on sairaudesta niin jostain tunnetusta taudista on kyse eli tuskin oireeni selittyvät millään mystisellä tuntemattomalla taudilla.
Lääkäri ei suostunut nimeämään mitään sairauksia jotka voisivat tulla kyseeseen mutta vakuutti ettei Parkinssonista ole kyse mutta ei myöskään kuulemma essentiaalisesta vapinasta. Sanoi että on joitain sellaisia lihassairauksia sekä aineenvaihduntasairauksia joihin kuvailemami oireet sopivat ja siksi otetaan ensin verikokeet ja sitten tulosten saapumisen jälkeen katsotaan lähetetäänkö neurologille ja hän päättää jatkosta.
Kovasti kyseli onko suvussa lihassairauksia (ei ole) ja sitä täriseekö/vapiseeko myös pääni. Sitä kysyi toistuvasti. Pääni ei kyllä vapise. Kyllä ne kädet ovat jotka eniten tärräävät mutta saatan olla kuvitellut mutta tuntuu että vapina on siirtynyt myös jalkoihin nyt myöhemmin eivätkä jalat ensin tärisseet. En ole silti varma.
Tärinä ja vapina pahenevat myös tilanteissa joissa jännitän. Tänään opiskeluiden puolesta pidin pari puhetta ja vaikka olen aina ollut kova jännittämään puheita niin tänään huomasin ensimmäisen kerran että tärinä voimistui käsissä ja jaloissa kun olin jännittynyy ja tärinä jatkui vielä voimakkaampana muutama tunti "jännityksen laukeamisen" jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut samanlaista ihan pikku kakarasta, sain diagnoosiksi essentiellin tremorin, nyt viime vuosina alkanut paikat vispaamaan erityisesti liikunnan jälkeen, punttia kun vähän nostelee niin ei meinaa vesilasi enää pysyä kädessä sen jälkeen. Kävin neurologillakin joissain testeissä mutten muista missä kun siitä on jo vuosia aikaa...
Minulle lääkäri perustelu ettei essentiaalisesta ole kyse koska siinä tärinä on lähinnä pikkutarkkaa työtä tehdessä ja pienemmissä liikekokonaisuuksissa ja tärinän pitäisi vähentyä/loppua väliaikaiseksi kun keskittyy isompaan liikkeeseen/liikuntaan. Essentiaaliseen ei hänen mukaansa kuulunut myöskään lepovapina, sellainen joka ilmenee myös nukkuessa ja voi herättää unesta. Itse olen saanut vaihtelevasti sen vuoksi nukuttua kun toisinaan herään siihen tärinään kun pahimmillaan tuntuu että sänky heiluisi ikäänkuin jousisänky jota keinutettaisiin tai tuntuu kuin käsivarret sisältäpöin vispaisivat vaikka herättyäni en huomaa ulospäin niissä mitään liikettä.
Olen miettinyt pääni puhki mutta kun en käytä edes mitään lääkkeitä tai alkoholia tai mitään huumausaineita todellakaan saatikka juo enää edes sitä kuppia kahvia päivässä. Uskoisin helposti niistä olevan kyse jos jokin pitäisi kohdallani paikkansa.
Välilevyntyrä aiheutti minulle vapinaa kun seisoin paikoillani liian pitkään ja samalla todettiin nikamasiirtymä. Kerran leikattu.
Alkoi tärinällä ja loppuun jalan ja nilkan tunnottomuuteen jonka vuoksi leikattiin. Selkä ei ollut kipeä ollenkaan
Sun ikäisilläs ainakin tuo MS voi tulla kyseeseen. Sairastuneet diagnoosihetkellä yleensä nuoria 20-30v naisia.