Aloitin juoksukoulun viikko sitten, enkä nyt malta pysyä ohjelmassa
Kunto on noussut kohisten ja askel tuntuu kevyeltä. Tänään olisi ollut 30min kävely, mut kävelin 10min ja juoksin 16min. Olisin jaksanut hölkätä vaikka kuinka kauan vielä. Huomenna olisi ohjelmassa 5min kävely ja 4min juoksu ja takaisin päin sama. Jotenkin turhauttavaa, kun tuntuu että lenkki jää ns kesken. Onko jotain haittaa jos teen vähän ohjelman ohi?
Kommentit (23)
Yritä pysyä ohjelmassa. Minä juoksin innoissani akillesjänteeni rikki kymmenen vuotta sitten enkä ole pystynyt juoksemaan sen koommin. :(
Tähtäätkö johonkin juoksutapahtumaan? Jos tähtäät, kannattaa seurata ohjelmaa, jotta kunto osuu oikeaan hetkeen. Jos juosta posotat omaksi iloksesi, anna mennä, kunhan pidät vapaapäivät etkä vedä joka lenkkiä täysillä. Ja totta kai tarkkailet mahdollisia rasitusvammoja.
Jos olet tosiaan aloittelija niin pysy ohjelmassa. Olisi varmaan parempi saada pysyvä harrastus kuin parin viikon päästä loppuva innostus kun rikot itsesi.
Ihmisten lähtötaso vaihtelee, joten voi hyvinkin olla, että kuntosi on niin hyvä, että voit hypätä parin ensimmäisen viikon ohi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kunto kasvaa levätessä. Harjoittelu antaa vain sykäyksen siihen. Jos lepoa ei ole tarpeeksi, niin kuntokaan ei kasva. Kuntoon nähden liian kova harjoittelu altistaa myös vammoille ja nopealle kyllästymiselle. Mutta me emme voi tietää, miten hyvä kuntosi on, joten pieni ylimääräinen harjoittelu ei ole välttämättä haitallista.
Kannattaa kuitenkin miettiä, mikä on pahin skenaario: jos harjoittelet turhan löysästi, saavutat tavoittelemasi kunnon pari viikkoa tai kuukauden myöhemmin kuin mitä ihannetapauksessa voisit. Jos taas harjoittelet liian kovaa, voit helposti joutua pitämään pitkäänkin harjoittelutaukoa jonkin vamman takia tai sitten kyllästyä totaalisesti.
Itse aloitin joku vuosi sitten lenkkeilyn pitkän tauon jälkeen, ja ihan hyvin meni, ilman vammoja, vaikka siirryin hyvin nopeasti yli 10 km juoksulenkkeihin, ja painoakin oli ja on yhä liikaa. Puolimaratonin olen pisimmillään juossut, ihan ok aikaan. Kuuntele itseäsi, ihmiset ovat erilaisia. Mutta juoksu on ihmiselle ihan luontainen tapa liikkua, ei sitä pelätä tarvitse.
Okei, luotan kokeneempiin. Tuntuu vaan niin hienolta kun jaksaa vähän liikkua. 3 vuotta olen ollut todella passiivinen liikunnan suhteen ja kunto rapisi pohjalukemiin. Viikko sitten 2min juoksua oli helvetistä ja luulin kuolevani. Ei mulla vieläkään vauhti päätä huimaa, mut jalka nousee jo paljon reippaammin. Huomenna menen taas ohjelman mukaan.
Ap
Mikäli ohjelman on laatinut liikunta-alan ammattilainen, on siihen varmasti tarkoin suunniteltu ohjelman progressio ja kevyemmät/raskaammat/palauttavat treenit. Tällöin ohjelman toimivuus perustuu siihen, että sitä noudatetaan ohjeiden mukaisesti.
Etkö saanut ohjelman laatijalta tarkempia ohjeita?
Pysy ohjelmassa! Mä olen 3 krt aloittanut juoksukoulun ja kiirehtinyt ja aina päätynyt lopettamaan ongelmien takia. Uusiin kenkiinkin mennyt jonkun verran rajaa, kunnes tajusin, että penikat yms. tulee siitä liian nopeasti etenemisestä.
malta malta malta
Kunto nousee nopeiten, lihakset kehittyy hitaammin ja tukielimet vielä hitaammin. Kestää kuukausia ennen kuin luusto on tottunut juoksemiseen. Jos et malta lisätä rasitusta riivän hitaasti, niin tulet saamaan rasitusvammoja ja siihen se juokseminen sitten loppuu.
Se on kaikista vaikein vaihe kun kunto lähtee paranemaan vauhdilla, eikä malttaisi pysyä ohelmassa.
Kun juokset jalkaan murtumaan, niin ensikerralla uskot.
Vierailija kirjoitti:
Viikko sitten 2min juoksua oli helvetistä ja luulin kuolevani.
Ap
Tässäpä syy, miksi sinun EI kannata tehdä ohjelman ohi!
T. nro 8
Jokaisella on omanlaisensa kroppa, ja vaikka juoksukoulu olisi suunnattu rapakuntoisille, on rapakuntoisissakin huikeita kuntoeroja. Iän vaikutuksista puhumattakaan.
Mutta noin yleisellä tasolla: perusterveen, nuorehkon aikuisen keho ei varmastikaan siitä hajoa, jos juoksee 16 min päivässä vaikka ohjelma neuvoo kävelemään. Ja päinvastoin: mikään aloittelijoiden juoksuohjelma ei takaa, että jalat kestävät juoksua, jos ne eivät ole kestääkseen. Omat tuntemukset ovat aina ohjelmia tärkeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Okei, luotan kokeneempiin. Tuntuu vaan niin hienolta kun jaksaa vähän liikkua. 3 vuotta olen ollut todella passiivinen liikunnan suhteen ja kunto rapisi pohjalukemiin. Viikko sitten 2min juoksua oli helvetistä ja luulin kuolevani. Ei mulla vieläkään vauhti päätä huimaa, mut jalka nousee jo paljon reippaammin. Huomenna menen taas ohjelman mukaan.
Ap
Pysy ohjelmassa, jos olet tosiaan aloittanut oikesti huonolla kunnolla ja sen on myös tuntunut siltä.
Jos olisit vain ottanut liian löysän ohjelman kuntoosi nähden, niin sitä voisi vähän kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on omanlaisensa kroppa, ja vaikka juoksukoulu olisi suunnattu rapakuntoisille, on rapakuntoisissakin huikeita kuntoeroja. Iän vaikutuksista puhumattakaan.
Mutta noin yleisellä tasolla: perusterveen, nuorehkon aikuisen keho ei varmastikaan siitä hajoa, jos juoksee 16 min päivässä vaikka ohjelma neuvoo kävelemään. Ja päinvastoin: mikään aloittelijoiden juoksuohjelma ei takaa, että jalat kestävät juoksua, jos ne eivät ole kestääkseen. Omat tuntemukset ovat aina ohjelmia tärkeämpiä.
Ne tuntemukset tulee liian myöhään, varsinkin kokemattomalla juoksijalla. Jalassa on jo vikaa kun siihen alkaa sattua.
Vierailija kirjoitti:
Fiksusti ajateltu. Yksilöllisyys on harjoittelussa iso juttu. Sen takia niitä valmentajia on!
(Enkä ymmärrä miten ihmiset niin kepeästi menevät mukaan kaikenmaailman nettivalmennuksiin, juurikin lainattua tekstiä perusteluna käyttäen. En toki sano, että ap:n ohjelma on netistä tai humpuukia. Pieni semiohis-huomio vain.)
Voiko juoksukunto nousta viikossa noin paljon? Enpä taida uskoa... Luultavasti aloittaja arvioi lähtötasonsa reippaasti alakanttiin. Jos ei ole ylipainoa ja on jonkin verran arjessa liikkunut (ts. nousee portaita, kävelee tuhansia askeleita päivässä jne.) niin ei aerobinen kunto voi olla ihan täysin paska. Ja jos on jonkinlainen aerobinen kunto, niin ei se juoksukaan mikään maailman vaikein juttu ole kun osaa hengittää oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tuntemukset tulee liian myöhään, varsinkin kokemattomalla juoksijalla. Jalassa on jo vikaa kun siihen alkaa sattua.
En kannusta ketään sooloilemaan. Pointtini oli, että jos tuo ylimääräinen vartti juoksua hajottaa ap:n jalan, ei se kestäisi koko ohjelmaa ylipäätään.
Meissä on isoja eroja, esimerkiksi lapsuuuden aktiivisuus vaikuttaa näissä asioissa tosi paljon. Ja ne geenit.
Juokse pois ihan rauhassa. Nuo "Käy kävelemässä 10 minuuttia, juokse minuutti jne.." ovat ihan sohvaperunoille, joille kävelykin tuottaa tiukkaa. Niillä ei tosiaan juoksutapahtumiin tähdätä. Oikeat ohjelmat juoksutapahtumiin on vk ja pk lenkkejä aerobisine ja anaerobisine rajoineen.
Noin vähällä juoksulla et kyllä saa vahingotettua itseäsi millään, ellet ole sitten kunnon lähiövalas
Tarkennan vähän. Olen 41vuotias nainen. Painoa 82kg ja pituutta 170cm. Ei aikaisempaa urheilutaustaa. Koiran kanssa päivittäin rauhallisia lenkkejä. Työ on välillä fyysisesti raskasta ja käytän portaita aina kun mahdollista.
Ap
Itse aloitin juoksun 25 vuoden tauon jälkeen kipaisemalla 12 km vähän reiluun tuntiin. Juoksu tuntui kulkevan ja tuleva maraton siinsi ajatuksissa. Jostain syystä lihakset ja nivelet eivät olleetkaan valmiita sellaiseen iskutukseen. Kävely oli viikon verran vaikeaa, portaiden nouseminen mahdotonta. Liian reipasta aloitusta seurasi kahden vuoden paussi, minkä jälkeen ymmärsin aloittaa astetta varovaisemmin. Ensimmäinen juoksuvuoteni oli aikamoista jarrutelua. Mieleni olisi tehnyt spurtata tuplavauhtia, silti polvet ja lonkat huusiavat hoosiannaa.
Älä tee ohjelman ohi.