Onko nainen moraalisesti heikompi kuin mies?
Tänään on huono päivä niin kuin eilenkin oli. Mikään ei huvita ja mieleen tulee koko ajan kaikkea pahaa. En näe syytä nousta sohvalta edes sen vertaa, että kävisin keittiössä syömässä. Kaikki energia kuluu siihen, että torjun syntikiusauksia mielessäni. Eilen lankesin kahdesti syntiin mielessäni. Tänään olen langennut jo kerran enkä aio langeta enää toista kertaa. On pms:n aika. Yhteensattumaa? Tuskin.
Katolisen kirkon mukaan nainen heikompi ja lankeavaisempi pahuuteen kuin mies. Selittäisikö hormonikierron heittelyt naisen moraalista heikkoutta? Esim. jossain katolisen kirkon sääntökunnassa (olisko ollut Opus dei?) miehet saa käydä baarissa niin halutessaan ja juoda kohtuullisesti alkoholiakin, mutta sääntökuntaan kuuluva nainen ei saa astua baariin, ei käyttää alkoholia (paitsi sen verran mitä on ehtoollisviinissä). Sääntökunnan miehet saavat myös tupakoida, naiset eivät.
Kommentit (7)
Nainen on Raamatun mukaan heikompi astia mieheen nähden ja Edenin puutarhassa Saatana vietteli nimenomaan Eevan lankeemukseen (ja tavallaan Adaminkin siinä samalla, koska Adam totteli Eevaa). Mutta kuitenkin, nainen on se heikompi astia.
Uskonto on sovinistinen ja siksi perseestä. Eiköhän kumpikin sukupuoli eksy yhtä paljon pahoille teille, kyse on yksilöistä. Ja baarissa käyminen ja alkoholin kohtuukäyttö on ihan okei kaikkien sukupuolten edustajille, sanoi joku mielikuvituskirja mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Miten naisten hormonikierron heittelyt liittyvät siihen, että uskonnollinen yhteisö antaa miehille naisia suurempia vapauksia?
Niin siis meinasin siltä kannalta, että olisiko niin, että nainen on osittain hormonien heittelemisen takia moraalisesti heikompi ja lankeavaisempi. Itse ainakin lankean syntiin helpommin tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa. Uskonnolliseen, katoliseen yhteisöön tämä liittyy sikäli, että haen syytä sille, miksi naista on heidän näkemystensä mukaan enemmän syytä holhota moraalisesti ns. tapainturmelukselta (joka puolestaan altistaa suuremmille synneille, esim. humalassa hairahtuu helpommin irtoseksiin).
ap.
Ei hemmetti, sain kyllä päivän naurut :D
Ja kuule, lähes tulkoon joka päivä lankean syntiin. Harrastan nimittäin seksiä vaikka en ole naimisissa (avoliitto). Että kyllä minä olen tosi heikko ja kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten naisten hormonikierron heittelyt liittyvät siihen, että uskonnollinen yhteisö antaa miehille naisia suurempia vapauksia?
Niin siis meinasin siltä kannalta, että olisiko niin, että nainen on osittain hormonien heittelemisen takia moraalisesti heikompi ja lankeavaisempi. Itse ainakin lankean syntiin helpommin tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa. Uskonnolliseen, katoliseen yhteisöön tämä liittyy sikäli, että haen syytä sille, miksi naista on heidän näkemystensä mukaan enemmän syytä holhota moraalisesti ns. tapainturmelukselta (joka puolestaan altistaa suuremmille synneille, esim. humalassa hairahtuu helpommin irtoseksiin).
ap.
Olet aivan oikeassa. Tämän vuoksi alkoholia käyttävät miehet käyttäytyvät niin siveästi ja korkeamoraalisesti naisiin verrattuna baareissa ja illanvieton jatkoilla. Naiset yrittävät vongata miehiltä irtoseksiä, ja miehet torjuvat naisia lujasti ja periaatteellisesti, sanoen: "Ei, nainen! En koske sinuun ennen papin aamenta. Ja silloinkin vain pyhällä tavalla!"
Juuri siksi monet uskonnolliset yhteisöt ovat laatineet tiukemmat säännöt naisille.
Sekä miehet että naiset ovat lankeavaisia. Hormonaaliset heittelyt altistavat lankeemuksille, mutta miehillä on omat alttiutensa.
Miten naisten hormonikierron heittelyt liittyvät siihen, että uskonnollinen yhteisö antaa miehille naisia suurempia vapauksia?