Mikä Ikeassa on koodi 99? Henkilökuntakuulutus kaikille osastoille :o
Onko se joku pommiuhka tms. ja valmistaa evakuoitiin? Uskaltaako lasten kanssa jäädä yläkertaan?
Kommentit (56)
Mikähän muuten on, kun enää ei juuri kuulu kuulutuksia: "6-vuotias vaaleahiuksinen punatakkinen Miisa, äiti ja isä etsii sinua. Menetkö kassatädin luokse, niin hän tuo sinut äidin ja isän luokse miesten vaateosaston kassalle."
Muistan aikanaan Stockmannilla juuri tuollaisen kuulutuksen, kun olin lapsi. Jäi aika tarkkaan mieleen, kun siinä kuulutettiin minua (eri nimellä tosin). Olin kiivennyt kerroksen ylöspäin siihen kultakala-altaille, joka oli leluosaston vieressä. Kuulin kuulutuksen toiseen kertaan juuri, kun myyjä kulki siitä ja kysyi olenko minä minä. En ehtinyt edes miettiä, pitääkö minun oikeasti tehdä jotain.
Sen jälkeen aina, kun niitä kuulutuksia kuuli tuli jonkinlainen turvallinen tunne. Ja muistan huomanneeni, että ei ne olleet harvinaisia isommissa liikkeissä, lapsi kuulutti vanhempiaan tai toisinpäin. Viimevuosina en joko ole noteerannut, vai onko ne jokapuolella siirtynyt tuollaisen koodin alle?
PS. Kuulutuksesta huolimatta kassa ei lähtenyt viemään minua minnekään, vaan vastaukseni jälkeen huusi toiselle kassalle "Täällä". Sitten hän jäi juttelemaan kultakaloista. Hetken päästä toinen kassa toi jotain karkkia tai vastaavaa ja kertoi meille, että vanhempani tulee siihen. Vanhempani taisivat tulla liki samantien.
Alennusmyynti alkaa. Alennukset 99 %.
käyttäjä-11339 kirjoitti:
Mikähän muuten on, kun enää ei juuri kuulu kuulutuksia: "6-vuotias vaaleahiuksinen punatakkinen Miisa, äiti ja isä etsii sinua. Menetkö kassatädin luokse, niin hän tuo sinut äidin ja isän luokse miesten vaateosaston kassalle."
Muistan aikanaan Stockmannilla juuri tuollaisen kuulutuksen, kun olin lapsi. Jäi aika tarkkaan mieleen, kun siinä kuulutettiin minua (eri nimellä tosin). Olin kiivennyt kerroksen ylöspäin siihen kultakala-altaille, joka oli leluosaston vieressä. Kuulin kuulutuksen toiseen kertaan juuri, kun myyjä kulki siitä ja kysyi olenko minä minä. En ehtinyt edes miettiä, pitääkö minun oikeasti tehdä jotain.
Sen jälkeen aina, kun niitä kuulutuksia kuuli tuli jonkinlainen turvallinen tunne. Ja muistan huomanneeni, että ei ne olleet harvinaisia isommissa liikkeissä, lapsi kuulutti vanhempiaan tai toisinpäin. Viimevuosina en joko ole noteerannut, vai onko ne jokapuolella siirtynyt tuollaisen koodin alle?
PS. Kuulutuksesta huolimatta kassa ei lähtenyt viemään minua minnekään, vaan vastaukseni jälkeen huusi toiselle kassalle "Täällä". Sitten hän jäi juttelemaan kultakaloista. Hetken päästä toinen kassa toi jotain karkkia tai vastaavaa ja kertoi meille, että vanhempani tulee siihen. Vanhempani taisivat tulla liki samantien.
Lapsilla on nykyään jo niin pienenä jonkinlaiset puhelimet mukana niin ei tarvi kuulutella toisista eksyessä. Näin veikkaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mister Skylight -koodi Estonialla merkitsi, että henkilökunnan piti siirtyä pelastusveneasemille ja alkaa lastata porukkaa pelastusveneisiin.
Ensimmäinen mr Skylight on evakuointikäsky, joko tietyille alueille tai koko laivalle. Laiva jätetään kun torvi soittaa neljää lyhyttä ja yhtä pitkää. Siinä vaiheessa ei tarvitse koodeja käyttää, käynee ilmi muutenkin, jos kengät on jo kastuneet.
Simo vaatehuoneelta on kadoksissa
käyttäjä-11339 kirjoitti:
Mä oon kyl kuullu vieläkin näitä kuulutuksia. Äitinä jotenkin reagoi aina niihin, vaikkei ole oma lapsi. Mutta tosiaan ovat varmaan vähentyneet kännyköiden vuoksi.
No mietipä sitä...
Sulla ei vissiin ole omia lapsia?
Koodi 69 tarkoittaa molemminpuolista suuseksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo Hotelli Helka -juttu on?
Sillä hotellilla ei olkut mitään tekemistä asian kanssa. Autoon asetettu pommi räjähti liikennevaloihin pysähtyneessä autossa joitakin vuosia sitten. Oli ihan sattumaa, että se tapahtui juuri sillä kadulla hotellin edessä.
Miksi hitossa kaupoissa pitää käyttää noita hienostelevia ja salaperäisiä koodeja? Eikö voi rehellisesti ja selkeällä suomen kielellä kuuluttaa esim. "Siivoojaa tarvitaan lastenvaateosastolla. Täällä on yrjöt lattialla."
alexsandra kirjoitti:
Jos se se lapsi oli päässyt karkuun leikkipaikasta niin eihän sitä voi kaikelle kansalle kertoa.
Itseasiassa ei. Koodia käytetään, koska jos oikeasti on hätä (joku kaapannut lapsen) pitää muut saada pysymään rahallisena, jotta a) valvontakameroista on helpompi hahmottaa epäilyttävä liike (jos kaikki rauhattomina hosuvat niin tämä ei onnistu) b) jotta mahdollinen kaappaaja ei saa heti tietää, että hänen toimensa on havaittu.
Yleensä noissa nopeissa tilanteissa muut pitää saada pysymään rauhallisena, jotta itse onglemaan voidaan puuttua. Jos koko Ikea rupeaa mielestään 'pelastustoimiin' niin tulee kaaos. Koodi tarkoittaa henkiläkunnalle sitä, että nyt pitää toimia kuten harjoiteltu. Esim kuka tukkii tarvittaessa minkäkin uloskäynnin jne. Yleensä sivuullisten hosuminen ja uteliaisuus pilaavat nämä yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitossa kaupoissa pitää käyttää noita hienostelevia ja salaperäisiä koodeja? Eikö voi rehellisesti ja selkeällä suomen kielellä kuuluttaa esim. "Siivoojaa tarvitaan lastenvaateosastolla. Täällä on yrjöt lattialla."
Riippuu mistä kysymys. Joskus on ihan perusteltua, että toimitaan hallitummin. Esim evakuointitilanteissa ja tulipaloissa valtaosa uhreista syntyy kun ihmiset rupeavat säätämään ja rynnimään kuin idiootit.
Vierailija kirjoitti:
Onko se joku pommiuhka tms. ja valmistaa evakuoitiin? Uskaltaako lasten kanssa jäädä yläkertaan?
Tarkoittaisiko se että tavaratalo suljetaan teknisen vian takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luuletko että asiakkaita ei varotettaisi pommiuhasta?
Vältetään paniikkia ja rasismia. Suomalaisissa liikkeissä ei nyt vaan räjähdä pommit, koska lintukoto.
Yksi sana: Myyrmanni. Oli ihan kotimaista tekoa niin pommittaja kuin pommikin.
Mutta tuo oli yksittäistapaus
Joo, itsekin ihmettelin kerran tuota koodia. Silloin oli just ollut Pariisin pommi-iskut ja olin Ikeassa viimeisilläni raskaana, kun tuli tuollainen kuulutus. Sitten varmaan hormonit alkoi myllätä ja tuli oikeasti paniikki. Nyt jälkikäteen ajateltuna olin kyllä aika hassu, mutta ei sitä siinä tilanteessa osannut ajatella ihan järkevästi. Tämä Suomi ei todellakaan ole mikään lintukoto, ja tuommoinen Ikea vetää sen verran porukkaa paikalle, että sieltä tulee suuri tuho.
Mutta ei sitä voi elää ollenkaan, jos alkaa pelkäämään kaikkea tuollaista. Pitää elää sillä tavalla, että kaikki asiat on hyvin ja kaikki sanottu tärkeille ihmisille joka päivä, niin voi sitten pilven reunalta heilutella jalkoja ja miettiä miten hyvän elämän sai elää. 💖
-Minulle on annettu juuret ja siivet-