Miten elää 3 kk jos työkkäristä tulee karenssi?
Miten ihminen voidaan jättää rahattomaksi niin pitkäksi aikaa?
Kommentit (23)
Oikeesti olet ilman rahaa yli 4kk. Ensin karenssi 3kk. Sitten odotat 4viikkoa että saat eka lapun täytettyä. Sen lähettäminen ja käsittely kestää js sitten vasta tulee rahat.
Yleensä ovat hakeneet sossun toimeetulotukea.
Voit saada sitä leikattuna karenssin takia. Mutta jotain kumminkin jos ei ole jemmassa rahaa.
Kaipa tässä tulee kyseeseen ihmisen oma vastuu elämästään. Eli jokainen, joka on töissä ollut, on varmaankin säästänyt sen verran, ettei kuole nälkään pienen takaiskun sattuessa, eikö niin?
Jos rahaa ei ole, pitää varmaan mennä palkalliseen työhön odottelemaan karenssin päättymistä.
Jos olet sinkku, niin haet toimeentulotukea, tosin sekin taitaa tulla alennettuna, koska tulottomuus on omaa syytäsi. Jos olet parisuhteessa niin sitten olet puolison elätettävänä. Pulloja voisi kans poimia ja puolukoita vielä tähän aikaan vuodesta.
Miksi koskaan ei ole vaihtoehtoa karenssille? Aina täällä kirjoitetaan niin kuin se karenssi olisi väistämätön seuraus kun haluaa lopettaa jonku työn. Onko ikinä käynyt mielessä että työpaikkaa voi vaihtaa ihan oma-alotteisesti?
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti olet ilman rahaa yli 4kk. Ensin karenssi 3kk. Sitten odotat 4viikkoa että saat eka lapun täytettyä. Sen lähettäminen ja käsittely kestää js sitten vasta tulee rahat.
Yleensä ovat hakeneet sossun toimeetulotukea.
Voit saada sitä leikattuna karenssin takia. Mutta jotain kumminkin jos ei ole jemmassa rahaa.
Itse asiassa karenssin jälkeen käsittely lähtee alusta eli kahden viikon päästä karenssin päättymisestä saa uuden hakemuksen laittaa. Ja siitä noin kolme viikkoa päätöksen tuloon.292
Kyllä työkkärin kanssa puljatessaan voi joutua karenssiin, vaikka olisi kuinka työhaluinen. Sieltä voi napsahtaa karenssi vaikka silloin, jos työnhakuosoitus on tullut postitse niin myöhään, ettet ole ehtinyt hakea työpaikkaa. Kyllä mua se pelottaa aivan tosissaan. Mies on työttömänä ansiosidonnaisella ja itse olen freelancer. Kolme toisella kymmenellä olevaa lasta. Me ei tätä porukkaa pystytä pitämään leivässä jos tulisi karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työkkärin kanssa puljatessaan voi joutua karenssiin, vaikka olisi kuinka työhaluinen. Sieltä voi napsahtaa karenssi vaikka silloin, jos työnhakuosoitus on tullut postitse niin myöhään, ettet ole ehtinyt hakea työpaikkaa. Kyllä mua se pelottaa aivan tosissaan. Mies on työttömänä ansiosidonnaisella ja itse olen freelancer. Kolme toisella kymmenellä olevaa lasta. Me ei tätä porukkaa pystytä pitämään leivässä jos tulisi karenssi.
Mulla on juuri vähän tämän kaltainen tilanne. Hyvin tod.näk. on karenssi tulossa... En tiedä miten noista kuukausista selvitään. Täytyy toivoa, että saan tuota toimeentulotukea. Siinäkin taitaa vaan olla käsittelyaika melko pitkä...?
ap.
Eihän ihmistä "jätetä rahattomaksi" vaan hän jättäytyy itse pois töistä.
Siihen karenssiin voi olla monenlaisia hyviä syitä, vaikka ne syyt eivät työvoimatoimistolle kelpaisikaan. Itse irtisanoiduin työpaikastani lasteni vuoksi, kun mieheni kuoli. Työpäiväni olivat 11 tuntisia työmatkoineen. Yh ystäväni irtisanoutui vuorotyöstä, kun lapsi sairastui diabetekseen, eikä kunta voinut osoittaa hoitopaikkaa yövuorojen ajaksi. Toinen ystäväni irtisanoutui rajun työpaikkakiusaamisen vuoksi. Kaikki olemme sen 90 päivän karenssin saaneet. Itse pärjäsin myymällä omaisuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on juuri vähän tämän kaltainen tilanne. Hyvin tod.näk. on karenssi tulossa... En tiedä miten noista kuukausista selvitään. Täytyy toivoa, että saan tuota toimeentulotukea. Siinäkin taitaa vaan olla käsittelyaika melko pitkä...?
ap.
Toimeentulotuen käsittelyaika saa lain mukaan olla korkeintaan 7 työpäivää.
Ole tarkkana, että toimitat kaikki tarvittavat liitteet, käsittely viivästyy, jos joutuvat pyytämään sinulta lisäselvityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Toimeentulotuen käsittelyaika saa lain mukaan olla korkeintaan 7 työpäivää.
Ole tarkkana, että toimitat kaikki tarvittavat liitteet, käsittely viivästyy, jos joutuvat pyytämään sinulta lisäselvityksiä.
Mua stressaa niin paljon tämä työttömyys ja pelottaa nuo tulevat karenssikuukaudet, että itku tuli sun viestistä.
Kunpa pääsisi jo eroon tuosta työkkäristä ja kelasta.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Siihen karenssiin voi olla monenlaisia hyviä syitä, vaikka ne syyt eivät työvoimatoimistolle kelpaisikaan. Itse irtisanoiduin työpaikastani lasteni vuoksi, kun mieheni kuoli. Työpäiväni olivat 11 tuntisia työmatkoineen. Yh ystäväni irtisanoutui vuorotyöstä, kun lapsi sairastui diabetekseen, eikä kunta voinut osoittaa hoitopaikkaa yövuorojen ajaksi. Toinen ystäväni irtisanoutui rajun työpaikkakiusaamisen vuoksi. Kaikki olemme sen 90 päivän karenssin saaneet. Itse pärjäsin myymällä omaisuuttani.
Mitä nyt sanotte te joiden mielestä karenssi on aina saajan omaa syytä ja vikaa? Tai niissä tapauksissa kun karenssi tulee te-toimiston oman toiminnan takia, esim juuri liian myöhään saapuneen työtarjouksen takia? Niitäkin tapauksia on joissa tarjous on tullut vasta kun työpaikan haku on jo umpeutunut.
Ja ennenkuin väännätte jotain "voihan työtön hakea ilman te-toimiston osoituksiakin, oma syy" jne työtön ei esim omaehtoisesta hae paikkaa jossa oma auto välttämätön jos sitä autoa -tai edes ajokorttia- ei omista, silti te-toimiston virkailija saattaa katdoa että sellaista paikkaa pitää ko hakijan hakea vaikka tiedoissa olisi maininta autottomuudesta/kortittomuudesta.
Perheelliset voivat hakea rahallista hätäapua seurakunnalta. Jos on oikeasti riski siihen että katto menee pään päältä, ottakaa yhteys seurakuntanne diakoniatyöntekijään. Heiltä voi saada vuokraan tai ruokakauppaan maksusitoumuksen.
Kannattaa myös muistaa se, että jos lapsiperhe ei selviydy vuokristaan, se on aina lastensuojeluasia. Eli kannattaa ilmoittaa itse itsensä lastensuojelun asiakkaaksi, he voivat usein tehdä asialle jotain. Eli maksusitoumus vuokraan/ruokaan tai sitten järkkäävät edullisemman vuokra-asunnon, jos itse etsimällä ei löydy. Kaupungin vuokrajonoissa lasu-perheet menevät yleensä aina jonon ohi.
🇺🇦🇮🇱
Minulle on tulossa karenssi. Irtisanouduin työuupumuksen takia. Minulla on säästöjä ja pystyn tarvittaessa pienentämään menoja vielä lisää. Tietenkin toivon, että löytyisi uusi työ, mutta ainakin joitain viikkoja tarvitsen toipumiseen. Yritin ensin etsiä uutta työtä, jotta olisin voinut irtisanoutua vasta sitten, mutta ei löytynyt ja sitten oma olotila tuli siihen pisteeseen, että irtisanouduin karenssista välittämättä.
Posti voi viedä tarjouksen vääräänkin osoitteeseen. Ei omaa kokemusta, mutta pojan osoitteeseen oli tullut joku virallisen näköinen kirje, joka oli osoitettu toiselle. Sattui vain poika olemaan kesätyön takia kotipaikkakunnalla ja ei ollut katsomassa postilaatikkoa. Me menimme kesälomamatkalla ohi ja vilkaisimme postilaatikon. En tiedä mitä kirjeessä oli, vein sen postiin ja kerroin tilanteen. En tiedä oliko kirje tärkeä ja saiko saaja koskaan tietää, että se oli väärässä laatikossa ollut. Enintään viikon oli ehtinyt siellä olla, tämäkin tuuria että noin lyhyt aika. Pojan oma posti oli käännetty, mutta kokemuksesta tiesin, ettei se aina toimi.
Kaffepulla kirjoitti:
Perheelliset voivat hakea rahallista hätäapua seurakunnalta. Jos on oikeasti riski siihen että katto menee pään päältä, ottakaa yhteys seurakuntanne diakoniatyöntekijään. Heiltä voi saada vuokraan tai ruokakauppaan maksusitoumuksen.
Kannattaa myös muistaa se, että jos lapsiperhe ei selviydy vuokristaan, se on aina lastensuojeluasia. Eli kannattaa ilmoittaa itse itsensä lastensuojelun asiakkaaksi, he voivat usein tehdä asialle jotain. Eli maksusitoumus vuokraan/ruokaan tai sitten järkkäävät edullisemman vuokra-asunnon, jos itse etsimällä ei löydy. Kaupungin vuokrajonoissa lasu-perheet menevät yleensä aina jonon ohi.
Mistä tiedät?
Karenssi on melkein aina oma syy...lastenhoito ongelmat on jokaisen oma ongelma, ei työkkärin eikä varsinkaan työnantajan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät?
Ai mistä tiedän mitä? Ei nämä asiat mitään salaisuuksia ole. Olen työskennellyt sosiaalialalla.
🇺🇦🇮🇱
Käsittämätöntä jos tosiaan postin välityksellä edelleen te-keskus laittaa työttömille paikkoja hakuun. Ensinnäkin posti on täysin epäluotettava nykyisin. Lisäksi taloudellisesti järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt sanotte te joiden mielestä karenssi on aina saajan omaa syytä ja vikaa? Tai niissä tapauksissa kun karenssi tulee te-toimiston oman toiminnan takia, esim juuri liian myöhään saapuneen työtarjouksen takia? Niitäkin tapauksia on joissa tarjous on tullut vasta kun työpaikan haku on jo umpeutunut.
Ja ennenkuin väännätte jotain "voihan työtön hakea ilman te-toimiston osoituksiakin, oma syy" jne työtön ei esim omaehtoisesta hae paikkaa jossa oma auto välttämätön jos sitä autoa -tai edes ajokorttia- ei omista, silti te-toimiston virkailija saattaa katdoa että sellaista paikkaa pitää ko hakijan hakea vaikka tiedoissa olisi maininta autottomuudesta/kortittomuudesta.
Työkkäri ei huomioi millään tavalla omaehtoisia hakemuksia. Ei vaikka työnhakusuunnitelmaan on nimenomaan kirjattu "omatoimista työnhakua" ja vaikka laittaisi todistettavasti esim kuntarekryn tai valtiolle.fi:n tms sivuston kautta sata hakemusta, karenssi tärähtää jos jätät hakematta siihen paikkaan, josta työkkäri on lähettänyt "tarjouksen".
Sen kirjeen otsikko on todella TYÖTARJOUS. Huijausta se on tai sitten sen on keksinyt joku sellainen, joka ei ole osallistunut ylioppilaskirjoituksiin ja karvaan kokemuksen opettamana sisäistänyt, että otsikon pitää vastata sisältöä. Se kirje on nimittäin kehotus ottaa yhteyttä työnantajaan, ja sisältää kopion MOL:n sivulla olevasta ilmoituksesta eikä mikään tarjous.
Toimeentulotuella.