Oonko mä ainoa, johon tää suomalainen lastenvaatedesign ei iske?
Tuntuu, että lähes kaikki tutut suoltaa someen koko ajan kuvia lapsistaan vimpan päälle suomidesign-vaatteissa. Siis näitä kollariasuja ja trikoota kaikenmaailman kuoseilla. Ja sitten, kun katsoo esim. Instagramista mitä löytyy näiden merkkien hästägien takaa, huomaa mikä hysteria tietyissä piireissä näistä vaatteista on saatu. Kuvateksteistä voi lukea, kuinka lapsia on viety niissä trikoo- ja kollerikledjuissa rippijuhliin ja hautajaisiin.
Osaisiko joku vähän avata mulle, miten se on tyylikästä että laitetaan kolmea eri kuosia yhtä aikaa päälle? Kalleus ei tee vaatteesta tyylikästä. Tai miten on pokkaa viedä lapsi isomummun 95-vuotispäiville kollegeasussa tai hienoihin häihin trikoomekossa ja legginsesissä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut minkälaisia vaatteita löytyy kaupasta http://www.paapero.fi ?
Melkoiset hinnat...
Ei se vaatteiden tekeminen mitään halpaa ole. Paitsi kehitysmaissa.
Jos vaatteita on valmistettu ja / tai suunniteltu Suomessa, niin totta se silloin maksaa enemmän. Mihin on unohtunut suomalaisen työn arvostus ja kotimaisen tuotannon kannattaminen? Ei kukaan täällä toimiva pysty vetämään hintoja yhtä alas, kuin intialainen vaatetehdas massatuotannolla pystyy.
Ompelen vapaa-ajallani lisäansioita tienatekseni pieniä vaate-eriä. Luomulaatuiset trikookankaat maksaa noin 25€/m. Kapeahkon koon 120 tunikan saa nippa nappa tehtyä yhdestä kankaan leveydästä ja 60-70cm korkeasta palasta, riippuu helman pituudesta. Saman koon leveähelmaiseen mekkoon menee kangasta 110-120cm ja legginseihin 80-90cm, tosin yhdestä kankaan leveydästä saa tehtyä kahdet leggarit.
Tähän päälle ompelulangat, mahdolliset resorit, kuminauhat, napit, nepparit, neuloja saa olla vaihtamassa aika tiuhaan, kankaiden esipesu, silitys, sähkö (koneet + valaistus), koneiden kuluminen (huolto, korjaus), postituskulut ja jotain rahallista arvoa toki sille omalle työllekin on laskettava.
Koska valmiskaavoja ei saa käyttää kaupallisesti, olen myös käyttänyt aikaa kaavojen muokkaamiseen omanlaisikseni.
Toki isossa mittakaavassa kankaista ei makseta kuin pieni osa siitä, mitä itse maksan. Tosin minulla ei myöskään kotona ole erillisiä kuluja työtilasta, varastoinnista, työntekijöistä, suunnittelusta, markkinoinnista...
Tuli vaan tämä mieleen tuosta hinnoittelusta. Ja ei, en voi suoraan verrata sitä, että ompelen muutaman vaatekappaleen kuukaudessa siihen, että tehdas valmistaa tuhansia kappaleita. Mikään yritys vaan ei kauan pyöri ilman voiton tekoa...
Kylläpä nämä lastenvaateasiat jaksavat puhuttaa! En oikeasti ymmärrä, miksi jotkut jaksavat jauhaa näistä. Mä olen ostanut isommalle lapselleni (pienemmälle en vielä, koska kasvaa sen verran nopeasti ulos vaatteistaan) ruotsalaisten ketjumyymälöiden tuotteita hintavampia vaatteita, koska haluan laadukkaampia ja eettisempiä vaatteita. Olen ostanut ainakin Noshin ja Wimman tuotteita, sitä kalliimman hintaluokan vaatteita en osta. Ulkovaatteissa olen suosinut vedenkestävyyttä sekä näkyvyyttä - kirkkaita värejä ja isoja heijastimia. Mutta vaatteista jauhaminen ja tietynlaisia vaatteita ostavien vanhempien haukkuminen - miten teillä riittää mielenkiinto tällaiseen? Oikeasti haukutte jotain lastenvaatteiden kuoseja, yök yök hyi hyi, AIKUISET IHMISET!
Päivästä toiseen aikuiset ihmiset jaksaa haukkua näitä nykyisiä lastenvaatteita ja muita vanhempia. Nimenomaan kun vanha asiaan liittyvä ketju painuu alas, aloitetaan uusi. Tossa mulla on 1 v tyttö vieressä keltainen meandi velourmekko päällä. Olipa ihan kiva päivän piristys täältä taas lukea kuinka vitun rumiin vaatteisiin lapseni puenkaan. Ei sillä niin väliä, mutta enpä halua edes tietää millaisia lapsia kasvatatte jos oma asenne on tuo.
Monet näistä haukkujista vielä perustelee olevansa niin kiireisiä ja tärkeitä työ- sekä yksityisyyselämässä, että ei ole aikaa tällaiselle hömpälle. On kuitenkin aikaa roikkua tällaisella palstalla? Ja jos asia ei kiinnosta (merkkivaatteet, suomidesign tjtn), niin miksi ihmeessä uhrata aikaa ja vaivaa tällaisille aloituksille ja näihin kommentoimiseen? Että ehkä sittenkin kiinnostaa...?
En nyt tiedä mistä kuoseista puhutaan, mutta itse kyllä tykkään Lappi Kidsin lastenvaatteista. On värikkäitä kuoseja mutta myös hillittyjä ja tyylikkäitä. Valitettavasti kyllä myös sen verran hintavia, että en viitsi kovin paljon noita ostaa.
Haluaisin itse lapsille vaatteita jotka ei ole kokonaan tekokuitua, olisivat yksivärisiä, raitaa tai farkut joissa ei ole koristeommelta. En tykkää "tyylikkäistä" kuvioista ja mustasta paidasta jossa onkin joku ihme vihreä hahmon kuva helmassa. Kotimaisuus olisi plussaa ja muutenkin eettisyys. Mutta et voi tätä saada, kaikki ns paremmat merkit tuottaa vain sirkusvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut minkälaisia vaatteita löytyy kaupasta http://www.paapero.fi ?
Oi iten ihania! Oletko ostanut? Osaatko sanoa että miten hyvin kestävät? Voisin hyvin maksaa vaikka bodysta tuon reilu 30 euroa, jos kestää hyvin ja on hyvää materiaalia. Henkkamaukan trikoorytkyt tulee ajan mitaan kalliiksi kun joutuu ostamaan jatkuvasti uusia.
Ihan kivoja vaatteitahan nuo ovat. Eivät vaan sovi juhlaan! Itse olen ostanut viisivuotiaalle pojalle, koska en tykkää spiderman-vaatteista. Tuon ikäiselle ei marketeissa muita olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin itse lapsille vaatteita jotka ei ole kokonaan tekokuitua, olisivat yksivärisiä, raitaa tai farkut joissa ei ole koristeommelta. En tykkää "tyylikkäistä" kuvioista ja mustasta paidasta jossa onkin joku ihme vihreä hahmon kuva helmassa. Kotimaisuus olisi plussaa ja muutenkin eettisyys. Mutta et voi tätä saada, kaikki ns paremmat merkit tuottaa vain sirkusvaatteita.
Oletko katsonut Noshin valikoimia? Noilta löytyy myös ihan perus yksivärisiä paitoja. Mitä tuolla nytkin oli... viidessä eri sävyssä? Ja kuviollisissakin hillittyä vaihtoehtoja, myös yksivärisiä housuja.
Suomalainen vastuullinen yritys, vaatteiden valmistus Belgiassa, luomulaatuiset kankaat. Voin kyllä vain suositella! Nuo trikoot kestää ja kestää! Värit ei haalistu ja pinta ei nukkaannu. College on myös kestävää, farkkucollege nuhjaantuu herkemmin käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta noi minirodinit, gugguut, bogaboot ja molot on noloja. Huutavat kalleuttaan ja silti niitä näkee ihan koko ajan joka paikassa. Äitejä viedään ku pässiä narussa, rahastetaan muka niin upealla merkillä. Ihmettelen.
Pieni lyhyt puolustuspuhe, jos sallit: mulla on kaksi tyttöä, molemmat tyyliä "kukkakeppi". Sopivia ei säkkimäisesti päällä roikkuvia vaatteita on vaikea löytää, sen takia meillä on Molo Kids toppavaatteet. Ei sen takia, että mun pitää päteä, vaan sen takia, että lapsen on helpompi liikkua ulkona, kun vaatteet eivät ole niin isoja, että niihin mahtuisi kaksi lasta sisälle.
Tuntuu jotenkin nurinkuriselta maksaa suht paljon vaatteesta, joka näyttää todella halvalta. Ja uskokas minua, sillä työskentelen tekstiilialalla: kun puhutaan kympeistä, ei laatu ole niin hyvä, että siitä kannattaisi maksaa. Kun mennään kolminumeroisiin lukuihin, alkaa laatu ja hinta jo kohdata. On täyttä brändilumetta maksaa useita kymppejä ja lähemmäs satasta tässä ketjussa mainituista laaduttomista rievuista. Ei ihme, että nuo näyttävät halpiksilta, ovathan ne laadultaan kehnoja. Hyvät tädit, teitä on vedätetty. Mutta bloggaajilla on yllätyävä valta vaikuttaa kotimammojen ostoksiin. Kyse on brändäyksestä, ei aidosta laadusta.
Mun mielestä esim. noi gugguun vaatteet on oikein söpöjä. Tyyli tulee siitä, että vaatteita käytetään tarkoituksenmukaisesti, oikeassa tilaisuudessa ja ostetaan niitä omalle kukkarolle sopivia vaatteita, jotta yksittäiset tuotteet eivät huuda merkkiä. Varakkaita ihmisiä tuskin kiinnostaa tippaakaan, mitä mieltä vauvapalstalla ollaan mini rodineista. He ostavat niitä, koska pitävät niistä. Mutta kun merkkiä ostetaan merkin takia, antaa se tietyllä tapaa mauttoman kuvan kantajastaan. Itse olen lapseton enkä tämänhetkisillä tuloillani ostaisi tuon hintaisia lastenvaatteita. Mutta jos olisi varaa, ostaisin little marc jacobsia ja fendiä, kuten ostaisin itsellenikin, koska niistä merkeistä tykkään.
Munkin mielestä ko. trikoorytkyt ovat rumia ja kalliita ja olenkin ihmetellyt ko. ilmiötä jo pidempään. Ne eivät edes ole mitään huippulaatua ja näyttävät kömpelön kotiompelijan tekeleiltä lähinnä. En tykkää 70-luvun retrotyylistä muutenkaan tosin.
En tunne näitä Gugguita ja muita, koska minulla ei ole omia lapsia, mutta tunnen kyllä ulkomailta ihmisiä jotka ovat hurahtaneet nimenomaan suomalaisiin (retrotyylisiin) kuoseihin. Esimerkiksi Leena Rengon ja Aarrekid-merkin kuosit menisivät minun näkemäni mukaan laajemminkin ulkomailla kaupaksi, jos niitä siellä markkinoitaisiin. Yhden brittiystäväni lapselle ompelin kerran jotain Leena Rengon kankaasta, ja ystäväni hurahti täysin kyseiseen suunnittelijaan. Kanadalaiselle ystävälleni taas on "Finnish design" jokin statussymboli, ja Aarrekid upposi hänen hipsteriestetiikkaansa ihan täysin...
En tiedä oliko viestilläni mitään pointtia :) Ehkä se, että näitä parjattuja kuoseja/vaatteita arvostetaan kyllä muuallakin. Mutta en tosiaan juhlavaatteina näitä pukisi lasten päälle.
Vierailija kirjoitti:
En tunne näitä Gugguita ja muita, koska minulla ei ole omia lapsia, mutta tunnen kyllä ulkomailta ihmisiä jotka ovat hurahtaneet nimenomaan suomalaisiin (retrotyylisiin) kuoseihin. Esimerkiksi Leena Rengon ja Aarrekid-merkin kuosit menisivät minun näkemäni mukaan laajemminkin ulkomailla kaupaksi, jos niitä siellä markkinoitaisiin. Yhden brittiystäväni lapselle ompelin kerran jotain Leena Rengon kankaasta, ja ystäväni hurahti täysin kyseiseen suunnittelijaan. Kanadalaiselle ystävälleni taas on "Finnish design" jokin statussymboli, ja Aarrekid upposi hänen hipsteriestetiikkaansa ihan täysin...
En tiedä oliko viestilläni mitään pointtia :) Ehkä se, että näitä parjattuja kuoseja/vaatteita arvostetaan kyllä muuallakin. Mutta en tosiaan juhlavaatteina näitä pukisi lasten päälle.
Oho, nuo Aarrekidin kuosit ja vaatteet ovat kyllä oikeasti hienoja, vaikka muuten inhoankin MeandI ja Gugguu ym. kuoseja sekä yleisesti ottaen retrotyyliä. Ne ovat modernimpia ja esteettisesti hienoja, toisin kuin nuo useimmat muut.
Tämän ketjun ansiosta bongasin erinomaisen kotimaisen merkin ja melkein satasen tilaus lähti juuri menemään heidän verkkokauppansa kautta. :)
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun ansiosta bongasin erinomaisen kotimaisen merkin ja melkein satasen tilaus lähti juuri menemään heidän verkkokauppansa kautta. :)
Mikä oli?
t: utelias
Hei, kiitos vinkistä! En ollut tästä aikaisemmin tiennytkään. Tekis mieli heti tilata jotain :)