Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oonko mä ainoa, johon tää suomalainen lastenvaatedesign ei iske?

Vierailija
28.08.2016 |

Tuntuu, että lähes kaikki tutut suoltaa someen koko ajan kuvia lapsistaan vimpan päälle suomidesign-vaatteissa. Siis näitä kollariasuja ja trikoota kaikenmaailman kuoseilla. Ja sitten, kun katsoo esim. Instagramista mitä löytyy näiden merkkien hästägien takaa, huomaa mikä hysteria tietyissä piireissä näistä vaatteista on saatu. Kuvateksteistä voi lukea, kuinka lapsia on viety niissä trikoo- ja kollerikledjuissa rippijuhliin ja hautajaisiin.

Osaisiko joku vähän avata mulle, miten se on tyylikästä että laitetaan kolmea eri kuosia yhtä aikaa päälle? Kalleus ei tee vaatteesta tyylikästä. Tai miten on pokkaa viedä lapsi isomummun 95-vuotispäiville kollegeasussa tai hienoihin häihin trikoomekossa ja legginsesissä?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vietiin juhliin kauhtuneissa kollarit ja muumipaidassa. Nyt on tilanne parantunut, kun ne kollarit ja paidat on sentään oikean merkkisiä. Jes.

Mä kyl tein 10 vuotta sitten tytölle sametista modernin juhlamekon. Oli nätti. Mummotkin tykkäs.

Vierailija
42/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puen lapseni mieluummin North West tyyliin kun tuollaisiin retro ja trikoo rätteihin, voin kuvitella että näitä ostaa enimmäkseen +35v keskituloiset äidit jotka lukee blogeja ja matkivat toisiaan kun lampaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on vanhempiensa käyntikortti. Näin sanottiin Japanissa. Kiva että lapsia aletaan vihdoin arvostaa täälläkin. Ja kotimaista designia.

Vierailija
44/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään Sampsukan vaatteista. Www.sampsukka.com. Ovat kotimaisia ja löytyy myös yksivärisiä ihanien kuosien lisäksi

Vierailija
45/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset vaatteet kuten sisustuksetkin on rumia. Suomalainen käsitys tyylistä on aneeminen ja tylsä. Miten näin persoonatonta voidaan tehdäkin ihan lähtien rakennuksista ja vielä hehkuttaa, että kyse olisi jostain erityisestä osaamisesta....

Vierailija
46/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myonnan, etta OT, mutta juuri luin netista Paola Suhosen muuttavan liikeideaansa. Ei enaa vaatteita vaan joitain tapahtumajuttuja. Ja miksi? Sitahan ei suoraan sanota, mutta ne karjakkovaatteet olivat ilmeisesti jonkun muunkin mielesta mauttomia ja rumia ja kammottavia. Eli eivat kayneet kaupaksi!!

Vierailija
47/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset vaatteet kuten sisustuksetkin on rumia. Suomalainen käsitys tyylistä on aneeminen ja tylsä. Miten näin persoonatonta voidaan tehdäkin ihan lähtien rakennuksista ja vielä hehkuttaa, että kyse olisi jostain erityisestä osaamisesta....

Just katoin et tanskalaisessa Dictessä oli suomalaisia Arabian astioita...

Vierailija
48/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt av mammat itse ompelemaan! Ei se niin vaikeaa ole. Jos ompelutaidot on ruosteessa, niin opistot järjestävät lyhytkurssejakin. Eipä tartte kitistä niistä vaatteista kun on itse saanut valita materiaalin ja kuosin.

Vierailija
49/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö tykkää Me&In vaatteista. Värit pysyy pesussa, niissä on mukava olla ja liikkua. Juhlavaatteet on kyllä erikseen. Ja mä viis veisaamalla muiden mielipiteistä.

Vierailija
50/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jossain joskus näkyy jotain suomalaista designia ulkomailla niin se ei tarkoita sitä että ulkomaalaiset ovat ihan lääpällään suomalaiseen designiin:)

Mä en osta henkkamaukasta enkä zarasta lasten vaatteita. En käy marketeissa valkkaamassa Lottaa ja Lassia mutten myöskään osta mitään Gugguuta tai Minirodinia. Mä ostan ihan vaan lapsille oikeita vaatteita. Lapsille sopivia, vähän preppyjä, laadukkaita ja mukavia mutta mitään kalsaritrikoita en lapsilleni osta koska en käytä niitä myöskään itse. Myönnän että tunnen oloni erilaiseksi suomalaisten äitien joukossa. Olen hoikempi ja huolitellumpi ja niin ovat myös lapseni. Eikä se tarkoita sitä etteivätkö he ole saaneet vapaasti leikkiä niin ulkona kuin sisällä säällä kuin säällä. 

Vierailija
51/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jossain joskus näkyy jotain suomalaista designia ulkomailla niin se ei tarkoita sitä että ulkomaalaiset ovat ihan lääpällään suomalaiseen designiin:)

Mä en osta henkkamaukasta enkä zarasta lasten vaatteita. En käy marketeissa valkkaamassa Lottaa ja Lassia mutten myöskään osta mitään Gugguuta tai Minirodinia. Mä ostan ihan vaan lapsille oikeita vaatteita. Lapsille sopivia, vähän preppyjä, laadukkaita ja mukavia mutta mitään kalsaritrikoita en lapsilleni osta koska en käytä niitä myöskään itse. Myönnän että tunnen oloni erilaiseksi suomalaisten äitien joukossa. Olen hoikempi ja huolitellumpi ja niin ovat myös lapseni. Eikä se tarkoita sitä etteivätkö he ole saaneet vapaasti leikkiä niin ulkona kuin sisällä säällä kuin säällä. 

Yksi keskustelun parhaista kommenteista tähän asti.

Vierailija
52/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä laittaa nappulalle päälle, täällä se varmasti haukutaan.

Merkkivaatteet ylihintasta paskaa, hyi vittu. H&M, Prisma, Cittarit vittu mitä bulkki ripulia ja myös wt.

Ei oo helppoo ei.

Vierailija
53/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nyt oikein tämän ketjun yllyttämänä vilkaisin noita etusivulla mainittuja vaatteita. Gugguu näytti olevan lähinnä yksiväristä ja yksinkertaista kuosia kalliilla hinnalla. Moloista en oikein tiedä, minkäikäisille ne on tarkoitettu. Lähipiirissäni on lapsia i'iltään 3-16 enkä osaa sanoa, kuka heistä innostuisi Molon kuoseista. Ei varmaan kukaan. Bogaboo näytti olevan ratasmerkki, mutta ei ainakaan täällä sorateillä ja kymmenen sentin loskassa tuollaisilla pärjäisi (joo en asu maalla vaan ison kaupungin lähiössä). Minirodinilla oli joko yksiväristä tai sitten iso piirretty karhunpää. Lapsemme on saanut yhden MeandIn mekon lahjaksi, ja kyllä hän sitä sitten piti jonkin verran, vaikka ei siitä suosikkia tullutkaan.

Minirodinin mallipoika näyttää todella surulliselta ja vaisulta, Molossa taas on tosi vittumaisen yrmeä poika mallina. Enemmän minuun uppoaa iloiset ilmeet, kun myydään leikki-ikäisten vaatteita.

Minua ei haittaa lainkaan se, mitä muut vetävät lastensa päälle. Välillä jollakin vastaantulevalla lapsella on hauskan näköinen vaate, mutta en sen suuremmin vaivaa päätäni sillä, onko ostettu ja millä hinnalla vai onko itse tehty vai peräti joku kallis merkkituote. Meillä käytetään sitä, mitä sattuu milloinkin vastaan tulemaan, mikä on sopivan kokoinen ja sellainen kuosi, että lapsi tykkää. Välillä on Halpa-Halli-kamaa, välillä jotain muuta. Mitään superkalliita ei osteta, koska kasvava lapsi käyttää vaatetta noin puoli vuotta.

Juhlamekot ostetaan sitten kunnon kaupasta, meillä ei mennä juhlaan jumppavaatteissa.

Vierailija
54/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu jotenkin nurinkuriselta maksaa suht paljon vaatteesta, joka näyttää todella halvalta. Ja uskokas minua, sillä työskentelen tekstiilialalla: kun puhutaan kympeistä, ei laatu ole niin hyvä, että siitä kannattaisi maksaa. Kun mennään kolminumeroisiin lukuihin, alkaa laatu ja hinta jo kohdata. On täyttä brändilumetta maksaa useita kymppejä ja lähemmäs satasta tässä ketjussa mainituista laaduttomista rievuista. Ei ihme, että nuo näyttävät halpiksilta, ovathan ne laadultaan kehnoja. Hyvät tädit, teitä on vedätetty. Mutta bloggaajilla on yllätyävä valta vaikuttaa kotimammojen ostoksiin. Kyse on brändäyksestä, ei aidosta laadusta.

Mä en nyt oikein usko tuohon sun asiantuntemukseen. Kyllähän mä nyt itse käytössä havaitsen, mikä ero on ketjuliikkeiden ja hieman kalliimpien vaatteiden laadun välillä. Ja ehkä sä tiedät, mitä bloggaajat lapsillaan käyttävät, jos luet sellaisia blogeja. Mä en lue. Esim. Katja Ståhlin hevosblogissa ei juuri lastenvaatteista puhuta.

Vierailija
55/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykkää retroista, olen itse syntynyt 1974, ja sen vuosikymmenen rytkyt oli ihan hirveitä, värit ja kankaat. Muistan kun oli pakko pitää järkyttäviä tekokuituisia poolopaitoja ja vakosamettihousuja, poolokaulukset ahdistaa ja sametista tulee kylmänväreet. Ne retrokuosien ja värien ihailijat on kai sitten sitä mua nuorempaa sukupolvea jotka sai jo ihania prinsessa/disney aiheisia vaatteita, omalle tyttärellekin ostin 90-luvulla tosi ihania vaatteita, tosin alennuksesta halvalla, sellaisia joita itse olisin halunnut lapsena käyttää.

Enkä todellakaan maksa kauheita summia lasten vaatteista jotka pilataan kuitenkin ja sitten ne onkin jo pieniä, jotkut jää pieneksi ennenkuin ehtii kahta kertaa käyttää.

Vierailija
56/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan lapsen sisävaatteet pääasiassa ketjuliikkeistä, pieni vielä kun on. Olen parilla Me&I-kutsuilla ollut (ovatko edes kotimaisia?) enkä löytänyt mitään mieleistä.

Vaatteiden jäädessä pieneksi yleensä kippaan ne H&M:n keräyslaatikoihin. Siisteimmät ja juhlavaatteet myyn pakettina tai annan jollekin.

En ihan oikeasti halua maksaa kasvavan lapsen sisävaatteista kymppejä enkä satasia kun ei lapsi sitä vielä itse osaa vaatia. Teininä kyllä varmasti osaa.

Vierailija
57/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meandin hype on ainakin menossa ohi, hyvä niin. Lasten kuosit rumia ja vaatteet huonosti tehtyjä ja huonolaatuisia. Aikuisten "muoti"vaatteista nyt puhumattakaan.

Vierailija
58/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu jotenkin nurinkuriselta maksaa suht paljon vaatteesta, joka näyttää todella halvalta. Ja uskokas minua, sillä työskentelen tekstiilialalla: kun puhutaan kympeistä, ei laatu ole niin hyvä, että siitä kannattaisi maksaa. Kun mennään kolminumeroisiin lukuihin, alkaa laatu ja hinta jo kohdata. On täyttä brändilumetta maksaa useita kymppejä ja lähemmäs satasta tässä ketjussa mainituista laaduttomista rievuista. Ei ihme, että nuo näyttävät halpiksilta, ovathan ne laadultaan kehnoja. Hyvät tädit, teitä on vedätetty. Mutta bloggaajilla on yllätyävä valta vaikuttaa kotimammojen ostoksiin. Kyse on brändäyksestä, ei aidosta laadusta.

Höpöhöpö. Se on trikoovaatteissa nimenomaan materiaalin laadussa se ero. Vitosen trikoopaita kestää suurinpiirtein ekaan pesuun, 30 euron paita hyvinkin seuraavallekin lapselle.

t. tekstiilialan ammattilainen

Vierailija
59/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai kukaan ole niin väittänytkään. Mutta jotkut suomalaiset tykkäävät Marimekosta. Jotkut ulkomaalaiset tykkäävät Marimekosta.

Joidenkin suomalaisten mielestä Marimekon vaatteet ovat ihan karmeita rytkyjä. Joidenkin ulkomaalaisten mielestä Marimekon vaatteet ovat ihan karmeita rytkyjä.

Pointti on, että makuja on tietysti monenlaisia, mutta kyllä noille suomalaistyylisille retrokuoseille on kysyntää muuallakin kuin täällä. Ei se tietenkään tarkoita, että koko maailma olisi niihin lääpällään.

Vierailija
60/71 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myonnan, etta OT, mutta juuri luin netista Paola Suhosen muuttavan liikeideaansa. Ei enaa vaatteita vaan joitain tapahtumajuttuja. Ja miksi? Sitahan ei suoraan sanota, mutta ne karjakkovaatteet olivat ilmeisesti jonkun muunkin mielesta mauttomia ja rumia ja kammottavia. Eli eivat kayneet kaupaksi!!

Meinaatko että ovat 18 vuotta pyörittäneet kannattamatonta firmaa? 😊