Suosittele hyvää sadeasua aikuiselle
Millaisia sadevaatteita teillä on? Kun syksyn sateet pian alkavat niin pitäisi löytää jotain vedenpitävää. Jonkun verran kosteutta pitävä ulkoilupuku minulla jo on mutta ei sen kanssa pärjää tuntikausia vesisateessa kastumatta. Kannattaako ostaa sen päällä käytettäväksi perinteinen sadetakki ja -housut? Vai suositteletko mieluummin jotain teknistä ulkoilupukua joka kestää vettä ilman erillisiä sadekamppeita?
Käyttötarkoitus on ulkoilua pihalla ja puistossa säässä kuin säässä. Joskus voi olla myös joku pyöräilymatka asioille jos sattuu jotain menoa sadepäivälle tai mennään kävellen lähikauppaan. Hyvä vedenpitävyys on siis ehdottoman tärkeä koska ulkona kunnon vesisateessa voi vierähtää parikin tuntia. Mitä mieltä olet, pysyykö teknisillä kuorivaatteilla kuivana jos esimerkiksi lutraa pari tuntia reippaassa vesisateessa ja vahtii vesileikkejä leikkiviä lapsia?
Kommentit (19)
Jos ihan sateella ulkoilee, niin minulla ainakin on oltava ihan perinteistä sadeasua. Tihkussa ja sateen jälkeisessä metsässä pärjää sitten esim. DryMaxx-takilla (onkohan tuo nyt Haltin nimi tekniselle matskulle).
Sekä sadetakki että kunnolla kosteutta sietävä goretex/drymaxx/vastaava hiostaa heti, kun tulee aurinkoista tai jos liikkuu hikeen asti.
Sadeasuista parhain mulla on vastoin kaikkia odotuksiani halpakaupan (sellaisesta kuin Minimani, vastaa Tokmannia) ostettu sadetakki. Materiaalissa on jonkinlainen tekstiilivuori, samaan tapaan kuin kerniliinassa. Siis ei erillinen kangas, vaan kiinni materiaalissa. Pehmeää muovia, ei hiosta samalla tavalla kuin ne rukka-jutut, ilmeisesti sen vuoren ansiosta.
Malli on hyvä; niin pitkä että neuletakit ym on suojassa kastumiselta.
Tämä maksoi kolme-neljä vuotta sitten jotakin akselilla 25-50 euroa. Muistan että ostin silloin samalla kertaa tunikan, farkut ja sadetakin ja satanen riitti. Ostin kaikki alunperin töihin varavaatteiksi, mutta takki oli niin hyvä että on ihan oikeassa käytössä.
Kuinka helposti se Drymaxx imee vettä? Jos kaatosateessa on vaikka 20 min niin onko jo ihan likomärkänä sisältäkin?
Ilmeisestikin tuo on tulkittava niin että molempi parempi. Kevyeen sateeseen Drymaxx-takki joka on kuitenkin perinteistä tuulitakkia pitävämpi ja kovaan sateeseen Rukan tai vastaava kumitakki.
Olin varma että joku on jo linkannut tämän tänne.
http://www.polyvore.com/cgi/img-thing?.out=jpg&size=l&tid=67387629
Tämä on mielestäni aikuisille.
Kuinka pitkään Drymaxx- tai vastaava takki kestää rankkasadetta ennen kuin tulee kunnolla läpi?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota voi lasten nähden pitää. Ja täsmennän aloitusta, sadeasun alle pitää mahtua myös lämmittävä kerros, kurapuvun alle tuulipuku, kuoripuvun alle fleeseä tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään Drymaxx- tai vastaava takki kestää rankkasadetta ennen kuin tulee kunnolla läpi?
Minulla on joku Haltin vedenpitävä takki, joka kestää kovaakin sadetta ainakin tunnin. Kauempaa en ole testannut ja sellaisella rankkasateella, etteivät sadevesiviemäritkään vedä, olen laittanut suosiolla Rukkan sadetakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota voi lasten nähden pitää. Ja täsmennän aloitusta, sadeasun alle pitää mahtua myös lämmittävä kerros, kurapuvun alle tuulipuku, kuoripuvun alle fleeseä tai vastaavaa.
Kasvatat vain hillittomän rasvakerroksen kehoosi.
Lapsille voi kertoa että äidillä nyt on tämmöinen aikuisten puku.
Mun vettähylkivä windbreaker-takki ei kestä kovaa sadetta yhtään. Pyörällä ajaessa sain samantien vedet takin sisään kun alkoi sataa reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen taidankin ostaa miehelleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on naisten puku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on naisten puku.
Älähän nyt, ennakkoluulottomuutta. Sukupuolia ei enää ole.
No, voitteko kertoa kokemuksia sukupuolineutraaleista sadevaatteista? Millainen olisi hyvä? Mutta mielellään jotain ulkokäyttöön sopivaa.
Eli siis Rukkaa ja Drymaxxia tai Didriksonia tarpeen mukaan.
Fjällrävenin sadeviitalla selvisin kuivana surkeimman Jukolan viestin ikinä (noin sään puolesta). Olimme ulkona kovassa sateessa siis 12.30-18.30ja 21.30-01.00.
Katsokaa/kysykää/ottakaa selvää noiden kalvojen vesipatsasarvot! Jos siis päädytte niihin eikä kumisadeasuun. Mulla on Haltin Drymaxx-housut, joiden vesipatsasarvo on 10 000. Eikä riitä mihinkään... Iso pettymys oli, kun urheiluliikkeessä mulle nuo myytiin. Vaikka selitin tarpeeni, maksoin hunajaa siitä että käytännössä joudun pitämään aina mukana myös toisia housuja, joiden vesipatsasarvo on suurempi, jotta säilyn kuivana kotiin asti.
Vastaavasti mulla on yksi GoreTex-kalvollinen (niitäkin on erilaisia) takki, jolla tämä arvo on 25 000. Se jo riittää kunnon sateeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on joku Haltin vedenpitävä takki, joka kestää kovaakin sadetta ainakin tunnin. Kauempaa en ole testannut ja sellaisella rankkasateella, etteivät sadevesiviemäritkään vedä, olen laittanut suosiolla Rukkan sadetakin.
Sulla on todella hyvin pitävä takki. Mulla Puuman tuulitakki ei kestä kovaa sadetta kuin jotain 10-15 min. Siinä ajassa jo saa ihan kunnolla vedet takin sisään.
Hyvä ja kunnolla vettä pitävä sadeasu on kyllä sateisen syyspäivän pelastus. Voi lähteä ulos säästä piittaamatta.
Didriksonin polvipituinen takki on ollut käytössä sadekelillä. Lasten kanssa,jos ihan kauhealla sadesäällä on pitkään niin ihan perinteinen sadetakki ollut silloin ja Tekniset housut ja goretex kengät tai kumpparit